Zmiana statutu na potrzeby OPP

Polskie Towarzystwo Rakietowe - wstąp i legalnie odpalaj Rakiety Dużej Mocy
Awatar użytkownika
rawsock
****
Posty: 213
Rejestracja: niedziela, 5 lut 2012, 11:59
Lokalizacja: Gdańsk
Kontakt:

Zmiana statutu na potrzeby OPP

Post autor: rawsock » sobota, 11 lut 2012, 16:49

Ponieważ pod koniec lutego szykuje się zebranie, chciałbym zaproponować, aby korzystając z tej okazji zarząd rozważył dostosowanie statutu do formy umożliwiającej rejestrację PTR jako Organizacji Pożytku Publicznego. Zgodnie z art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, PTR wpisuje się w następujące z kryteriów działalności, które są klasyfikowane jako działalność pożytku publicznego:

- działalności wspomagającej rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości
- działalności wspomagającej rozwój techniki, wynalazczości i innowacyjności oraz rozpowszechnianie i wdrażanie nowych rozwiązań technicznych w praktyce gospodarczej
- obronności państwa i działalności Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej
- promocji Rzeczypospolitej Polskiej za granicą

Aby zarejestrować stowarzyszenie jako OPP, należy dostosować statut do wymagań ustawowych oraz złożyć wniosek KRS-Z20 (lub KRS-W21) z załącznikiem KRS-W-OPP. Przy składaniu wniosku należy złożyć opłatę 500 zł na ogłoszenie uzyskania statusu OPP w Monitorze Sądowym i Gospodarczym.

OPP musi prowadzić działalność na rzecz określonej społeczności (np. miłośnicy modelarstwa rakietowego), włączając w to członków stowarzyszenia. Można zatem finansować projekty realizowane przez członków stowarzyszenia, pod warunkiem że takie same możliwości będzie miała reszta społeczności. Wg mojej wiedzy, następujące zapisy w statucie umożliwiłyby rejestrację i otrzymywanie 1% odpisów, które można byłoby przeznaczać nie tylko na organizację imprez, ale jak najbardziej również na budowę własnych rakiet:

1. Dochód Organizacji Pożytku Publicznego jest w całości przeznaczony na jej działalność statutową.
2. Wprowadzenie zapisu o odrębnym i niezależnym organie kontroli PTR.
3. Zakaz dokonywania na rzecz jej członków lub pracowników jakichkolwiek przysporzeń majątkowych na preferencyjnych warunkach.
4. Określenie zasad oceniania i finansowania projektów rakietowych. Każdy miłośnik tematyki mógłby się zarejestrować i złożyć wniosek o dofinansowanie własnego projektu. Projekt mógłby być oceniany przez komisję PTR na podstawie kryteriów kompletności dokumentacji, poziomu zaawansowania, szans powodzenia, projektowanego pułapu, stopnia innowacyjności itp. i na tej podstawie akceptowany lub odrzucany.
Sebastian

Awatar użytkownika
rafciodz
****
Posty: 1209
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:31
Lokalizacja: Stargard Szczeciński
Kontakt:

Re: Zmiana statutu na potrzeby OPP

Post autor: rafciodz » sobota, 11 lut 2012, 17:25

Ciekawe.
Dobra robota, czy wpis obowiązuje od dnia rejestracji czy od następnego roku?

Znalazłem portal: pozytek- strona Departamentu Pożytku Publicznego.

Generalnie żeby się starać o status organizacji pożytku publicznego trzeba mieć"pewien dorobek" działalności. Pomysł nie jest nowy. Staramy się zebrać nasze działania w tym kierunku i wypracować odpowiedni bagaż dokonań.

Masz ciekawe pomysły, oby starczyło Ci zapału. Samo wypisanie punktów, zmiana regulaminu-statutu i wykonanie barwnych opisów to dopiero początek.
Trzymam kciuki za rozwój idei.
Free Your Mind

Awatar użytkownika
rawsock
****
Posty: 213
Rejestracja: niedziela, 5 lut 2012, 11:59
Lokalizacja: Gdańsk
Kontakt:

Re: Zmiana statutu na potrzeby OPP

Post autor: rawsock » sobota, 11 lut 2012, 19:49

Status OPP uzyskuje się z chwilą wpisu do KRS. Z tego co czytałem to sąd ma 3 miesiące na rozpatrzenie wniosku.
Stowarzyszenie musi oczywiście mieć jakiś dorobek, ale myślę że dotychczasowe imprezy organizowane przez PTR świetnie się w to wpisują.

