Silnik

Awatar użytkownika
Kacper
Supersonic PROFI
Posty: 911
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Gdynia

Re: Silnik

Post autor: Kacper »

Czyli jaki plan przyjmujemy? Rura 100x3 czy paliwo przenoszące obciążenie?

Jeszcze pojawił się inny problem. W okolicy spawów zmniejszyła się średnica rury o 0,4mm. Jest to wywołane dużym skurczem aluminium podczas stygnięcia. W wersji docelowej efekt może być mniejszy ze względu na większą ilość materiału w okolicy spawów który będzie trzymał wymiar.
Awatar użytkownika
robercik
Supersonic PROFI
Posty: 1362
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: Silnik

Post autor: robercik »

Cześć
Znakomity test Kacper! Z testu wynika, że wytrzymałość na zapadanie jest 4 razy mniejsza od wytrzymałości na rozrywanie. To poważny problem. Jest gorzej niż pisał Przemek, a w dodatku to było niecałe 30 cm długości.
Kolejnym problemem jest duży wzrost temperatury podczas nabijania zbiornika za pomocą pompy - 70 bar uzyskujemy w zbiorniku już po chwili i trzeba przestać pompować i schładzać zbiornik.
Wykonałem obliczenia, według których nada się dopiero rura 100x5 mm. Jeśli chodzi o pojemność komory spalania to wystarczy na styk, a jej wytrzymałość na zapadanie to ponad 56 bar (zakładając Rm 220 MPa dla PA38). Proponuję zatem użyć rury 100x5 jednak przetoczyć ją dla odchudzenia w taki sposób, żeby co 50 mm zostawić krótkie karby z pełnego materiału. Odcinki rury stoczonej do 2,5 mm grubości wzmocnione karbami powinny wytrzymać, a masa takiej karbowanej rury 100x5 byłaby w okolicy rury 100x3. Dodatkowo spaw rury o grubości 5mm nie powinien zmienić jej średnicy.

Co wy na to? Może by wykonać jeszcze jeden test w skali 1:2 z karbowaną komorą wykonaną z rury 50x2,5 ?

pzdr
Awatar użytkownika
Kacper
Supersonic PROFI
Posty: 911
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Gdynia

Re: Silnik

Post autor: Kacper »

robercik pisze:Z testu wynika, że wytrzymałość na zapadanie jest 4 razy mniejsza od wytrzymałości na rozrywanie.
Tak ale trzeba pamiętać, że tylko dla takiego stosunku grubości ścianki do średnicy więc wytrzymałości nie można proporcjonalnie przeliczyć na inną grubość ścianki w rurze o tej samej średnicy. Tutaj zachodzi zniszczenie przez wyboczenie a to kiedy ono zajdzie zależy głównie od sztywności. Natomiast sztywność wraz z grubością wzrasta do sześcianu. Z tego by wynikało, że już rura 100x3 wytrzyma choć z niewielkim zapasem. Wersja z żebrowaną rurą 100x5 dała by już ogromny współczynnik bezpieczeństwa. Jeśli nie stworzy to problemów z za małą przestrzenią na paliwo to myślę, że będzie to najlepsza opcja.
Rurki 50x2,5 na test u mnie nie ma, jest do kupienia 50x3 więc znowu będzie nie do końca skala 1:2.
Awatar użytkownika
robercik
Supersonic PROFI
Posty: 1362
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: Silnik

Post autor: robercik »

Cześć
Zatem kupuję rurę 100x5 i wrzucę ją na tokarnię jeszcze w tym tygodniu. Proszę o rysunek umiejscowienia karbów tak, żeby w miejscu spawania z dennicami zbiornika na pewno wypadł grubszy materiał.

pzdr
Awatar użytkownika
Kacper
Supersonic PROFI
Posty: 911
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Gdynia

Re: Silnik

Post autor: Kacper »

Rura zewnętrzna 200x5 na projekcie ma długość 764mm a wewnętrzna 800mm (różnica wymuszona przez kształt dolnej zatyczki). Ale obie rury które u mnie leżą mają po 800mm więc w razie czego można wydłużyć nieco całą konstrukcję. Ważne żeby przy końcach rury zostawić około 3cm bez przetoczenia. A długość rury może być od 800 do 836mm jeśli byśmy chcieli wydłużyć silnik. Co do samych przetoczeń myślę, że powinny być krótkie ale gęsto żeby równomiernie rozłożyć naprężenia.
ODPOWIEDZ