Wniebowzięcie - próba przekroczenia bariery dźwięku
Re: Wniebowzięcie - próba przekroczenia bariery dźwięku
Zapowiada się świetnie, trzymam kciuki za rozwój projektu.
Ładnie wyszło ostrzenie stateczników. To jest ręczna robota?
Ładnie wyszło ostrzenie stateczników. To jest ręczna robota?
- Bdabrowski
- ***
- Posty: 143
- Rejestracja: wtorek, 30 paź 2018, 19:29
- Lokalizacja: Białystok, Warszawa
Re: Wniebowzięcie - próba przekroczenia bariery dźwięku
Dzięki!Zapowiada się świetnie, trzymam kciuki za rozwój projektu.
Nie jest to ręczna robota. Ostrzenie oraz wycinanie wykonałem na frezarce CNC. Po wycięciu konturów stateczników wyfrezowałem negatyw który miał podpierać krawędź podczas ostrzenia. Potem po prostu fazowanie z krokiem rzędu 0,1mm. Całość zajęła koło 12 godzin - po 2 godziny na każdy negatyw i po godzinie na każdą stronę lotki.Ładnie wyszło ostrzenie stateczników. To jest ręczna robota?
I took ballistics in school. Fascinating subject. Things go up, things go down.
- Bdabrowski
- ***
- Posty: 143
- Rejestracja: wtorek, 30 paź 2018, 19:29
- Lokalizacja: Białystok, Warszawa
Re: Wniebowzięcie - próba przekroczenia bariery dźwięku
Po prawie miesiącu laminowania w weekendy lotki zostały pokryte dwiema warstwami włókna węglowego 2/2 twill o gramaturze 210g/m2. Kolejnym krokiem jest dokończenie szlifowania, czyszczenie z pyłu i lakierowanie żywicą odporną na promieniowanie UV.
I took ballistics in school. Fascinating subject. Things go up, things go down.
Re: Wniebowzięcie - próba przekroczenia bariery dźwięku
Jezu jakie to piękne
- Bdabrowski
- ***
- Posty: 143
- Rejestracja: wtorek, 30 paź 2018, 19:29
- Lokalizacja: Białystok, Warszawa
Re: Wniebowzięcie - próba przekroczenia bariery dźwięku
Dobra, przydałoby się zrobić mały update prac nad projektem. Pod koniec listopada udało się pozyskać kolejne fundusze na rozwój projektów rakietowych, wniebowzięcia i nie tylko https://youtu.be/kyN9mU63rjk?feature=shared .
Dodatkowo zostało przeprowadzone kilka kluczowych testów, przebiegły one pomyślnie co daje nam nadzieję na bezproblemowy lot.
No i po 4 miesiącach zakończyłem konstrukcję lotek do rakiety. Całość pochłonęła około 40 roboczogodzin od początku do końca ale było warto. Z dalszych planów musimy przygotować przedłużkę do korpusu oraz ponownie go pomalować, gdyż podczas FMa dość mocno się zadrapał o wyrzutnie. Dodatkowo wypadałoby zrobić kilka dokładniejszych testów przecinaków piro których używamy do otwierania spadochronów.
Podsumowując, prace są już na ostatniej prostej więc miejmy nadzieję, że LRE się odbędzie i będzie okazja wystrzelić to cudo.
Dodatkowo zostało przeprowadzone kilka kluczowych testów, przebiegły one pomyślnie co daje nam nadzieję na bezproblemowy lot.
No i po 4 miesiącach zakończyłem konstrukcję lotek do rakiety. Całość pochłonęła około 40 roboczogodzin od początku do końca ale było warto. Z dalszych planów musimy przygotować przedłużkę do korpusu oraz ponownie go pomalować, gdyż podczas FMa dość mocno się zadrapał o wyrzutnie. Dodatkowo wypadałoby zrobić kilka dokładniejszych testów przecinaków piro których używamy do otwierania spadochronów.
Podsumowując, prace są już na ostatniej prostej więc miejmy nadzieję, że LRE się odbędzie i będzie okazja wystrzelić to cudo.
I took ballistics in school. Fascinating subject. Things go up, things go down.
- nowyrakieciarz
- **
- Posty: 30
- Rejestracja: poniedziałek, 13 lut 2023, 23:41
Re: Wniebowzięcie - próba przekroczenia bariery dźwięku
Piękny fin can. Szanuję za to, że miałeś tyle cierpliwości, żeby go przez 40 godzin robić, ale wynik jest oszałamiający! Udanych testów!
"Wszechświat nie tylko jest dziwniejszy, niż myślimy, jest dziwniejszy niż my potrafimy myśleć'
- Werner Heisenberg
- Werner Heisenberg
- Bdabrowski
- ***
- Posty: 143
- Rejestracja: wtorek, 30 paź 2018, 19:29
- Lokalizacja: Białystok, Warszawa
Re: Wniebowzięcie - próba przekroczenia bariery dźwięku
Dzięki!Piękny fin can.
