Nie wiem czy idziesz tym tropem, ale na stateczniku z płaskiej blachy może dojść do oderwania strugi powietrza od powierzchni metalu - czy nie byłoby korzystniej zrobić statecznik o profilu lotniczym?Kolega zaczął się przegryzać przez teorie flatteru i ze wstępnych obliczeń wynika, że zastosowanie blachy 4mm na stateczniki już by rozwiązało problem. Ale mam lepszy pomysł na wykonanie stateczników, jednak będą wymagały frezowania 3D
PTR1 - Pierwsza rakieta Polskiego Towarzystwa Rakietowego
Re: PTR1 - Pierwsza rakieta Polskiego Towarzystwa Rakietowego
Re: PTR1 - Pierwsza rakieta Polskiego Towarzystwa Rakietowego
Rzeczywiście mógł pojawić się flatter Czytałem, że to bardzo niebezpieczne zjawiska.
inżynier STEM Białystok
Zbych Staniszewski
Zbych Staniszewski
Re: PTR1 - Pierwsza rakieta Polskiego Towarzystwa Rakietowego
Rzeczywiście mógł pojawić się flatter Czytałem, że to bardzo niebezpieczne zjawiska.
inżynier STEM Białystok
Zbych Staniszewski
Zbych Staniszewski
Re: PTR1 - Pierwsza rakieta Polskiego Towarzystwa Rakietowego
Tu jest ciekawy przykład jak może wyglądać trzepotanie stateczników: https://youtu.be/pyct1Pii_cg?t=33
-
- *
- Posty: 24
- Rejestracja: wtorek, 20 lis 2018, 15:54
Re: PTR1 - Pierwsza rakieta Polskiego Towarzystwa Rakietowego
Użycie statecznika o profilu lotniczym przy prędkościach powyżej 2 Ma spowoduje odsunięcie fali uderzeniowej od krawędzi natarcia przez co opór może znacznie wzrosnąć. Dodatkowo za powstającą falą i tak powstaje strefa przepływu turbulentnego, którą można porównać do oderwania.adamhog pisze: ↑środa, 29 sty 2020, 22:01Nie wiem czy idziesz tym tropem, ale na stateczniku z płaskiej blachy może dojść do oderwania strugi powietrza od powierzchni metalu - czy nie byłoby korzystniej zrobić statecznik o profilu lotniczym?Kolega zaczął się przegryzać przez teorie flatteru i ze wstępnych obliczeń wynika, że zastosowanie blachy 4mm na stateczniki już by rozwiązało problem. Ale mam lepszy pomysł na wykonanie stateczników, jednak będą wymagały frezowania 3D
Czy liczyłeś siłę aerodynamiczną działającą na statecznik? Jaki był rodzaj spoiny? Z tego co wyczytałem to statecznik był spawany do komory(??) więc raczej nie miał żadnych slotów wpuszczonych w korpus? Być może spoina po prostu nie wytrzymała. Flatteru bym tu raczej nie mieszał, ale tez go nie wykluczam.
- RocketScience
- Nowy
- Posty: 2
- Rejestracja: sobota, 16 maja 2020, 19:31
- Lokalizacja: Gdańsk
Re: PTR1 - Pierwsza rakieta Polskiego Towarzystwa Rakietowego
Witam, dostałem info od Zarządu że trwa budowa rakiety PTR. Jako że zostałem jednym z Was oficjalnie jako "wspierający" więc chciałem zaoferować pomoc jakąkolwiek w budowie rakiety. Dysponuję w swoim miejscu pracy dużym zapleczem produkcyjno warsztatowym wraz z maszynami do obróbki stali więc może coś potrzebujeMY
Na jakim etapie jest konstrukcja, co już fizycznie jest i co potrzeba konkretnie by posunąć prace do przodu ? Chciałbym się pojawić na hamowni podczas testów silnika więc tez proszę o info.
Pozdrawiam
Rocket Science z Gdanska
Na jakim etapie jest konstrukcja, co już fizycznie jest i co potrzeba konkretnie by posunąć prace do przodu ? Chciałbym się pojawić na hamowni podczas testów silnika więc tez proszę o info.
