ROS 40
ROS 40
Witam!
Przy okazji ostatnich pomiarów na hamowni (patrz temat Templar) odpaliliśmy jeszcze dwa silniczki ROS 40, bez modyfikacji dysz.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=5KSVJSfUlqE[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=--EjtfE3jeQ[/youtube]
Dane otrzymane z pierwszego odpalenia prezentują się następująco:
Więc jednak, wbrew niedowiarkom (do których się zaliczałem ) to maleństwo wyciąga 10 kilo.
Jak widać na filmikach, drugi silnik pracował "równiej", być może dzięki nieco innemu odpaleniu (inny lont), co zdaje się znalazło odzwierciedlenie w otrzymanych wynikach - z powyższego wykresu wyszło mi tylko 25 Ns, prosiłbym Ksarda, Kacpra albo Jaskiniowca o sprawdzenie czy ja czegoś nie sknociłem...
Pozdrawiam!
Przy okazji ostatnich pomiarów na hamowni (patrz temat Templar) odpaliliśmy jeszcze dwa silniczki ROS 40, bez modyfikacji dysz.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=5KSVJSfUlqE[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=--EjtfE3jeQ[/youtube]
Dane otrzymane z pierwszego odpalenia prezentują się następująco:
Więc jednak, wbrew niedowiarkom (do których się zaliczałem ) to maleństwo wyciąga 10 kilo.
Jak widać na filmikach, drugi silnik pracował "równiej", być może dzięki nieco innemu odpaleniu (inny lont), co zdaje się znalazło odzwierciedlenie w otrzymanych wynikach - z powyższego wykresu wyszło mi tylko 25 Ns, prosiłbym Ksarda, Kacpra albo Jaskiniowca o sprawdzenie czy ja czegoś nie sknociłem...
Pozdrawiam!
- KSard
- Supersonic PROFI
- Posty: 1499
- Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
21-11-2010 przeprowadzono testy między innymi silnika ROS.
Oto wykres ciągu zdjęty z hamowni Jaskiniowca.
Wykres niemal idealnie pokrywa się z wcześniejszym testem i z wykresami publikowanymi przez producenta. Dobrze świadczy to o pracy hamowni i daje pewność, że inne pomiary silników są w pełni wiarygodne.
Dokonaliśmy także próby pomiaru temperatury korpusu silnika przy pomocy termometru elektronicznego.
Pomiar obarczony jest sporym błędem, ale pozwala stwierdzić bardzo silne nagrzewanie się metalowego korpusu. Pomiar pokazał temperaturę ponad 168 stopni, ale podejrzewamy, że mogło być dużo więcej.
Papier owinięty wokół silnika uległ zwęgleniu, co świadczy o osiągnięciu temperatury powyżej 200C.
Badania te potwierdzają już wcześniejsze informacje o tym zjawisku.
Oto wykres ciągu zdjęty z hamowni Jaskiniowca.
Wykres niemal idealnie pokrywa się z wcześniejszym testem i z wykresami publikowanymi przez producenta. Dobrze świadczy to o pracy hamowni i daje pewność, że inne pomiary silników są w pełni wiarygodne.
Dokonaliśmy także próby pomiaru temperatury korpusu silnika przy pomocy termometru elektronicznego.
Pomiar obarczony jest sporym błędem, ale pozwala stwierdzić bardzo silne nagrzewanie się metalowego korpusu. Pomiar pokazał temperaturę ponad 168 stopni, ale podejrzewamy, że mogło być dużo więcej.
Papier owinięty wokół silnika uległ zwęgleniu, co świadczy o osiągnięciu temperatury powyżej 200C.
Badania te potwierdzają już wcześniejsze informacje o tym zjawisku.
- KSard
- Supersonic PROFI
- Posty: 1499
- Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Re: ROS 40
Tym razem wykres silnika z testu w dniu 06-02-2011.
Silnik nie przerobiony, odpalony od lontu. Ciekawe - tutaj silnik nie zszedł do zera po charakterystycznym piku.
Silnik nie przerobiony, odpalony od lontu. Ciekawe - tutaj silnik nie zszedł do zera po charakterystycznym piku.
pozdrawiam KSard - www.facebook.com/ksardpl : www.ksardrakiety.cba.pl
"Ci, którzy skłonni są zrezygnować choćby z części prawa do wolności aby uzyskać w zamian trochę tymczasowego bezpieczeństwa, nie zasługują ani na wolność, ani bezpieczeństwo "- Ben Franklin
"Ci, którzy skłonni są zrezygnować choćby z części prawa do wolności aby uzyskać w zamian trochę tymczasowego bezpieczeństwa, nie zasługują ani na wolność, ani bezpieczeństwo "- Ben Franklin
- KSard
- Supersonic PROFI
- Posty: 1499
- Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Diamenciki ROSa
Ten niepozorny silniczek ujawnił na filmie jeszcze jedną ciekawostkę.
W płomieniu wylotowym widać tzw. Diamenciki. Więcej o samej próbie z modelem SALAMANDRA napisałem >>> tutaj
A tak przy okazji powiem, że:
Oczywiście, za tworzenie się diamencików odpowiedzialne jest zjawisko fali stojącej, występujące w strumieniu gazów wylotowych z dyszy silnika.
