Cześć
Silnik w klasie J-K Student-1500 mamy już w zasadzie opracowany, trzeba go jeszcze tylko kilka razy oblatać. Na podstawie doświadczeń zebranych podczas kampanii testowej wykonałem kolejną wersję silnika w klasie L. Student-4000 bazuje na rurce polipropylenowej fi 50 mm oraz pręcie z nylonu opartym na rusztach z tekstolitu. To nie jedyne podobieństwo - zastosowaliśmy jednopunktowy wtrysk fi 5mm ze standardowej złączki od systemów pneumatycznych i nylonową membranę przepalaną niewielka pastylką z masy podgrzewającej. Jeszcze przed wyjazdem na LRE wykonaliśmy test statyczny ze zbiornikiem zatankowanym 1,5 kg N2O. Wcześniej zbiornik z rury aluminiowej fi 75 mm zasilał silnik parafinowy SF3 i rakietę BIGOS 2 na imprezie FM w Czaplinku. Oczywiście można zastosować inny zbiornik, najlepiej fabryczny o pojemności wodnej 2 l:
FILMY:
http://spaceforest.home.pl/ftppublic/RA ... by.kac.mp4
http://spaceforest.home.pl/ftppublic/RA ... y.adam.mov
Silnik osiągnął już prawie docelowe 4 kNs, ale w moim zbiorniku nie mieści się więcej niż 1,5 kg podtlenku:
Jak na razie silnik jest jeszcze zbyt długi, dlatego udział paliwa przekroczył 20%. Ziarno i komora spalania zostanie skrócona, ale najpierw muszę jeszcze popracować nad drobiazgami.
pzdr
Silnik w klasie L do dużych modeli PTR
- robercik
- Supersonic PROFI
- Posty: 1362
- Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
- Lokalizacja: Gdynia
- Kontakt:
Re: Silnik w klasie L do dużych modeli PTR
Cześć
Za nami drugi test Studenta 4000. Silnik został skrócony o 15 mm ze względu na wprowadzone zmiany. Główne zmiany to zastosowanie stalowego rusztu (zamiast tekstolitowego) pomiędzy komorą wtryskową a komorą spalania oraz odchudzenie rusztu przy dyszy. Silnik pracował poprawnie, ruszty wytrzymały, pręt paliwowy nie został wypluty. Natomiast praca nie była tak ładna jak w poprzednim teście.
Zaliczyliśmy twardy start, być może z powodu deflagracji masy zapłonowej. Film tego nie oddaje, natomiast niestabilności pracy widać dobrze.
FILM: http://spaceforest.home.pl/ftppublic/RA ... by.kac.mp4
Ze względu na wyższą temperaturę podtlenku uzyskaliśmy nieco większy ciąg oraz krótszą pracę:
Ze względu na zmianę rusztów silnik skonsumował nieco mniej paliwa przy tej samej ilości podtlenku (spalił mniej tekstolitu) ale nadrobił impulsem właściwym i impuls całkowity jest praktycznie identyczny.
W kolejnym teście spróbujemy zastosować ruszt stalowy o identycznym kształcie co ruszt z tekstolitu aby sprawdzić, czy to jest przyczyna mniej stabilnej pracy.
pzdr
Za nami drugi test Studenta 4000. Silnik został skrócony o 15 mm ze względu na wprowadzone zmiany. Główne zmiany to zastosowanie stalowego rusztu (zamiast tekstolitowego) pomiędzy komorą wtryskową a komorą spalania oraz odchudzenie rusztu przy dyszy. Silnik pracował poprawnie, ruszty wytrzymały, pręt paliwowy nie został wypluty. Natomiast praca nie była tak ładna jak w poprzednim teście.
Zaliczyliśmy twardy start, być może z powodu deflagracji masy zapłonowej. Film tego nie oddaje, natomiast niestabilności pracy widać dobrze.
FILM: http://spaceforest.home.pl/ftppublic/RA ... by.kac.mp4
Ze względu na wyższą temperaturę podtlenku uzyskaliśmy nieco większy ciąg oraz krótszą pracę:
Ze względu na zmianę rusztów silnik skonsumował nieco mniej paliwa przy tej samej ilości podtlenku (spalił mniej tekstolitu) ale nadrobił impulsem właściwym i impuls całkowity jest praktycznie identyczny.
W kolejnym teście spróbujemy zastosować ruszt stalowy o identycznym kształcie co ruszt z tekstolitu aby sprawdzić, czy to jest przyczyna mniej stabilnej pracy.