Pozdrawiam
Rocket Science z Gdanska
Re: PTR1 - Pierwsza rakieta Polskiego Towarzystwa Rakietowego
Hej! Witamy na forum
Stan na dziś wygląda tak: Po nieudanym ostatnim locie musimy odbudować konstrukcję już z uwzględnieniem poprawek. Ponad 50% części jest w stanie nienaruszonym i nadają się do wykorzystania w nowej konstrukcji. Z głównych prac do wykonania jest:
-Obróbka nowej rury korpusowej długość 4,5m fi120mm - wyrównanie krawędzi i wiercenie szyków otworów do mocowania dyszy, dennicy górnej zbiornika i wręg odzysku.
-Dokładny projekt profilu stateczników i frezowanie 3d (tu już mamy obmyślony dokładny plan jak pozbyć się całkiem spawania i zrobić je kilkukrotnie mocniejsze).
-Nowa głowica z dodatkową warstwą izolacji.
-Odbudowa przedziału elektroniki w głowicy.
Z rzeczy, które działają można powiedzieć ze mamy:
Silnik, zawór główny, sterowanie zaworem, dennice zbiornika, spadochrony, wraz z olinowaniem.
Najbliższy termin poligony na, który możemy próbować przygotować rakietę do startu wypada w lipcu.
W między czasie przydałoby się wykonać również test statyczny rakiety w całości na pionowej hamowni w Rzepienniku Biskupim żeby zebrać dokładniejszą charakterystykę silnika niż ta na zbiorniku zastępczym podpiętym wężem na hamowni poziomej w Gdyni.
Stan na dziś wygląda tak: Po nieudanym ostatnim locie musimy odbudować konstrukcję już z uwzględnieniem poprawek. Ponad 50% części jest w stanie nienaruszonym i nadają się do wykorzystania w nowej konstrukcji. Z głównych prac do wykonania jest:
-Obróbka nowej rury korpusowej długość 4,5m fi120mm - wyrównanie krawędzi i wiercenie szyków otworów do mocowania dyszy, dennicy górnej zbiornika i wręg odzysku.
-Dokładny projekt profilu stateczników i frezowanie 3d (tu już mamy obmyślony dokładny plan jak pozbyć się całkiem spawania i zrobić je kilkukrotnie mocniejsze).
-Nowa głowica z dodatkową warstwą izolacji.
-Odbudowa przedziału elektroniki w głowicy.
Z rzeczy, które działają można powiedzieć ze mamy:
Silnik, zawór główny, sterowanie zaworem, dennice zbiornika, spadochrony, wraz z olinowaniem.
Najbliższy termin poligony na, który możemy próbować przygotować rakietę do startu wypada w lipcu.
W między czasie przydałoby się wykonać również test statyczny rakiety w całości na pionowej hamowni w Rzepienniku Biskupim żeby zebrać dokładniejszą charakterystykę silnika niż ta na zbiorniku zastępczym podpiętym wężem na hamowni poziomej w Gdyni.
- RocketScience
- Nowy
- Posty: 2
- Rejestracja: sobota, 16 maja 2020, 19:31
- Lokalizacja: Gdańsk
Re: PTR1 - Pierwsza rakieta Polskiego Towarzystwa Rakietowego
Ok, w razie czego proszę o kontakt, będę czekał na dalsze info
Re: PTR1 - Pierwsza rakieta Polskiego Towarzystwa Rakietowego
Kacper, jak Kraków może w czymś pomóc to zgłaszam się, daj znać.
Space is hard.
Re: PTR1 - Pierwsza rakieta Polskiego Towarzystwa Rakietowego
Dzięki za zainteresowanie tematem.
Wsparcie Krakowa na pewno będzie potrzebne przy teście w Rzepienniku.
Trzeba się zastanowić jakie prace można rozdzielić i jakimi dysponujemy możliwościami. Postaram się przygotować dokładniejszą rozpiskę co jest do zrobienia.
Przychodzi mi też na myśl, że brakuje nam całej oprawy do tego projektu, można by pomyśleć o rzeczach związanych z grafiką, obróbką wideo, stroną projektu, informowaniem o postępach, może też poszukać sponsorów.
Wsparcie Krakowa na pewno będzie potrzebne przy teście w Rzepienniku.
Trzeba się zastanowić jakie prace można rozdzielić i jakimi dysponujemy możliwościami. Postaram się przygotować dokładniejszą rozpiskę co jest do zrobienia.
Przychodzi mi też na myśl, że brakuje nam całej oprawy do tego projektu, można by pomyśleć o rzeczach związanych z grafiką, obróbką wideo, stroną projektu, informowaniem o postępach, może też poszukać sponsorów.