Współpraca pomiędzy Akademią Górniczo-Hutniczą a PTR
- AGH Space Systems
- **
- Posty: 34
- Rejestracja: poniedziałek, 20 kwie 2015, 20:02
Re: Współpraca pomiędzy Akademią Górniczo-Hutniczą a PTR
Kolejne loty za nami! Tym razem odbyły się aż 2 starty planowane na 1km i na 500m. W celu lepszej symulacji warunków, które napotkamy w Teksasie podczas konkursu loty odbyły się na Pustyni Błędowskiej. Na miejscu mieliśmy dodatkowe atrakcje w postaci deszczu, wichury i burzy na przemian z ładną słoneczną pogodą.
Poniżej wideorelacja z wydarzenia:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=VPocnh4h6W4[/youtube]
Kolejne loty już za kilka dni
Poniżej wideorelacja z wydarzenia:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=VPocnh4h6W4[/youtube]
Kolejne loty już za kilka dni
- jaskiniowiec
- Administrator
- Posty: 2379
- Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Re: Współpraca pomiędzy Akademią Górniczo-Hutniczą a PTR
I następny lot za Nami. Rakieta już nosi ślady intensywnego użytkowania. Trzeba było wymienić gumy od amortyzatora spadochronu oraz linkę miedzy odzyskiem a korpusem z powodu pęknięcia oplotu. Ale po regeneracji wszystko hula po staremu, a odzysk pneumatyczny okazał się być świetnym rozwiązaniem.
-
- ****
- Posty: 183
- Rejestracja: sobota, 6 kwie 2013, 12:34
Re: Współpraca pomiędzy Akademią Górniczo-Hutniczą a PTR
Dopisuję się do pytania WEREXA o odzysk pneumatyczny?
Coś nowego i taki fajny to budzi naszą ciekawość.
Coś nowego i taki fajny to budzi naszą ciekawość.
- jaskiniowiec
- Administrator
- Posty: 2379
- Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Re: Współpraca pomiędzy Akademią Górniczo-Hutniczą a PTR
Fajny, ale...ciężki. Może Kacper opisze, bo do tego fotek trzeba. Tym razem jednak nie dało się inaczej, chodziło o spokojne i płynne wyrzucenie ładunku użytecznego, a nie tylko spadochronu. Na filmikach z pokładu słychać charakterystyczny dźwięk, jak ze starych drzwi autobusowych. To właśnie to. Na potrzeby pneumatyka powstałą specjalna wersja UWSa, z 10s tajmerem.
Re: Współpraca pomiędzy Akademią Górniczo-Hutniczą a PTR
Ok, no to ciąg dalszy relacji z budowy:)
Ale najpierw filmik z ostatniego startu:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=orj14qrg ... e=youtu.be[/youtube]
Zasadniczym elementem pneumatycznego odzysku jest siłownik na sprężone powietrze. Oczywiście jak to przy rakietach, trzeba było go zrobić samemu. Zarówno cylinder jak i tłok jest wykonany z cienkościennych rurek aluminiowych. Posiada uszczelnienie z oringów oraz tulejki ślizgowe z teflonu żeby nie dopuścić do tarcia metal o metal. Dno cylindra jest zakończone zatyczką z gwintem 1/8" na popularne złączki do pneumatyki. Taka konstrukcja jest wystarczająco lekka żeby wykorzystać ją w rakietach. Skok siłownika to aż 45cm gdyż do wypchnięcia jest spadochron, cansat oraz wpust głowicy.
Ciśnienie robocze to 0,8MPa co przy średnicy tłoka 18,4mm daje siłę ponad 200N. Najważniejsze jest to, że zawsze daje taką siłę, działa niezwykle powtarzalnie i przewidywalnie w porównaniu z pirotechnicznym wyrzucaniem spadochronu.
Ale najpierw filmik z ostatniego startu:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=orj14qrg ... e=youtu.be[/youtube]
Zasadniczym elementem pneumatycznego odzysku jest siłownik na sprężone powietrze. Oczywiście jak to przy rakietach, trzeba było go zrobić samemu. Zarówno cylinder jak i tłok jest wykonany z cienkościennych rurek aluminiowych. Posiada uszczelnienie z oringów oraz tulejki ślizgowe z teflonu żeby nie dopuścić do tarcia metal o metal. Dno cylindra jest zakończone zatyczką z gwintem 1/8" na popularne złączki do pneumatyki. Taka konstrukcja jest wystarczająco lekka żeby wykorzystać ją w rakietach. Skok siłownika to aż 45cm gdyż do wypchnięcia jest spadochron, cansat oraz wpust głowicy.
