Cześć.
-
Wykonujemy 4 stateczniki. Z pomocą wykrojnika wycinamy z tektury stateczniki. W przyszłości będą doklejone do korpusu. W zestawie potrzebna jest rurka prowadnicy, która będzie przyklejona do jednego ze stateczników.
Za pomocą wykrojników wycinamy dwie pary krążków i sklejamy mały z dużym. Klejem na gorąco wklejamy krążki w tył i przód korpusu. Do spozycjonowania używamy drewnianego wałka i rurki papierowej. W tył korpusu wklejamy tulejkę silnika, jej centralne ustawienie uzyskujemy przy użyciu drewnianego wałka.
Z arkusza papieru technicznego wycinamy z pomocą kartki wzorca stożek papierowy. Sklejamy go na krawędzi i odkładamy do wyschnięcia. Dopasowujemy pierścień z papieru do korpusu i sklejamy go ze stożkiem klejem na gorąco.
Pasek bibuły karbowanej wzmacniamy na końcu szeroką taśmą samoprzylepną. Z drugiej strony przykładamy patyczek szaszłykowy i przyklejamy kolejnym kawałkiem taśmy samoprzylepnej. W środku taśmy robimy otwór dziurkaczem.
Przystępujemy do składania elementów.
1. 4 stateczniki przyklejamy klejem na gorąco na tył korpusu. Uważamy, aby stateczniki były przyklejone równolegle do korpusu , co zapewni równy lot rakiety.
2. Przy jednym ze stateczników przyklejamy rurkę prowadnicy.
3. Rozkładamy czerwoną linkę do połączenia korpusu z głowicą. Klejem na gorąco wklejamy koniec linki do przodu korpusu i drugi koniec linki wewnątrz stożka głowicy.
4. W 1/3 długości linki od głowicy przepychamy ją przez otwór w taśmie hamującej , robimy możliwie dużą pętlę i przez nią przekładamy zwiniętą taśmę hamującą. Zaciskamy powstałą pętlę linki.
5. Zwijamy taśmę hamującą w harmonijkę , przysłaniamy ją dopasowanym paskiem papieru i owijamy trzykrotnie linkami. Zwiniętą taśmę hamującą chowamy do korpusu rakiety, chowamy w korpus nadmiar linki i na przód zakładamy głowicę.
6. WYJŚCIE NA POLE DO STARTÓW RAKIET.
7. Obsadzamy z tyłu korpusu silnik rakiety i wkładamy do dyszy lont zabezpieczając go klinikiem z wykałaczki.
8. OBSADZENIE RAKIETY NA WYRZUTNI.
9. START RAKIETY PO ODPALENIU LONTU.
rakieta ZERO WASTE - czyli konstrukcja z papieru
rakieta ZERO WASTE - czyli konstrukcja z papieru
inżynier STEM Białystok
Zbych Staniszewski
Zbych Staniszewski
Re: rakieta ZERO WASTE - etap wytwórni elementów
Cześć. Aby łatwo zrobić rakiety należy wytworzyć ich elementy.
Oto opis:
a. Na kawałkach tekturki po zbiorczych opakowaniach papieru ksero (lub opakowaniach drobnego sprzętu AGD) ze wzorników trasujemy 4 kółka z otworami (dwa małe i dwa duże).
b. Dwie pary krążków sklejamy mały z dużym.
c. Staramy się ,aby przynajmniej 1 z nich, miał z zapasem wewnętrzny otwór 17 mm średnicy na silniczek. Wkleimy tam w następnym etapie tulejkę na silnik.
d. Klejem na gorąco wklejamy krążki w tył i przód korpusu. W przedniej części korpusu jest to dość głęboko, gdyż zostawiamy miejsce na taśmę hamującą.
e. Do spozycjonowania używamy drewnianego wałka i rurki papierowej. W tył korpusu wklejamy tulejkę silnika, jej centralne ustawienie uzyskujemy przy użyciu drewnianego wałka.
