Silniki hybrydowe by Poznań
Silniki hybrydowe by Poznań
Nie będziemy się wyłamywać i temat nazwaliśmy wg przyjętego szablonu
No! Pierwszy płomyczek (narazie) hybrydowy zaświecił również w Poznaniu.....
... ale po kolei:
Tydzień temu (17.11.2013)
Przeprowadziliśmy z Tadueszem próbę napełania zbiornika testowego i test zrzutu z niego przy zadanym wtrysku.
Do pierwszych prób, które dopiero przed nami wykonaliśmy z butli stalowej po CO2 chyba do paintball'a taki zbiornik:
Zdjęcie zbiornika
Zbiornik ma pojemność całkowitą 423 ccm
Odpowietrznik jest zasyfonowany aby napełniać ciekłym "nitro" w 90% co daje 470g N2O w 20*C
Niestety filmu ze zrzutu testowego (bez komory spalania) nie mamy ale po napełnieniu go 360g utleniacza, wtryskiem fi 4mm zrzuciliśmy go znad cieczy (teoretycznie gazem) w 4,4 sekundy. Szacowaliśmy, projektując wtrysk, czas na 3-4 sek i można przyjąć, że test zakończył się powodzeniem.
Zbiornik jest szczelny, zawór odpowietrznika i zrzutowy działają.
Dziś (23.11.2013)
Wykonaliśmy testy zapłonowe.
W tymczasowej komorze spalania umieszczaliśmy paliwo z masą zapłonową 3-4g i zrzucaliśmy gazowy N2O o objętości 80ccm niestety w 6*C.
Testy miały jedynie na celu sprawdzenie skuteczności montażu podpałki i łatwość rozruchu kilku materiałów ziarna.
Komora miała fi 16mm i długość 200mm, a wtrysk fi 2,5mm.
Test nr 1
Ziarno PVC, port fi 8mm
Podpałka po zapłonie sama się wystrzeliła i było już po próbie
FILM
...ale że pierwsze koty za płoty - nie zniechęciło nas to a wręcz odwrotnie...
Test nr 2
To samo ziarno
SUKCES! Pierwszy ognik hybrydowy w Poznaniu!
FILM
Test nr 3
Ziarno PVC, port 10mm
Zapłon skuteczny
FILM
Po skutecznym zapłonie w poprzedniej próbie rozpoczęliśmy filmować również w slow motion 240 fps
FILM240fps
Test nr 4
Ziarno PVC/NBR port 9,5mm
Zapłon skuteczny
FILM
FILM 240fps
Test nr 5
Ziarno PU z cienką powłoką (folia) z PA
Zapłon skuteczny
FILM
FILM 240fps
Test nr 6
Ziarno PVC, port 10mm w zbiorniku ciekły N2O! (Podejrzewamy że do komory i tak wpadał w większości gaz ale było go więcej.)
Zapłon skuteczny, dłuższa praca, większy kop (koziołek wyraźnie się przesunał)
FILM
FILM 240fps
Co prawda nie można mówić jeszcze o silniku, bo chodziło jedynie o skutecznosć zapłonu ale:
Dla testów z samym gazowym N2O czas pracy oscylował w granicach 0,7-0,9 sek, jednak przy częściowo ciekłym zasilaniu czas palenia ziarna wyniósł 2,1sek.
Powyższe liczy obliczone poklatkowo.
Zatem owocny dzień, teraz skupiamy się nad budową stanowiska testowego i ukończeniem budowy komory spalania.
P.S. Aha jeszcze jedno - o żadnej dyszy nie było mowy. Średnica elementu blokującego ziarno na wylocie była zawsze większa niż średnica portu.
No! Pierwszy płomyczek (narazie) hybrydowy zaświecił również w Poznaniu.....
... ale po kolei:
Tydzień temu (17.11.2013)
Przeprowadziliśmy z Tadueszem próbę napełania zbiornika testowego i test zrzutu z niego przy zadanym wtrysku.
Do pierwszych prób, które dopiero przed nami wykonaliśmy z butli stalowej po CO2 chyba do paintball'a taki zbiornik:
Zdjęcie zbiornika
Zbiornik ma pojemność całkowitą 423 ccm
Odpowietrznik jest zasyfonowany aby napełniać ciekłym "nitro" w 90% co daje 470g N2O w 20*C
Niestety filmu ze zrzutu testowego (bez komory spalania) nie mamy ale po napełnieniu go 360g utleniacza, wtryskiem fi 4mm zrzuciliśmy go znad cieczy (teoretycznie gazem) w 4,4 sekundy. Szacowaliśmy, projektując wtrysk, czas na 3-4 sek i można przyjąć, że test zakończył się powodzeniem.