Ciśnienie robocze to 0,8MPa co przy średnicy tłoka 18,4mm daje siłę ponad 200N. Najważniejsze jest to, że zawsze daje taką siłę, działa niezwykle powtarzalnie i przewidywalnie w porównaniu z pirotechnicznym wyrzucaniem spadochronu.
Re: Współpraca pomiędzy Akademią Górniczo-Hutniczą a PTR
Jestem pod wrażeniem. Pneumatykę opisał mi Kacper w Drawsku wygląda i pracuje wspaniale. Ale nowy/stary UWS jest ciekawostką wartą opisania... No i chodzi mi po głowie pytanie czy w Stanach CanSaty też będą tak gładko i ładnie wyrzucane przez Tripoli, czy tam będzie pirotechnika?
Free Your Mind
- AGH Space Systems
- **
- Posty: 34
- Rejestracja: poniedziałek, 20 kwie 2015, 20:02
Re: Współpraca pomiędzy Akademią Górniczo-Hutniczą a PTR
Niestety... w Stanach będzie odzysk bardziej pirotechniczny
Skoro Kacper chwali się rakietą, to my też chcemy pokazać Wam coś ciekawego. Jednym z głównych podsystemów Cansata jest komputer pokładowy zajmujący się zbieranie danych z czujników, telemetrią, separacją itp itd.
Skrócona specyfikacja wersji 2.0:
-procesor ATxmega128A3U z zegarem 32MHz
-2 układy IMU (3D accel, 3D gyro, 3D mag)
-1 akcelerometr 3D +/- 24g
-2 czujniki ciśnienia
-kilka czujników temperatury w tym obsługa DS18B20
-kilka innych czujników
-moduł GPS
-moduł radiowy Xbee
-wbudowana pamięć 32Mb
-wymiary 68x68 mm
Zastosowany moduł radiowy Xbee pozwala na realizację telemetrii na dystansie ponad 1km przy zastosowaniu anteny panelowej na ziemi i anteny dookólnej na pokładzie Cansata. Typowa ramka telemetrii składa się z około 250 bajtów danych (znaki ASCII) i teoretyczna maksymalna częstotliwość wysyłania telemetrii wynosi 100Hz. Wszystkie dane są w czasie rzeczywistym rejestrowane na komputerze wraz z wyświetleniem aktualnych wartości na wykresach.
Aktualnie powstaje kolejna wersja posiadająca lepszy GPS, dodatkowy czujnik ciśnienia, akcelerometr +/- 200g i wiele innych udoskonaleń. Planowana jest również wersja odchudzona z obsługą kart microSD.
Skoro Kacper chwali się rakietą, to my też chcemy pokazać Wam coś ciekawego. Jednym z głównych podsystemów Cansata jest komputer pokładowy zajmujący się zbieranie danych z czujników, telemetrią, separacją itp itd.
Skrócona specyfikacja wersji 2.0:
-procesor ATxmega128A3U z zegarem 32MHz
-2 układy IMU (3D accel, 3D gyro, 3D mag)
-1 akcelerometr 3D +/- 24g
-2 czujniki ciśnienia
-kilka czujników temperatury w tym obsługa DS18B20
-kilka innych czujników
-moduł GPS
-moduł radiowy Xbee
-wbudowana pamięć 32Mb
-wymiary 68x68 mm
Zastosowany moduł radiowy Xbee pozwala na realizację telemetrii na dystansie ponad 1km przy zastosowaniu anteny panelowej na ziemi i anteny dookólnej na pokładzie Cansata. Typowa ramka telemetrii składa się z około 250 bajtów danych (znaki ASCII) i teoretyczna maksymalna częstotliwość wysyłania telemetrii wynosi 100Hz. Wszystkie dane są w czasie rzeczywistym rejestrowane na komputerze wraz z wyświetleniem aktualnych wartości na wykresach.
Aktualnie powstaje kolejna wersja posiadająca lepszy GPS, dodatkowy czujnik ciśnienia, akcelerometr +/- 200g i wiele innych udoskonaleń. Planowana jest również wersja odchudzona z obsługą kart microSD.
