White Dove 122mm
: środa, 7 lut 2018, 16:30
Cześć!
Żeby trochę rozruszać forum wstawiam wątek z relacją z budowy nowej rakiety modelarskiej – White Dove.
Nazwa wzięła się od piosenki zespołu Scorpions, która chodzi mi ostatnio po głowie
Cel:
Budowa rakiety została tak naprawdę wymuszona przez konieczność zdobycia licencji 2 stopnia w UKRA. Licencję pierwszego stopnia chcę zdobyć na moim meteorku w wersji modelarskiej, który leciał już w Gdyni w lipcu 2017. Niestety zdobycie licencji drugiego stopnia przy rozsądnym pułapie wymagało budowy czegoś nowego. Konstrukcja zostanie wyposażona w duży przedział ładunkowy, dzięki czemu przyda się również do testów elektroniki i innych produktów, które w tym roku zawitają do oferty Near Space Technologies. Rakieta jest również przedmiotem demonstracji procesu laminowania oraz użycia materiałów kompozytowych studentom z Kingston University Rocket Propulsion Group jako, że nie wszyscy są zaznajomieni z tymi technikami. Nabycie doświadczenia przez cały zespół jest kluczowe, jako że następna konstrukcja ma zostać wykonana w pełni w technologii kompozytowej.
Korpus rakiety:
Korpus wykonany będzie z rur z krafta fenolowego 122mm, dobrze znanych już na forum. Rury impregnowane lakierem Dragon oraz pokryte jedną warstwą tkaniny szklanej. Głowica E-Cone z katalogu Rocketmanii.
Stateczniki:
Stateczniki wykonane będą z pianki Herex grubości 5mm pokrytej dwiema warstwami włókna szklanego. Jeszcze nie wiem, czy będę ostrzył je na krawędziach – jeśli starczy czasu, czemu nie.
Odzysk:
Klaster 3 spadochronów umieszczony będzie w głowicy, a spadochron pilot wyrzucany przez rozdzielenie rakiety w połowie.
Kosz silnika:
Kosz silnika wykonany będzie z rury 62mm z krafta. Do niej zostaną doklejone wręgi z herexu oraz stateczniki. Mocowanie silnika wewnątrz rakiety (thrust plate) będzie umiejscowiony ponad koszem. Sklejkowa przegroda zostanie wklejona oraz dodatkowo przyśrubowana wkrętami do korpusu rakiety. Silnik od dołu trzymać będzie talia zejściowa wykonana na drukarce 3D w ABSie. Od dołu będzie przykręcany sklejkowy element o średnicy dostosowanej do dyszy silnika rakietowego tak, by zapewnić jego bezpieczne osadzenie.
Napęd:
Silnik Cesaroni 38mm, J335 o impulsie 650 Ns.
Pełne dane o silniku można znaleźć tutaj: http://www.thrustcurve.org/motorsearch.jsp?id=541
Elektronika:
Standardowo już głównym komputerem będzie TeleMetrum lub TeleMega. W przedziale elektroniki znajdzie się również kamera oraz bardzo dużo miejsca na elektronikę eksperymentalną.
A teraz trochę danych:
masa pustej rakiety (wg open rocket): 2,94 kg ---> będziemy robić wszystko, żeby tą masę jak najbardziej zmniejszyć.
długość 184 cm
Średnica: 123 mm
Stabilność bez silnika 3,1 kalibra --> po wsadzeniu J335 spada do 2,1 kalibra, a przy silniku 54mm do 1,6 kalibra.
Jutro powinna do mnie dojść część elementów i wszystko wskazuje na to, że w przyszłym tygodniu ruszą intensywne prace nad rakietą. Start jest planowany dopiero w kwietniu nieopodal Cambridge. Co prawda do tego czasu jeszcze daleko, ale im szybciej wszystko będzie zrobione, tym lepiej – egzaminy same się nie napiszą .
Będę na bieżąco wrzucał fotki z budowy.
