Modelarskie silniki na paliwo ciekłe

czyli o wszystkim na każdy temat
Awatar użytkownika
Bdabrowski
***
Posty: 130
Rejestracja: wtorek, 30 paź 2018, 19:29
Lokalizacja: Białystok, Warszawa

Re: Modelarskie silniki na paliwo ciekłe

Post autor: Bdabrowski »

DGTF pisze: poniedziałek, 24 lip 2023, 12:41 Jego wysokość to 16cm zaś średnica zewnętrzna 6cm. Wagę na obecnym etapie ciężko podać, jednak na pewno nie przekroczy ona 1kg. (Tak, jest duży, ale w rakietach dużej mocy myślimy, że sprawdzi się dobrze).

Generując ciąg 400N silnik będzie mógł pracować bez najmniejszego problemu przez trzy sekundy.
Matematyka na pewno się zgadza? Czy rozmiar i masa są podane bez zbiorników i masy materiałów pędnych, bo z szybkich wyliczeń podtlenek powinien mieć koło 230-250s max impulsu zatem 0,5kg to ważyć będzie sam utleniacz. Podobne osiągi ma Student1500 a waży jednak więcej. Jak planujecie rozwiązać problem zaworów i bezpiecznego odpalania a przede wszystkim tankowania? Czy macie hamownię, żeby przetestować silnik kila/kilkanaście razy przed sprzedażą? Jednak N2O może w skrajnych warunkach eksplodować więc wszelkie informacje dotyczące bezpieczeństwa są kluczowe.

A tak z innej beczki zapraszam na discorda PTRu na którym jest zdecydowanie więcej aktywnych użytkowników.
https://discord.gg/KaeagU5h
I took ballistics in school. Fascinating subject. Things go up, things go down.
DGTF
*
Posty: 10
Rejestracja: poniedziałek, 5 gru 2022, 20:16

Re: Modelarskie silniki na paliwo ciekłe

Post autor: DGTF »

Bardzo słuszna uwaga. Masa podana przez nas w poprzednim wpisie dotyczy samego napędu bez zbiorników. Jeśli chodzi o użytkowanie takiego silnika i jego tankowanie to zdecydowanie nie będzie to „zabawka” dla początkujących. W przeciwieństwie do silników hybrydowych nie sam podtlenek jest tutaj problemem, w tym przypadku dochodzi jeszcze paliwo. Etanol również musi być przechowywany pod odpowiednim ciśnieniem, a niestety w przeciwieństwie do podtlenku nie wytworzy sobie go sam. Rozwiązaniem mógłby być tutaj wcześniej już wspomniany pomysł z wykorzystaniem ciśnienia podtlenku do tego celu, jest to dobre rozwiązanie, ale ma jeden minus. Mianowicie mieszanie i rozpylenie materiałów pędnych będzie nieco gorsze w przypadku kiedy ciśnienie paliwa oraz utleniacza będą takie same (stosujemy wtrysk czopowy „pintle injector” z którym mamy już doświadczenie). Wszystko może na ten moment wyglądać nieco mrocznie, ale kiedy tylko będziemy mieć już coś więcej fizycznie do pokazania to chcielibyśmy by projekt stał się bardziej open source (planujemy się podzielić większością informacji na temat silnika z wami by wyeliminować na wczesnym etapie wszystkie niedoskonałości lub nie zauważone przez nas problemy, które mogą stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa całej konstrukcji).

Korzystając z doświadczenia własnego uważamy, że największym zagrożeniem występującym w silnikach tego typu jest ich zapłon (co poruszyłeś w swoim wpisie). Najgroźniejsza jest sytuacja, w której materiały pędne zostaną zapalone poza komorą spalania (a wbrew pozorom nie jest o to trudno), ponieważ taka sytuacja praktycznie zawsze się kończy mniejszą lub większą eksplozją. W związku z tym to nie użytkownik będzie odpowiadał za zapłon silnika, a sam silnik będzie fabrycznie wyposażony w odpowiedni osprzęt umożliwiający rozpalenie materiałów pędnych jak i sprawdzenie czy zapłon poszedł dobrze. Bezpieczny zapłon jest dla nas na tym etapie absolutnym priorytetem i niestety, ale spora część masy tego silnika to elementy związane z zapłonem.

Mamy hamownie :D . W teorii była robiona z myślą o testowaniu tej wściekle pospawanej rury, którą zaprezentowaliśmy na zdjęciu w tym wątku, ale po lekkim dostosowaniu jak najbardziej będzie można ją wykorzystać do rzetelnego pomiaru siły ciągu tego silniczka.

