Silniki bezdyszowe.
Re: Silniki bezdyszowe.
Witam!
W sobotę przeprowadziłem z Przemem próby 2 silników "bezdyszowych".Spodziewałem się Ic 206 i 273Ns przy Iw 110 a wyszło
243 i 308Ns przy Iw 128 i123.Paliwo P4A /patrz poprzednie posty/.
Opis silników:
243Ns 308Ns
Obudowa - rurka preszpanowa fi30/34x200 fi34/38x200
Masa silnika - 244,2g 307,5g
Masa paliwa - 192,5g 254,8
Ziarno - fi30x158mm fi34x158,6mm
Kanał - fi10,2x150mm fi10,2x147,4mm
Dysza fnolowo-papierowa 2x1,7 fi8/10 fi9
Fi końcowe dyszy - 14,2-14,5mm 16,3-16,8mm
Zacisk początkowy - 97,44 75,53
Zacisk końcowy - 96,07 81,82
Czas pracy - 1,6s 2,0s
Średnia prędkość palenia - 6,187mm/s 5,95mm/s
Impuls całkowity - 242,94Ns 308,35Ns
Impuls właściwy - 128,66 123,36
Ciąg max. - 293,587N 258,908N
Ciąg początkowy - 100N 70N
Wykresy pracy od Przema:
Wykresy pracy od Michała:
W sobotę przeprowadziłem z Przemem próby 2 silników "bezdyszowych".Spodziewałem się Ic 206 i 273Ns przy Iw 110 a wyszło
243 i 308Ns przy Iw 128 i123.Paliwo P4A /patrz poprzednie posty/.
Opis silników:
243Ns 308Ns
Obudowa - rurka preszpanowa fi30/34x200 fi34/38x200
Masa silnika - 244,2g 307,5g
Masa paliwa - 192,5g 254,8
Ziarno - fi30x158mm fi34x158,6mm
Kanał - fi10,2x150mm fi10,2x147,4mm
Dysza fnolowo-papierowa 2x1,7 fi8/10 fi9
Fi końcowe dyszy - 14,2-14,5mm 16,3-16,8mm
Zacisk początkowy - 97,44 75,53
Zacisk końcowy - 96,07 81,82
Czas pracy - 1,6s 2,0s
Średnia prędkość palenia - 6,187mm/s 5,95mm/s
Impuls całkowity - 242,94Ns 308,35Ns
Impuls właściwy - 128,66 123,36
Ciąg max. - 293,587N 258,908N
Ciąg początkowy - 100N 70N
Wykresy pracy od Przema:
Wykresy pracy od Michała:
Re: Silniki bezdyszowe.
A to brakujący wykres od Michała:
oraz linki do filmów:https://www.youtube.com/watch?v=E7Xv0-3fDN4 https://www.youtube.com/watch?v=qWHx9GFlnaQ
Pozdrawiam.tadeusz
oraz linki do filmów:https://www.youtube.com/watch?v=E7Xv0-3fDN4 https://www.youtube.com/watch?v=qWHx9GFlnaQ
Pozdrawiam.tadeusz
- jaskiniowiec
- Administrator
- Posty: 2379
- Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Re: Silniki bezdyszowe.
No, Tadeusz, Gratulacje. Zaliczyłem klasyczny opad szczeny. Wartości Ic już naprawdę duże, jak na takie "bezdyszowe" konstrukcje.
Re: Silniki bezdyszowe.
Witam!
Piękna robota! Ładne impulsy, ładna praca, niesamowite współczynniki doskonałości konstrukcyjnej. Ciekawe, czy dałoby się tę technologię przenieść do większej skali? Szkoda tylko trochę, że praca dość mocno progresywna, przydałby się większy "kop" na starcie.
Pozdrawiam!
Piękna robota! Ładne impulsy, ładna praca, niesamowite współczynniki doskonałości konstrukcyjnej. Ciekawe, czy dałoby się tę technologię przenieść do większej skali? Szkoda tylko trochę, że praca dość mocno progresywna, przydałby się większy "kop" na starcie.
Pozdrawiam!
Re: Silniki bezdyszowe.
Witam!
Myślę,że większa skala oraz większy kop na początku są możliwe.Większego kopa można uzyskać zwiększając zacisk początkowy
kiedy ziarno jest jeszcze dostatecznie grube i wytrzymałe.Można też próbować z szybszymi paliwami.Myślę też o tandemowym
łączeniu 2 silników o różnych charakterystykach.
Pozdrawiam.tadeusz
Myślę,że większa skala oraz większy kop na początku są możliwe.Większego kopa można uzyskać zwiększając zacisk początkowy
kiedy ziarno jest jeszcze dostatecznie grube i wytrzymałe.Można też próbować z szybszymi paliwami.Myślę też o tandemowym
łączeniu 2 silników o różnych charakterystykach.
Pozdrawiam.tadeusz
- robercik
- Supersonic PROFI
- Posty: 1362
- Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
- Lokalizacja: Gdynia
- Kontakt:
Re: Silniki bezdyszowe.