Zbiornik jest szczelny, zawór odpowietrznika i zrzutowy działają.
Dziś (23.11.2013)
Wykonaliśmy testy zapłonowe.
W tymczasowej komorze spalania umieszczaliśmy paliwo z masą zapłonową 3-4g i zrzucaliśmy gazowy N2O o objętości 80ccm niestety w 6*C.
Testy miały jedynie na celu sprawdzenie skuteczności montażu podpałki i łatwość rozruchu kilku materiałów ziarna.
Komora miała fi 16mm i długość 200mm, a wtrysk fi 2,5mm.
Test nr 1
Ziarno PVC, port fi 8mm
Podpałka po zapłonie sama się wystrzeliła i było już po próbie
FILM
...ale że pierwsze koty za płoty - nie zniechęciło nas to a wręcz odwrotnie...
Test nr 2
To samo ziarno
SUKCES! Pierwszy ognik hybrydowy w Poznaniu!
FILM
Test nr 3
Ziarno PVC, port 10mm
Zapłon skuteczny
FILM
Po skutecznym zapłonie w poprzedniej próbie rozpoczęliśmy filmować również w slow motion 240 fps
FILM240fps
Test nr 4
Ziarno PVC/NBR port 9,5mm
Zapłon skuteczny
FILM
FILM 240fps
Test nr 5
Ziarno PU z cienką powłoką (folia) z PA
Zapłon skuteczny
FILM
FILM 240fps
Test nr 6
Ziarno PVC, port 10mm w zbiorniku ciekły N2O! (Podejrzewamy że do komory i tak wpadał w większości gaz ale było go więcej.)
Zapłon skuteczny, dłuższa praca, większy kop (koziołek wyraźnie się przesunał)
FILM
FILM 240fps
Co prawda nie można mówić jeszcze o silniku, bo chodziło jedynie o skutecznosć zapłonu ale:
Dla testów z samym gazowym N2O czas pracy oscylował w granicach 0,7-0,9 sek, jednak przy częściowo ciekłym zasilaniu czas palenia ziarna wyniósł 2,1sek.
Powyższe liczy obliczone poklatkowo.
Zatem owocny dzień, teraz skupiamy się nad budową stanowiska testowego i ukończeniem budowy komory spalania.
P.S. Aha jeszcze jedno - o żadnej dyszy nie było mowy. Średnica elementu blokującego ziarno na wylocie była zawsze większa niż średnica portu.
Ostatnio zmieniony poniedziałek, 27 lut 2023, 09:06 przez przemo, łącznie zmieniany 7 razy.
Re: Silniki hybrydowe by Poznań
Pełne zaskoczenie - szczena mi opadła - Gratki chłopaki.
Free Your Mind
-
- Supersonic PROFI
- Posty: 937
- Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
- Lokalizacja: Luedenscheid
Re: Silniki hybrydowe by Poznań
Witam,
Hybrydy opanowaly Polske !!!!
Eeee panowie, to ja sie tak nie bawie Nastepny FM chyba juz tylko na hybrydach, a ja
Moje gratulacje, tym razem ida w kierunku Poznania. Super panowie !!!!
Zycze powodzenia w nastepnych eksperymentach
Paul
Hybrydy opanowaly Polske !!!!
Eeee panowie, to ja sie tak nie bawie Nastepny FM chyba juz tylko na hybrydach, a ja
Moje gratulacje, tym razem ida w kierunku Poznania. Super panowie !!!!
Zycze powodzenia w nastepnych eksperymentach
Paul
- andżej
- Supersonic PROFI
- Posty: 444
- Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Re: Silniki hybrydowe by Poznań
Witam,
A więc hybryda bezdyszowa - Tadziu tego sie można było spodziewać tylko po Tobie .
Gratulacje Panowie i powodzenia w kolejnych testach.
Andrzej
A więc hybryda bezdyszowa - Tadziu tego sie można było spodziewać tylko po Tobie .
Gratulacje Panowie i powodzenia w kolejnych testach.
Andrzej
Re: Silniki hybrydowe by Poznań
Andrzej - dziękuję. Twój komentarz położył mnie na parkiecie i poprawił mi humor na cały dzień.andżej pisze:A więc hybryda bezdyszowa - Tadziu tego sie można było spodziewać tylko po Tobie .
Fajnie, że trzymacie kciuki za nasz projekt.
