Procesy fizykochemiczne w silniku na paliwo stałe

Czyli serca naszych niebolotów !
Awatar użytkownika
jaskiniowiec
Administrator
Posty: 2379
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: jaskiniowiec »

A może tak zapalnik działający powoli. Przyjmijmy, ze zapalnik pali się około 2s. Gazy z zapalnika stopniowo podgrzewają powierzchnię wszystkich ziaren, w końcu płomień gdzieś załapuje i następuje zapłon wszystkich ziaren. Z tego co widziałem amatorskie silniki na AN w necie, to możliwe że tak to działa. Najpierw dymienie przez kilka sekund, potem nagłe załapanie i równa praca.
Awatar użytkownika
robercik
Supersonic PROFI
Posty: 1362
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Post autor: robercik »

Może. Tak działały zapalniki przy pierwszych próbach po 2g czegoś na deseczce. Silnik chwilę gwizdał, wszystko się podgrzewało i ciach nagłe zacisnięcie, niestety nie ma pomiarów z tamtych prób a jak widać na oko to koń w szpitalu umarł.



pzdr
Awatar użytkownika
PINOT
PROFI
Posty: 352
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30

Post autor: PINOT »

Dokładne przepisy na termity zapłonowe podaje bodajże Nakka. Miedziowy też tam jest, a również inne równie dobrze działające. Co się tyczy pokrywania powierczni czołowych, to jednak zwilżyłbym termit rozcieńczonym lakierkiem nitro. Papkę potem rozsmarowuje się na równej powierzchni i porządnie naciska ziarnem, aby nadmiar papki wylazł bokami. Potem taki blok z cienko naniesionym termitem dotykamy do termitu sypkiego. W ten sposób powstaje bardzo szybkopalna warstwa proszku termitowego na całej powierzchni czołowej. W zasadzie termit jen jest tak szybki, że mozna z niego robić flashe.



Hmm z tego co wiem, lonty wypełnione są materialem niewrażliwym na ciśnienie spalania. Gdyby było inaczej w momencie dojścia płomienia do przybitki i przytkania jej popiołem lub osypaniem się kanaliku po wypalonym loncie nikt nie byłby w stanie powiedziec jak szybko lont się spali.
Awatar użytkownika
Kacper
Supersonic PROFI
Posty: 912
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: Kacper »

Witam!



Termitu na CuO nie robiłem ale widziałem filmy w których był używany jako materiał kruszący więc nie wiem czy akurat ten nie przyspieszy drastycznie w podwyższonym ciśnieniu. Może lepiej użyć termitu na MnO2? A co do lontów to mam profesjonalny lont ciśnieniowy więc postanowiłem go wykorzystać jako opóźniacz pirotechniczny w niedużym silniku. Efekt był taki, że spalił się zanim silnik porządnie się rozkręcił a miało być 6s więc wniosek jest taki, że lonty nie są odporne na ciśnienie panujące w SR.
Awatar użytkownika
PINOT
PROFI
Posty: 352
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30

Post autor: PINOT »

Termit CuO, podobnie jak mieszanka AP z Al może być nawet użyty w petardach. Warunek jest taki, ze jest sypki. My mówimy o termicie związanym lakierem no i w małej ilości. Takie termity są dość powszechnie używane do zapalników w silnikach rakietowych.
Awatar użytkownika
KSard
Supersonic PROFI
Posty: 1499
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: KSard »

Jestem również zwolennikiem tej teorii, tzn. uważam, że na zachowanie silników na paliwie ANAPAL, głównie wpływa kształt ziaren a nie skład paliwa.

Od początku na to mi wyglądało, a Ty to udowodniłeś niejako od strony teoretycznej (patrz analiza wykresów).

Pomysł malowania czoła bloków nie jest nowy - a powiedziałbym nawet, że powszechny wśród konstruktorów amatorskich silników.

Nawet doczula się w ten właśnie sposób duże silniki z paliwem karmelkowym wbijając okruchy prochu czarnego w powierzchnię czołowe podczas ich formowania.

Najlepszym chyba dowodem na to jest przykład niemalże z ostatnich miesięcy dany przez R. Nakkę w silniku na paliwie amonowym.

On także walczył z progresywną charakterystyką pracy silnika na AN.

W ostatnim teście rezultat był już bardzo zadowalający a uzyskany właśnie tym sposobem.



Innym wyjściem wg mnie może być zmiana kształtu ziarna ( o czym już wspominał Jaskiniowiec). Gwiazda, czy też Finocyl i owszem - ale wymaga to zmiany całej technologii produkcji i nie każdy to lubi. :D

Ja na waszym miejscu spróbowałbym ziarna typu Slotcore.



Jakie wymiary ma Wasz silnik? - mogę to przeliczyć.



Jeśli pozostaniecie przy układzie Bates, to jeszcze jedna ważna rzecz - zdecydowanie przeprojektowałbym silnik i zmienił jego charakterystykę idąc w kierunku spalania degresywnego.
Awatar użytkownika
robercik
Supersonic PROFI
Posty: 1362
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Post autor: robercik »

średnica zewnętrzna ziarna 30mm,

średnica kanału 8mm

idealna wysokość 48mm



silnik mieści do pięciu bloków.



pzdr
Awatar użytkownika
KSard
Supersonic PROFI
Posty: 1499
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

C-Slot Round dla Robercika

Post autor: KSard »

Wyszło tak:



Przy:

dyszy = 5mm

wycięciu wzdłużnym = 8 mm

długości ziarna = 200 mm

masie paliwa ~ 180 - 190 g



mamy zacisk maksymalny 543 przy początkowym 480 i końcowym 426



Wykres

Obrazek



Minusem tego rozwiązania jest konieczność zapewnienia dobrej izolacji termicznej (dodatkowy liner).



Proszę zwrócić uwagę na piękną charakterystykę.
Awatar użytkownika
robercik
Supersonic PROFI
Posty: 1362
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Post autor: robercik »

Cześć

Przebieg zacisku mniód :D oczywiście zakładając równomierny zapłon...

Jest jeszcze jedna wada tego rozwiazania - jak się ma gotowe formy do normalnych bloków ciężko o następny trud tworzenia narzędzi do innego rozwiązania. I tak trzeba się narobić żeby wykonać paliwo. No ale może ktoś z młodych przetestuje taką geometrię :?:



pzdr
Awatar użytkownika
jaskiniowiec
Administrator
Posty: 2379
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: jaskiniowiec »

Z tego co pamiętam, to taki kształt był już testowany przez Ksarda. Piękny lot rakiety Maxi Alpha. Paliwo ŻPP.
ODPOWIEDZ