Silnik

Awatar użytkownika
Kacper
Supersonic PROFI
Posty: 728
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Kraków

Re: Silnik

Post autor: Kacper » piątek, 1 sie 2014, 11:29

Czyli jaki plan przyjmujemy? Rura 100x3 czy paliwo przenoszące obciążenie?

Jeszcze pojawił się inny problem. W okolicy spawów zmniejszyła się średnica rury o 0,4mm. Jest to wywołane dużym skurczem aluminium podczas stygnięcia. W wersji docelowej efekt może być mniejszy ze względu na większą ilość materiału w okolicy spawów który będzie trzymał wymiar.

Awatar użytkownika
robercik
Supersonic PROFI
Posty: 1362
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: Silnik

Post autor: robercik » poniedziałek, 4 sie 2014, 21:17

Cześć
Znakomity test Kacper! Z testu wynika, że wytrzymałość na zapadanie jest 4 razy mniejsza od wytrzymałości na rozrywanie. To poważny problem. Jest gorzej niż pisał Przemek, a w dodatku to było niecałe 30 cm długości.
Kolejnym problemem jest duży wzrost temperatury podczas nabijania zbiornika za pomocą pompy - 70 bar uzyskujemy w zbiorniku już po chwili i trzeba przestać pompować i schładzać zbiornik.
Wykonałem obliczenia, według których nada się dopiero rura 100x5 mm. Jeśli chodzi o pojemność komory spalania to wystarczy na styk, a jej wytrzymałość na zapadanie to ponad 56 bar (zakładając Rm 220 MPa dla PA38). Proponuję zatem użyć rury 100x5 jednak przetoczyć ją dla odchudzenia w taki sposób, żeby co 50 mm zostawić krótkie karby z pełnego materiału. Odcinki rury stoczonej do 2,5 mm grubości wzmocnione karbami powinny wytrzymać, a masa takiej karbowanej rury 100x5 byłaby w okolicy rury 100x3. Dodatkowo spaw rury o grubości 5mm nie powinien zmienić jej średnicy.

Co wy na to? Może by wykonać jeszcze jeden test w skali 1:2 z karbowaną komorą wykonaną z rury 50x2,5 ?

pzdr

Awatar użytkownika
Kacper
Supersonic PROFI
Posty: 728
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Kraków

Re: Silnik

Post autor: Kacper » poniedziałek, 4 sie 2014, 23:42

robercik pisze:Z testu wynika, że wytrzymałość na zapadanie jest 4 razy mniejsza od wytrzymałości na rozrywanie.
Tak ale trzeba pamiętać, że tylko dla takiego stosunku grubości ścianki do średnicy więc wytrzymałości nie można proporcjonalnie przeliczyć na inną grubość ścianki w rurze o tej samej średnicy. Tutaj zachodzi zniszczenie przez wyboczenie a to kiedy ono zajdzie zależy głównie od sztywności. Natomiast sztywność wraz z grubością wzrasta do sześcianu. Z tego by wynikało, że już rura 100x3 wytrzyma choć z niewielkim zapasem. Wersja z żebrowaną rurą 100x5 dała by już ogromny współczynnik bezpieczeństwa. Jeśli nie stworzy to problemów z za małą przestrzenią na paliwo to myślę, że będzie to najlepsza opcja.
Rurki 50x2,5 na test u mnie nie ma, jest do kupienia 50x3 więc znowu będzie nie do końca skala 1:2.

Awatar użytkownika
robercik
Supersonic PROFI
Posty: 1362
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: Silnik

Post autor: robercik » wtorek, 5 sie 2014, 11:06

Cześć
Zatem kupuję rurę 100x5 i wrzucę ją na tokarnię jeszcze w tym tygodniu. Proszę o rysunek umiejscowienia karbów tak, żeby w miejscu spawania z dennicami zbiornika na pewno wypadł grubszy materiał.

pzdr

Awatar użytkownika
Kacper
Supersonic PROFI
Posty: 728
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Kraków

Re: Silnik

Post autor: Kacper » wtorek, 5 sie 2014, 11:36

Rura zewnętrzna 200x5 na projekcie ma długość 764mm a wewnętrzna 800mm (różnica wymuszona przez kształt dolnej zatyczki). Ale obie rury które u mnie leżą mają po 800mm więc w razie czego można wydłużyć nieco całą konstrukcję. Ważne żeby przy końcach rury zostawić około 3cm bez przetoczenia. A długość rury może być od 800 do 836mm jeśli byśmy chcieli wydłużyć silnik. Co do samych przetoczeń myślę, że powinny być krótkie ale gęsto żeby równomiernie rozłożyć naprężenia.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość