Silniki hybrydowe by Poznań

Czyli serca naszych niebolotów !
tadeusz
PROFI
Posty: 397
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:31
Lokalizacja: Poznań

Re: Silniki hybrydowe by Poznań

Post autor: tadeusz »

Oszczędne silniki testowe.
Żeby zaoszczędzić podtlenek na testach wykonałem 3 zbiorniki testowe o zmniejszonej pojemności tj. 200g N2O.
do zbiorników można przykręcać różnej wielkości komory spalania z różną wielkością ziaren.Można użyć też małych
silników. Idea polega na wykorzystaniu początkowego etapu pracy silnika do określenia jego parametrów.
Przy wtrysku 2,5mm przewiduję czas pracy ok.1,5s a przy wtrysku 3,2mm ok.1,0s. Zobaczymy.
Niedługo pierwsze testy.
Zdjęcie:
Silniki testowe:2 spawane i 1 skręcany
Silniki testowe:2 spawane i 1 skręcany
WhatsApp Image 2022-07-18 at 14.24.08.jpeg (348.61 KiB) Przejrzano 1834 razy
tadeusz
PROFI
Posty: 397
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:31
Lokalizacja: Poznań

Re: Silniki hybrydowe by Poznań

Post autor: tadeusz »

20 lipca br. przeprowadziliśmy 4 testy oszczędnościowe silników hybrydowych/ok.700g N2O/.
Przemo obsługa komputera i zamiana plików tekstowych na wykresy ,Pigła obsługa kamery.Upał.
Test 058.
Zbiornik poj.200g napełniony181g N2O.KS fi36x1x200.Ziarno papierowo- parafinowe 54% fi34/15x200.Kanał fi15x200.
D-10/23Al.W-2,5. D/W - 16.Butla 57bar.Start agresywny.Dostałem piaskiem po twarzy.Ubytek ziarna 53,4g /Przemo
twierdzi ,że ok.10g parafiny wyciekło już po teście/.O/F - 3,39/4,17. F/O+F - 19,19/22,78%.Plik został zapisany
ale z zerowymi wartościami.



Test 059./bezdyszowy/
N2O - 179g.Butla 60bar.KS fi40x1,5x150.Ziarno paraf/żywica 60/40% fi37x150.Kanał stożkowo-walcowy fi10- 20x85 +
+fi20x65.Dodatkowa rozpałka 10,3g.D-fi37/18x30 tekstolit.W-3,2.D/W - 31,6.Start łagodny.Ubytek ziarna 27,6g.
O/F - 6,485. F/O+F - 13,36%.Silnik wygenerował Ic - 188Ns/148Ns Ifc.Fmax -240N.Tpfc - 0,83s.Tp - 1,94s.
Ic/N2O -1,05Ns/gN2O.Słabo.Wykres:
Bezdyszowy
Bezdyszowy
t059.png (11.77 KiB) Przejrzano 1792 razy
Test 060.
N2O -187g.Butla 62bar.KS fi36x1x200.Ziarno papier/paraf.51,36%.Kanał fi20x200.D - 11,7Al.W - 3,2.D/W - 13,36.
Start dynamiczny.Ubytek ziarna - 28,3g. O/F - 6,607. F/O+F - 13,14%.Silnik wygenerował Ic - 340Ns/292Nsfc-85,88%.
Fmax - 505N.Tpfc -0,9s/Tp -1,75s. Ic/N2O - 340Ns/187gN2O=1,818Ns/gN2O.
Wykres:
t060.png
t060.png (12.12 KiB) Przejrzano 1791 razy
Test 061.
N2O - 60g.KS fi25x1,5x100.Ziarno PCV/Al/Ż358.Kanał fi8x100.Ubytek ziarna - 10g.O/F - 6,0. F/O+F - 14,28%.
Ic -112Ns/83Nsfc.Fmax - 150N. Tpfc -0,75s/Tp - 1,9s. Ic/N2O - 1,866Ns/gN2O.D - 6,3.W - 2. D/W - 9,9.
Wykres:
t061.png
t061.png (10.43 KiB) Przejrzano 1791 razy
Awatar użytkownika
przemo
Podniebny Filmowiec
Podniebny Filmowiec
Posty: 218
Rejestracja: piątek, 25 sty 2013, 19:15
Lokalizacja: Poznań

Re: Silniki hybrydowe by Poznań

Post autor: przemo »

26.09.2022 - 3 testy silników (T062-T064) różniących się jedynie długością ziarna. No i niestety również ilością podtlenku z różnych powodów.

Test 062 - z uwagi na wyciek po tankowaniu (1g / 30-45s) oszacowany jedynie ubytek N2O do zapłonu stąd wyniki podane w zakresie.