- jaskiniowiec
- Administrator
- Posty: 2379
- Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Re: Współpraca pomiędzy Akademią Górniczo-Hutniczą a PTR
Potęga. Jak się dogadamy, to może kiedyś zapakujecie taki moduł do naddźwiekówy i poleci się z tym na kilka kilometrów. Zobaczymy co z telemetrią i danymi. No i czy Doppler nie da popalić. Poligony czekają...
Re: Współpraca pomiędzy Akademią Górniczo-Hutniczą a PTR
Nawet nie wiedziałem, że tyle tego tam siedzi Jakie to są te "kilka innych czujników"?
Dokończę jeszcze kwestię pneumatycznego odzysku.
Ciśnienie na siłownik jest podawane przez elektrozawór na 12V stosowany w spawarkach typu TIG, MIG. Zawór został przerobiony żeby pasował do standardowych złączek z gwintem 1/8" do pneumatyki. Jako zbiornik sprężonego ciśnienia służy butelka PET od rakiet wodnych z allegro. Ma tą zaletę, że jest dość wąska oraz jest dużo grubsza od standardowych butelek co zapewnia spory zapas wytrzymałości, 1,5MPa nie robi na niej wrażenia. Butelka została zabezpieczona przed promieniowaniem kosmicznym specjalną pozłacaną folią z NASA. A na poważnie została owinięta filią ratowniczą w celach czysto "marketingowych" bo butelka mimo, że jest jedną z doskonalszych konstrukcji to jednak wygląda mało poważnie.
Między elektrozaworem a zbiornikiem jest jeszcze trójnik z szybkozłączką do nabijania ciśnienia.
Żeby wypchnąć ładunek rakiety wraz ze spadochronem siłownik jest zakończony wręgą robiącą za tłok.
A tutaj elektronika pokładowa. Dedykowana wersja UWSa, Arecorder i wspólne zasilanie 11,1V. Na pokładzie znalazły się też dwie kamery SJ. Jedną widać na zdjęciu, druga jest schowana w tłoku i patrzy na wyrzucany ładunek.
Dokończę jeszcze kwestię pneumatycznego odzysku.
Ciśnienie na siłownik jest podawane przez elektrozawór na 12V stosowany w spawarkach typu TIG, MIG. Zawór został przerobiony żeby pasował do standardowych złączek z gwintem 1/8" do pneumatyki. Jako zbiornik sprężonego ciśnienia służy butelka PET od rakiet wodnych z allegro. Ma tą zaletę, że jest dość wąska oraz jest dużo grubsza od standardowych butelek co zapewnia spory zapas wytrzymałości, 1,5MPa nie robi na niej wrażenia. Butelka została zabezpieczona przed promieniowaniem kosmicznym specjalną pozłacaną folią z NASA. A na poważnie została owinięta filią ratowniczą w celach czysto "marketingowych" bo butelka mimo, że jest jedną z doskonalszych konstrukcji to jednak wygląda mało poważnie.
Między elektrozaworem a zbiornikiem jest jeszcze trójnik z szybkozłączką do nabijania ciśnienia.
Żeby wypchnąć ładunek rakiety wraz ze spadochronem siłownik jest zakończony wręgą robiącą za tłok.
A tutaj elektronika pokładowa. Dedykowana wersja UWSa, Arecorder i wspólne zasilanie 11,1V. Na pokładzie znalazły się też dwie kamery SJ. Jedną widać na zdjęciu, druga jest schowana w tłoku i patrzy na wyrzucany ładunek.
Re: Współpraca pomiędzy Akademią Górniczo-Hutniczą a PTR
Martwi mnie to czy wasz CanSat zdzierży różnicę w uwalnianiu jaka jest tutaj a będzie w Stanach. Już trochę w PTR widziałem i każdy szczegół ma znaczenie . Może po złożeniu nowszej wersji Starszą uwolnić pirotechnicznie w celach testowych.
Wracając do układu pneumatycznego - czas wysunięcia chyba jest dość spory, czy zestaw nie rozpędza się za mocno w dół. Wiem, że wszystko wytrzymuje ale zastanawiam się czy tak jest?
Wracając do układu pneumatycznego - czas wysunięcia chyba jest dość spory, czy zestaw nie rozpędza się za mocno w dół. Wiem, że wszystko wytrzymuje ale zastanawiam się czy tak jest?
Free Your Mind