Na dodatkową zachętę podam, że OPP mają oprócz 1% jeszcze m.in. następujące przywileje jeśli chodzi o działalność pożytku publicznego:
- zwolnienie z podatku dochodowego od osób prawnych
- zwolnienie z podatku od nieruchomości
- zwolnienie z opłaty skarbowej
- zwolnienie z opłat sądowych
- zwolnienie z podatku od czynności cywilnoprawnych
- mogą nabywać prawo użytkowania nieruchomości należących do Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego na preferencyjnych zasadach (można by wyżebrać jeden z wielu nieużywanych powojskowych terenów na zaplecze PTR)
- publiczne radio i telewizja mają obowiązek umożliwienia organizacjom nieodpłatnego informowania o prowadzonej przez nie działalności
Sebastian

Awatar użytkownika
rafciodz
****
Posty: 1209
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:31
Lokalizacja: Stargard Szczeciński
Kontakt:

Re: Zmiana statutu na potrzeby OPP

Post autor: rafciodz » sobota, 11 lut 2012, 20:30

Nas nie trzeba zachęcać :smile:.
Pamiętaj, że są też obowiązki. Je trzeba wypełniać skrupulatnie i nie ma od tego odwołania.

Jedna impreza - półotwarta. - To troszkę za mało. Najpierw trzeba zaplanować wszystko organizacyjnie, zebrać ludzi ( ochotników / wolontariuszy ) , znaleźć zainteresowanych i pieniądze na działalność.
Ten jeden procent przekazywany przez miłosników rakiet będzie miał znaczenie w przyszłym roku.
Teraz jest inna praca do wykonania - co nie przeszkadza planować i wdrażać pomysły.
Działaj dalej.
W trakcie walnego na pewno będziemy rozmawiać o tym co napisałeś - OPP jest od dawna w kręgu naszych zainteresowań.
Free Your Mind

Awatar użytkownika
PIOTR
PROFI
Posty: 933
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:31
Lokalizacja: Białystok

Re: Zmiana statutu na potrzeby OPP

Post autor: PIOTR » poniedziałek, 13 lut 2012, 10:43

rawsock pisze:Ponieważ pod koniec lutego szykuje się zebranie, chciałbym zaproponować, aby korzystając z tej okazji zarząd rozważył dostosowanie statutu do formy umożliwiającej rejestrację PTR jako Organizacji Pożytku Publicznego ....
Bardzo dziękuje za poruszenie tematu, to potwierdza kierunek działania :)
Jeżeli uzupełnimy statut to w maju powstanie prawna możliwość uzyskania OPP przez PTR.
to the open space

Awatar użytkownika
rawsock
****
Posty: 213
Rejestracja: niedziela, 5 lut 2012, 11:59
Lokalizacja: Gdańsk
Kontakt:

Re: Zmiana statutu na potrzeby OPP

Post autor: rawsock » środa, 15 lut 2012, 21:35

PIOTR pisze:Bardzo dziękuje za poruszenie tematu, to potwierdza kierunek działania :smile:
Jeżeli uzupełnimy statut to w maju powstanie prawna możliwość uzyskania OPP przez PTR.

Odnośnie Twojego pytania jak sprawa się ma w przypadku programów do rozliczania PITów, generalnie wygląda to tak:

Producenci oprogramowania oferują taką usługę umieszczania OPP na liście w programie odpłatnie, przy czym najczęściej warunki takiej umowy negocjowane są indywidualnie. Z tego co można znaleźć wynika jednak, że są to koszta rzędu od ~1500 zł w zależności od programu, rodzaju umowy (można np. zamówić oprogramowanie spersonalizowane z wypełnioną na sztywną rubryką OPP do własnej dystrybucji, albo dodanie do listy OPP w programie dystrybuowanym przez producenta) itp.

Problem jednak polega na czym innym. Otóż na rynku istnieje około 6 liczących się rodzajów oprogramowania do indywidualnych rozliczeń PIT (dane na podstawie liczby ściągnięć):

program / ~udział w rynku
-----------------------------------
Pity (IPS) / 95%
e-deklaracje (MF) / 2%
e-pity / 1%
Pit Format / 1%
Pit (podatnik.info) / 0,5%
Jupiter / 0,5%


Jak widać, nie ma szczególnego sensu inwestować w inne programy niż ten firmy IPS (sam go używam). I tutaj właśnie pojawia się problem, otóż programem tym zajmuje się filia firmy IPS w Siedlcach i tamtejszy przedstawiciel zeznaje, że lista OPP w programie Pity jest zahardcodowana na sztywno i w ogóle nie mają oni w ofercie dodawania OPP do tej listy ani jej zmieniania. Ów przedstawiciel naciskany stwierdził że gdyby jakaś instytucja zrezygnowała z obecności na tej liście to pewnie ewentualnie można by dodać inną na jej miejsce. Trudno znaleźć racjonalność takiego rozumowania, może udałoby się coś wynegocjować ale to już raczej po fakcie uzyskania statusu OPP. Niemniej jednak wydaje się że rzeczywiście nie mają takiej usługi w ofercie, ponieważ na liście od kilku lat są te same instytucje, z czego kilka z Siedlec - widać kwestia dogadania się.

