ANAPAL

Skład wykonanie itp...
Awatar użytkownika
jaskiniowiec
Administrator
Posty: 2379
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: jaskiniowiec »

Zapomniano o siarce w KNOSALu. To wiele zmienia. Tworzą się siarczki glinu i paliwko nie powinno mieć na wyjściu takich parametrów, by porównywanie z ANAPALem miało sens. To właśnie siarczki są odpowiedzialne za widowiskowość KNOSALa. Przyznam, ze dla mnie to dziwne zjawisko z tym nagarem. Przecież nawet jeśli na skutek rozprężania się dochodzi do wytrącenia Al, to w warunkach tak dużej prędkości jakie są w dyszy (teoretycznie w przekroju krytycznym 1 Mach, a później sporo więcej) takie tlenek glinu powienien stanowić po prostu dym w gazach wylotowych. Chyba, ze brak mu zalążków krystalizacji, dlatego tak chętnie siada na ściance. Ale w to trudno mi raczej uwierzyć. Gdyby tak było, to wystarczyłby np 1% np Fe3O3, by krystalizowało w gazach, a nie na ściankach. Sądzę, ze dopracowanie geometrii dyszy może coś poprawić, bo jeśli pojawiają się zawirowania, to chyba łatwiej o odłożenie nagaru.
Awatar użytkownika
robercik
Supersonic PROFI
Posty: 1362
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Post autor: robercik »

No tak zapomniałem o siarce :oops: Jednak Do ANAPALa jej nie dołożę gdyż ona na pewno nie poprawi stabilności...

Co do dyszy to mucha na niej nie siada gdyż stożki są od tokarki i nie ma wyczuwalnych uskoków na styku grafit-stal. Natomiast stożek wylotowy ma 24 stopnie, to dużo i nie może być mniej :( a to z prostej przyczyny:

dla tak małych średnic przekroju krytycznego jak 5 - 6 mm nie ma odpowiednio małego noża tokarskiego żeby to wykonać. Używam naprawdę mikro nożyka który, gdy go się wystawi na 4cm z zacisku, już nieźle sprężynuje. Próbowałem stożki 20 stopni i nie wychodziło. Dla dużych dysz to oczywiście inna sprawa.

Żeby wykonać dyszę proponowaną przez Pinota trzeba by po wykonaniu stożka kielicha 24 stopnie sam przekrój krytyczny w graficie obrabiać ręcznie jakimś ostrzem o rozwarciu 10 stopni (a może są jakieś takie tokarskie rozwiertaki ?). Ostrze oparłoby się o stal i mielibyśmy dwie fazy rozprężania. Wg tej koncepcji na stożku 10 stopni nie doszłoby do kondensacji nagaru (mały spadek temp.) a dopiero na granicy kątów - w tej sytuacji przekrój krytyczny nie zapaprał by się :D



pzdr
Awatar użytkownika
andżej
Supersonic PROFI
Posty: 444
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Post autor: andżej »

Witam



W piątek 03.10.2008 przeprowadziliśmy test kolejnego składu paliwa amonowego ANAPAL8 :D .

Zapraszam na naszą stronę http://www.rakiety.pomorze.pl/ do działu Aktualności.

Wszelkie uwagi jak zwykle mile widziane - zapraszam do dyskusji :)



Pozdr
Awatar użytkownika
jaskiniowiec
Administrator
Posty: 2379
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: jaskiniowiec »

Nagar mógł zmienić kolor z powodu obecności KN. Tworzą się gliniany, właśnie szare. Co do kształtu, to być może działający dłużej ładunek zapłonowy spowodował szybsze wypalenie się bloków paliwa przy ładunku zapłonowym. Końcówka działania silnika, to samoczynne dopalanie się resztek paliwa od strony dyszy przy mniejszym ciśnieniu i braku wspomagania ze strony wypalonego już ładunku zapłonowego. Stąd zapewne dłużej to trwało. To paliwo zapalone nie będzie się palić samoczynnie? Musi mieć wspomaganie w formie bloku paliwo palącego się stabilnie?
Awatar użytkownika
robercik
Supersonic PROFI
Posty: 1362
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Post autor: robercik »

ANAPAL w warunkach panujących w komorze SR oczywiście pali się samoczynnie. Jak się uda zapalić to płonie niewielkim płomieniem także na wolnym powietrzu. Sam byłem zdziwiony że przez połowę czasu pracy silnik palił się przy bardzo niskim ciśnieniu 1,1Mpa idealnie stabilnie dając przy tym ciąg kilku kG :shock:

Zauważ że duży zapalnik na ZPP działa perfekcyjnie - żadnego tam zbierania się i pogwizdywania tylko od razu płomień i bardzo stromy skok do ciśnienia kilkadziesiąt atmosfer, bez żadnych pików na wykresie. Tyle że masa trochę zbyt duża jak na podpalanie 200g. Następnym razem spóbujemy jakieś 10g lub 15g całkiem bez inhibitora, oby tylko ANAPAL zdążył zaskoczyć. Jeśli by jednak zastosować silnik mieszany i jako zapalnik zastosować cały 50g blok ZPP :?:



pzdr
Awatar użytkownika
jaskiniowiec
Administrator
Posty: 2379
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: jaskiniowiec »

Cóż, tak sobie myślę, ze chyba duży zapalnik to nie do końca dobry pomysł. Problem polega na tym, ze w miarę przepływania gazów z zapalnika w dół, w stronę dyszy, zmienia się skład spalin, a co za tym idzie chemizm reakcji. Po prostu gazy z zapalnika są coraz bardziej rozcieńczane gazami ze spalonego paliwa. To może powodować różne spalanie się paliwa w zależności od tego, czy to będzie pierwsze, czy ostatnie ziarno. Oczywiście można to na pewno kompensować różną geometria poszczególnych ziaren. Przy takim dopracowaniu silnika, mogło by to nieźle zagadać. Ale to chyba zbyt kłopotliwe rozwiązanie.

Cóż...tak sobie tylko myślę...
Awatar użytkownika
robercik
Supersonic PROFI
Posty: 1362
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Post autor: robercik »

Cześć

Za nami kolejna próba składu nr 6, zapraszam na stronkę do aktualności. Ciągle to jeszcze nie to co by się chciało.

Poza tym kolejna próba teori erozyjnej :D



pzdr
Awatar użytkownika
PINOT
PROFI
Posty: 352
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30

Post autor: PINOT »

Obejrzałem wyniki i wasze komentarze. Moim zdaniem nie ma się co czepiać tej próby, a walka o góry stołowe przy tym składzie może być długa i trudna. Silnik zadziałał poprawnie i przyzwoicie, są powody do zadowolenia. Przez połowę czasu pracy przebieg ciągu był dość płaski. Sądzę, ze pierwsza płaska część mogła być wynikiem wzajemnego kompensowania dwu zjawisk: rosnącego wraz z nagarem zacisku i zmniejszającej się aktywności zapalnika. Końcowka marna - ale to chyba kwestia geometrii spalania.

Nagar, jak widać, wciąż powstaje, bez względu na rodzaj użytego aluminium To ile się go odłoży jest raczej funkcją przebiegu szybkości wylotowej gazów niż rozdrobnienia metalu.



Końcówka wykresu nasuwa jeszcze jedną myśl: założenie jakoby szybkości spalania na końcach i w kanale były jednakowe, w stymulowanym dużym zapalnikiem silniku, może być niesłuszne.



Moim zdaniem test udany - silnik sprawny, ciąg pod kontrolą. Z powodów wymienionych w moim "wywodzie" w temacie APAN_4 prawdopodobnie dużo lepiej, jeśli chodzi o przebieg ciągu, już nie będzie.
Awatar użytkownika
robercik
Supersonic PROFI
Posty: 1362
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Post autor: robercik »

Cześć

Szykuję zbiorczy wykres ciśnienia z przeprowadzonych prób, może to pozwoli nam wpaść o co chodzi.

W sobotę wykonaliśmy kolejny test paliwa ANAPAL z nr kolejnym 9 - wypisz wymaluj ta sama sytuacja : stopniowe wkręcanie się na obroty i to cholerne dogasanie pomimo nagaru który tym razem był umiarkowany chociaż alu było aż 16%. Zapalnik także niewielki bo jedynie 10g.

Zapraszam do aktualności.



pzdr
Awatar użytkownika
KSard
Supersonic PROFI
Posty: 1499
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: KSard »

Cześć

Czy Panowie aby nie przesadzacie?

Silnik poszedł jak burza, a Wy kręcicie nosem :D

Gdyby nie hamownia i manometr nie widzielibyśmy tych subtelności w charakterystyce.

Jak dla mnie bomba. Nie wiem, czy uda się jeszcze poprawić pracę silnika na tym paliwie. Pewnie przyjdzie pogodzić się z takimi własnościami tej kompozycji.

ps.

jest błąd na stronie - wykres ciągu pokazuje sytuację z poprzedniej próby.
ODPOWIEDZ