Już w 1904 roku Heinrich Rubens pokazał to zjawisko oddziaływania fali stojącej na płomień a właściwie na strumień gazu wydobywającego się z otworów. Poniżej ciekawy przykład występowania wspomnianego zjawiska:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=cootexkMmrY[/youtube]
W płomieniu wylotowym widać tzw. Diamenciki. Więcej o samej próbie z modelem SALAMANDRA napisałem >>> tutaj
A tak przy okazji powiem, że:
Oczywiście, za tworzenie się diamencików odpowiedzialne jest zjawisko fali stojącej, występujące w strumieniu gazów wylotowych z dyszy silnika.
Już w 1904 roku Heinrich Rubens pokazał to zjawisko oddziaływania fali stojącej na płomień a właściwie na strumień gazu wydobywającego się z otworów. Poniżej ciekawy przykład występowania wspomnianego zjawiska:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=cootexkMmrY[/youtube]
pozdrawiam KSard - www.facebook.com/ksardpl : www.ksardrakiety.cba.pl
"Ci, którzy skłonni są zrezygnować choćby z części prawa do wolności aby uzyskać w zamian trochę tymczasowego bezpieczeństwa, nie zasługują ani na wolność, ani bezpieczeństwo "- Ben Franklin
"Ci, którzy skłonni są zrezygnować choćby z części prawa do wolności aby uzyskać w zamian trochę tymczasowego bezpieczeństwa, nie zasługują ani na wolność, ani bezpieczeństwo "- Ben Franklin
Re: ROS 40
Cześć
Zauważyłem pewną rozbieżność w pracy tych silników. Dokładnie chodzi mi o czas opóźnienia:
1/ około 3,5s opóźnienia > Ksard w swoim teście rakiety Salamandra uzyskał łączny czas silnika ok 4,5s, co pokrywa się z moimi obserwacjami silników odpalanych szeregowo.
2/ około 6s opóźnienia > w tym temacie topic1139.html
3/ około 10s opóźnienia !!! > wczoraj przeprowadziłem testy samych opóźniaczy: od zajęcia powierzchni wewnętrznej do przejścia płomienia na drugą stronę stalowej tulejki. 4 testy z wynikiem 9,5s. w piątej tulejce nawierciłem kanał głębokości 3mm od zewnętrznej strony i uzyskałem czas 6,5 sekundy.
Jak sądzicie jest to: wpływ pracy pod ciśnieniem, niedokładność wykonania czy zmiana konstrukcyjna?
Zauważyłem pewną rozbieżność w pracy tych silników. Dokładnie chodzi mi o czas opóźnienia:
1/ około 3,5s opóźnienia > Ksard w swoim teście rakiety Salamandra uzyskał łączny czas silnika ok 4,5s, co pokrywa się z moimi obserwacjami silników odpalanych szeregowo.
2/ około 6s opóźnienia > w tym temacie topic1139.html
Kacper pisze: Opóźniacz zadziałał w dobrym momencie jednak nie po 5s jak w opisie silnika ale po 6s albo ciut dłużej.
3/ około 10s opóźnienia !!! > wczoraj przeprowadziłem testy samych opóźniaczy: od zajęcia powierzchni wewnętrznej do przejścia płomienia na drugą stronę stalowej tulejki. 4 testy z wynikiem 9,5s. w piątej tulejce nawierciłem kanał głębokości 3mm od zewnętrznej strony i uzyskałem czas 6,5 sekundy.
Jak sądzicie jest to: wpływ pracy pod ciśnieniem, niedokładność wykonania czy zmiana konstrukcyjna?
to the open space
- jaskiniowiec
- Administrator
- Posty: 2379
- Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Re: ROS 40
Wpływ ciśnienia. Nie ma cudów, ciśnienie (dopóki jest) przyspieszy palenie ładunku opóźniającego. Poza tym, na pewno istnieje jakiś rozrzut czasu opóźnienia wynikający ze względów technologicznych. Nie sądzę jednak, by był to rozrzut aż tak duży.
Re: ROS 40
Też tak myślałem. Gdyby przyjąć że to wpływ ciśnienia to około 80% ładunku spalałoby się w 1s a pozostałe 20% około 2s. Czyli mamy początkowe spalanie erozyjne? Masa opóźniacza jest prasowana i twarda, wiertło aż zgrzyta przy nawiercaniu. Nie mogę znaleźć ale ktoś pisał już na forum że te silniki mają różne oznaczenia. Może w tym kryje się tajemnica. Jakie opóźnienie było w Waszych silnikach?jaskiniowiec pisze:Wpływ ciśnienia. Nie ma cudów, ciśnienie (dopóki jest) przyspieszy palenie ładunku opóźniającego.
to the open space
Re: ROS 40
Gdzie mozna kupic silniczki ROS?? no i za ile....
Re: ROS 40
Właśnie nikt nie wie gdzie można dostać kiedyś były dostępne teraz nigdze nie mogę ich znaleźć
Re: ROS 40
Można się zgłosić do Adama albo do mnie (na PW).