Oprócz tego jest inne światełko w tunelu, mianowicie dystrybuowana przez Ministerstwo Finansów desktopowa aplikacja e-deklaracje jest na drugim miejscu, ale do tego trzeba doliczyć użytkowników tej aplikacji w wersji online. Poza tym jest to nowa sprawa i liczba użytkowników cały czas rośnie. W tym przypadku, nie trzeba nic robić aby się znaleźć na liście. OPP wybiera się z wyszukiwarki która zaciąga informacje bezpośrednio z KRSu.
Sebastian

Awatar użytkownika
rawsock
****
Posty: 213
Rejestracja: niedziela, 5 lut 2012, 11:59
Lokalizacja: Gdańsk
Kontakt:

Re: Zmiana statutu na potrzeby OPP

Post autor: rawsock » środa, 15 lut 2012, 21:48

Jeszcze w kwestii zmiany statutu. Jeżeli zarząd szedłby w tą stronę w którą zaproponowałem (czyli finansowanie projektów rakietowych na podstawie uchwalonego regulaminu ich oceniania), to trzeba by napisać i załączyć do statutu przed zebraniem takowy regulamin. Problem polega na tym że z czasem będzie się pewnie chciało dokonywać poprawek w owym regulaminie w miarę jak życie będzie weryfikować metodologię oceniania. Trudno aby za każdym razem zmieniać statut w takim przypadku. Nie jestem pewien czy jest taka możliwość, ale trzeba by się dowiedzieć czy legalne jest odwołanie się w statucie do zewnętrznego regulaminu, uchwalanego w innym trybie określonym w statucie.
Sebastian

Awatar użytkownika
rawsock
****
Posty: 213
Rejestracja: niedziela, 5 lut 2012, 11:59
Lokalizacja: Gdańsk
Kontakt:

Re: Zmiana statutu na potrzeby OPP

Post autor: rawsock » sobota, 29 cze 2013, 12:56

Czy coś się ruszyło w tym temacie? Jeśli dobrze pamiętam to skończyło się na potrzebie złożenia wniosku, ale chyba to nie nastąpiło?
Sebastian

Awatar użytkownika
Adam
Supersonic PROFI
Posty: 392
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Kraków

Re: Zmiana statutu na potrzeby OPP

Post autor: Adam » środa, 10 lip 2013, 21:34

Witam!
Ano nie nastąpiło. Niestety póki co, nowy Prezes musi nadrobić zaległości przygotowania merytorycznego w tym temacie( :oops: ). Wiem z pewnych źródeł, że pracuje nad tym :mrgreen:
Z tego co widzę, to czasu jest jeszcze około miesiąca, sąd ma 3 miesiące na odpowiedź, a do końca listopada musi być po wszystkim, żeby można było 1 % bez problemu odpisać.
Pozdrawiam!
Aha, co do finansowania projektów, to zawsze można tego nie uruchamiać w najbliższym roku. Nie wiadomo, o jakich pieniądzach możemy w ogóle mówić.

Awatar użytkownika
Adam
Supersonic PROFI
Posty: 392
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Kraków

Re: Zmiana statutu na potrzeby OPP

Post autor: Adam » czwartek, 11 lip 2013, 16:56

Witam!
No dobra, Prezes już jest mądrzejszy i zaczyna działać. Zdaje się, że nie taki diabeł straszny, trochę papierologii ale do przeskoczenia. Mam nadzieję, że w ciągu 2-3 tygodni będę miał komplet dokumentów. Zastanawia mnie tylko, czy są jakieś kryteria nadawania statusu OPP pomijając wymogi formalne. To znaczy, czy można złożyć kompletne dokumenty i z jakichś względów nie otrzymać takiego statusu :?: Ot, sąd uzna, że działalność opisana w sprawozdaniach merytorycznych nie robi wrażenia. Jeśli ktoś ma wiedzę na ten temat to proszę o sugestie.
Pozdrawiam!

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 6 gości