Silniki bezdyszowe.

Czyli serca naszych niebolotów !
Awatar użytkownika
donPedro
***
Posty: 73
Rejestracja: wtorek, 25 gru 2018, 19:00
Lokalizacja: Rzeszów Polska

Re: Silniki bezdyszowe.

Post autor: donPedro »

Piotr M. Strzelczyk
Awatar użytkownika
Pigła
****
Posty: 246
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Kruszewnia

Re: Silniki bezdyszowe.

Post autor: Pigła »

Materiały dostarczone przez kolegę donPedro m.in. publikacja dot. silników bezdyszowych, na podstawie której stworzyłem swój symulator, a także film z Bułgarii bardzo mnie zainteresowały i zainspirowały. Do tego widziałem na żywo bezdyszowce Tadeusza i sam zacząłem badać takie silniki. Na razie wciąż stosuję pancerny stalowy korpus, w którym zrobiłem już kilkanaście testów statycznych. Mógłby oczywiście kiedyś polecieć, ale to żelastwo bardzo obniżyłoby osiągi rakiety. Szukam lepszego materiału na korpus. Czy uważacie że perszpan 0,2mm klejony żywicą to dobry pomysł? Czy trudno jest zwinąć taką rurkę? Zwykle zwijam rurki klejąc Vicolem brystol albo papier pakowy i często taka rurka się przepala, pomimo że stosuję karmelkę 60/40.
Pozdrawiam
Paweł Pigłowski
tadeusz
PROFI
Posty: 397
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:31
Lokalizacja: Poznań

Re: Silniki bezdyszowe.

Post autor: tadeusz »

Pierwsze silniki bezdyszowe fi12/10 robiłem w rurkach papierowych od Sornowskiego i się nie przepalały.
W modelach Emi-Sport latały na 250m.Ziarno na bazie PP miało fi10x40x6g a kanał miał fi2,5x35mm.Paliwo
spalało się w kanale a zapłon głęboki od zapłonnika/lont tu nie zdaje egzaminu bo zamiast spalania w kanale
mamy spalanie papierosowe/.
Dla ziaren fi16;20;25;30 i 34mm rurki kleiłem żywicą epoksydową z preszpanu 0,2mm i też się nie przepalały.
Ziarno kończy spalanie na całej powierzchni zewnętrznej w jednym momencie.
Awatar użytkownika
Pigła
****
Posty: 246
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Kruszewnia

Re: Silniki bezdyszowe.

Post autor: Pigła »

Cześć!

Od kilku miesięcy pracuję nad symulatorem stałopaliwowych silników bezdyszowych. Jest dużo ciekawej teorii, mega frajda dla teoretyka.

Jeśli przyjmiemy trzy założenia:
1. liniowa prędkość spalania paliwa jest zgoda z prawem \dor{r} = a p_0^n
2. kanał pozostaje w każdym momencie koncentrycznym walcem
3. przepływ jest zawsze "chocked"

To symulacja takiego silnika jest dość prosta i wynika z niej np. że
1. Iw = 100s z bezdyszowego silnika (napędzanego siłą polskiej pasji do rakiet) jest możliwe,
2. idealnie jest mieć n = 0.5 (tu jest pole do wielu, wielu badań)
3. Nawet gdy stosunek L/D wynosi zaledwie 2,89, ale pasja jest idealna, możemy mieć jako taki impuls Iw = 45s.

PS. Załączam bardzo uproszczony arkusz Excela.
Załączniki
bezdyszowy.xlsx
(202.9 KiB) Pobrany 85 razy
Pozdrawiam
Paweł Pigłowski
tadeusz
PROFI
Posty: 397
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:31
Lokalizacja: Poznań

Re: Silniki bezdyszowe.

Post autor: tadeusz »

Korzystając z zimowej przerwy w lotach powróciłem na krótko do silników bezdyszowych a konkretnie
do mikrosilnika .Silnik , który zrobiłem ma masę ok.1g,średnicę 6 i długość ok.25mm,nie ma dyszy ani
obudowy/SBDO samo ziarno/ a kanał ma fi 2,7/2,5x23mm i można go wykonać w jednej operacji.Przeprowadziłem 2 testy z kijankami
o masie 8,2g/na zdjęciu/.Oba starty dynamiczne.Pierwsza wylądowała 30m od startu po 7,2s lotu co daje
wysokość H=1,2xTl^2=62m.Drugiej upadku nie słyszałem bo spadła 60m od startu na miękki trawnik.
Ic nie mierzone.Czas pracy krótki ok.0,5s.Zacisk początkowy 2,7x23/1,35x1,35+1=35;zacisk końcowy
6x23+2x3x3/3x3=156/9=17,3.Paliwo i masa gwiżdżąca na bazie PP.
Skład paliwa:PP-8,65g;Cdrz.-1,30g;(NH4)2Cr2O7-0,40g;Al-GD 0,20g;Ż285/286-1,70g;R-12,25g Vs=3,6 do 3,8mm/s.
Masa gwiżdżąca:PP-7,00g;Benzoesan sodu/BS/-2,90g;(NH4)2Cr2O7/Fe2O3-0,10g;Ciekła paraf.-1,20g;R-11,20g.
Potrzebne wyposażenie:zdjęcie
IMG_0271.JPG
IMG_0271.JPG (1.94 MiB) Przejrzano 683 razy
Opis od lewej strony;drut stalowy fi1,5/2mm pomocny przy napełnianiu tulejek;
trzpienie formujące kanał w ziarnie fi2,5x23 ifi2,7x23;
trzpień stożkowy formujący stożek w masie gwiżdżącej;
2 trzpienie fi6 do ubijania i usuwania gotowego ziarna;
tulejki nylonowe/PA/fi6/4 do ubijania paliwa wokół kanału;fi8/6 jako forma ziarna;fi10/8 do odważania i napełniania
form;tulejka metalowa do nakładania na tulejkę PA8/6 celem jej wyprostowania;
komory silnikowe z kołka bukowego fi12x60 z kanałem fi6,3x50mm;
gotowe silniki fi6x25...;
ziarno fi9x34mm do badania szybkości spalania;
zapłonniki z drutu DNE - szczegóły na str.9 Silniki hybrydowe by Poznań;
2 kijanki 400mm do testów.
Paliwo ma postać dość sypkiej wilgotnej masy o dośc dużym tarciu dlatego trzeba je ubijać na raty zwłaszcza
wokół kanału co jest czasochłonne.Utwardzone silniki można opiłować od czół z "menisków" pozostałych
po ubijaniu.Mimo,że zajmowałem się wcześniej większymi bezdyszowcami to ten mikrosilnik był dla mnie
wyzwaniem.Na koniec film z pracy silnika z dodatkiem 0,20g masy gwiżdżącej w kształcie wklęsłego stożka.https://www.youtube.com/watch?v=o40H9Q0W5Xw
ODPOWIEDZ