Szczerze jak się to rozłoży na 4 miesiące to nie jest tak źle.Szanuję za to, że miałeś tyle cierpliwości, żeby go przez 40 godzin robić
I took ballistics in school. Fascinating subject. Things go up, things go down.
- Bdabrowski
- ***
- Posty: 143
- Rejestracja: wtorek, 30 paź 2018, 19:29
- Lokalizacja: Białystok, Warszawa
Re: Wniebowzięcie - próba przekroczenia bariery dźwięku
Chciałbym sporządzić krótki, mam nadzieję nie ostatni update projektu:
W ostatnim miesiącu udało nam się przygotować rakietę do stanu gotowości, całość oczekuje tylko na włożenie silnika i odliczanie
Ostatnie zdjęcie jeszcze przed malowaniem końcowym:
No i pora na trochę narzekania
Niestety w związku z brakiem LRE musimy przełożyć start na najbliższy możliwy termin czyli szczerze nie wiem kiedy. Jest nam z tego powodu niezmiernie przykro jako, że rakieta była częściowo finansowana z funduszy zewnętrznych przez co całość wymaga wywiązania się z umowy i sprawozdania. No i jednak jest to dość długo trwający projekt i fajnie by było zobaczyć jego kulminację. Światełkiem w tunelu jest to, że prowadzę też nieśmiałe rozmowy dotyczące zorganizowania startu w inny sposób ale jest to mocne 50/50.
Narazie jednak musimy zawiesić projekt przekroczenia bariery dźwięku do momentu uzyskania zezwolenia na lot. W międzyczasie pora skupić się na innych projektach które miejmy nadzieję polecą.
Dziękuję wszystkim a w szczególności Tofikowi za pomoc i wsparcie bez którego ten projekt by się nie udał.
Do usłyszenia
W ostatnim miesiącu udało nam się przygotować rakietę do stanu gotowości, całość oczekuje tylko na włożenie silnika i odliczanie
Ostatnie zdjęcie jeszcze przed malowaniem końcowym:
No i pora na trochę narzekania
Niestety w związku z brakiem LRE musimy przełożyć start na najbliższy możliwy termin czyli szczerze nie wiem kiedy. Jest nam z tego powodu niezmiernie przykro jako, że rakieta była częściowo finansowana z funduszy zewnętrznych przez co całość wymaga wywiązania się z umowy i sprawozdania. No i jednak jest to dość długo trwający projekt i fajnie by było zobaczyć jego kulminację. Światełkiem w tunelu jest to, że prowadzę też nieśmiałe rozmowy dotyczące zorganizowania startu w inny sposób ale jest to mocne 50/50.
Narazie jednak musimy zawiesić projekt przekroczenia bariery dźwięku do momentu uzyskania zezwolenia na lot. W międzyczasie pora skupić się na innych projektach które miejmy nadzieję polecą.
Dziękuję wszystkim a w szczególności Tofikowi za pomoc i wsparcie bez którego ten projekt by się nie udał.
Do usłyszenia
I took ballistics in school. Fascinating subject. Things go up, things go down.
- Bdabrowski
- ***
- Posty: 143
- Rejestracja: wtorek, 30 paź 2018, 19:29
- Lokalizacja: Białystok, Warszawa
Re: Wniebowzięcie - próba przekroczenia bariery dźwięku
Pamiętacie nas? Żyjemy
W związku z różnymi zdarzeniami z ostatniego miesiąca, być może otrzymamy możliwość lotu pod koniec września. Dlatego też prace nad rakietą Wniebowzięcie - 3H ruszyły pełną parą. Skąd te H w nazwie można zapytać - w tej rakiecie napędem zostanie silnik hybrydowy mojej konstrukcji.
Silnik ten został zaprojektowany w zeszłym miesiącu a test statyczny planowany jest na początek sierpnia. Konstrukcja zostanie opisana dokładniej po teście w następnym poście ale ogólnie mówiąc jest to standardowa hybryda "typu student" czyli rura PP z rdzeniem nylonowym, zapalnik z lontu visco i wtrysk ze złączki pneumatycznej. Impuls około 4000Ns, ciąg 1000N w konfiguracji testowej. Rakieta zostanie przedłużona o około 40cm aby zmieścić całość, reszta zostanie bez zmian.
Poniżej filmy z testu zapalnika który odbył się wczoraj:
https://youtu.be/JRF5gl4CmoI
https://youtu.be/16DtnI0nNuA
Oraz kilka zdjęć z toczenia: Dodatkowo na Festiwal Meteor przywiozę nową wyrzutnię szynową na profil 4040 (taki jak u Słowaków) o wysokości 6m i elektrycznej regulacji pochylenia aby przetestować i zademonstrować gotowość całości do lotu.
