Silniki hybrydowe by Kraków
- ArturroKRK
- Podniebny Filmowiec
- Posty: 381
- Rejestracja: poniedziałek, 4 kwie 2011, 12:32
- Lokalizacja: Kraków , Łagiewniki
Re: Silniki hybrydowe by Kraków
A ja podsyłam jeszcze fotki i filmik
http://sdrv.ms/13zI3KJ galeria terrorystów
http://www.youtube.com/watch?v=Ty0DB1fe-vY filmik z gopro ( 720p 120 fps )
http://sdrv.ms/13zI3KJ galeria terrorystów
http://www.youtube.com/watch?v=Ty0DB1fe-vY filmik z gopro ( 720p 120 fps )
Re: Silniki hybrydowe by Kraków
Witam!
Zamawiam jedną 7kg butlę.
Pozdrawiam.tadeusz
Zamawiam jedną 7kg butlę.
Pozdrawiam.tadeusz
- robercik
- Supersonic PROFI
- Posty: 1362
- Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
- Lokalizacja: Gdynia
- Kontakt:
Re: Silniki hybrydowe by Kraków
Cześć
zrzuciliśmy całą fazę ciekłą. Poprawienie zapłonu wprowadzanego przez dyszę (masa podgrzewacza piro x2) udało się zapalić silnik jednak uzyskaliśmy 1,4 [kNs] na spodziewane 7,6 [kNs]. Nie udało się zaobserwować podobnego efektu opóźnienia zapłonu - silnik zaskoczył albo nie. Niemniej zrzucenie samego gazu dało ciąg około 400 [N]. Gdy dojdzie do zapłonu ciąg jest 10x większy.
47,5 [bar] to już całkiem dobre ciśnienie pracy hybrydy. Proponuję powtórzyć test przy dobrym zapłonie, wówczas określimy osiągi.
W ostatnim teście pomorskim zawór tak się zablokował po otwarciu, że nie udało się go zamknąć ani elektrycznie ani ręcznie (kręcąc trybami przekadni). Winą nie były jednak utlenione uszczelki zaworu (Viton), tylko naprężenia na głowicy zaworu.
Smarowanie uszczelek zbiornika z utleniaczem byle czym jest ryzykowne. Niby N2O to nie O2, ale przeprowadzony przez Was test jest bardzo ważny. Amerykańscy konstruktorzy hybryd używają uszczelnień z Viton'u, smaru Krytox (perfluor?) i mydła Dawn do wymacia zbiornika wodą przed napełnieniem.
Trzymam kciuki za kolejny test.
pzdr
Nie wiem o co chodzi z tą maską na wolnym powietrzu. Natomiast Agnieszka podczas dokręcania śruby to jest to .ArturroKRK pisze:galeria terrorystów
Przeszliśmy podczas naszego testu nr 9 tą samą gehennę. Zapłonnik podgrzewający ziarno paliwa wypalił się a zawór nie ruszył z powodu zbyt słabego akumulatora! W teście nr 10 nie chciałem rozbierać silnika i wprowadziłem zapłonnik tak jak Wy przez dyszę. Zapłon był za słaby i jak się okazało w ciągu 1,6Adam pisze:Serwo nie otworzyło zaworu startowego w pierwszym podejściu i zapłonnik ("rozrusznik") się wypalił. Po małych poprawkach Kacpra, serwo zaczęło chodzić, ale zmontowany nowy ładunek był mniejszy (musiał się zmieścić przez dyszę) i nie rozgrzał wystarczająco paliwa (może trzeba było odczekać dłużej, nie wiem). W związku z tym zapłon nastąpił, ale dopiero po pewnym czasie od otwarcia zaworu i znaczna część utleniacza "poszła w gwizdek". Na wykresie z hamowni widać dość dobrze moment zapłonu.
Czas pracy silnika spadł odczuwalnie po rozwierceniu wtrysku i przy wyższym ciśnieniu (47,5 bara), ale w tym teście w sumie i tak był dość długi. Liczyłem, na 100 kilo ciągu maksymalnego...
Na samym N2O jak widać jest 200N ciągu, ale zapłon zdecydowanie poprawia osiągi .