pzdr
- robercik
- Supersonic PROFI
- Posty: 1362
- Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
- Lokalizacja: Gdynia
- Kontakt:
Re: Silnik w klasie L do dużych modeli PTR
Cześć
Test nr 3 silnika Student4000 z zaimplementowanymi zmianami. Upał jak w lato, więc dla zbicia ciśnienia zbiornik transportowaliśmy w kocu z porcją kostek lodu. Silnik zaskoczył elegancko i pracował dość stabilnie:
Zastosowaliśmy lekką modyfikację odpalania masy rozgrzewającej, dzięki czemu membrana strzeliła bardzo dobrze, lepiej niż w poprzednich dwóch testach:
Zatankowało się nieco więcej podtlenku, więc impuls całkowity nieznacznie się poprawił. Zmiana rusztowania pręta paliwowego przyniosła oczekiwane rezultaty. Praca okazała się stabilna a silnik odwrotnie niż przy ruszcie wypalanym stabilizował się coraz bardziej w trakcie pracy. Widać to dobrze na nałożonych wykresach z testu nr1 i testu nr3:
Jeszcze filmy z kilku ujęć:
http://spaceforest.home.pl/ftppublic/RA ... st3.ad.mov
http://spaceforest.home.pl/ftppublic/RA ... t3.kac.mov
http://spaceforest.home.pl/ftppublic/RA ... komora.mov
http://spaceforest.home.pl/ftppublic/RA ... by.and.mp4
http://spaceforest.home.pl/ftppublic/RA ... by.kac.mp4
Zabezpieczenie ziarna przy rusztach wymaga dalszych poprawek.
pzdr
Test nr 3 silnika Student4000 z zaimplementowanymi zmianami. Upał jak w lato, więc dla zbicia ciśnienia zbiornik transportowaliśmy w kocu z porcją kostek lodu. Silnik zaskoczył elegancko i pracował dość stabilnie:
Zastosowaliśmy lekką modyfikację odpalania masy rozgrzewającej, dzięki czemu membrana strzeliła bardzo dobrze, lepiej niż w poprzednich dwóch testach:
Zatankowało się nieco więcej podtlenku, więc impuls całkowity nieznacznie się poprawił. Zmiana rusztowania pręta paliwowego przyniosła oczekiwane rezultaty. Praca okazała się stabilna a silnik odwrotnie niż przy ruszcie wypalanym stabilizował się coraz bardziej w trakcie pracy. Widać to dobrze na nałożonych wykresach z testu nr1 i testu nr3:
Jeszcze filmy z kilku ujęć:
http://spaceforest.home.pl/ftppublic/RA ... st3.ad.mov
http://spaceforest.home.pl/ftppublic/RA ... t3.kac.mov
http://spaceforest.home.pl/ftppublic/RA ... komora.mov
http://spaceforest.home.pl/ftppublic/RA ... by.and.mp4
http://spaceforest.home.pl/ftppublic/RA ... by.kac.mp4
Zabezpieczenie ziarna przy rusztach wymaga dalszych poprawek.
pzdr
- jaskiniowiec
- Administrator
- Posty: 2379
- Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Re: Silnik w klasie L do dużych modeli PTR
Piękna praca. Ciekawe dwie kwestie: strzał przy zapłonie oraz fakt, ze zaraz za dyszą mamy strefę prawie przezroczystą. Płomień przypomina trochę silniki na balistycie. To chyba skutek dość dobrego przereagowania w komorze, a wygenerowane palne gazy dopalają sie potem na zewnątrz.
- robercik
- Supersonic PROFI
- Posty: 1362
- Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
- Lokalizacja: Gdynia
- Kontakt:
Re: Silnik w klasie L do dużych modeli PTR
Cześć
Myślę że na strzał przy zapłonie nic nie poradzimy przy tak prostej konstrukcji wtrysku. Membrana przerywa się w ułamku sekundy - wielokrotnie szybciej niż otwierany elektrycznie zawór kulowy. Natomiast przeźroczysta strefa płomienia pokazuje duży udział niespalonego w komorze i w dyszy paliwa. Pisałem wcześniej, że komora spalania zostanie skrócona ale wycofuję to. Skoro impuls właściwy przekracza 200 s w każdym teście, to dla modelarskiej konstrukcji jest to wystarczająco dobry wynik. Natomiast udział gazów palnych na poziomie 20% mieszanki znakomicie chroni elementy dyszy i komory dopalania a w szczególności ruszt pręta paliwowego. Zatem kolejne modyfikacje będą dotyczyć jedynie komory wtryskowej.
Za nami test nr 4 silnika Student 4000:
Tym razem zapłon i przepalenie membrany wtryskowej poszło elegancko, jednak szarpnęło nieco stanowiskiem badawczym co jest główną przyczyną piku startowego na wykresie, na ucho nie było slychać twardego startu jak w teście nr 2:
Z powodu upału zbiornik utleniacza trzymany był w lodówce przez półgodziny. Niestety termometr odmówił posłuszeństwa i nie wiemy przy jakiej temperaturze zbiornika przeprowadziliśmy test. Widać jednak, że ciśnienie było niższe niż w teście nr 3:
Jeszcze filmy z kilku ujęć:
http://spaceforest.home.pl/ftppublic/RA ... by.kac.mp4
http://spaceforest.home.pl/ftppublic/RA ... y.kac2.mov
http://spaceforest.home.pl/ftppublic/RA ... by.and.MTS
Tym razem korpus komory spalania nie został nigdzie zabrudzony, więc uszczelnienia poszczególnych segmentów ziarna paliwowego można uznać za dopracowane zaznaczając, że grubość wypalonej rurki PP wynosi jedynie 2 mm. Podobnie zespół dyszy odgazował to co palne i po pracy silnik nie wymaga już gaszenia. Obudowa dyszy w kilka minut po pracy osiągnęła temperaturę około 200 stopni C co nie narusza struktury aluminium i jest zbyt niska do wywołania pożaru przez model rakiety RDM po wylądowaniu. Jestem bardzo zadowolony, że takie efekty dajemy radę uzyskać w tak krótkiej serii testów, za każdym razem testując "elementy nowości" . Silnik jest w zasadzie gotowy do powielenia dla członków PTR z licencją II stopnia. Jak wspomniałem przed nami jeszcze kilka drobnych testów wtrysku - chcemy np. zrezygnować z mosiężnej złączki wtryskowej, której nakrętka za każdym razem wytapia się i jest przyczyną szarpnięć ciągu, którym z kolei towarzyszy przebarwienie płomienia na zielono. Wykonanie złączki z lepiej przewodzącego ciepło materiału powinno pomóc w tej kwestii.