Cześć
Tadziu, pewnie się powtarzam ale robisz świetną robotę i nie znam podobnych rozwiązań. Ponad 200 Ns z takiej konstrukcji to są czary
Mi też wydaje się że jedyną wadą Twojego napędu jest niski ciąg startowy.
Wszystko sprowadza się w zasadzie do geometrii kanału w momencie startu.
A gdybyś tak zwiększył powierzchnię kanału stosując znane rozwiązania (gwiazda finocyl).
Wiem że kanał gwiazdowy przysparza problemów w realizacji. Skoro jednak należy poprawić tylko powierzchnię na starcie, to możnaby odlać paliwo na śrubie z nylonu.
Po jej wykręceniu mamy znaczny wzrost powierzchni kanału na starcie.
pzdr
Tadziu, pewnie się powtarzam ale robisz świetną robotę i nie znam podobnych rozwiązań. Ponad 200 Ns z takiej konstrukcji to są czary
Mi też wydaje się że jedyną wadą Twojego napędu jest niski ciąg startowy.
Wszystko sprowadza się w zasadzie do geometrii kanału w momencie startu.
A gdybyś tak zwiększył powierzchnię kanału stosując znane rozwiązania (gwiazda finocyl).
Wiem że kanał gwiazdowy przysparza problemów w realizacji. Skoro jednak należy poprawić tylko powierzchnię na starcie, to możnaby odlać paliwo na śrubie z nylonu.
Po jej wykręceniu mamy znaczny wzrost powierzchni kanału na starcie.
pzdr
Re: Silniki bezdyszowe.
Witam!
Przeprowadżmy małą symulację.Model o masie 1kg z moim silnikiem 240Ns i ciągiem początkowym 110N a końcowym 290N.
110N:9,81=11,21kG Siła wypadkowa działająca na model przy starcie wyniesie 10,21kG.Przyśpieszenie początkowe 10,21g
czyli 100,16m/s2 będzie rosło do 28,5g tj. do 280m/s2.Przy masie silnika 244g jestem w stanie zrobić model o masie do 800g.
Biorąc pod uwagę silnik Shermully najlżejszy model może mieć 1400g,jestem gotów wziąć udział w pojedynku modeli na osiągi
/Shermully kontra mój bezdyszowiec 240Ns/.
Pozdrawiam.tadeusz
Przeprowadżmy małą symulację.Model o masie 1kg z moim silnikiem 240Ns i ciągiem początkowym 110N a końcowym 290N.
110N:9,81=11,21kG Siła wypadkowa działająca na model przy starcie wyniesie 10,21kG.Przyśpieszenie początkowe 10,21g
czyli 100,16m/s2 będzie rosło do 28,5g tj. do 280m/s2.Przy masie silnika 244g jestem w stanie zrobić model o masie do 800g.
Biorąc pod uwagę silnik Shermully najlżejszy model może mieć 1400g,jestem gotów wziąć udział w pojedynku modeli na osiągi
/Shermully kontra mój bezdyszowiec 240Ns/.
Pozdrawiam.tadeusz
Re: Silniki bezdyszowe.
Tadeusz, mam pytanie o składnik paliwa, które stosujesz. Jaki jest powód stosowania tlenków ołowiu jako katalizatorów spalania? Czy masz jakąś publikacje lub własne badania nad ich działaniem w niejednorodnych paliwach stałych?
Od pewnego czasu zbieram informacje na temat optymalnych katalizatorów, ale związki ołowiu, konkretnie chromiany, pojawiają się jako dodatki balistyczne jedynie w kontekście paliw jednorodnych
Od pewnego czasu zbieram informacje na temat optymalnych katalizatorów, ale związki ołowiu, konkretnie chromiany, pojawiają się jako dodatki balistyczne jedynie w kontekście paliw jednorodnych
Re: Silniki bezdyszowe.
Witam!
Nie pamiętam żródła ale gdzieś wyczytałem,że PbO stabilizuje spalanie przy niskich ciśnieniach.Z moich prób wynika,że PbO jest na trzecim miejscu po dwuchromianie amonu i po dwuchromianie potasu jeśli chodzi o szybkość
spalania.Oczywiście nie "badałem" wszystkich tylko 5 lub 6 katalizatorów.
Pozdrawiam.tadeusz
Nie pamiętam żródła ale gdzieś wyczytałem,że PbO stabilizuje spalanie przy niskich ciśnieniach.Z moich prób wynika,że PbO jest na trzecim miejscu po dwuchromianie amonu i po dwuchromianie potasu jeśli chodzi o szybkość
spalania.Oczywiście nie "badałem" wszystkich tylko 5 lub 6 katalizatorów.
Pozdrawiam.tadeusz
- jaskiniowiec
- Administrator
- Posty: 2379
- Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Re: Silniki bezdyszowe.
A czy czasami działanie PbO nie dotyczy paliw jednorodnych?