Odnośnie Licencji Startowej PTR

Polskie Towarzystwo Rakietowe - wstąp i legalnie odpalaj Rakiety Dużej Mocy
Awatar użytkownika
placydo
PROFI
Posty: 621
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Kielce

Odnośnie Licencji Startowej PTR

Post autor: placydo » poniedziałek, 26 lip 2010, 23:06

Nie należę do PTR a na swoje potrzeby mam silnik klasy M.

W niedługim czasie chciałem zaprezentować rakietę pewnego zdolnego modelarza wyposażoną w ten silnik - nie posiadam jednak licencji.

Pomijam już kwestię tego, że zgodnie z tym co czytałem sam silników produkować nie mogę. Jak to się ma w takim razie do tego forum?

Czy istnieje ryzyko złożenia donosu etc?

(Wybaczcie te pytania ale chcę mieć jasność)

Awatar użytkownika
PIOTR
PROFI
Posty: 933
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:31
Lokalizacja: Białystok

Re: Odnośnie Licencji Startowej PTR

Post autor: PIOTR » wtorek, 27 lip 2010, 10:50

Witam

Odnoszę wrażenie że przyszła pora na uporządkowanie pojęć:

<span style="font-weight: bold">1. Przynależność do PTR</span> umożliwia korzystanie z legalnych silników na zorganizowanych imprezach PTR w zakresie mocy określonych poziomem licencji /3poziomy/. Nie ma znaczenia czy masz własny silnik ponieważ ubezpieczenie i licencja dotyczy silników i spotkań PTR. Prywatnie możesz robić co tylko chcesz. Pytanie tylko czy to legalne, bezpieczne i czy masz wyrozumiałych sąsiadów?

<span style="font-weight: bold">2. Posiadanie silnika rakietowego własnej produkcji</span> jak wyżej czyli silnik PTR jest legalny na imprezach rakietowych PTR. Własnej roboty konstrukcja nie będzie legalna. Inna sprawa: czy pusta rura silnika stanowi zagrożenie czy nie?

<span style="font-weight: bold">3. Posiadanie lub wytwarzanie paliwa </span> tu oczywiście wchodzimy w temat koncesji czyli sprawa jest jasna.

<span style="font-weight: bold">4. Licencja startowa PTR</span> dotyczy imprez PTR - silniki, paliwa, ubezpieczenie i licencja są ze sobą ściśle powiązane i dotyczą tylko PTR.



A jak to się ma do tego forum? Bardzo prosto: PTR powstał dzięki osobom z tego forum. Stąd kontynuacja tematu stowarzyszenia w legalnej już formie.

Czy istnieje ryzyko złożenia donosu? Jeżeli jest to pytanie do stowarzyszenia to uprzejmie informuję, że PTR nie jest prokuraturą i nie został powołany do ścigania niezależnych rakietowców tylko właśnie po to by nie trzeba było często oglądać za siebie. Za to co robisz odpowiadasz osobiście przed prawem RP.



Podsumowując: przynależność do PTR, pozwala:

1. zrobić licencję - kolejne poziomy 1, 2, 3, podwyższają klasy silników

2. ubezpieczyć się - OC

3. zakupić legalne silniki i paliwo - moc zależna od poziomu licencji

4. brać udział w legalnych zlotach rakietowych organizowanych przez PTR startując rakietami lub nie.

5. czyli otwarcie i jawnie rozwijać zainteresowania a nie ukrywać się i kombinować.



Pozdrawiam Piotr

Awatar użytkownika
jaskiniowiec
Administrator
Posty: 2325
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: jaskiniowiec » wtorek, 27 lip 2010, 15:16

To znaczy to co wymienił Piotr MOŻNA będzie zrobić. Na razie mamy dopiero zarejestrowany PTR, a starania o własne pewne silniki oraz OC są w trakcie.

Awatar użytkownika
placydo
PROFI
Posty: 621
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Kielce

Re: Odnośnie Licencji Startowej PTR

Post autor: placydo » wtorek, 27 lip 2010, 16:48

Dziekuje. Widzisz chodzilo mi wlasnie o takie odpowiedzi - zeby kazdy wiedzial o co chodzi Wam jako stowarzyszeniu. Bo kurcze jakby na to nie patrzec wszystko to bylo jakos nie jasne dla mnie (i zapewne dla wielu innych).

Co do punktu 4 - Czy nie przynalezac do stowarzyszenia nie moge brac udzialu w Waszych imprezach? Jakos wydawalo mi sie, ze skoro znamy sie z forum w jakims stopniu zawsze bedzie mozna sie podlaczyc. No chyba, ze znowu szukam dziury w calym :wink: (bo ja tak mam).