O ile Student 1500 będzie już do kupienia na FM 2017 dla członków PTR z licencją I stopnia, o tyle Student 4000 będzie przy najmniej pokazany w locie. Zamierzam podejść kolejny raz do licencji II stopnia z nowa rakietą fi 100 mm, mam nadzieję ze się w końcu uda .
pzdr
Myślę że na strzał przy zapłonie nic nie poradzimy przy tak prostej konstrukcji wtrysku. Membrana przerywa się w ułamku sekundy - wielokrotnie szybciej niż otwierany elektrycznie zawór kulowy. Natomiast przeźroczysta strefa płomienia pokazuje duży udział niespalonego w komorze i w dyszy paliwa. Pisałem wcześniej, że komora spalania zostanie skrócona ale wycofuję to. Skoro impuls właściwy przekracza 200 s w każdym teście, to dla modelarskiej konstrukcji jest to wystarczająco dobry wynik. Natomiast udział gazów palnych na poziomie 20% mieszanki znakomicie chroni elementy dyszy i komory dopalania a w szczególności ruszt pręta paliwowego. Zatem kolejne modyfikacje będą dotyczyć jedynie komory wtryskowej.
Za nami test nr 4 silnika Student 4000:
Tym razem zapłon i przepalenie membrany wtryskowej poszło elegancko, jednak szarpnęło nieco stanowiskiem badawczym co jest główną przyczyną piku startowego na wykresie, na ucho nie było slychać twardego startu jak w teście nr 2:
Z powodu upału zbiornik utleniacza trzymany był w lodówce przez półgodziny. Niestety termometr odmówił posłuszeństwa i nie wiemy przy jakiej temperaturze zbiornika przeprowadziliśmy test. Widać jednak, że ciśnienie było niższe niż w teście nr 3:
Jeszcze filmy z kilku ujęć:
http://spaceforest.home.pl/ftppublic/RA ... by.kac.mp4
http://spaceforest.home.pl/ftppublic/RA ... y.kac2.mov
http://spaceforest.home.pl/ftppublic/RA ... by.and.MTS
Tym razem korpus komory spalania nie został nigdzie zabrudzony, więc uszczelnienia poszczególnych segmentów ziarna paliwowego można uznać za dopracowane zaznaczając, że grubość wypalonej rurki PP wynosi jedynie 2 mm. Podobnie zespół dyszy odgazował to co palne i po pracy silnik nie wymaga już gaszenia. Obudowa dyszy w kilka minut po pracy osiągnęła temperaturę około 200 stopni C co nie narusza struktury aluminium i jest zbyt niska do wywołania pożaru przez model rakiety RDM po wylądowaniu. Jestem bardzo zadowolony, że takie efekty dajemy radę uzyskać w tak krótkiej serii testów, za każdym razem testując "elementy nowości" . Silnik jest w zasadzie gotowy do powielenia dla członków PTR z licencją II stopnia. Jak wspomniałem przed nami jeszcze kilka drobnych testów wtrysku - chcemy np. zrezygnować z mosiężnej złączki wtryskowej, której nakrętka za każdym razem wytapia się i jest przyczyną szarpnięć ciągu, którym z kolei towarzyszy przebarwienie płomienia na zielono. Wykonanie złączki z lepiej przewodzącego ciepło materiału powinno pomóc w tej kwestii.
O ile Student 1500 będzie już do kupienia na FM 2017 dla członków PTR z licencją I stopnia, o tyle Student 4000 będzie przy najmniej pokazany w locie. Zamierzam podejść kolejny raz do licencji II stopnia z nowa rakietą fi 100 mm, mam nadzieję ze się w końcu uda .
pzdr
Re: Silnik w klasie L do dużych modeli PTR
Cześć,
gdzie mogę znaleźć wymiary, masę całości oraz plik .eng programu Open Rocket tego silnika?
Jaka jest cena wypożyczenia na Festiwalu Meteora?
gdzie mogę znaleźć wymiary, masę całości oraz plik .eng programu Open Rocket tego silnika?
Jaka jest cena wypożyczenia na Festiwalu Meteora?
Re: Silnik w klasie L do dużych modeli PTR
Istnieją jakieś rysunki tego silnika?