THORN

Prezentujemy własne konstrukcje rakiet napędzane licencjonowanymi silnikami PTR typu "Schermuly"
Awatar użytkownika
Luk
Podniebny Filmowiec
Podniebny Filmowiec
Posty: 98
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:31
Lokalizacja: Libiąż

THORN

Post autor: Luk » sobota, 11 gru 2010, 21:03

Witam.



Pomyślałem że także coś wyskrobie pod silnik PTR :smile: . Oto mój projekt rakiety.

Obrazek


Głównym problemem było wyważenie z powodu dość ciężkiego silnika, ale jakoś się to udało dzięki zamontowaniu przedziału z elektroniką tuż pod głowicą. W założeniu rakieta ma być łatwa do wykonania skoro jej plany miałyby być szeroko dostępne na stronie PTR. Dlatego właśnie postawiłem na dość klasyczny kształt :wink: .



Podstawowe dane to:

-wysokość <span style="font-weight: bold">900mm</span>

-średnica <span style="font-weight: bold">65mm</span>

-masa rakiety bez silnika <1kg (w założeniu ok. 700g)



Z symulacji w programie ShizoRocketApplication rakieta z silnikiem Schermuly osiągnie pułap <span style="font-weight: bold">800m</span> przy założeniu współczynnika oporu <span style="font-weight: bold">Cx=0,65</span>



-Korpus będzie wykonany z tuby po dokumentach pokrytej dwoma warstwami tkaniny szklanej 80g/m^2 nasączonej żywicą epoksydową.



-Stateczniki to prawdopodobnie będzie rdzeń ze sklejki 1,5mm obklejony balsą 1mm, a na to laminat jedna warstawa tkainy szklanej 80g/m^2 nasączonej żywica epoksydową.



-Głowica to już przez wielu stosowana metoda, czyli styrodur + tkanina szklana + szpachla + wiertarka :lol: .



Oczywiście podałem tu mój sposób wykonania, jak ktoś woli stateczniki z samej balsy albo głowicę wytoczoną z litego drewna to już indywidualna sprawa (wyważenie może się znacznie zmienić).

Postaram się w niedługim czasie dodać plany w PDF-e, wykonane w programie Inventor.



Znając mój zapał to nie wiem czy się wyrobie ze wszystkim do marca :lol: dlatego też napisałem ten post aby był dla mnie swego rodzaju motywacją do działania :grin: .



Pozdr.Luk

Awatar użytkownika
PIOTR
PROFI
Posty: 933
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:31
Lokalizacja: Białystok

Re: THORN

Post autor: PIOTR » sobota, 11 gru 2010, 21:43

Myślę, że przy tej długości do uzyskania sztywnego korpusu wystarczy polakierować poliuretanem 3krotnie bez laminatu. Oczywiście jeżeli chcesz zmniejszyć wagę :) Jednym słowem czekam na cd.

Awatar użytkownika
Paul
Supersonic PROFI
Posty: 920
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Luedenscheid

Post autor: Paul » sobota, 11 gru 2010, 21:52

Witam,

Nazwa rakiety pasuje idealnie do tej imprezy na ktorej ma model startowac - Thorn to dawna pruska , albo jak kto woli dawna niemiecka nazwa Torunia.



A co do rakiety, to tak jak mowi konstruktor , prosta i latwa do wykonania, ale ja bym jej dolozyl jakies 30 cm i bylo by po problemie ze statecznoscia.

Co do tej tkaniny 80 g to wystarczy Ci w zupelnosci jedna warstwa. Wytrzymalosc takiej rury po dokumentach jest wystarczajaco duza nawet i bez tkaniny. Dla poprawienia (ewentualnie) samej powierzchni wystarczy jedna warstwa papieru nasaczonego zywica. Z tylu rakiety zrobil bym male przewezenie ok 3...4 cm i w ten sposob beda skutecznie chronione stateczniki przy ladowaniu. Same stateczniki nie wzmacnial bym dodatkowo sklejka, gdyz sklejka w srodku zwieksza tylko ciezar, a tylko minimalnie wytrzymalosc - np. stateczniki HIPERSONALA to tylko balsa 3mm + tkanina szklana 80g. To na razie tyle uwag z mojej strony - reszta jest OK.



Pozdrawiam

Paul

Awatar użytkownika
Luk
Podniebny Filmowiec
Podniebny Filmowiec
Posty: 98
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:31
Lokalizacja: Libiąż

Post autor: Luk » sobota, 11 gru 2010, 23:44

Mówiąc szczerze nie wiedziałem o tym :shock: , może to jakiś znak :lol: . Nazwałem ją od angielskiego słowa "thorn" czyli "kolec" :wink:.



