Aktywnie stabilizowana rakieta K4
Aktywnie stabilizowana rakieta K4
Witam! Wykonałem już 2 loty moją nową rakietą. Rakieta jest bez stateczników i wykorzystuje stabilizację poprzez ciąg wektorowany. Jest wykonana z kartonowej rury BT50, i waży 230g z silnikiem - klima D3-P. Wszystkim steruje arduino pro mini, z mikrokontrolerem atmega328 (wersja 16MHz). Czujniki to mpu6050 (3 osiowy żyroskop+akcelerometr) oraz barometr bmp280. 9 gramowe serwa są sterowane przez regulator PID w mikrokontrolerze. Wszystkie części są wydrukowane w 3d. Nastawy regulatora są prawie idealne, lot jest początkowo stabilny, jednak po osiągnięciu wyższych prędkości rakieta traci kontrolę (podejrzewam że problemem jest to że odległość między środkiem ciężkości a mocowaniem silnika jest niska, jedynie 14cm). Nastawy są niskie, i mogę je jeszcze spokojnie zwiększać zanim oscylacje staną się problemem.
Wysokość: 46cm
Masa startowa: 230g
Średnica zewnętrzna: 50mm
Kąt wychylenia silnika: +-5 stopni
Średnica silnika: 18mm
Materiał: PETG + TPU
Jestem zaskoczony ile można zrobić w tak małej skali.
Wysokość: 46cm
Masa startowa: 230g
Średnica zewnętrzna: 50mm
Kąt wychylenia silnika: +-5 stopni
Średnica silnika: 18mm
Materiał: PETG + TPU
Jestem zaskoczony ile można zrobić w tak małej skali.
- Załączniki
-
- Mechanizm wektorowania ciągu
- krmk_gimbal-min.jpg (938.52 KiB) Przejrzano 10252 razy
-
- Nie ma stateczników, nie ma problemu
- k4_start.jpg (208.25 KiB) Przejrzano 10252 razy
Re: Aktywnie stabilizowana rakieta K4
Strona mi nie pozwala wysyłać postów zawierających linki, więc to jest najlepsze co mogłem zrobić (po prostu usuńcie spację przed kropką)
Pierwszy lot:
-Kąt wychylenia silnika w jednej osi był źle odmierzony, co wpłynęło na mniejszą stabilność w jednej osi. Agresywne manewrowanie ograniczyło prędkość i maksymalny pułap.
Drugi lot:
(sorki, jedyne co miałem to 4x zwolnione tempo)
-Utrata kontroli w drugiej połowie lotu. Podejrzewam że komputer korygował za mało, i nie był w stanie przeciwdziałać siłom działającym na ten niezwykle aerodynamicznie niestabilny pojazd. Ponadto, tamtego dnia był bardzo silny wiatr.
Pierwszy lot:
-Kąt wychylenia silnika w jednej osi był źle odmierzony, co wpłynęło na mniejszą stabilność w jednej osi. Agresywne manewrowanie ograniczyło prędkość i maksymalny pułap.
Drugi lot:
(sorki, jedyne co miałem to 4x zwolnione tempo)
-Utrata kontroli w drugiej połowie lotu. Podejrzewam że komputer korygował za mało, i nie był w stanie przeciwdziałać siłom działającym na ten niezwykle aerodynamicznie niestabilny pojazd. Ponadto, tamtego dnia był bardzo silny wiatr.
Re: Aktywnie stabilizowana rakieta K4
gratulacje .
Z takim dziełem inżynierskim możesz iść na politechnikę.
Czy sądzisz , że przy silniku o długim czasie pracy i regulowanym ciągu - rozwój projektu doprowadzi cię do rakiety , która ląduje pionowo jak FALCON zrobiony przez Space X?
-----
Zbych
Z takim dziełem inżynierskim możesz iść na politechnikę.
Czy sądzisz , że przy silniku o długim czasie pracy i regulowanym ciągu - rozwój projektu doprowadzi cię do rakiety , która ląduje pionowo jak FALCON zrobiony przez Space X?
-----
Zbych
inżynier STEM Białystok
Zbych Staniszewski
Zbych Staniszewski
Re: Aktywnie stabilizowana rakieta K4
Pomysl swietny! Zawsze myslalem i ogladalem tylko modele ze stabilizowaniem statecznikami, a tu prosze bardzo!
Czekamy na aktualizacje softu i kolejne starty!
Czekamy na aktualizacje softu i kolejne starty!
Re: Aktywnie stabilizowana rakieta K4
Dziękuję za dobre słowa!
Bardzo chciałbym zbudować rakietę która by lądowała z użyciem swojego silnika. Nie mam żadnej wiedzy na temat silników hybrydowych, ale mikrohybrydy o których czytałem na tym forum wyglądają bardzo imponująco, zwłaszcza że są tak małe. Ciekaw jestem czy byłoby możliwe zrobienie czegoś podobnego ale z dłuższym czasem pracy (zamiast regulacji ciągu, mógłbym użyć małych 13mm silniczków żeby skorygować ostateczną prędkość, jak pocisk M47 Dragon). Mój kod wymaga jednak sporo pracy, i mam jeszcze sporo do nauki o silnikach, ale jest to zdecydowanie na mojej liście!
Bardzo chciałbym zbudować rakietę która by lądowała z użyciem swojego silnika. Nie mam żadnej wiedzy na temat silników hybrydowych, ale mikrohybrydy o których czytałem na tym forum wyglądają bardzo imponująco, zwłaszcza że są tak małe. Ciekaw jestem czy byłoby możliwe zrobienie czegoś podobnego ale z dłuższym czasem pracy (zamiast regulacji ciągu, mógłbym użyć małych 13mm silniczków żeby skorygować ostateczną prędkość, jak pocisk M47 Dragon). Mój kod wymaga jednak sporo pracy, i mam jeszcze sporo do nauki o silnikach, ale jest to zdecydowanie na mojej liście!
- U.S. air force
- ****
- Posty: 196
- Rejestracja: czwartek, 23 sty 2020, 09:29
- Lokalizacja: Lauterhagen
Re: Aktywnie stabilizowana rakieta K4
Cześć
Napisałem Ci odnośnie BPS. space na .PW
PS fajna rakieta
Napisałem Ci odnośnie BPS. space na .PW
PS fajna rakieta
Nie wiem jaka broń będzie użyta w trzeciej wojnie światowej, ale czwarta będzie na kije i kamienie.-Albert
Einstein
Einstein
Re: Aktywnie stabilizowana rakieta K4
Świetny projekt. Podobny pomysł chodzi za mną odkąd zobaczyłem projekt BPS.space. Cieszę się, że udało się to zrobić w tak małej skali i z wykorzystaniem prostych komponentów. Myślę, że ten projekt będzie inspiracją dla wielu modeli.
Pozdrawiam,
Rafał.
Pozdrawiam,
Rafał.
Re: Aktywnie stabilizowana rakieta K4
Fajny ten układ. Można by zastosować w wersji jak teraz już jest do rakiet bez stateczników (albo z bardzo małymi) w klasie S7 np. Viking-1, Вертикаль-1, Интерkосмос, Ангара, Antares, Epsilon i temu podobne. SUPER sprawa.
Re: Aktywnie stabilizowana rakieta K4
Czy dało by się zamieścić filmy ze startu w normalnym trybie wyświetlania (bez przyspieszania)?