Więcej info wkrótce
W związku z różnymi zdarzeniami z ostatniego miesiąca, być może otrzymamy możliwość lotu pod koniec września. Dlatego też prace nad rakietą Wniebowzięcie - 3H ruszyły pełną parą. Skąd te H w nazwie można zapytać - w tej rakiecie napędem zostanie silnik hybrydowy mojej konstrukcji.
Silnik ten został zaprojektowany w zeszłym miesiącu a test statyczny planowany jest na początek sierpnia. Konstrukcja zostanie opisana dokładniej po teście w następnym poście ale ogólnie mówiąc jest to standardowa hybryda "typu student" czyli rura PP z rdzeniem nylonowym, zapalnik z lontu visco i wtrysk ze złączki pneumatycznej. Impuls około 4000Ns, ciąg 1000N w konfiguracji testowej. Rakieta zostanie przedłużona o około 40cm aby zmieścić całość, reszta zostanie bez zmian.
Poniżej filmy z testu zapalnika który odbył się wczoraj:
https://youtu.be/JRF5gl4CmoI
https://youtu.be/16DtnI0nNuA
Oraz kilka zdjęć z toczenia: Dodatkowo na Festiwal Meteor przywiozę nową wyrzutnię szynową na profil 4040 (taki jak u Słowaków) o wysokości 6m i elektrycznej regulacji pochylenia aby przetestować i zademonstrować gotowość całości do lotu.
Więcej info wkrótce
I took ballistics in school. Fascinating subject. Things go up, things go down.
- Bdabrowski
- ***
- Posty: 143
- Rejestracja: wtorek, 30 paź 2018, 19:29
- Lokalizacja: Białystok, Warszawa
Re: Wniebowzięcie - próba przekroczenia bariery dźwięku
Hej, trochę informacji dotyczących projektu. We środę 7 sierpnia odbył się test statyczny silnika hybrydowego TH1200. Silnik zatankowany 1,75kg podtlenku. Zapłon przebiegł bardzo poprawnie, silnik zapalił po czym nastąpił pik ciągu do 1700N a następnie stabilizacja na poziomie około 900N. Silnik pracował przez 5s po czym zaczął przechodzić na fazę gazową. Wtedy niestety nastąpiło cofnięcie płomienia do zbiornika z podtlenkiem co wszyscy wiemy jak się kończy... W ciągu poniżej 10 milisekund cały silnik uległ zniszczeniu przy okazji uszkadzając hamownię.
Aktualnie wiodącą teorią jest to, że przy nagłym spadku ciśnienia górny ruszt oderwał się blokując dyszę co spowodowało późniejszy skok ciśnienia i cofnięcie płomienia. Niestety dane z hamowni urywają się na 0,2s, ponieważ plik uległ uszkodzeniu gdy hamownia została oderwana od zasilania.
Na szczęście nikomu nic się nie stało i skończyło się tylko na zdezintegrowanym silniku i kilku elementach hamowni do wymiany.
Chciałbym więc prosić bardziej zaawansowanych "hybrydziarzy" o pomoc w analizie nagrania z testu w celu ustalenia przyczyn zdarzenia.
W następnym teście planujemy następujące poprawki:
- skrócone ziarno i pręt
- wydłużona przestrzeń za wtryskiem
- pogrubione ruszty -> 12mm zamiast obecnych 6mm
- tekstolitowa osłona termiczna wtrysku
Jest to dość nieprzyjemna sytuacja ale mam nadzieję, że jesteśmy już na ostatniej prostej i uda nam się wystrzelić może na LRE, bo wrześniowy lot z oczywistych względów musi zostać odwołany.
Film z testu:
https://youtu.be/3l16JwCgT9M
Aktualnie wiodącą teorią jest to, że przy nagłym spadku ciśnienia górny ruszt oderwał się blokując dyszę co spowodowało późniejszy skok ciśnienia i cofnięcie płomienia. Niestety dane z hamowni urywają się na 0,2s, ponieważ plik uległ uszkodzeniu gdy hamownia została oderwana od zasilania.
Na szczęście nikomu nic się nie stało i skończyło się tylko na zdezintegrowanym silniku i kilku elementach hamowni do wymiany.
Chciałbym więc prosić bardziej zaawansowanych "hybrydziarzy" o pomoc w analizie nagrania z testu w celu ustalenia przyczyn zdarzenia.
W następnym teście planujemy następujące poprawki:
- skrócone ziarno i pręt
- wydłużona przestrzeń za wtryskiem
- pogrubione ruszty -> 12mm zamiast obecnych 6mm
- tekstolitowa osłona termiczna wtrysku
Jest to dość nieprzyjemna sytuacja ale mam nadzieję, że jesteśmy już na ostatniej prostej i uda nam się wystrzelić może na LRE, bo wrześniowy lot z oczywistych względów musi zostać odwołany.
Film z testu:
https://youtu.be/3l16JwCgT9M
I took ballistics in school. Fascinating subject. Things go up, things go down.