Paliwa żywiczne
- KSard
- Supersonic PROFI
- Posty: 1499
- Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Paliwa żywiczne
Witam
Pod nazwą paliwa żywiczne rozumiemy mieszanki paliwowe składające się generalnie z azotanu potasu, żywicy epoksydowej i dodatków.
Od 2 lat testuję tego typu paliwa.
Pierwszym z nich było paliwo z dodatkiem magnezu. Nazwałem je paliwem ZPP (Żywiczne Paliwo Pirotechmana). Nazwa ta się przyjęła i funkcjonuje wśród polskich eksperymentatorów .
Odmianą tego paliwa jest KNOSAL, który zawiera zamiast magnezu, łatwiej dostępny pył aluminiowy.
Tak wygląda krótki rys historyczny a poniżej przedstawiam zdjęcie startującej rakiety Gaspol, z silnikiem mojej konstrukcji KNOKS (paliwo KNOSAL).
Widać potęgę tego paliwa. Silnik zawierał 150 g KNOSALA.
Piękna kita i ogromne przyspieszenie z jakim schodziła rakieta z wyrzutni.
Jestem bardzo zadowolony z osiągów KNOKSÓW, a zwłaszcza ich powtarzalność i niezawodność.
Start miał miejsce 19 XI 2006 r.
Pod nazwą paliwa żywiczne rozumiemy mieszanki paliwowe składające się generalnie z azotanu potasu, żywicy epoksydowej i dodatków.
Od 2 lat testuję tego typu paliwa.
Pierwszym z nich było paliwo z dodatkiem magnezu. Nazwałem je paliwem ZPP (Żywiczne Paliwo Pirotechmana). Nazwa ta się przyjęła i funkcjonuje wśród polskich eksperymentatorów .
Odmianą tego paliwa jest KNOSAL, który zawiera zamiast magnezu, łatwiej dostępny pył aluminiowy.
Tak wygląda krótki rys historyczny a poniżej przedstawiam zdjęcie startującej rakiety Gaspol, z silnikiem mojej konstrukcji KNOKS (paliwo KNOSAL).
Widać potęgę tego paliwa. Silnik zawierał 150 g KNOSALA.
Piękna kita i ogromne przyspieszenie z jakim schodziła rakieta z wyrzutni.
Jestem bardzo zadowolony z osiągów KNOKSÓW, a zwłaszcza ich powtarzalność i niezawodność.
Start miał miejsce 19 XI 2006 r.
- robercik
- Supersonic PROFI
- Posty: 1362
- Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
- Lokalizacja: Gdynia
- Kontakt:
Cześć
Przedstawiam test statyczny paliwa żywicznego w składzie <span style="font-weight: bold">62KN7S10AL2C1FeO18EPOXY</span>. Niski zacisk Kn=146 spowodował że część paliwa wydymiła na czarno, więc wynik Iw=97,7 uważam za i tak dobry. Zapłon od 1g karmelka węglowego, korpus silnika standardowy PCV NIBCO 1,25 cala
http://rakiety.pomorze.pl/KNOSAL/TEST2. ... Kn=146.avi
Proszę nie sugerować się podziałką, zostały zdjęte dwie sprężyny aby zmniejszyć zakres do ok.15kg, po nagraniu filmu hamownia została ponownie wykalibrowana, wykres jest więc dokładny:
Dzięki testowi na hamowni okazało się że przyjmowana przeze mnie wartość współczynnika oporu powietrza Cx=0,7 jest za niska, przez co uzyskiwałem za niskie Iw badanych paliw.
<span style="font-weight: bold">Andżej</span> wypatrzył w SpaceCad 'zie że <span style="font-weight: bold">przyjmuje się tam Cx=0,75 </span>(a ja myslałem że ten program jest taki mądry że liczy Cx ówzgledniając gabaryty modelu ).
Więc aby wyrobić się w czasie i przestrzeni także ja w <span style="font-weight: bold">arkuszu Isp</span> zwiększam wartość do 0,75
pzdr
Przedstawiam test statyczny paliwa żywicznego w składzie <span style="font-weight: bold">62KN7S10AL2C1FeO18EPOXY</span>. Niski zacisk Kn=146 spowodował że część paliwa wydymiła na czarno, więc wynik Iw=97,7 uważam za i tak dobry. Zapłon od 1g karmelka węglowego, korpus silnika standardowy PCV NIBCO 1,25 cala
http://rakiety.pomorze.pl/KNOSAL/TEST2. ... Kn=146.avi
Proszę nie sugerować się podziałką, zostały zdjęte dwie sprężyny aby zmniejszyć zakres do ok.15kg, po nagraniu filmu hamownia została ponownie wykalibrowana, wykres jest więc dokładny:
Dzięki testowi na hamowni okazało się że przyjmowana przeze mnie wartość współczynnika oporu powietrza Cx=0,7 jest za niska, przez co uzyskiwałem za niskie Iw badanych paliw.