Dzięki za pewne uwagi konstrukcyjne, rzeczywiście może 2 warstwy tkaniny nie jest aż tak potrzebne, dam jedną żeby powierzchnia wyglądała w miare ładnie i wystarczy. Stateczniki może zamiast sklejki wewnątrz to po prostu 3 warstwy balsy 1mm ułożone jedna na drugiej słojami na przemian pod kątem 90 '. Co do długości i wyważenia to tak, przy masie głowicy 150g wyważenie to 1,3 kalibra a przy 200g 1,5 kalibra. Wydaje mi się że wystarczy.

Zaczyna się właśnie etap pewnych kompromisów :roll: z jednej strony faktycznie zwiększenie długości nieco polepszy stateczność (zwiększenie dł. o 100mm daje wyważenie 1,8 ) oraz dodanie tych 3-4 cm na zwężke z tyłu może ochronić w pewnych przypadkach stateczniki ale, teraz rakieta wygląda zaje***cie :lol: a po przeróbkach jakaś taka dziwna jest :P .



Jeżeli uda mi się ją skończyć wcześniej to na pewno poleci w lot próbny z wyważeniem takim jak teraz czyli ok 1,3-1,5 oraz odpowiednio słabszym silnikiem.



Pozdr.Luk

Awatar użytkownika
Luk
Podniebny Filmowiec
Podniebny Filmowiec
Posty: 98
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:31
Lokalizacja: Libiąż

Post autor: Luk » niedziela, 12 gru 2010, 14:54

Witam.



Zastanawiałem się wczoraj jeszcze nad projektem i doszedłem do czegoś takiego.



Obrazek



Wydłużyłem korpus o 100mm i dodałem z tyłu złączke 30mm. Wyważenie teraz to 1,5 kalibra według SpaceCAD 'a. Obawaim się tylko czy ta złączka zbyt nie skomplikuje projektu, który z założenia miał być dla amatorów a wykonanie takiego zgrabnego przejścia wcale nie jest takie proste. No nic zobacze jeszcze jak to wykonać.



Pozdr.Luk

Awatar użytkownika
Paul
Supersonic PROFI
Posty: 920
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Luedenscheid

Post autor: Paul » niedziela, 12 gru 2010, 20:34

Witam,

Rakietka prezentuje sie wspaniale :D Moze optycznie sprobuj podciagnac krawedz natarcia statecznikow przez cala dlugosc loza silnika, a same stateczniki sciagnij jeszcze mocniej w dol, do samej krawedzi tzn. (poczatek zlaczki)



Inna alternatywa jest rakieta bez zlaczki, a stateczniki bym przesuna o 10 mm do przodu nadajac im dodatkowo skos od spodu. Ksztal statecznikow jak wazej :wink:



Pozdrawiam

Paul

Awatar użytkownika
Luk
Podniebny Filmowiec
Podniebny Filmowiec
Posty: 98
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:31
Lokalizacja: Libiąż

Post autor: Luk » niedziela, 12 gru 2010, 22:23

W takim razie powstał jeszcze jeden prototyp:



Obrazek



Stabilność 1,35 kalibra.

W tym momencie odpada problem złączki, ale mówiąc szczerze spodobał mi się wizualnie ten projekt ze złączką :P . Jeszcze zastanowie się nad tym który wybrać, najwyżej zrobie 2 wersje drugiego członu i już :D .



Pozdr.Luk

Awatar użytkownika
Paul
Supersonic PROFI
Posty: 920
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Luedenscheid

Post autor: Paul » niedziela, 12 gru 2010, 22:27

Wydluz moze troche te stateczniki, zrob je bardziej smukle. Mysle, ze to poprawi jeszcze bardziej sylwetke modelu :wink:



Paul

Awatar użytkownika
Luk
Podniebny Filmowiec
Podniebny Filmowiec
Posty: 98
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:31
Lokalizacja: Libiąż

Post autor: Luk » niedziela, 12 gru 2010, 23:03

A mnie się podobają takie :P . Problem taki że jak wydłuże stateczniki to spowoduje to przesunięcie środka parcia do przodu czyli, coś za coś :wink: . Poza tym zacznie coraz bardziej przypominać Hipersonala a tego chciałbym uniknąć :wink: , nie żeby był brzydki :D wręcz przeciwnie tylko chciałbym żeby kształt był możliwie klasyczny, prosty, a zarazem oryginalny :) .



Pozdr.Luk

Awatar użytkownika
robercik
Supersonic PROFI
Posty: 1362
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Post autor: robercik » niedziela, 12 gru 2010, 23:17

Cześć

Obmierzyłem silnik dokładnie suwmiarką.

Jak się okazuje silnik ma nieco więcej niż 41mm jak pisałem wcześniej, w niektórych miejscach ma nawet 41,5 mm.

Dlatego proponuję łoże silnika zwijać na średnicy <span style="font-weight: bold">42mm</span>.



pzdr

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości