Silniki bezdyszowe.
Silniki bezdyszowe.
Witam!
W ostatnim czasie wykonałem kilka silników bezdyszowych 3 generacji o masie paliwa ok.100g/1 generacja do 10g paliwa;
2 generacja do 40g paliwa/.
Jeden z silników poleciał w rakiecie REX /22.04.12/,drugi przeszedł pomyślnie test na hamowni a trzeci niestety spalił się na
hamowni /27.04.12/.
Opis silnika:
Korpus - łuska bez dna naboju sygnałowego ze spadochronem fi26,5/24x150mm lub rurka zwinięta z preszpanu 0,2mm.
Zamknięcie/zatyczka/silnika - 3g żywicy E5+PAC/1+1/ o grubości ok 6mm.
Ziarno paliwa - fi24x123mm z komorą spalania w postaci kanału fi6,1x115,7mm.
Masa silnika - 116,49g Masa paliwa - 98,65g
Paliwo P1: 68,92%PP;11,95%C;3,19%PbO;15,93%E5+Z1
Zacisk początkowy 77 malejący w trakcie pracy do 21.
Testowany silnik wyposażony był w dyszę E5/PAC fi6,1 o grubości ok.3,5mm ale odpadła w czasie pracy/słabo związana
z paliwem przez warstwę wosku/.
Silnik wygenerował impuls całkowity Ic-90,39Ns /klasa G/ przy impulsie właściwym Iw-90s.
Maksymalny ciąg silnika - 36,652N.
Czas pracy ok.3,2s.
Parametry szacowane:
Ciśnienie początkowe ok.12,5at
Ciśnienie końcowe ok.1,8at
Średnia prędkość spalania ok.2,78mm/s.
Zapłon od własnego zapłonnika 100mm od wylotu dyszy. Tutaj film:http://www.youtube.com/watch?v=mfsF4rZomNI
Pozdrawiam.tadeusz
W ostatnim czasie wykonałem kilka silników bezdyszowych 3 generacji o masie paliwa ok.100g/1 generacja do 10g paliwa;
2 generacja do 40g paliwa/.
Jeden z silników poleciał w rakiecie REX /22.04.12/,drugi przeszedł pomyślnie test na hamowni a trzeci niestety spalił się na
hamowni /27.04.12/.
Opis silnika:
Korpus - łuska bez dna naboju sygnałowego ze spadochronem fi26,5/24x150mm lub rurka zwinięta z preszpanu 0,2mm.
Zamknięcie/zatyczka/silnika - 3g żywicy E5+PAC/1+1/ o grubości ok 6mm.
Ziarno paliwa - fi24x123mm z komorą spalania w postaci kanału fi6,1x115,7mm.
Masa silnika - 116,49g Masa paliwa - 98,65g
Paliwo P1: 68,92%PP;11,95%C;3,19%PbO;15,93%E5+Z1
Zacisk początkowy 77 malejący w trakcie pracy do 21.
Testowany silnik wyposażony był w dyszę E5/PAC fi6,1 o grubości ok.3,5mm ale odpadła w czasie pracy/słabo związana
z paliwem przez warstwę wosku/.
Silnik wygenerował impuls całkowity Ic-90,39Ns /klasa G/ przy impulsie właściwym Iw-90s.
Maksymalny ciąg silnika - 36,652N.
Czas pracy ok.3,2s.
Parametry szacowane:
Ciśnienie początkowe ok.12,5at
Ciśnienie końcowe ok.1,8at
Średnia prędkość spalania ok.2,78mm/s.
Zapłon od własnego zapłonnika 100mm od wylotu dyszy. Tutaj film:http://www.youtube.com/watch?v=mfsF4rZomNI
Pozdrawiam.tadeusz
Re: Silniki bezdyszowe.
Woooooooo , na oko ponad metr kity
Będzie możliwość zamówienia tego w przyszłości? Jaki jest mniej więcej koszt 1 takiego silnika?
Przydałby mi się zestaw 12 takich do zrobienia płomienia w Saturnie

Będzie możliwość zamówienia tego w przyszłości? Jaki jest mniej więcej koszt 1 takiego silnika?
Przydałby mi się zestaw 12 takich do zrobienia płomienia w Saturnie

- jaskiniowiec
- Administrator
- Posty: 2382
- Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Re: Silniki bezdyszowe.
