Strona 1 z 6
Silniki hybrydowe by Kraków
: wtorek, 9 kwie 2013, 23:23
autor: Kacper
W tym temacie będziemy opisywać prace krakowskiej ekipy and hybrydami. Najwyższa pora zacząć bo już pierwszy silnik jest praktycznie gotowy.
Kierownikiem projektu jest
Adam.
Prace trwają już od dłuższego czasu ale jak zwykle nie ma kiedy o nich napisać, przydał by się w ekipie "rzecznik prasowy"

A oto co zmajstrowaliśmy u mnie w warsztacie.
Zbiornik N20 z zamykanym odpowietrznikiem.
Manometr na razie zwykły do tlenu, później się wymieni na lepszy z mniejszym zakresem.
Zawór spustowy oraz szybkozłączka do tankowania.
Zatyczka komory spalania z wtryskiwaczem
Dysza grafitowa
Podstawka do oparcia na hamowni
Paliwo z grubościennej rury PP
Komora spalania z nierdzewki fi 64mm
Silnik w całej okazałości. Zbiornik testowy o pojemności 1l z rury 80mm, docelowo będzie dłuższy.
Poniżej zamieszczam filmik prezentujący działanie zaworów. Do zbiornika zostało wcześniej nabite kilka atmosfer. Jak widać po za podpięciem węża do tankowania reszta jest obsługiwana zdalnie. Wszystkimi zaworami można sterować proporcjonalnie
[youtube]
http://www.youtube.com/watch?v=AFI-D6vo4rQ[/youtube]
Re: Silniki hybrydowe by Kraków
: wtorek, 9 kwie 2013, 23:48
autor: placydo
Piękna robota (innej się nie spodziewałem)
Dzięki, że wreszcie zamieściłeś materiały!
Re: Silniki hybrydowe by Kraków
: środa, 10 kwie 2013, 07:12
autor: rawsock
Fantastyczne. Ciekawe będzie porównanie wyników z obu konstrukcji. Kiedy test?
Re: Silniki hybrydowe by Kraków
: środa, 10 kwie 2013, 16:58
autor: robercik
Cześć
Fajna robota ! Patent z automatycznym napełnianiem całkiem ciekawy, możecie bardziej przybliżyć koncepcję?
Widzę że fajnie sprawuje się serwo do sterowania zaworem głównym. Jakie czasy pełnego otwarcia/zamknięcia uzyskujecie?
Życzę sukcesu przy przy pierwszym uruchomieniu.
pzdr
Re: Silniki hybrydowe by Kraków
: środa, 10 kwie 2013, 20:40
autor: Kacper
Test planujemy przeprowadzić w piątek wieczorem koło godziny 18. Zapraszam wszystkich chętnych do oglądania, szczegóły na PW.
Jutro robimy test ciśnieniowy napełnionego zbiornika wodą. Mam nadzieją, że po tym eksperymencie będzie jeszcze co odpalać w piątek.
Na sucho czas pełnego otwarcia zaworu to około 0,25s, jeszcze nie wiem jak będzie pod ciśnieniem, ale chyba nie wiele wolniej bo przy 10 atmosferach nie czuć różnicy.
Ogólnie napełnianie ma wyglądać tak:
1)Podpięcie ręcznie przewodu do tankowania.
Teraz zdalnie
2)Otwarcie zaworu butli z podtlenkiem.
3)Poczekanie aż ciśnienia się wyrównają.
4)Otwarcie odpowietrznika.
5)Poczekanie aż zacznie wylatywać ciekły podtlenek przez odpowietrznik.
6)Zamkniecie odpowietrznika.
7)Zamknięcie butli.
8)Odpięcie wężyka do tankowania.
Odnośnie punktu 5. mam obawy czy nie zamrozi zaworu, co prawda to serwo ze śrubą ma piekielną siłę ale zamarznięty zawór może być nieszczelny.
Druga sprawa to nawet widząc, że już leci ciekły podtlenek i tak nie ma pewności czy butla jest faktycznie pełna. Może być tak, że bulgoczący w zbiorniku podtlenek będzie kipiał przez odpowietrznik. Chyba się nie obejdzie bez ważenia zbiornika. Przesadzam czy jest się czym przejmować?
Re: Silniki hybrydowe by Kraków
: środa, 10 kwie 2013, 21:33
autor: rawsock
Powiem tak - kto nie zwykł przesadzać ten popełnia więcej błędów

Re: Silniki hybrydowe by Kraków
: czwartek, 11 kwie 2013, 20:00
autor: Kacper
Jest poślizg, dopiero teraz udał się zmontować instalację do przetestowania wytrzymałości ciśnieniowej, ale samego testu już nie zdążyliśmy zrobić. Tak że nie wiadomo jeszcze czy konstrukcja się nadaje, w związku z czym nici z jutrzejszego testu statycznego.

Re: Silniki hybrydowe by Kraków
: piątek, 12 kwie 2013, 11:17
autor: robercik
Cześć
Kacper pisze:
Na sucho czas pełnego otwarcia zaworu to około 0,25s, jeszcze nie wiem jak będzie pod ciśnieniem, ale chyba nie wiele wolniej bo przy 10 atmosferach nie czuć różnicy.
Cześć to bardzo dobry wynik. Myślę że pod pełnym ciśnieniem też będzie ok, w każdym razie my nie zaobserwowaliśmy żadnej różnicy w czasie otwierania zaworu z lub bez ciśnienia w zbiorniku.
Kacper pisze:Odnośnie punktu 5. mam obawy czy nie zamrozi zaworu, co prawda to serwo ze śrubą ma piekielną siłę ale zamarznięty zawór może być nieszczelny.
Druga sprawa to nawet widząc, że już leci ciekły podtlenek i tak nie ma pewności czy butla jest faktycznie pełna. Może być tak, że bulgoczący w zbiorniku podtlenek będzie kipiał przez odpowietrznik. Chyba się nie obejdzie bez ważenia zbiornika. Przesadzam czy jest się czym przejmować?
Wolałbym żebyś podał siłę w [N] niż wjednostkach piekielnych

Zawór zamrożony jest wręcz łatwiej otworzyć ponieważ obkurcza się kula i oszczelnienia i zaczyna puszczać przez kurek.
To czy zamrozi zawór zależy od szybkości tankowania. Napełnianie ciurkiem mści się zamrożeniem zaworu.
Jeśli przeprowadzicie napełnianie możliwie szybko o zamrożeniu nie ma mowy, nastąpi tylko kondensacja rosy.
Możliwie szybko oznacza w moim przypadku czas recznego kręcenia zaworem w butli głównej. 3,5 kg ładuje się w kilkanaście sekund a ciśnienie w załadowanym zbiorniku spada najwyżej o 5 [bar].
pzdr
Re: Silniki hybrydowe by Kraków
: środa, 8 maja 2013, 21:36
autor: Kacper
Jutro (o ile nie będzie padać) planujemy pierwszy test silnika na hamowni. Zapraszam wszystkich zainteresowanych
W międzyczasie przetestowaliśmy instalację pod ciśnieniem 7MPa, konstrukcja wytrzymuje i główny zawór otwiera się bez problemu. Zrobiliśmy również test tankowania, który wypadł całkiem dobrze. Zobaczymy jak będzie jutro

Re: Silniki hybrydowe by Kraków
: czwartek, 9 maja 2013, 06:18
autor: rafciodz
O której ten test ? - Live na stronie PTR?