Cześć jestem w trakcie projektowania mojej drugiej rakiety tym razem hybrydowej z zdalnym kontrolowaniem ciągu i zapłonu, ale napotkałem na pewien problem mianowicie nie mam pomysłu jak wypuścić spadochron ze względu na hybryde nie mogę użyć małego wybuchu do wypchnięcia głowicy myślałem o zastosowaniu pneumatyki lecz to powiększyło by już metrową rakietę. Czy macie jakiś pomyśl na rozwiązanie jeśli widzicie w projekce inne wady proszę powiedzcie o nich.
Działanie elektroniki:
Kontrola ciągu.
Do pojemnika z tetra tlenkiem diazotu jest przykręcony zawór elektromagnetyczny 12V on jest podłączony do regulatora napięcia a regulator do akumulatorka 12V regulator jest połączony z odbiornikiem dzięki temu można zdalnie ustalić na ile zawór jest otwarty (ile utleniacza trafi do komory spalania)
Zapalnik.
W komorze spalania jest umieszczony drut oporowy z wolframu on jest podpięty do tej samej baterii co zawór. A o przpływie prądu przez obwód decyduje odbiornik.
Odbiornik-Nadajnik.
Nadajnik i odbiornik RX/TX odzyskam z starego helikoptera zdalnie sterowanego antena odbiornika jest schowana pod górnym statecznikiem.
Ps. Czy według was jest sens zastosowania dyszy typu aerospike? A czy dysza odkręcana nie bęzie problemem (odkręcana dla wygody tankowania paliwa stałego.)?
Z góry dziękuje za wszystkie odpowiedzi .
Projekt rakiety hybrydowej pytania dotyczące budowy
Projekt rakiety hybrydowej pytania dotyczące budowy
- Załączniki
-
- rc pr.jpg (502.49 KiB) Przejrzano 5710 razy
Re: Projekt rakiety hybrydowej pytania dotyczące budowy
I mamy kolejnego kandydata do nagrody Darwina.
1) Zbiornik N2O4 wymaga dodatkowego układu presuryzacji. Sam N2O4 generuje niewielkie ciśnienie, w ciepły dzień da maksymalnie pod 2 bary. Poniżej 21°C skrapla się. Ciekawe też gdzie go kupisz...
2) Aparaturą z helikopterka to możesz sobie lampką na biurku sterować a nie rakietą. Jakbyś się dowiedział co to sygnał PWM i jak on działa w aparaturach RC to byś wiedział że silnik odpali od razu po włączeniu baterii.
3) Zawór który pokazałeś nie umożliwia kontroli ciągu bo ma sterowanie 0-1. Albo zamknięty, albo otwarty, taka jego konstrukcja i nic nie zrobisz.
Poza tym zawory takie mają zwykle ciśnienie pracy do 10bar co jest wartością bardzo niską. Zawory takie nie nadają się też do przesyłu substancji jak tetratlenek azotu, i może dojść (a raczej na pewno dojdzie) do samozapłonu samego zaworu i eksplozji.
Weź lepiej kup sobie model rakiety z normalnym silnikiem na paliwo stałe, podszkol się, dorośnij, znajdź dobrą pracę, i jak już będziesz miał na koncie kilkanaście tysięcy i porządny osprzęt do obróbki metalu możesz się brać za próby z N2O4.
A jak koniecznie chcesz hybrydę to Kacper na forum takie sprzedaje za niezłe pieniądze, napędzane kapsułą N2O.
1) Zbiornik N2O4 wymaga dodatkowego układu presuryzacji. Sam N2O4 generuje niewielkie ciśnienie, w ciepły dzień da maksymalnie pod 2 bary. Poniżej 21°C skrapla się. Ciekawe też gdzie go kupisz...
2) Aparaturą z helikopterka to możesz sobie lampką na biurku sterować a nie rakietą. Jakbyś się dowiedział co to sygnał PWM i jak on działa w aparaturach RC to byś wiedział że silnik odpali od razu po włączeniu baterii.
3) Zawór który pokazałeś nie umożliwia kontroli ciągu bo ma sterowanie 0-1. Albo zamknięty, albo otwarty, taka jego konstrukcja i nic nie zrobisz.
Poza tym zawory takie mają zwykle ciśnienie pracy do 10bar co jest wartością bardzo niską. Zawory takie nie nadają się też do przesyłu substancji jak tetratlenek azotu, i może dojść (a raczej na pewno dojdzie) do samozapłonu samego zaworu i eksplozji.
Weź lepiej kup sobie model rakiety z normalnym silnikiem na paliwo stałe, podszkol się, dorośnij, znajdź dobrą pracę, i jak już będziesz miał na koncie kilkanaście tysięcy i porządny osprzęt do obróbki metalu możesz się brać za próby z N2O4.
A jak koniecznie chcesz hybrydę to Kacper na forum takie sprzedaje za niezłe pieniądze, napędzane kapsułą N2O.
Re: Projekt rakiety hybrydowej pytania dotyczące budowy
Dzięki za odpowiedź po to zadaje pytanie na forum żeby nie wylecieć przypadkiem w powietrze widocznie hybrydówki nie są jeszcze dla mnnie do uczę się za nim wróce do tego typu rakiet. A co do N2O4 to mam swoje dojścia .