Jak coś się posunie do przodu to zameldujemy tutaj.
pozdrawiam
Przemo
- robercik
- Supersonic PROFI
- Posty: 1362
- Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
- Lokalizacja: Gdynia
- Kontakt:
Re: Silniki hybrydowe by Poznań
Cześć
Ja również dołączam się do gratulacji. Cieszy fakt, że dusza w narodzie nie ginie
Biorąc pod uwagę istnienie fajnych zbiorników wysokociśnieniowych z atestem: http://www.stako.pl/index.php?id=produc ... .1&lang=pl
może doczekamy się jakichś hybryd dla modelarzy ze stajni poznańskiej ?
pzdr
Ja również dołączam się do gratulacji. Cieszy fakt, że dusza w narodzie nie ginie
Biorąc pod uwagę istnienie fajnych zbiorników wysokociśnieniowych z atestem: http://www.stako.pl/index.php?id=produc ... .1&lang=pl
może doczekamy się jakichś hybryd dla modelarzy ze stajni poznańskiej ?
pzdr
Re: Silniki hybrydowe by Poznań
Fajna sprawa. Trzeba zauważyć że każde tego typu przedsięwzięcie wnosi wiedzę i ekspertyzę do wspólnego woreczka.
Sebastian
Re: Silniki hybrydowe by Poznań
Witam
Cisza tu była bo czas niezbędny był do ukończenia rejestratora i całej nowej mechaniki hamowni.
(W między czasie zabawa z telemetrią na radio)
W zeszłym tygodniu hamownia nabrała kształtu i mogliśmy wreszcie w weekend coś przypalić aby ją sprawdzić przed malowaniem i wykonaniem docelowego postumentu.
Sobota przygotowania, niedziela 3 testy.
We wszystkich reduktorem (ziarnem) było zmiękczone PCW, a utleniaczem widaomo - N2O.
Test nr1 otwarcie zaworu spustu gazu ręczne.
Test nr 2 i 3 pirozawór. (Spust gazu po przepaleniu)
Test 001 (zrzut fazy ciekłej)
Klapa. Złe uszczelnienie ziarna na końcach i zbyt głęboko umieszczony zapalnik.
Razem do kupy dało efekt nad rozpałką i w przestrzeniach między ziarnem a korpusem.
W efekcie czego kanał ziarna nie został podgrzany wystarczająco i zrzut gazu nie kontynuował spalania.
Na filmie widać jednak że mała smuga płomienia u dołu strugi gazu wydobywa się - zapewne była jakaś "ścieżka" między obudową a ziarnem gdzie spalanie następowało. Potwierdzają to też oględziny ziarna po pracy.
Reszty wniosków nie ma co wyciągać - klapa
Film (11MB)
Film 240fps (15MB)
Test 002 (zrzut fazy gazowej znad cieczy)
Film (12MB)
Film 240fps (16MB)
Test 003 (zrzut fazy ciekłej)
Film (14MB)
Film 240fps (19MB)
Dla testu 002 i 003 Tadeusz w kajecie ma spisane gabaryty, wagi, przekroje, współczynniki itp więc w kolejnym(ych) poście uzupełni relację.
pozdrawiam
Cisza tu była bo czas niezbędny był do ukończenia rejestratora i całej nowej mechaniki hamowni.
(W między czasie zabawa z telemetrią na radio)
W zeszłym tygodniu hamownia nabrała kształtu i mogliśmy wreszcie w weekend coś przypalić aby ją sprawdzić przed malowaniem i wykonaniem docelowego postumentu.
Sobota przygotowania, niedziela 3 testy.
We wszystkich reduktorem (ziarnem) było zmiękczone PCW, a utleniaczem widaomo - N2O.
Test nr1 otwarcie zaworu spustu gazu ręczne.
Test nr 2 i 3 pirozawór. (Spust gazu po przepaleniu)
Test 001 (zrzut fazy ciekłej)
Klapa. Złe uszczelnienie ziarna na końcach i zbyt głęboko umieszczony zapalnik.
Razem do kupy dało efekt nad rozpałką i w przestrzeniach między ziarnem a korpusem.
W efekcie czego kanał ziarna nie został podgrzany wystarczająco i zrzut gazu nie kontynuował spalania.
Na filmie widać jednak że mała smuga płomienia u dołu strugi gazu wydobywa się - zapewne była jakaś "ścieżka" między obudową a ziarnem gdzie spalanie następowało. Potwierdzają to też oględziny ziarna po pracy.
Reszty wniosków nie ma co wyciągać - klapa
Film (11MB)
Film 240fps (15MB)
Test 002 (zrzut fazy gazowej znad cieczy)
Film (12MB)
Film 240fps (16MB)
Test 003 (zrzut fazy ciekłej)
Film (14MB)
Film 240fps (19MB)
Dla testu 002 i 003 Tadeusz w kajecie ma spisane gabaryty, wagi, przekroje, współczynniki itp więc w kolejnym(ych) poście uzupełni relację.
pozdrawiam
Ostatnio zmieniony poniedziałek, 27 lut 2023, 09:07 przez przemo, łącznie zmieniany 1 raz.
