Współczynnik N

Legendarny zbiór wiedzy i terminologii w nowej odsłonie
admin
Administrator
Posty: 214
Rejestracja: poniedziałek, 31 sty 2011, 17:44

Współczynnik N

Post autor: admin »

WSPÓŁCZYNNIK N
Wykładnik potęgowy we wzorze u = A * pn, wiążącym liniową prędkość spalania paliwa (u) z ciśnieniem pracy silnika rakietowego (p).Od wartości tego wykładnika zależy kształt krzywej zależności przyrostu liniowej prędkości spalania w funkcji ciśnienia. Ogólnie im wartość n jest niższa, tym łatwiej skonstruować silnik. Dlaczego? No cóż, jak wzrośnie ciśnienie, to wzrośnie prędkość spalania paliwa. Jak paliwo pali się szybciej, to powstaje więcej gazu w jednostce czasu, a co za tym idzie dalej wzrasta ciśnienie, bo gazy nie nadążają z opuszczaniem komory spalania przez otwór dyszy. W skrajnym przypadku ten mechanizm wywołuje CATO, albo tzw. Jeeep. Jeśli współczynnik n jest niski, to silniki dobrze pracują w szerokim zakresie zacisku. Inaczej mówiąc, czy damy duży zacisk, czy mniejszy, to i tak poleci. Jeśli współczynnik n jest duży, to gdy damy mały zacisk - silnik wypali się bez wzlotu. Damy większy zacisk - silnik wybuchnie. Dla wysokiego współczynnika n dobór właściwego zacisku jest bardzo trudny, stąd też tak chętnie stosuje się paliwa o niskiej wartości współczynnika n. Najczęściej współczynnik n przyjmuje wartości od około 0,2 do 0,9 i jest on cechą charakterystyczną dla danego paliwa.
Zajmuję się forum tylko od strony technicznej
Zablokowany