Strona 1 z 1

Czy to ma szansę zadziałać?

: wtorek, 23 cze 2020, 16:53
autor: qwertyalfa
Ostatnio wpadłem na ciekawy pomysł silnika, jednak nie wiem, czy jest możliwe, by on działał.
Najprościej jak bym to nazwał, to silnik hybrydowy zasilany powietrzem. W komorze spalania znajduje się paliwo w postaci wydrążonej rurki (np. parafina). W miejscu butli z utleniaczem dołączony byłby kanał z silnikiem EDF (taki wentylator z silnikiem bezszczotkowym, często używany w modelach samolotów). Czy po włączeniu wentylatora, który sam z siebie może dać ponad kilogram ciągu, i zapaleniu paliwa, spalanie będzie podtrzymywane? Czy da się w ten sposób uzyskać dodatkowy ciąg?
Wydaje mi się, że może to działać, ale nie wiem czy prąd powietrza nie zgasi paliwa.
Z góry dziękuję za odpowiedź :)

Re: Czy to ma szansę zadziałać?

: wtorek, 23 cze 2020, 19:34
autor: Daniel
Ma to szansę działać jak najbardziej, układ ten nazywa się "motorjet". Jednak ponieważ pobiera on powietrze z atmosfery to nie jest on już silnikiem rakietowym.
Powstało nawet kilka samolotów z takim silnikiem m.in pierwszy samolot odrzutowy Coanda 1910. Silniki w takim układzie najczęściej używały paliw płynnych, choć podczas drugiej wojny światowej Lippish pracował nad silnikiem zasilanym węglem.

Re: Czy to ma szansę zadziałać?

: wtorek, 23 cze 2020, 19:42
autor: qwertyalfa
Dzięki :D
Wiem, że nie jest to silnik rakietowy, ale myślałem, że teoretycznie da się to w rakiecie zaimplementować. Wystarczyłoby zrobić w korpusie otwory na wloty powietrza. Z pewnością byłaby to ciekawa konstrukcja.

Re: Czy to ma szansę zadziałać?

: wtorek, 23 cze 2020, 21:54
autor: forsker
Mniej zabawy bylo by z silnikiem pulsacyjnym (prostrza budowa) ale start musial by sie odbywac z pomoca odrzucanych silnikow rakietowych.

Re: Czy to ma szansę zadziałać?

: środa, 24 cze 2020, 10:19
autor: Daniel
forsker pisze: wtorek, 23 cze 2020, 21:54 Mniej zabawy bylo by z silnikiem pulsacyjnym (prostrza budowa) ale start musial by sie odbywac z pomoca odrzucanych silnikow rakietowych.
Raczej z silnikiem strumieniowym, taki napęd jest używany w rakietach przeciwlotniczych np. w systemie 2K12 Kub. Silnik startowy rozpędza rakietę, a potem odpalany jest silnik marszowy. Powietrze do silnika marszowego dostarczane jest siłą pędu przez 4 wystające wloty powietrza na kadłubie.

Z wentylatorkiem prędzej uzyskasz palnik do rozpalania grilla niż działający silnik. Motorjet to w zasadzie normalny silnik odrzutowy z usuniętą turbiną. W modelarskich silniczkach turbinowych stosuje się sprężarki promieniowe i prędkości obrotowe rzędu 100-200tys, stosunek ciągu do masy jest niewielki a koszt ogromny. (rzędu 20tys złotych) Można by coś pokombinować z przerabianiem turbosprężarki ze złomu, ale to raczej pod kątem budowania samolotów RC nie rakiet.