Re: Silniki hybrydowe by Poznań
dane z zapisków od Tadeusza:
Oba silniki (test2 i test3) gabarytowo były podobne fi40/38x270 i fi40/38x275 /bez szybkozłączy/.
Aluminiowe dysze PA6 były jednakowe fikr10mm kąt wyl.18st. na długości 25mm.
Ziarna z trzech węży PCV/jeden w drugim/ fi34/13x200 i fi34/12x200 o masie ok.195g.
Silniki różniły się trochę materiałami konstrukcyjnymi.Silnik testu002 miał aluminiowy korpus fi40/38 PA38
i tekstolitową zatyczkę.Silnik testu003 miał korpus ze stali nierdzewnej i aluminiową zatyczkę PA6.
Oba silniki zakończone były gniazdami szybkozłącza 1/4cala. Osłony termiczne to rury preszpanowe fi38/34x200mm.
Uszczelnione silikonem uniwersalnym.
Pirozawory to paliwo P4AGD fi9x12mm z kanałem fi3x10 o masie ok 1,7g zaprasowane w przewierconym stożkowo korku ze stali nierdzewnej o gwincie 1/4cala.Otwór ten fi4mm stanowił jednocześnie wtrysk i był wkręcony w zatyczkę od strony komory spalania.
Pozostałe dane silników t002 t003
Masa startowa 552g 792g
Masa końcowa 509g 733g
Ubytek ziarnaPCV 43g 59g
Utleniacz N2O gaz 191g ciecz 292g
Zużyte paliwo 234g 351g
N2O/PCV % 81,62/18,38 83,19/16,81
Ciśnienie N2O 50bar 51bar
Ic 298,51Ns 547,3Ns
Iw 130,04s 158,94s
Czas pracy/filmy/ ok.8s ok.4s
Kanał fi13x200 fi12x200
Opóżnienie pirozaworu ok.2s ok.2
Na zdjęciach silniki,ziarna i pirozawory: I fotki po pracy:
pozdrawiam
Tadeusz
Oba silniki (test2 i test3) gabarytowo były podobne fi40/38x270 i fi40/38x275 /bez szybkozłączy/.
Aluminiowe dysze PA6 były jednakowe fikr10mm kąt wyl.18st. na długości 25mm.
Ziarna z trzech węży PCV/jeden w drugim/ fi34/13x200 i fi34/12x200 o masie ok.195g.
Silniki różniły się trochę materiałami konstrukcyjnymi.Silnik testu002 miał aluminiowy korpus fi40/38 PA38
i tekstolitową zatyczkę.Silnik testu003 miał korpus ze stali nierdzewnej i aluminiową zatyczkę PA6.
Oba silniki zakończone były gniazdami szybkozłącza 1/4cala. Osłony termiczne to rury preszpanowe fi38/34x200mm.
Uszczelnione silikonem uniwersalnym.
Pirozawory to paliwo P4AGD fi9x12mm z kanałem fi3x10 o masie ok 1,7g zaprasowane w przewierconym stożkowo korku ze stali nierdzewnej o gwincie 1/4cala.Otwór ten fi4mm stanowił jednocześnie wtrysk i był wkręcony w zatyczkę od strony komory spalania.
Pozostałe dane silników t002 t003
Masa startowa 552g 792g
Masa końcowa 509g 733g
Ubytek ziarnaPCV 43g 59g
Utleniacz N2O gaz 191g ciecz 292g
Zużyte paliwo 234g 351g
N2O/PCV % 81,62/18,38 83,19/16,81
Ciśnienie N2O 50bar 51bar
Ic 298,51Ns 547,3Ns
Iw 130,04s 158,94s
Czas pracy/filmy/ ok.8s ok.4s
Kanał fi13x200 fi12x200
Opóżnienie pirozaworu ok.2s ok.2
Na zdjęciach silniki,ziarna i pirozawory: I fotki po pracy:
pozdrawiam
Tadeusz
Re: Silniki hybrydowe by Poznań
reszta zdjęć bo tylko 10szt w poście
- Załączniki
-
- SAM_0481.JPG (359.91 KiB) Przejrzano 17877 razy
-
- SAM_0480.JPG (386.38 KiB) Przejrzano 17877 razy
-
- SAM_0479.JPG (370.26 KiB) Przejrzano 17877 razy
-
- SAM_0476.JPG (382.04 KiB) Przejrzano 17877 razy
-
- SAM_0474.JPG (385.1 KiB) Przejrzano 17877 razy