Pzdr,
Damian
Żeby trochę rozruszać forum wstawiam wątek z relacją z budowy nowej rakiety modelarskiej – White Dove.
Nazwa wzięła się od piosenki zespołu Scorpions, która chodzi mi ostatnio po głowie
Cel:
Budowa rakiety została tak naprawdę wymuszona przez konieczność zdobycia licencji 2 stopnia w UKRA. Licencję pierwszego stopnia chcę zdobyć na moim meteorku w wersji modelarskiej, który leciał już w Gdyni w lipcu 2017. Niestety zdobycie licencji drugiego stopnia przy rozsądnym pułapie wymagało budowy czegoś nowego. Konstrukcja zostanie wyposażona w duży przedział ładunkowy, dzięki czemu przyda się również do testów elektroniki i innych produktów, które w tym roku zawitają do oferty Near Space Technologies. Rakieta jest również przedmiotem demonstracji procesu laminowania oraz użycia materiałów kompozytowych studentom z Kingston University Rocket Propulsion Group jako, że nie wszyscy są zaznajomieni z tymi technikami. Nabycie doświadczenia przez cały zespół jest kluczowe, jako że następna konstrukcja ma zostać wykonana w pełni w technologii kompozytowej.
Korpus rakiety:
Korpus wykonany będzie z rur z krafta fenolowego 122mm, dobrze znanych już na forum. Rury impregnowane lakierem Dragon oraz pokryte jedną warstwą tkaniny szklanej. Głowica E-Cone z katalogu Rocketmanii.
Stateczniki:
Stateczniki wykonane będą z pianki Herex grubości 5mm pokrytej dwiema warstwami włókna szklanego. Jeszcze nie wiem, czy będę ostrzył je na krawędziach – jeśli starczy czasu, czemu nie.
Odzysk:
Klaster 3 spadochronów umieszczony będzie w głowicy, a spadochron pilot wyrzucany przez rozdzielenie rakiety w połowie.
Kosz silnika:
Kosz silnika wykonany będzie z rury 62mm z krafta. Do niej zostaną doklejone wręgi z herexu oraz stateczniki. Mocowanie silnika wewnątrz rakiety (thrust plate) będzie umiejscowiony ponad koszem. Sklejkowa przegroda zostanie wklejona oraz dodatkowo przyśrubowana wkrętami do korpusu rakiety. Silnik od dołu trzymać będzie talia zejściowa wykonana na drukarce 3D w ABSie. Od dołu będzie przykręcany sklejkowy element o średnicy dostosowanej do dyszy silnika rakietowego tak, by zapewnić jego bezpieczne osadzenie.
Napęd:
Silnik Cesaroni 38mm, J335 o impulsie 650 Ns.
Pełne dane o silniku można znaleźć tutaj: http://www.thrustcurve.org/motorsearch.jsp?id=541
Elektronika:
Standardowo już głównym komputerem będzie TeleMetrum lub TeleMega. W przedziale elektroniki znajdzie się również kamera oraz bardzo dużo miejsca na elektronikę eksperymentalną.
A teraz trochę danych:
masa pustej rakiety (wg open rocket): 2,94 kg ---> będziemy robić wszystko, żeby tą masę jak najbardziej zmniejszyć.
długość 184 cm
Średnica: 123 mm
Stabilność bez silnika 3,1 kalibra --> po wsadzeniu J335 spada do 2,1 kalibra, a przy silniku 54mm do 1,6 kalibra.
Jutro powinna do mnie dojść część elementów i wszystko wskazuje na to, że w przyszłym tygodniu ruszą intensywne prace nad rakietą. Start jest planowany dopiero w kwietniu nieopodal Cambridge. Co prawda do tego czasu jeszcze daleko, ale im szybciej wszystko będzie zrobione, tym lepiej – egzaminy same się nie napiszą .
Będę na bieżąco wrzucał fotki z budowy.
Pzdr,
Damian