Serwo bardzo długo otwierało zawór (około 0,7s), po teście okazało się, że zawór generalnie ciężko chodzi. Być może materiał uszczelnienia "spuchł" od kontaktu z N2O, może się poprostu zastał, trzeba to sprawdzić. Może warto byłoby zaopatrzyć się w smary mogące pracować z utleniaczami i przesmarować zawór, oringi, szybkozłączkę do tankowania itp.
W pierwszym teście użyliśmy nieco smaru silikonowego na oringi w zbiorniku - porażka. Smar utlenił się do białego, proszkowego nalotu (prawdopodobnie krzemionka), dobrze, że nie nastąpił zapłon. Nie pamiętam marki smaru, sprawdzę i podrzucę tu, żeby nikt już nie próbował. Chyba nie ma alternatywy dla smarów perfluorowych.
47,5 [bar] to już całkiem dobre ciśnienie pracy hybrydy. Proponuję powtórzyć test przy dobrym zapłonie, wówczas określimy osiągi.
W ostatnim teście pomorskim zawór tak się zablokował po otwarciu, że nie udało się go zamknąć ani elektrycznie ani ręcznie (kręcąc trybami przekadni). Winą nie były jednak utlenione uszczelki zaworu (Viton), tylko naprężenia na głowicy zaworu.
Smarowanie uszczelek zbiornika z utleniaczem byle czym jest ryzykowne. Niby N2O to nie O2, ale przeprowadzony przez Was test jest bardzo ważny. Amerykańscy konstruktorzy hybryd używają uszczelnień z Viton'u, smaru Krytox (perfluor?) i mydła Dawn do wymacia zbiornika wodą przed napełnieniem.
Trzymam kciuki za kolejny test.
pzdr
- ArturroKRK
- Podniebny Filmowiec
- Posty: 381
- Rejestracja: poniedziałek, 4 kwie 2011, 12:32
- Lokalizacja: Kraków , Łagiewniki
Re: Silniki hybrydowe by Kraków
Adamowa maska to skuteczny zamiennik dla lekarstw na alergię Byliśmy na łące, pyłków od cholery - po co się truć chemią skoro można założyć maskę ( ponoć skuteczna )robercik pisze:CześćNie wiem o co chodzi z tą maską na wolnym powietrzu. Natomiast Agnieszka podczas dokręcania śruby to jest to .ArturroKRK pisze:galeria terrorystów
Re: Silniki hybrydowe by Kraków
Za nami test nr 3.
Próba wypadła bardzo dobrze. Wszystkie mechanizmy działały poprawnie. Praca silnika była stabilna. Rozbudowaliśmy stanowisko testowe o pomiar masy zbiornika więc wiadomo ile zużyliśmy podtlenku. A zatem będzie można w końcu policzyć impuls właściwy.
Przetestowaliśmy też ogrzewanie zbiornika. Po ogrzaniu ciśnienie wzrosło z 39bar do 50bar (w momencie zapłonu było około 49bar). Grzałka przy napięciu 38V miała moc 62W. Całe ogrzewania silnika trwało może minutę czy dwie. Wygląda na to, że wzrost ciśnienia wiązał się bardziej ze wzrostem objętości cieczy w pełnym po brzegi zbiorniku niż ze wzrostem ciśnienia pary nasyconej. Trzeba by sprawdzić jak będzie przy pozostawieniu powiedzmy 10% poduszki gazowej.
Zawór spustowy po teście nr 2 chodził już bardzo ciężko. Do tego testu był rozkręcony i przesmarowany oraz skręcony ponownie trochę luźniej. Zabieg jak widać pomógł chociaż dalej otwarcie nie jest zbyt szybkie.
Jeszcze dodam, że dźwięk podczas pracy silnika skłania do poprawek dyszy, tym razem było jeszcze głośniej
Będzie trzeba też trochę wzmocnić konstrukcję wtrysku bo zaczęło nadtapiać jego krawędź.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=DzqQVRkQ ... e=youtu.be[/youtube]
Próba wypadła bardzo dobrze. Wszystkie mechanizmy działały poprawnie. Praca silnika była stabilna. Rozbudowaliśmy stanowisko testowe o pomiar masy zbiornika więc wiadomo ile zużyliśmy podtlenku. A zatem będzie można w końcu policzyć impuls właściwy.