Re: Projekt rakiety hybrydowej pytania dotyczące budowy
Na forum jest świetny wątek prowadzony przez Pana Tadeusza gdzie opisuje hybrydy w najmniejszym detalu. Sam silnik nie jest jakiś bardzo skomplikowany, tylko Ty akurat wybrałeś sobie jeden z najtrudniejszych i najbardziej toksycznych utleniaczy
Jeśli to nie "ściśle tajne" to poproszę o PW
Re: Projekt rakiety hybrydowej pytania dotyczące budowy
Mam ciocie z uprawnieniami do zakupu odczynników nie wiem jakie konkretne ale kupywałem już przez nią kilka silnych kwasów i soli np. nadchloran amonu, pirotechniką bawię się od dłuższego czasu (2 lata) w rakietach jestem świeży.
- verex
- Supersonic PROFI
- Posty: 742
- Rejestracja: poniedziałek, 25 lip 2011, 19:38
- Lokalizacja: Tczew/Kingston upon Thames
- Kontakt:
Re: Projekt rakiety hybrydowej pytania dotyczące budowy
Spróbuj zrobić hybrydę na podtlenku azotu, jest dużo konstrukcji opisanych na forum i będzie to najprostsza droga do zbudowania dobrego silnika. Podtlenek azotu ma tą zaletę, że jest "self-pressurant" czyli nie wymaga żadnego systemu utrzymywania ciśnienia, gdyż samemu jest gazem pod ciśnieniem. Również zakres tych ciśnień leży w zakresie dość łatwym do opanowania – odpowiedni stop aluminium dość dobrze sobie radzi z tym utleniaczem. Jest wiele opisów konstrukcji hybrydowych na N2O na tym forum, wystarczy poszukać. Chciałbym również zwrócić uwagę, że o ile sam koncept silnika hybrydowego jest prosty, to jak to mówią "diabeł tkwi w szczegółach" – dobór odpowiednich parametrów pracy silnika, O/F ratio, średnica dyszy i wtrysku, długość charakterystyczna komory spalania mają znaczny wpływ na pracę silnika i to jaki ciąg uda ci się uzyskać. Polecam zapoznać się z literaturą:
"Hybrid Rocket Combustion - An Experimental Approach" autorstwa Yash Pal, wydawnictwo Lambert Academic Publishing
oraz "Rocket Propulsion Elements", Oscar Biblarz, George Paul Sutton.
Są to książki dość szczegółowo dające pogląd na tematykę silników hybrydowych.
Z praktycznych rad zrezygnowałbym z zaworu o którym mówisz na rzecz zaworu do zimnej wody sterowanego serwomechanizmem o odpowiednim momencie obrotowym. Rozwiązanie to zapewnia dość szybkie otwarcie/zamknięcie zaworu i powinno również sprawdzić się przy sterowaniu ciągiem silnika przez częściowe zamknięcie zaworu (ograniczenie przepływu podtlenku). Aparatura od RC zda egzamin bez problemu, robiłem tak swoją hybrydę i mogę polecić rozwiązanie – da się zrobić automatyczne odliczanie do zapłonu + ręczne otwarcie zaworu.
Powodzenia! Informuj o postępach.
"Hybrid Rocket Combustion - An Experimental Approach" autorstwa Yash Pal, wydawnictwo Lambert Academic Publishing
oraz "Rocket Propulsion Elements", Oscar Biblarz, George Paul Sutton.
Są to książki dość szczegółowo dające pogląd na tematykę silników hybrydowych.
Z praktycznych rad zrezygnowałbym z zaworu o którym mówisz na rzecz zaworu do zimnej wody sterowanego serwomechanizmem o odpowiednim momencie obrotowym. Rozwiązanie to zapewnia dość szybkie otwarcie/zamknięcie zaworu i powinno również sprawdzić się przy sterowaniu ciągiem silnika przez częściowe zamknięcie zaworu (ograniczenie przepływu podtlenku). Aparatura od RC zda egzamin bez problemu, robiłem tak swoją hybrydę i mogę polecić rozwiązanie – da się zrobić automatyczne odliczanie do zapłonu + ręczne otwarcie zaworu.
Powodzenia! Informuj o postępach.
- Bdabrowski
- ***
- Posty: 130
- Rejestracja: wtorek, 30 paź 2018, 19:29
- Lokalizacja: Białystok, Warszawa
Re: Projekt rakiety hybrydowej pytania dotyczące budowy
Co do dyszy aerospike to nie jest to raczej dobre rozwiązanie, już wiele firm się na tym koncepcie wyłożyło. Jeżeli nie masz odpowiedniej wiedzy teoretycznej i maszyn zdolnych wykonać taka konstrukcję/pieniędzy na zamówienie np. z druku 3 metalem to lepiej użyć konwencjonalnej dyszy wykonanej z grafitu/stali nierdzewnej. Jest ona sporo prostsza do wykonania (zwłaszcza z grafitu ze względu na jego łatwość w obróbce) oraz tańsza. Prosta dysza z grafitu w aluminiowym pierścieniu to raczej groszowa sprawa.
I took ballistics in school. Fascinating subject. Things go up, things go down.