Certyfikacja silników

Polskie Towarzystwo Rakietowe - wstąp i legalnie odpalaj Rakiety Dużej Mocy
Luk
Podniebny Filmowiec
Podniebny Filmowiec
Posty: 98
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:31
Lokalizacja: Libiąż

Certyfikacja silników

Post autor: Luk »

Witam.

Ostatnio w ramach zajęć na uczelni z przedmiotu "Badania operacyjne i eksploatacyjne maszyn" dostaliśmy do wykonania projekt na temat: "Na wybranym przykładzie rzeczywistym lub wymyślonym przedstawić proponowany plan badań eksploatacyjnych".

Plan ma zawierać:
-cel badania
-charakterystykę obiektu badanego
-opis sposobu wyboru ustalonej liczby obiektów do badania zapewniających reprezentatywność próby oraz ewentualne sprawdzenie losowości wykonanej próby
-charakterystykę warunków badania obiektów
-opis zastosowanych metod pomiaru badanych cech
-planowany sposób rejestracji wyników
-opracowanie statystyczne wyników i wyznaczenie odpowiednich charakterystyk
-wnioski z przeprowadzonych badań i możliwości wykorzystania otrzymanych wyników

Patrząc na powyższe podpunktu pomyślałem sobie od razu o certyfikacji silników rakietowych oraz kontroli wyprodukowanych silników.
Stworzyłem więc taki pomocny w tym celu arkusz w excelu do przeprowadzania certyfikacji oraz kontroli wybranych sztuk silników z danej partii. Pomyślałem że może się przydać kiedyś PTR-owi :wink: .


Ze swojej strony miałbym nadzieje jeżeli komuś chciałoby się przejrzeć ten arkusz na jakieś ewentualne uwagi oraz propozycje co by jeszcze zmienić, dopisać, usunąć itd.


Tworząc pewne wymogi certyfikacji posłużyłem się nieco tymi z NFPA Standard http://www.thrustcurve.org/certification.shtml.

Zastosowałem następujące wymogi:
-w przypadku silników małej mocy (do 160 Ns) minimalna ilość silników poddanych testowi to 10szt. W przypadku silników dużej mocy ( powyżej 160 Ns) 2szt.
-w przypadku silników z opóźniaczem pirotechnicznym każdy z wariantów opóźnienia powinien być testowany co najmniej 3 razy.
-testy powinny być wykonywane w temp. 20'C oraz przy ciśnieniu 0,1Mpa
-urządzenie rejestrujące parametry pracy powinno wykonywać co najmniej 250 próbek/sek.
-czas pracy silników mierzony jest w następujących sposób - brany jest odcinek krzywej ciągu gdzie jego wartość wynosi co najmniej 5% maksymalnego ciągu
-impuls całkowity nie może mieć odchylenia standardowego większego niż 6,7%
-ciąg średni nie może mieć odchylenia standardowego większego niż 20%
-ciąg maksymalny nie może mieć odchylenia standardowego większego niż 20%
-czas pracy silnika nie może mieć odchylenia standardowego większego niż 20%
-opóźnienie nie może mieć odchylenia standardowego większego niż 20%, różnica w czasie opóźnienia między wartością zakładaną a wartością w teście nie może być większa niż 20%, przy dłuższych czasach opóźnienia różnica między wartościami założonymi a zmierzonymi musi być mniejsza niż 3s.

-temp. korpusu silnika podczas pracy oraz 60 sekund po jej ustąpieniu nie może przekroczyć 200'C
-silnik nie może ulec zapłonowi w warunkach przebywania w temp 125'C przez 30 minut

Arkusz: http://rapidshare.com/files/452545436/Certyfikacja.xls


I to by było jak na razie na tyle.


Wszelkie uwagi mile widziane.


Pozdr. Luk
ODPOWIEDZ