<span style="font-weight: bold">Andżej</span> wypatrzył w SpaceCad 'zie że <span style="font-weight: bold">przyjmuje się tam Cx=0,75 </span>(a ja myslałem że ten program jest taki mądry że liczy Cx ówzgledniając gabaryty modelu ).
Więc aby wyrobić się w czasie i przestrzeni także ja w <span style="font-weight: bold">arkuszu Isp</span> zwiększam wartość do 0,75
pzdr
- robercik
- Supersonic PROFI
- Posty: 1362
- Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
- Lokalizacja: Gdynia
- Kontakt:
Cześć
Dzisiaj odbył się kolejny statyczny test paliwa 62KN7S10AL2C1FeO18EPOXY
Użyliśmy pancernego silnika z rurki ALU grubosci 3,5 mm.
3 ziarna długości 57mm fi zewnętrzne 30mm kanał 8mm w sumie 200g paliwa.
Zacisk UWAGA Kn=420
Zapłonnik z 2g karmelki węglowej i:
Co wy na to Próba wyciągnęła nam 4 sprężyny w hamowni poza zakres sprężystości i są teraz o 5cm dłuższe Nabiedziliśmy się z wykresem ale po ponownej kalibracji hamowni można przyjąć że wykres wyglada tak:
Oczywiście są to dane z tzw. aproksymacji studenta - gdyby sprężyny nie wyciągnęły się byłoby 90kg ciągu
Jak widać impuls porządny Iw = 132 s a byłoby lepiej. Testowałem alluminiową dyszę którą przedmuchało z 5 do 9 mm.
FILMIK: http://www.rakiety.pomorze.pl/KNOSAL/TE ... Kn=420.avi
Pytanie do Ksarda. Jak to zrobiłeś że Twoj silnik w modelu Gabriela pracował 5s a nie 0,5s jak nasz Zrezygnowałeś z FeO a może inne ziarno
pzdr
Dzisiaj odbył się kolejny statyczny test paliwa 62KN7S10AL2C1FeO18EPOXY
Użyliśmy pancernego silnika z rurki ALU grubosci 3,5 mm.
3 ziarna długości 57mm fi zewnętrzne 30mm kanał 8mm w sumie 200g paliwa.
Zacisk UWAGA Kn=420
Zapłonnik z 2g karmelki węglowej i:
Co wy na to Próba wyciągnęła nam 4 sprężyny w hamowni poza zakres sprężystości i są teraz o 5cm dłuższe Nabiedziliśmy się z wykresem ale po ponownej kalibracji hamowni można przyjąć że wykres wyglada tak:
Oczywiście są to dane z tzw. aproksymacji studenta - gdyby sprężyny nie wyciągnęły się byłoby 90kg ciągu
Jak widać impuls porządny Iw = 132 s a byłoby lepiej. Testowałem alluminiową dyszę którą przedmuchało z 5 do 9 mm.
FILMIK: http://www.rakiety.pomorze.pl/KNOSAL/TE ... Kn=420.avi
Pytanie do Ksarda. Jak to zrobiłeś że Twoj silnik w modelu Gabriela pracował 5s a nie 0,5s jak nasz Zrezygnowałeś z FeO a może inne ziarno
pzdr
- KSard
- Supersonic PROFI
- Posty: 1499
- Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Witam po długiej, wakacyjnej przerwie.
W rakiecie Gabriela zastosowałem silnik DEV-400 z paliwem ZPM a nie KNOSALem.
Paliwo ZPM pali się znacznie wolniej od KNOSALa.
Ten ostatni ma niesamowitego kopa, co potwierdził Wasz test.
Cóż dodać - widać, że za badania wzięli się fachowcy.
Mam osobistą satysfakcję, że moja propozycja nazwy dla tej kompozycji (KNOSAL) zaczyna na dobre funkcjonować w środowisku rakietowców.
Pomysł składu paliwa pojawił się w momencie konieczności zamiany magnezu na bardziej dostępny pył aluminiowy w paliwie żywicznym zwanym ZPP.
Co do parametrów uzyskanych podczas Waszej próby, to pokrywają się one z wyliczeniami teoretycznymi i moimi badaniami (uwzględniam tu erozję dyszy - o której wspomniano).
W rakiecie Gabriela zastosowałem silnik DEV-400 z paliwem ZPM a nie KNOSALem.
Paliwo ZPM pali się znacznie wolniej od KNOSALa.
Ten ostatni ma niesamowitego kopa, co potwierdził Wasz test.
Cóż dodać - widać, że za badania wzięli się fachowcy.