Przetestowaliśmy też ogrzewanie zbiornika. Po ogrzaniu ciśnienie wzrosło z 39bar do 50bar (w momencie zapłonu było około 49bar). Grzałka przy napięciu 38V miała moc 62W. Całe ogrzewania silnika trwało może minutę czy dwie. Wygląda na to, że wzrost ciśnienia wiązał się bardziej ze wzrostem objętości cieczy w pełnym po brzegi zbiorniku niż ze wzrostem ciśnienia pary nasyconej. Trzeba by sprawdzić jak będzie przy pozostawieniu powiedzmy 10% poduszki gazowej.
Zawór spustowy po teście nr 2 chodził już bardzo ciężko. Do tego testu był rozkręcony i przesmarowany oraz skręcony ponownie trochę luźniej. Zabieg jak widać pomógł chociaż dalej otwarcie nie jest zbyt szybkie.
Jeszcze dodam, że dźwięk podczas pracy silnika skłania do poprawek dyszy, tym razem było jeszcze głośniej
Będzie trzeba też trochę wzmocnić konstrukcję wtrysku bo zaczęło nadtapiać jego krawędź.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=DzqQVRkQ ... e=youtu.be[/youtube]
- jaskiniowiec
- Administrator
- Posty: 2379
- Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Re: Silniki hybrydowe by Kraków
I ja tam byłem, i wino z nimi piłem....
No, z tym winem nie do końca tak. Ale test śliczniutki.
Dla potwierdzenia filmiki:
No, koniec napełniania
Odpalenie z bliska
Odpalenia z dalsza
Czekam z niecierpliwością na dane z hamowni i wyliczenia impulsów.
No, z tym winem nie do końca tak. Ale test śliczniutki.
Dla potwierdzenia filmiki:
No, koniec napełniania
Odpalenie z bliska
Odpalenia z dalsza
Czekam z niecierpliwością na dane z hamowni i wyliczenia impulsów.
- robercik
- Supersonic PROFI
- Posty: 1362
- Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
- Lokalizacja: Gdynia
- Kontakt:
Re: Silniki hybrydowe by Kraków
Cześć
Uuuuu brawo brawo! Poszło pięknie.
Kwestia poduszki gazowej jest intrygująca. Na wykresie ciągu silnika bardzo dobrze widać różnicę w momencie przejścia zasilania z płynu w gaz, jednak jest istotna różnica w tym, czy cały zbiornik i gaz są w tej samej temperaturze, czy też zagrzano zbiornik na chwilę przed uruchomieniem silnika (temp. nie zdążyła się wyrównać). W butli 40 l sprzedawane jest 29,6 kg gazu, co oznacza, że w 20 st. C butla wypełniona jest cieczą w trzech czwartych objętości. Skoro w danej temp. Wasz zbiornik napełniony był po brzegi, to po podgrzaniu poduszka gazowa musiała powstać, pytanie w jakiej proporcji względem cieczy. Ciekaw jestem Waszego wykresu.
Pisk znajomy i drażniący uszy. Wygładzenie wszelkich krawędzi dyszy znacznie pomaga.
Nadtapianie wtrysku? tego nie zaobserwowaliśmy ani razu.
pzdr
Uuuuu brawo brawo! Poszło pięknie.
Nie sądziłem że te grzałki będą aż tak skuteczne. Żeby wygrzać o 5 bar naszą stalową butlę w połowie napełnioną ciekłym gazem o masie 15 [kg] potrzebujemy około 10 min. grzania suszarką o mocy 1kWKacper pisze: Po ogrzaniu ciśnienie wzrosło z 39bar do 50bar (w momencie zapłonu było około 49bar). Grzałka przy napięciu 38V miała moc 62W. Całe ogrzewania silnika trwało może minutę czy dwie.
Wygląda na to, że wzrost ciśnienia wiązał się bardziej ze wzrostem objętości cieczy w pełnym po brzegi zbiorniku niż ze wzrostem ciśnienia pary nasyconej. Trzeba by sprawdzić jak będzie przy pozostawieniu powiedzmy 10% poduszki gazowej.