Piękna próba. Klasa G to już nie w kij dmuchał. Zapewne istnieje szansa wydłużenia ładunku paliwa, i co za tym idzie, zaciśnięcia mocniej silnika? Bo zarówno ciśnienie, jak i liniowa prędkość spalania lepiej jakby była wyższa.
Re: Silniki bezdyszowe.
Kapitalna próba. Widzę Tadeusz, że silniki rosną i są bardzo widowiskowe. Stajesz się specem od takich silników
.
Super to wygląda.

Super to wygląda.
Free Your Mind
Re: Silniki bezdyszowe.
Witam!
Myślę,że jeszcze można wyciągnąć najpierw 150 a potem 300 i więcej Ns tymbardziej,że silniki te nie wymagają żadnych
wytrzymałych materiałów konstrukcyjnych a ciśnienie w czasie pracy jest coraz niższe.Potrzebne jest wytrzymałe ziarno i szybsze
paliwo.Obudowa silnika stanowi właściwie izolację termiczną potrzebną do zamocowaniu w modelu/stanowiła w silniku testowym
14,5% masy/.Gęstość paliwa w silniku wynosiła 1,888g/cm3.
Myślę o wykorzystaniu silników bez obudowy na boostery do modeli.
Pozdrawiam.tadeusz
Myślę,że jeszcze można wyciągnąć najpierw 150 a potem 300 i więcej Ns tymbardziej,że silniki te nie wymagają żadnych
wytrzymałych materiałów konstrukcyjnych a ciśnienie w czasie pracy jest coraz niższe.Potrzebne jest wytrzymałe ziarno i szybsze
paliwo.Obudowa silnika stanowi właściwie izolację termiczną potrzebną do zamocowaniu w modelu/stanowiła w silniku testowym
14,5% masy/.Gęstość paliwa w silniku wynosiła 1,888g/cm3.
Myślę o wykorzystaniu silników bez obudowy na boostery do modeli.
Pozdrawiam.tadeusz
Re: Silniki bezdyszowe.
Witam!
Na FM 2012 przeprowadziłem na hamowni test silnika 140Ns.
Opis silnika.
Korpus- rurka fi27/24x200 zwinięta z preszpanu 0,2x200x575mm.
Ziarno paliwa - fi24x161,8 z komorą spalania w postaci kanału fi8,1x152.
Masa silnika - 158,85g.Masa - paliwa - 127g.Gęstość - 1,944g/cm3.
Paliwo P4A:66,28%PP;7,66%C;3,06%Pb3O4;3,83%Al;19,15%E5+Z1.
Zacisk początkowy - 92; końcowy -86.
Dysza wykonana z 2 krążków rezolu grubości 1,5mm o fiwewn.7,4 i 9,5mm w czasie pracy powiększyła się
do fi 13,3 - 13,7mm.
Silnik wygenerował Ic - 124Ns /klasa G/ przy Iw - 99,5s.
Maksymalny ciąg - 162,848N.Ciąg początkowy - 30/40N.
Czas pracy - 1,55s.Czas pracy i dymienia - 5,2s/stoper Kacper/.
Średnia prędkość spalania - 5,129mm/s.
Szacowane ciśnienie początkowe ok.8at;max.ok 11,6at.
Zapłon od własnego zapłonnika 20mm od końca KS.
Pod koniec pracy powstała szczelina ok.10mm między dyszą i obudową,co widać na filmie w postaci wąskiego
płomienia na górze.Obudowa silnika zmiękła od temperatury.
Można dać większy zacisk.Mniejsze silniki fi19/16 z P4A wytrzymują zacisk 120 i dają Iw - 113-125 a Ic - 40-44Ns.
Znalazłem sposób na kształtowanie początkowej,środkowej i końcowej charakterystyki silników.
Wykres pracy silnika na samym dole.
Tutaj film zrobiony przez Artura:http://www.youtube.com/watch?v=FKnqAg2eik4&feature=plcp
Pozdrawiam.tadeusz
Na FM 2012 przeprowadziłem na hamowni test silnika 140Ns.
Opis silnika.
Korpus- rurka fi27/24x200 zwinięta z preszpanu 0,2x200x575mm.
