Rakieta "Electro"

Prezentujemy własne konstrukcje rakiet napędzane licencjonowanymi silnikami PTR typu "Schermuly"
Oastry
**
Posty: 35
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:31

Rakieta "Electro"

Post autor: Oastry »

Witam.



Chciałbym przedstawić wam projekt mojej pierwszej (tak dużej) rakiety.

http://www.fotosik.pl/showFullSize.php? ... b62dfba6c4

http://www.fotosik.pl/showFullSize.php? ... a8b6e2de0a



Długość: 235cm.

Średnica: 8cm.

Głowica: 30cm

Ilość stateczników 5 górnych, 4 dolne.

Układ odzysku: UUWS 4 + timer.

Spadochron: pomocniczy 50cm, główny 125cm.



Wykonanie:

-Korpus zrobiony zostanie z laminatu szklano-epoksydowego i balsy (metodą którą podał nam Paul)

-Głowica wykonana będzie ze styroduru pokrytego włóknem szklanym i żywicą.

-Stateczniki zrobione będą z 3mm Balsy pokrytej włóknem szklanym i żywicą.



Szczegóły:

-Korpus będzie w 4 odcinkach po 50cm każdy.

-Dolne stateczniki będą przymocowane szpachlą lotniczą do łoża silnikowego. A górne do rdzenia zwieńczającego komorę z elektroniką.

- Spadochron będzie wykonany prawdopodobnie z nylonu, wyzwalany będzie poprzez nitroceluoze.

-Na pokładzie znajdzie się również kamerka.



Założenia:

-Stworzyć powtarzalną rakietę.

- Nagrać film OSZ.

-wynieść ją na co najmniej 500metrów.

-do prowadzenie do bezpiecznego wylądowania rakiety.



Rakieta jest w trakcie realizacji, na razie jestem na etapie zbierania materiałów do jej budowy.





Wszelkie pytania i sugestie mile widziane!



Pozdrawiam.
Awatar użytkownika
KSard
Supersonic PROFI
Posty: 1499
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: KSard »

Zapowiada się interesująco :D

Trzymam kciuki.
Paul
Supersonic PROFI
Posty: 937
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Luedenscheid

Post autor: Paul »

Witam,

Zapowiada sie bardzo ciekawie :wink: ..... ALE !!!

Prosze nie zapomniec o fakcie, ze dysponujemy silnikiem klasy "H". Ciezar startowy rakiety nie powinien przekroczyc 2 kg. Z harakterystyki silnika wynika, ze jest to silnik o spalaniu progresywnym o niskim ciagu poczatkowym. Stad tez prosze nie przesadzac z wielkoscia oraz z ciezarem modelu.

To takie male uwagi z mojej strony :wink:



Pozdrawiam

Paul
Oastry
**
Posty: 35
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:31

Post autor: Oastry »

Witam,



Ciężar ma być jak najmniejszy, dzięki zastosowaniu lekkich materiałów do produkcji (balsa, laminat, styrodur). Nie można wy symulować wagi rakiety, więc wszystko wyjdzie w praniu. Ewentualnie po stworzeniu rakiety będzie można ją dodatkowo odchudzić. Metodą prób i błędów dojdzie się do odpowiedniej wagi (oby :) )



Pozdrawiam

Oastry
Awatar użytkownika
PIOTR
PROFI
Posty: 933
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:31
Lokalizacja: Białystok

Post autor: PIOTR »

Tak jak zauważył Paul silnik jest progresywny - ciąg początkowy ma poziomie 6-7kG czyli "leniwy" start a następnie model będzie przyśpieszał. Moment startu jest najważniejszy bo albo zastosujesz długą - na oko 3m - wyrzutnię do ciężkiego modelu albo odchudzisz model i skrócisz wyrzutnie.

Obrazek

Przyjmując min 5 krotne przewyższenie ciągu nad masą startową rakiety otrzymamy wynik: 1,2-1,4kG masy startowej. Zwróć uwagę że sam silnik waży 0,5kg czyli na model i bebechy pozostaje około 0,8kg. Sama głowica będzie ważyła około 200gr a każdy statecznik około 80gr.

Dzida jest fajna ale zastanowiłbym się nad pewnymi zmianami:

1. bez stateczników górnych - zysk na masie i przesunięcie środka parcia do tyłu

2. stateczniki dolne 3 szt przesunięte max do tyłu i bardziej "kwadratowe" - zysk na masie i przesunięcie środka parcia do tyłu

3. krótszy korpus o jeden segment czyli 150cm



Ten projekt to bardzo dobra ilustracja projektowania modelu pod konkretny silnik.



EDEK DOPISAŁ :)

Proponuje abyś założył odrębny temat w dziale wykonanych modeli. Pozdrawiam Piotr.
Oastry
**
Posty: 35
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:31

Post autor: Oastry »

Zrobię poprawki i dam do oceny projekt ze spacecada. Rozmyślałem i stwierdziłem iż zrobię 2 modele, jeden lekki do silnika PTR, a drugi taki jak zaprezentowałem. Być może jak kiedyś zrobię własny SR to model drugi kiedyś poleci :D
kermit
PROFI
Posty: 387
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: znad stawu w Baninie
Kontakt:

rozrzut

Post autor: kermit »

niestety przewiduję "majestatyczne zejście z wyrzutni i duuuuży rozrzut" :?

zwłaszcza w poziomie :shock:
Oastry
**
Posty: 35
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:31

Post autor: Oastry »

Projekt dla silnika PTR po poprawkach:

http://www.fotosik.pl/showFullSize.php? ... 4aee33e816

http://www.fotosik.pl/showFullSize.php? ... 16f6f1b2b8

Została zmieniona długość korpusu do 150cm, długość całkowita 185cm.

Wygląd stateczników został zmieniony na kwadratowe. Górne stateczniki zostały usunięte. Waga została ograniczona (wg. Spacecada 1668g z silnikiem)
Paul
Supersonic PROFI
Posty: 937
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Luedenscheid

Post autor: Paul »

Witam,

Osobiscie musze przyznac, ze te pierwsze stateczniki pasowaly lepiej do tej rakiety :wink:

Jszcze pare uwag:

Jezeli dobrze interpretuje ten rysunek, to rakieta ma sie dzielic na trzy czesci. Troche jest dla mnie nie zrozomiale, dlaczego w gornej czesci znajduja sie dwa spadochrony , a w czesci srodkowej znajduje sie elektronika oraz kamera. Moze przyblizysz nam pare szczegolow odnosnie tego systemu ?



Pozdrawiam

Paul
Oastry
**
Posty: 35
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:31

Post autor: Oastry »

Stateczniki według rady Piotra:

"2. stateczniki dolne 3 szt przesunięte max do tyłu i bardziej "kwadratowe" - zysk na masie i przesunięcie środka parcia do tyłu "



Z założenia rakieta nie ma się dzielić na 3 części, korpus w 3 odcinkach ma być tylko uprawieniem logistycznym. Spadochrony (za pomocą ładunku miotającego) wypchną głowicę która będzie przymocowana do korpusu. Ewentualnie rakieta może łamać się w pół, wtedy spadochron mógł być na środku a elektronika na górze. Lecz to pierwsze rozwiązanie wydaje mi się bardziej sensowne.



Pozdrawiam

Oastry
ODPOWIEDZ