Jeszcze dodam, że dźwięk podczas pracy silnika skłania do poprawek dyszy, tym razem było jeszcze głośniej
Będzie trzeba też trochę wzmocnić konstrukcję wtrysku bo zaczęło nadtapiać jego krawędź.
Kwestia poduszki gazowej jest intrygująca. Na wykresie ciągu silnika bardzo dobrze widać różnicę w momencie przejścia zasilania z płynu w gaz, jednak jest istotna różnica w tym, czy cały zbiornik i gaz są w tej samej temperaturze, czy też zagrzano zbiornik na chwilę przed uruchomieniem silnika (temp. nie zdążyła się wyrównać). W butli 40 l sprzedawane jest 29,6 kg gazu, co oznacza, że w 20 st. C butla wypełniona jest cieczą w trzech czwartych objętości. Skoro w danej temp. Wasz zbiornik napełniony był po brzegi, to po podgrzaniu poduszka gazowa musiała powstać, pytanie w jakiej proporcji względem cieczy. Ciekaw jestem Waszego wykresu.
Pisk znajomy i drażniący uszy. Wygładzenie wszelkich krawędzi dyszy znacznie pomaga.
Nadtapianie wtrysku? tego nie zaobserwowaliśmy ani razu.
pzdr
- jaskiniowiec
- Administrator
- Posty: 2379
- Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Re: Silniki hybrydowe by Kraków
Nadtopić wtrysk mógł ładunek zapalający. Ryzykowne ciut, bo może sie zdarzyć, ze aluminium z wtrysku zagada jako paliwo. Co do poduszki "podtlenkowej" ( bo trudno mówić - powietrznej), to podgrzanie pełnej butli jej nie wytworzy. Tu mieliśmy na pewno do czynienia z całkowitym wypełnieniem butli. Spowodowało to to, ze niewielkie podgrzanie wywołało natychmiastowy wzrost ciśnienia. Ale to jest ciśnienie "słabe". po otwarciu zaworu spustowego ciśnienia natychmiast spadło do ciśnienia równowagowego w danej temperaturze. Mieliśmy najpierw błyskawiczny spadek ciśnienia, a potem już krzywą typową. Trzeba dać przy odpowietrzniku odcinek rurki i będzie po problemie.
- KSard
- Supersonic PROFI
- Posty: 1499
- Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Re: Silniki hybrydowe by Kraków
Noooo - pięknie chłopaki. Szkoda, że nie mogłem być na teście .
Wg mnie - silnik ma za małą średnicę krytyczną.
Jeszcze wykres z hamowni: Wykres równie piękny jak i sama praca silnika
Przy takich informacjach z hamowni Iw= 220
A co na to teoria?
Dane teoretyczne z Propepa:
IMPULSE = 228.5
IS EX = 1.1396
T* = 3078.
P* = 11.76
C* = 5146.5
ISP* =197.1
OPT-EX = 3.99
Wg mnie - silnik ma za małą średnicę krytyczną.
Jeszcze wykres z hamowni: Wykres równie piękny jak i sama praca silnika
Przy takich informacjach z hamowni Iw= 220
A co na to teoria?
Dane teoretyczne z Propepa:
IMPULSE = 228.5
IS EX = 1.1396
T* = 3078.
P* = 11.76
C* = 5146.5
ISP* =197.1
OPT-EX = 3.99
pozdrawiam KSard - www.facebook.com/ksardpl : www.ksardrakiety.cba.pl
"Ci, którzy skłonni są zrezygnować choćby z części prawa do wolności aby uzyskać w zamian trochę tymczasowego bezpieczeństwa, nie zasługują ani na wolność, ani bezpieczeństwo "- Ben Franklin
"Ci, którzy skłonni są zrezygnować choćby z części prawa do wolności aby uzyskać w zamian trochę tymczasowego bezpieczeństwa, nie zasługują ani na wolność, ani bezpieczeństwo "- Ben Franklin
- robercik
- Supersonic PROFI
- Posty: 1362
- Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
- Lokalizacja: Gdynia
- Kontakt:
Re: Silniki hybrydowe by Kraków
Cześć
pzdr
O! to jest wynik, tylko czy aby dobrze zważyliście gaz ?KSard pisze:Przy takich informacjach z hamowni Iw= 220
pzdr