Mam osobistą satysfakcję, że moja propozycja nazwy dla tej kompozycji (KNOSAL) zaczyna na dobre funkcjonować w środowisku rakietowców.
Pomysł składu paliwa pojawił się w momencie konieczności zamiany magnezu na bardziej dostępny pył aluminiowy w paliwie żywicznym zwanym ZPP.
Co do parametrów uzyskanych podczas Waszej próby, to pokrywają się one z wyliczeniami teoretycznymi i moimi badaniami (uwzględniam tu erozję dyszy - o której wspomniano).
- andżej
- Supersonic PROFI
- Posty: 444
- Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Witam
Dzisiaj 13.11.2007 przetestowaliśmy nową mieszankę paliwa żywicznego której skład niech na razie będzie zagadką. 200g paliwa w trzech blokach typu beates, zacisk 214, zapalane od 5 zapałek grillowych. Silnik testowy z rurki alu grubości 3,5mm dysza stalowa. Film niestety nie oddaje w pełni huku który wygenerował silnik ale ładnie widać diamenty interferencyjne w spalinach wylotowych (klatki wstawię jak obrobię materiał w domu).
Film: http://rakiety.pomorze.pl/KNOSAL/TEST12.ZPA.avi
Jestem ciekaw czy ktoś zgadnie skład mieszanki
Pozdr
Dzisiaj 13.11.2007 przetestowaliśmy nową mieszankę paliwa żywicznego której skład niech na razie będzie zagadką. 200g paliwa w trzech blokach typu beates, zacisk 214, zapalane od 5 zapałek grillowych. Silnik testowy z rurki alu grubości 3,5mm dysza stalowa. Film niestety nie oddaje w pełni huku który wygenerował silnik ale ładnie widać diamenty interferencyjne w spalinach wylotowych (klatki wstawię jak obrobię materiał w domu).
Film: http://rakiety.pomorze.pl/KNOSAL/TEST12.ZPA.avi
Jestem ciekaw czy ktoś zgadnie skład mieszanki
Pozdr
- KSard
- Supersonic PROFI
- Posty: 1499
- Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Witam
Kapitalny materiał do analizy pracy silników z paliwem KNOSAL.
Zachęcam do obejrzenia filmu klatka po klatce (w tej części robionej z bliska) - bardzo dziwne rzeczy dzieją się z płomieniem.
Przypomina mi to trochę protuberancje słoneczne
Prośba o podanie podstawowych danych o silniku i paliwie.
Za kilka miesięcy nie będziemy pamiętać co i jak.
Klatkę z diamencikami zachowałem sobie na pamiątkę.
Kapitalny materiał do analizy pracy silników z paliwem KNOSAL.
Zachęcam do obejrzenia filmu klatka po klatce (w tej części robionej z bliska) - bardzo dziwne rzeczy dzieją się z płomieniem.
Przypomina mi to trochę protuberancje słoneczne
Prośba o podanie podstawowych danych o silniku i paliwie.
Za kilka miesięcy nie będziemy pamiętać co i jak.
Klatkę z diamencikami zachowałem sobie na pamiątkę.
- robercik
- Supersonic PROFI
- Posty: 1362
- Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
- Lokalizacja: Gdynia
- Kontakt:
Diamenty
Cześć
Andżej obrobił zdjęcia filtrem video w programie PhotoShop - można tam wyczyścić parzyste lub nieparzyste półobrazy nałożone na siebie podczas zgrywania z kamery. Oto klatka którą wybrał Ksard rozdzielona na pół:
I jeszcze pół innej klatki wybranej przeze mnie :
Wracając do paliwa miało ono skład 63KN 8Al 6Mg 2C 1Fe2O3 20EPIDIAN
Jak widać paliwo nie zasługuje na miano KNOSAL ponieważ nie zawiera siarki. Nie jest to także ZPP bo nie zawiera skrobi czy cukru pudru.
W miejsce siarki daliśmy proszek magnezowy o rozdrobnieniu 0,115 mm.
Paliwo zaciskane podnośnikiem hydraulicznym 5T i malowane farbą ogniochronną firmy techno-poż.
Nowe paliwo nazwałem ZPAM czyli Żywiczne Paliwo Andżejka M. lub Żywiczne Paliwo Alluminiowo Magnezowe jak kto woli
Celem testu było sprawdzenie czy palący się magnez pociągnie zapłon alluminium bez udziału siarki i jak widać zagadało chociaż niestabilnie. Natomiast silnik nie został nadwątlony mimo ze mieszanka z 14% metali huknęła prawie jak silnik Knoda na AP. Tak wyglądał silnik po pracy:
Dyszę projektował i wykonał Kermit to może wrzuci projekt, dodam że dysza jest klasyczna stożek wejściowy 60stopni wyjściowy 30stopni i stosunek przekroju wylotowego do krytycznego 6. Paliwo ma także inną wadę - pozostawia masę popiołu w silniku być może z powodu nadmiaru żywicy
Czekamy na sugestie w którą stronę poruszać się z mieszanką. Być może jednak 18 żywicy, zamiast węgla sadza i jeszcze 2% metalu ?