f. Wykonujemy 4 stateczniki. Z pomocą wykrojnika wycinamy je z tektury. W przyszłości będą doklejone do korpusu. W zestawie potrzebna jest rurka prowadnicy, która będzie przyklejona do jednego ze stateczników.
g. Przygotowujemy taśmę hamującą z marszczonej bibułki o szerokości ok. 8 cm i długości ok. 70 - 100 cm.
h. Pasek bibuły wzmacniamy na końcu szeroką taśmą samoprzylepną.
i. Odwracamy pas bibułki i na tym samym końcu 3 centymetry od krawędzi kładziemy patyczek (kawałek patyczka szaszłykowego) przyklejając go do bibułki szeroką taśmą samoprzylepną.
j. Nad patyczkiem w środku taśmy wycinamy otwór dziurkaczem, w odległości ok. 2 cm od brzegu.
k. Do pracy stosujemy cyrkiel i linijkę. Na kartce papieru technicznego trasujemy fragment koła o promieniu ok 14-15 cm , tak by wycinek koła miał w podstawie długość 14,5 cm i tam trasujemy brzeg stożka. Przy jednej z krawędzi stożka zostawiamy naddatek 2-4 mm papieru na sklejenie.
l. Wycięty stożek sklejamy. Odkładamy do wyschnięcia/wystygnięcia.
m. Dopasowujemy pierścień z papieru do korpusu i sklejamy go ze stożkiem klejem na gorąco.
Oto opis:
a. Na kawałkach tekturki po zbiorczych opakowaniach papieru ksero (lub opakowaniach drobnego sprzętu AGD) ze wzorników trasujemy 4 kółka z otworami (dwa małe i dwa duże).
b. Dwie pary krążków sklejamy mały z dużym.
c. Staramy się ,aby przynajmniej 1 z nich, miał z zapasem wewnętrzny otwór 17 mm średnicy na silniczek. Wkleimy tam w następnym etapie tulejkę na silnik.
d. Klejem na gorąco wklejamy krążki w tył i przód korpusu. W przedniej części korpusu jest to dość głęboko, gdyż zostawiamy miejsce na taśmę hamującą.
e. Do spozycjonowania używamy drewnianego wałka i rurki papierowej. W tył korpusu wklejamy tulejkę silnika, jej centralne ustawienie uzyskujemy przy użyciu drewnianego wałka.
f. Wykonujemy 4 stateczniki. Z pomocą wykrojnika wycinamy je z tektury. W przyszłości będą doklejone do korpusu. W zestawie potrzebna jest rurka prowadnicy, która będzie przyklejona do jednego ze stateczników.
g. Przygotowujemy taśmę hamującą z marszczonej bibułki o szerokości ok. 8 cm i długości ok. 70 - 100 cm.
h. Pasek bibuły wzmacniamy na końcu szeroką taśmą samoprzylepną.
i. Odwracamy pas bibułki i na tym samym końcu 3 centymetry od krawędzi kładziemy patyczek (kawałek patyczka szaszłykowego) przyklejając go do bibułki szeroką taśmą samoprzylepną.
j. Nad patyczkiem w środku taśmy wycinamy otwór dziurkaczem, w odległości ok. 2 cm od brzegu.
k. Do pracy stosujemy cyrkiel i linijkę. Na kartce papieru technicznego trasujemy fragment koła o promieniu ok 14-15 cm , tak by wycinek koła miał w podstawie długość 14,5 cm i tam trasujemy brzeg stożka. Przy jednej z krawędzi stożka zostawiamy naddatek 2-4 mm papieru na sklejenie.
l. Wycięty stożek sklejamy. Odkładamy do wyschnięcia/wystygnięcia.
m. Dopasowujemy pierścień z papieru do korpusu i sklejamy go ze stożkiem klejem na gorąco.
inżynier STEM Białystok
Zbych Staniszewski
Zbych Staniszewski