Ziarno paliwa - fi24x161,8 z komorą spalania w postaci kanału fi8,1x152.
Masa silnika - 158,85g.Masa - paliwa - 127g.Gęstość - 1,944g/cm3.
Paliwo P4A:66,28%PP;7,66%C;3,06%Pb3O4;3,83%Al;19,15%E5+Z1.
Zacisk początkowy - 92; końcowy -86.
Dysza wykonana z 2 krążków rezolu grubości 1,5mm o fiwewn.7,4 i 9,5mm w czasie pracy powiększyła się
do fi 13,3 - 13,7mm.
Silnik wygenerował Ic - 124Ns /klasa G/ przy Iw - 99,5s.
Maksymalny ciąg - 162,848N.Ciąg początkowy - 30/40N.
Czas pracy - 1,55s.Czas pracy i dymienia - 5,2s/stoper Kacper/.
Średnia prędkość spalania - 5,129mm/s.
Szacowane ciśnienie początkowe ok.8at;max.ok 11,6at.
Zapłon od własnego zapłonnika 20mm od końca KS.
Pod koniec pracy powstała szczelina ok.10mm między dyszą i obudową,co widać na filmie w postaci wąskiego
płomienia na górze.Obudowa silnika zmiękła od temperatury.
Można dać większy zacisk.Mniejsze silniki fi19/16 z P4A wytrzymują zacisk 120 i dają Iw - 113-125 a Ic - 40-44Ns.
Znalazłem sposób na kształtowanie początkowej,środkowej i końcowej charakterystyki silników.
Wykres pracy silnika na samym dole.
Tutaj film zrobiony przez Artura:http://www.youtube.com/watch?v=FKnqAg2eik4&feature=plcp
Pozdrawiam.tadeusz
- Załączniki
-
- P4A 415VIII12 D8 10 15.jpeg (84.07 KiB) Przejrzano 13337 razy
- jaskiniowiec
- Administrator
- Posty: 2382
- Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Re: Silniki bezdyszowe.
Tadeuszu, aż się prosi o frezowanie kanału w lekki finocyl, by zaraz na początku dać mocny pik ciągu.
Re: Silniki bezdyszowe.
Witam!
Myślę to zrobić zwiększając zacisk początkowy przy użyciu mniejszej od kanału i cienkiej dyszy.
Pozdrawia.tadeusz
Myślę to zrobić zwiększając zacisk początkowy przy użyciu mniejszej od kanału i cienkiej dyszy.
Pozdrawia.tadeusz
- jaskiniowiec
- Administrator
- Posty: 2382
- Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Re: Silniki bezdyszowe.
Ha! Ale to już nie będzie silnik bezdyszowy!
Ale to szczegół, grunt by dobrze działał.
Ale to szczegół, grunt by dobrze działał.
Re: Silniki bezdyszowe.
W ostatnim miesiącu przeprowadziłem próby dwóch silników 60Ns.
Silniki prawie identyczne fi23,7x130mm o masie ok.80g z 58gpaliwa P4A /patrz poprzednie posty/.Ziarno fi20x101mm
a KS fi5,1x96mm.Obudowa :preszpan0,2x130x500mm zwinięty w rurkę i sklejony E5Z1.Zatyczka E5Z1+krążek sklejki.
Pierwszy silnik miał dyszę z 2 krążków papierowo-fenolowych /rezokart,PCF/ o grubości 1,7mm czyli razem 3,4mm.
Fi dyszy 5mm a po próbie 9-9,5mm.Silnik wygenerował Ic-64,54Ns a fmax 92,542N.Daje to Iw-112,73.
Drugi silnik miał dyszę z 1 krążka papierowo-fenolowego 3,4mm /czyli tyle samo co pierwszy.
Fi dyszy 5mm a po próbie 8,9-9,0mm.Silnik wygenerował Ic-74,23/73,4Ns przy fmax 107,606N.Daje to Iw-127/128.
Opóżniona erozja dyszy IIsilnika dała zysk w Ic ok.10Ns a w fmax ok.15N.
Silniki 60Ns mogą wynieść model fi40x300g na wysokość 700-800m.
W załączeniu wykresy przetworzone z plików txt przez Michała iPrzemka.
Pozdrawiam.tadeusz