Wykresy z wynikami poniżej - udało się tym razem otrzymać pracę równą. Wyszarzone próbki oryginalne mocno nie odbiegają od czerwonego trendu.
Z wyjątkiem końca pracy fazy ciekłej w teście T064 gdzie pojawił się rezonans.
Uwagę naszą zwrócił jeszcze fakt, że spadek ciągu podczas fazy ciekłej był łagodniejszy niż w poprzednich testach, oraz że we wszystkich 3ech testach po ok 0,5s ciąg wręcz rósł o 20-40N.

Filmy do testów: T062 T063 T064

edit 2022-09-29 : zbiornika nie podgrzewaliśmy. Z uwagi na pogodę ciśnienie w zbiorniku wynosiło niecałe 40bar
Załączniki
T062.png
T062.png (15.05 KiB) Przejrzano 1654 razy
T063.png
T063.png (17.73 KiB) Przejrzano 1654 razy
T064.png
T064.png (17.23 KiB) Przejrzano 1654 razy
Ostatnio zmieniony poniedziałek, 27 lut 2023, 09:24 przez przemo, łącznie zmieniany 1 raz.
tadeusz
PROFI
Posty: 397
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:31
Lokalizacja: Poznań

Re: Silniki hybrydowe by Poznań

Post autor: tadeusz »

W sobotę 05.11.22 przeprowadziliśmy z Przemkiem 3 testy komór spalania ze zbiornikami testowymi.
Temper.zewn.10st.C , ciśnienie w butli 40bar.Bez filmów.
Test 065 /powtórzenie testu 058/ miał dać odpowiedż czy W-2,5 nadaje się do wyniesienia rakiety o masie 2,8kg.
Tak,przyśpieszenie startowe wyniesie ok.10G.
N2O - 201g.D-10,3Al.W-2,5.D/W-16,97.Ziarno papier/parafina-41,16% fi37/14x200.K-14.Zużycie ziarna 54,7g.
F/O+F - 21,80%.O/F - 3,67.Silnik wygenerował Ic-365Ns przy Fmax-324,17N.Ic/N2O-1,815Ns/gN2O.
Ic/F-6,672Ns/gF.Wykres:
t065.png
t065.png (15.09 KiB) Przejrzano 1508 razy
Test 066 /zachowanie silnika przy D/W=9/.
N2O-207g.D-9,6.W-3,2.D/W-9.Ziarno papier/parafina-50,9%.Fi37/15x200.K-15.Zużycie ziarna 35,4g.
F/O+F/-14,62%.O/F-5,83.Silnik wygenerował Ic-353,5Ns przy Fmax-303N.Ic/N2O-1,707Ns/gN2O.
Ic/F-9,985Ns/gF.O/F-5,837.Niestety silnik przerwał pracę/zadławił się/na moment czego nie widać
na wykresie.Wykres:
t066.png
t066.png (12.55 KiB) Przejrzano 1508 razy
Test 067/zachowanie silnika przy D/W=9/.
N2O-201g.D-7,5.D/W-9.Ziarno papier/parafina-44,78% Fi37,5/15x150.K-15.Zużycie ziarna 36g.
F/O+F/-14,85%.O/F-5,73.Silnik wygenerował Ic-373,5Ns przy Fmax-223,65N.Ic/N2O-1,858Ns/gN2O.
Ic/F-10,67Ns/gF.Silnik również się zakrztusił i nie widać tego na wykresie.Dysza z taniego grafitu SG cała.
Wykres:
t067.png
t067.png (11.79 KiB) Przejrzano 1508 razy
tadeusz
PROFI
Posty: 397
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:31
Lokalizacja: Poznań

Re: Silniki hybrydowe by Poznań

Post autor: tadeusz »