Jeśli chodzi zaś o pytanie o dystrybucję toooo… jest to dosyć odległe. Planujemy pierwszy pełny prototyp wykonać w miarę szybko, jednak wszystkie rzeczywiste testy jakie będziemy musieli przeprowadzić na nim (i na następnych) by mieć absolutną pewność co do bezpieczeństwa konstrukcji potrwają długo. Dodatkowo trzeba będzie pamiętać, że testy są po to właśnie, że coś może pójść nie tak i jeśli tak się stanie to cały proces jeszcze bardziej się przedłuży. Po tym wszystkim planujemy (jeśli oczywiście zostanie wyrażona taka chęć) po prostu przekazać jeden prototyp członkom PTR by sami mogli ocenić czy wszystko jest w porządku i czy silnik nadaje się do użytku przez modelarzy. Z tego względu na chwilę obecną nie mamy dokładnego planu dystrybucji tych napędów, jednak to co możemy zagwarantować to fakt, że jeśli będziemy je komukolwiek sprzedawać to jako w pełni legalna, zarejestrowana firma, trzymając się wszelkich standardów, które zagwarantują bezpieczeństwo użytkowania.
Awatar użytkownika
Bdabrowski
***
Posty: 130
Rejestracja: wtorek, 30 paź 2018, 19:29
Lokalizacja: Białystok, Warszawa

Re: Modelarskie silniki na paliwo ciekłe

Post autor: Bdabrowski »

DGTF pisze: wtorek, 25 lip 2023, 19:10 W przeciwieństwie do silników hybrydowych nie sam podtlenek jest tutaj problemem, w tym przypadku dochodzi jeszcze paliwo.
W sumie etanol pod ciśnieniem nie jest tak straszny jak podtlenek. W swoim wpisie chciałem poruszyć tendencję podtlenku do dekompozycji i detonacji w pewnych skrajnych przypadkach. Half Cat maił kilka takich awarii gdzie detonacja doprowadziła do rozerwania zbiorników. Tutaj chyba jedynym realnym rozwiązaniem jest użycie zdalnego tankowania tak jak hybrydy np. firmy Contrail. Z tym identycznym ciśnieniem wtrysku można kombinować poprzez geometrię kanałów doprowadzających materiały pędne tak żeby np. etanol miał inny discharge coefficent i efektywne ciśnienie wtrysku.
I took ballistics in school. Fascinating subject. Things go up, things go down.
DGTF
*
Posty: 10
Rejestracja: poniedziałek, 5 gru 2022, 20:16

Re: Modelarskie silniki na paliwo ciekłe

Post autor: DGTF »

Produkcja pierwszych prototypów do testów ruszyła pełną parą :D . Wykonaliśmy pierwsze sztuki paliwowej części wtrysku materiałów pędnych (na zdjęciu poniżej pierwsza sztuka) teraz polecą one na polerowanie żeby pozbyć się wszelkich niedoskonałości (również widocznych na zdjęciu) i jutro zabieramy się za część wtryskującą utleniacz (jedyny element zrobiony z mosiądzu w silniku). Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem to w jeszcze sierpniu można będzie się spodziewać jakichś testów.
364226785_1325934071357648_6144018785063881604_n.jpg
364226785_1325934071357648_6144018785063881604_n.jpg (167.4 KiB) Przejrzano 414 razy
DGTF
*
Posty: 10
Rejestracja: poniedziałek, 5 gru 2022, 20:16

Re: Modelarskie silniki na paliwo ciekłe

Post autor: DGTF »

Może i tytanem prędkości nas nazwać nie można, ale w końcu po sprawdzeniu miliona różnych rzeczy ruszyliśmy z robieniem większej ilości naszych liquidów (na razie dla lokalnie zainteresowanych osób, w sumie bardziej w celach kolekcjonerskich), tak więc pierwsze pięć pełnoprawnych ciekłopaliwowców idzie jutro do spawania i przetoczenia wewnętrznej średnicy komory spalania :D
DSC05622-min.JPG
DSC05622-min.JPG (1.6 MiB) Przejrzano 157 razy
DSC05619-min.JPG
DSC05619-min.JPG (1.64 MiB) Przejrzano 157 razy
DSC05616-min.JPG
DSC05616-min.JPG (1.62 MiB) Przejrzano 157 razy
ODPOWIEDZ