Analiza danych z lotu

Aparatura pokładowa, układy pomiarowe i wykonawcze.
Awatar użytkownika
Tofifi
PROFI
Posty: 829
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:31
Lokalizacja: Białystok

Analiza danych z lotu

Post autor: Tofifi »

Cześć!
Trochę czasu już minęło, od mojego lotu na licencję startową 2 stopnia.
Jednym z eksperymentów pobocznych miało być zweryfikowanie założeń które przyjmowałem przygotowując konstrukcję.

Chciałem między innymi zweryfikować:
*czas otwarcia czasz spadochronów (głownie dużego)
*siłę jaka działała na linę główną podczas otwarcia dużego spadochronu i redukcji prędkości
*rzeczywistą prędkość opadania na pilocie, oraz prędkość opadania na spadochronie głównym
*


Sam wstępnie przeanalizowałem arkusz i zaznaczyłem kolorami wiersze gdzie dzieje się jakaś istotna zmiana:
1)109-121 - start i zejście z wyrzutni?
2)351 - koniec pracy silnika, prędkość maksymalna (zmiana statusu)
3)1599 - 1625 - apogeum
4)1730 - 1738 - moment wyrzucenia pilota (zmiana statusu)
TU pojawia się magia: Dla czego prędkość opadania tak wariuje ? Załkałem, że prędkość graniczną na poziomie 27m/s, a na pomiarach waha się od np -68 do +110... - średnia z poszczególnych rekordów w czasie lotu na pilocie wyniosła -17m/s...
5)4330 - Duże przeciążenie wykryte przez akcelerometr - prawdopodobnie spadochron główny na wysokości 625m - co by się zgadzało z obserwacją (głowica wypadała uwalniając spadochron.
6)13030 - prawidłowa reakcja arekordea (zaprogramowane było 200m dla głównego)
7)17584 - przyziemienie ? (Wysokość na podstawie ciśnienia 0, wysokość względna 7,3m)
8)17880 - wykrycie lądowania przez arekorder (zmiana statusu) - co więc się do tej pory działo?
9)Co się dzieje dalej? - Rakieta jest ciągnięta po ziemi przez otwarty spadochron i podmuchy wiatru?


Dane jakie udało mi się zliczyć arkuszem na podstawie rekordów które opisałem wyżej:
Czas pracy silnika: 2,42
Paliwo skończyło się na 241,2M
V max: 128m/s
Czas do lotu do pułapu: 14,9s
Pułap: 1117,6m
średnia prędkość na pilocie: -17m/s ??? (zapewne jest nie dokładna przez dużą rozpiętość danych o której pisałem wyżej)
Średnia prędkość lądowania na pilocie + głównym: 4,6m/s.

Pytania:
Zakładałem, że tak ciężka rakieta (około 4kg masy powrotnej), spowoduje że pilot będzie dosłownie ciągnięty za rakietą a prędkość będzie stała (prędkość graniczna) w okolicy 27m/s - w rzeczywistości prędkości wariowały w dużym zakresie + i -.
Prędkość tuż przed lądowaniem waha się od +9 do -2,7 m/s... - czemu? Czy możliwe że lekko się wznosiła?

Będę wdzięczny za pomoc - pomoże mi to lepiej zaplanować kolejne konstrukcje i loty :D
Link do excela z danymi: https://megawrzuta.pl/download/56f8c32e ... 5e1f1.html
Ostatnio zmieniony niedziela, 14 lis 2021, 16:33 przez Tofifi, łącznie zmieniany 1 raz.
kretu
**
Posty: 38
Rejestracja: wtorek, 29 gru 2020, 21:55

Re: Analiza danych z lotu

Post autor: kretu »

Wykres z czujnika ciśnienia jest taki jak można by się spodziewać nawet widać to otwarcie się spadochronu ~620m więc bym się nim sugerował jako tym poprawnym. Akcelerometr wyraźnie wariował w okolicach wyzwalania spadochronów może przeciążenia przekroczyły maksymalne parametry?

Edit: Pobawiłem się chwilę w odszumianie i zrobiłem wykres prędkości pionowej z danych z barometru https://www.dropbox.com/scl/fi/0s549x0z ... 8nmf07e6qo
Awatar użytkownika
Tofifi
PROFI
Posty: 829
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:31
Lokalizacja: Białystok

Re: Analiza danych z lotu

Post autor: Tofifi »

Tofifi pisze: sobota, 13 lis 2021, 14:14
4)1730 - 1738 - moment wyrzucenia pilota (zmiana statusu)
TU pojawia się magia: Dla czego prędkość opadania tak wariuje ? Załkałem, że prędkość graniczną na poziomie 27m/s, a na pomiarach waha się od np -68 do +110... - średnia z poszczególnych rekordów w czasie lotu na pilocie wyniosła -17m/s...
5)4330 - Duże przeciążenie wykryte przez akcelerometr - prawdopodobnie spadochron główny na wysokości 625m - co by się zgadzało z obserwacją (głowica wypadała uwalniając spadochron.
Wpadłem na pomysł, żeby zamiast wyciągać średnią z prędkości na bazie pomiarów (duże odchylenia), można sprawdzić prędkość opadania na pilocie sprawdzając czas i drogę jaka została pokonana od wydarzenia do wydarzenia.
Pilot wypadł mniej więcej na 1110m w 17,37s, a głowny na 625m w 43,29. Różnica wysokości to 485m pokonana w 25,92s. Zatem prędkość opadania wyniosła około 18,7m/s. to chyba w miarę dokładny wynik - dokładniejszy niż uzyskałem wcześniej uśredniając prędkość z czujników.
Ale wciąż daleko od tego co zakładałem czyli 27m/s - tyle mi wyszło z wzorów na prędkość graniczną, gdzie uwzględniłem masę powrotną, średnicę współczynnik oporu, gęstość powietrza itd.

Przy głównym spadochronie ta metoda obliczeń (różnica wysokości i czas do lądowania) niestety nie będą miały zastosowania, z racji an to, że dryf trwał bardzo długo.
ODPOWIEDZ