Analiza zimowych lotów na silnikach hybrydowych.LRE2022 10.12.22r.Rakiety Błyskawica i REX-H1150.
Silnik H280Ns z wewnętrzną komorą spalania zatankowany 98gN2O zamiast 166g.Normalnie tankujemy zbiorniki
w pozycji pochyłej dopóki z odpowietrznika nie zacznie lecieć para.Przy temperaturze zewnętrznej ok.+3st.C
para pojawiła się wcześniej i dopiero na wadze okazało się,że podtlenku jest tylko 59% planowanej ilości.Zdecydowałem
sie jednak polecieć.Rakieta Błyskawica poleciała na ok.270m tj.ponad 3-krotnie niżej niż latała w letnich
warunkach ze 166g N2O /908m/.W silniku z wewn.KS część podtlenku,która jest powyżej KS jest podawana jest
w postaci cieczy dającej duży ciąg a dolna część N2O w postaci gazowej przy znacznie mniejszym ciągu.
Przy 20st.C 115,5g N2O podawane do KS jako ciecz a 50,5g jako gaz.Przy temperaturze 0st.C z 98g N2O tylko 40g
było podawane jako ciecz a 58g jako gaz stąd tak duża rozbieżność osiągów Błyskawicy.
Przy silniku H1150Ns już nie daliśmy się zwieść pierwszej parze i przetankowaliśmy zbiornik do 756g N2O
zamiast 673g.W zbiorniku pozostawiliśmy 690g podtlenku.Silnik wyniósł rakietę REX-H1150 na wysokość 2625m
przy planowanych 3500m w temperaturze 20st.C.My to Przemo i ja.
PS:W zbiornikach po tankowaniu mogło być 0st.C i ciśnienie 31,27bar.Patrz wątek LRE2022.
Przy zatankowaniu 166g w temper.0st.C 108g N2O byłoby cieczą a 58g gazem.
.
Awatar użytkownika
Bdabrowski
***
Posty: 130
Rejestracja: wtorek, 30 paź 2018, 19:29
Lokalizacja: Białystok, Warszawa

Re: Silniki hybrydowe by Poznań

Post autor: Bdabrowski »

Cenne informacje.
W zbiornikach po tankowaniu mogło być 0st.C i ciśnienie 31,27bar.
Czy rozważaliście użycie koca z grzałką elektryczną, aby podnieść temperaturę zbiornika? Myślę, że pomogło by to z osiągnięciem normalnych parametrów pracy.
I took ballistics in school. Fascinating subject. Things go up, things go down.
Awatar użytkownika
przemo
Podniebny Filmowiec
Podniebny Filmowiec
Posty: 218
Rejestracja: piątek, 25 sty 2013, 19:15
Lokalizacja: Poznań

Re: Silniki hybrydowe by Poznań

Post autor: przemo »

Tak mamy to "na tapecie".
Nawet posiadamy już wkład grzewczy lusterka samochodowego ale z pewnych względów i w warunkach poligonowych jeszcze nie zastosowaliśmy.
A takie doświadczenie z podtlenkiem też uczące.
Śmiem twierdzić, że jak temp otoczenia była ok -2stC, butla nie ogrzana, to świeżo po tankowaniu było jeszcze wyraźnie mniej stopni. (odpowietrznik - rozprężanie cieczy).
tadeusz
PROFI
Posty: 397
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:31
Lokalizacja: Poznań

Re: Silniki hybrydowe by Poznań

Post autor: tadeusz »

Tomkowi udało się zrobić wykres ciągu silnika w locie/REX-H1150/.
ciag.png
ciag.png (66.63 KiB) Przejrzano 1244 razy
mateusz_f
*
Posty: 29
Rejestracja: wtorek, 1 paź 2019, 17:14

Re: Silniki hybrydowe by Poznań

Post autor: mateusz_f »

Ten wątek to jedna z najcenniejszych prac na tym forum :) MUSI z tego powstać artykuł/podręcznik, najlepiej po polsku i po angielsku, żebyście zapisali się na zawsze w historii a Wasza praca nie zginęła w odmętach internetu...

Czy i w jaki sposób symulujecie pracę swoich silników i projektujecie je? Macie autorski arkusz, czy korzystacie z dostępnych w sieci?

Pozdrawiam i podziwiam
Mateusz
Awatar użytkownika
przemo
Podniebny Filmowiec
Podniebny Filmowiec
Posty: 218
Rejestracja: piątek, 25 sty 2013, 19:15
Lokalizacja: Poznań

Re: Silniki hybrydowe by Poznań

Post autor: przemo »

Jedyny arkusz to ten który powstał od zera i rośnie z każdym kolejnym testem. Zawiera mnóstwo otrzymanych wyników z testów w kolumnach, które pozornie, początkowo wydawałyby się mało przydatne. Z biegiem czasu można zaobserwować sporo ciekawych zależności, mieć przegląd historii i wyciągać wnioski.
A zaczynaliśmy czerpiąc z ogólnych doświadczeń kolegów z forum, czytając literaturę i publikacje w sieci, wykorzystując swoją wyobraźnię ale przyznam, że w dużej mierze, szczególnie na początku - "na czuja".
Pomaga pewnie też to, że razem z Tadeuszem najmłodsi już nie jesteśmy i mamy już pewien bagaż doświadczeń choćby z mechaniki, materiałów, technologii i innych dziedzin, o które w życiu hobbysta może się otrzeć.
Każdemu adeptowi życzymy wytrwałości, a z każdym doświadczenie życie stanie się prostsze. :D
ODPOWIEDZ