Równanie ciągu

Legendarny zbiór wiedzy i terminologii w nowej odsłonie
admin
Administrator
Posty: 214
Rejestracja: poniedziałek, 31 sty 2011, 17:44

Równanie ciągu

Post autor: admin »

RÓWNANIE CIĄGU
Równanie określające siłę ciągu silnika rakietowego. Składa się z dwóch członów: dynamicznej i składowej statycznej. Składowa dynamiczna pochodzi od wypływu czynnika roboczego z dyszy ( iloczyn m' * vw ), natomiast składowa statyczna od ciśnienia w wylotowym przekroju dyszy, iloczyn (pw - pz) * Sw.

Fc = m' * vw + ( pw - pz ) * Sw

Fc - siła ciągu [N]
m' - masowa prędkość wypływu [kg/s]
Vw - prędkość wylotowa gazów [m/s]
pw - ciśnienie w przekroju wylotowym dyszy [N/m2]
pz - ciśnienie na zewnątrz silnika [N/m2]
Sw - przekrój wylotowy dyszy [m2]

Inaczej mówiąc: ciąg jest tym większy, im większa masa gazów wypływa z dyszy w określonym czasie, czyli im większa jest masowa prędkość wypływu (np., 100 gram gazów na sekundę da mniejszy ciąg, niż 300 gramów na sekundę), oraz im większą prędkość uzyskają one na wylocie z dyszy. Ale to nie wszystko. Gazy wypływające z dyszy mają też określone ciśnienie. Ciśnienie to zmniejsza się przepływając od przekroju krytycznego dyszy do wylotu dyszy, gdyż gazy rozprężają się w dyszy (i przyspieszają). Jednak na wylocie dyszy mają jeszcze określone ciśnienie, które to ciśnienie pomnożone przez powierzchnię przekroju dyszy na jej wylocie daje dodatkową siłę.
Zajmuję się forum tylko od strony technicznej
Zablokowany