pzdr
Andżej obrobił zdjęcia filtrem video w programie PhotoShop - można tam wyczyścić parzyste lub nieparzyste półobrazy nałożone na siebie podczas zgrywania z kamery. Oto klatka którą wybrał Ksard rozdzielona na pół:
I jeszcze pół innej klatki wybranej przeze mnie :
Wracając do paliwa miało ono skład 63KN 8Al 6Mg 2C 1Fe2O3 20EPIDIAN
Jak widać paliwo nie zasługuje na miano KNOSAL ponieważ nie zawiera siarki. Nie jest to także ZPP bo nie zawiera skrobi czy cukru pudru.
W miejsce siarki daliśmy proszek magnezowy o rozdrobnieniu 0,115 mm.
Paliwo zaciskane podnośnikiem hydraulicznym 5T i malowane farbą ogniochronną firmy techno-poż.
Nowe paliwo nazwałem ZPAM czyli Żywiczne Paliwo Andżejka M. lub Żywiczne Paliwo Alluminiowo Magnezowe jak kto woli
Celem testu było sprawdzenie czy palący się magnez pociągnie zapłon alluminium bez udziału siarki i jak widać zagadało chociaż niestabilnie. Natomiast silnik nie został nadwątlony mimo ze mieszanka z 14% metali huknęła prawie jak silnik Knoda na AP. Tak wyglądał silnik po pracy:
Dyszę projektował i wykonał Kermit to może wrzuci projekt, dodam że dysza jest klasyczna stożek wejściowy 60stopni wyjściowy 30stopni i stosunek przekroju wylotowego do krytycznego 6. Paliwo ma także inną wadę - pozostawia masę popiołu w silniku być może z powodu nadmiaru żywicy
Czekamy na sugestie w którą stronę poruszać się z mieszanką. Być może jednak 18 żywicy, zamiast węgla sadza i jeszcze 2% metalu ?
pzdr
- jaskiniowiec
- Administrator
- Posty: 2379
- Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
- robercik
- Supersonic PROFI
- Posty: 1362
- Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
- Lokalizacja: Gdynia
- Kontakt:
Cześć
Popiół nie jest pyłem alluminiowym ponieważ bardzo dobrze rozpuszcza się w wodzie. W dodatku w kontakcie z wodą sprawia wrażenie że powstały roztwór jest rozpuszczonym proszkiem do prania - palce stają się śliskie. Natomiast możliwe że to coś nie jest tlenkiem glinu tak jak byśmy chcieli. Śmierdzi conajmniej jak dwuonucjan skarpetianu
Jeśli tak to jakie znacie oprócz siarki katalizatory spalania Al żeby nie gryzły się z Mg Czyli jak wypalić takie paliwo do końca
pzdr
Popiół nie jest pyłem alluminiowym ponieważ bardzo dobrze rozpuszcza się w wodzie. W dodatku w kontakcie z wodą sprawia wrażenie że powstały roztwór jest rozpuszczonym proszkiem do prania - palce stają się śliskie. Natomiast możliwe że to coś nie jest tlenkiem glinu tak jak byśmy chcieli. Śmierdzi conajmniej jak dwuonucjan skarpetianu
Jeśli tak to jakie znacie oprócz siarki katalizatory spalania Al żeby nie gryzły się z Mg Czyli jak wypalić takie paliwo do końca
pzdr
- KSard
- Supersonic PROFI
- Posty: 1499
- Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
A więc pomyliłem się - to nie KNOSAL
Chociaż trzeba przyznać, ze praca silnika łudząco przypomina to paliwo.
Jak więc widać - możliwości jest sporo.
W moich silnikach knosalowych, także pozostaje dużo popiołu (nie jest to niestety paliwo na AP).
W poliuretanowej odmianie tego paliwa było go najwięcej.
Może istnieje taki składnik, który dodany do paliwa spowoduje stabilniejszą pracę i zmniejszy ilość stałych produktów spalania w komorze SR.
Ale to już wymyślą chemicy ...
Chociaż trzeba przyznać, ze praca silnika łudząco przypomina to paliwo.
Jak więc widać - możliwości jest sporo.
W moich silnikach knosalowych, także pozostaje dużo popiołu (nie jest to niestety paliwo na AP).
W poliuretanowej odmianie tego paliwa było go najwięcej.
Może istnieje taki składnik, który dodany do paliwa spowoduje stabilniejszą pracę i zmniejszy ilość stałych produktów spalania w komorze SR.
Ale to już wymyślą chemicy ...