Awatar użytkownika
PIOTR
PROFI
Posty: 933
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:31
Lokalizacja: Białystok

Re: Odnośnie Licencji Startowej PTR

Post autor: PIOTR » wtorek, 27 lip 2010, 19:13

Przyznaję, że mam wielkie uznanie dla Niebolotowców za wiedzę, pasję, chęć poznawania wreszcie humor, ale pokaż mi na forum jedną relację z oficjalnej, krajowej imprezy RDM - Rakiet Dużej Mocy. Tak jak to robią nasi koledzy w Niemczech, Szwajcarii czy USA: legalnej, ubezpieczonej, zorganizowanej.



Do czego chcesz się podłączać? Drzwi do PTRu stoją otwarte jak wrota stodoły. Po prostu przyjdź i usiądź przy stole. Czy nie lepiej jest działać oficjalnie razem, wspólnie konstruować, latać i organizować? Dwadzieścia cztery osoby z całej Polski zrobiło wyłom w historii i założyło Polskie Towarzystwo Rakietowe właśnie po to abyśmy wszyscy mogli <span style="font-weight: bold">JAWNIE </span> rozwijać swoje zainteresowania. Również po to aby obalać mity: o niebezpieczeństwie, mentalne zaułki typu: rakietowiec-bombowiec oraz przekonania o konieczności ukrywania się.<span style="font-weight: bold"> Rakiety w Polsce są LEGALNE.</span>



Bardzo Ci dziękuję za wątpliwości. Dzięki takim pytaniom możemy się poznawać i mam nadzieję, że choć trochę przybliżyłem misję PTR.

Na koniec mam pytanie: czy przy konstruowaniu rakiet posługujesz się mottem PTR: "Pasja, wiedza, technologia, bezpieczeństwo"?

Awatar użytkownika
placydo
PROFI
Posty: 621
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Kielce

Re: Odnośnie Licencji Startowej PTR

Post autor: placydo » czwartek, 29 lip 2010, 22:24

Cos w ten desen. O Stowarzyszeniu mysle caly czas - nawet bylem od poczatku przy Waszych staraniach - ale jak to zycie - mialem ciezki okres wtedy i musialem sie wycofac.

Awatar użytkownika
PIOTR
PROFI
Posty: 933
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:31
Lokalizacja: Białystok

Re: Odnośnie Licencji Startowej PTR

Post autor: PIOTR » piątek, 30 lip 2010, 19:30

Powiedzmy przystopować; nie szkodzi poczekamy :D

qwertyalfa
***
Posty: 73
Rejestracja: niedziela, 16 cze 2019, 11:27
Kontakt:

Re: Odnośnie Licencji Startowej PTR

Post autor: qwertyalfa » sobota, 22 cze 2019, 18:42

A jeżeli chciałbym zbudować rakietę na silnik hybrydowy? Jeżeli nie mam licencji i nie jestem członkiem to czy jeśli to zrobię coś mi grozi czy nie? Chodzi mi o to, czy taka licencja jest uznawana w świetle polskiego prawa, czy tylko przez PTR?

Awatar użytkownika
Kacper
Supersonic PROFI
Posty: 814
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Kraków/Gdynia

Re: Odnośnie Licencji Startowej PTR

Post autor: Kacper » niedziela, 23 cze 2019, 14:58

Licencja z punktu widzenia polskiego prawa nie jest potrzebna ponieważ w ogóle w polskim prawie nie ma nic na temat modelarstwa rakietowego a tym bardziej modelarstwa rakietowego dużej mocy. To jest główna przyczyna dlaczego w Polsce nigdzie nie można kupić dużych silników modelarskich na paliwo stałe jak np Aerotech lub Cesaroni. Dlatego też konstruujemy własne silniki hybrydowe (nie są materiałem pirotechnicznym) lub korzystamy z silników rakietowych ratowniczych na paliwo stałe. Będziemy się też starać o wzajemne uznawanie licencji naszych oraz Tripoli i NAR (to umożliwi zakup i używania silników za granicą) natomiast przywiezione do Polski dalej będą dyskusyjne pod względem legalności do puki nie ruszymy ustawy o materiałach wybuchowych do użytku cywilnego (kiedyś była tam klasa pod tytułem silniki modelarskie, obecnie została usunięta więc jako niesklasyfikowane podpadają pod tą samą klasę co materiały wybuchowe na koncesję).

Jeśli budujesz rakietę na hybrydzie to największy problem prawny czyli legalność paliwa jest rozwiązany.
Pozostaje kwestia przepisów ruchu lotniczego oraz bezpieczeństwa osób postronnych i mienia.
Trzeba sprawdzić na mapach lotniczych czy mieścisz się w strefie niekontrolowanej. Jeśli się nie mieścisz trzeba wystąpić o zgodę na lot.
Trzeba też miejsce startu dobrać tak żeby nie stwarzać niebezpieczeństwa dla otoczenia. Należy uwzględnić warunki pogodowe, ewentualne zagrożenie pożarowe itp. Ponadto trzeba mieć zgodę właściciela terenu z któregoś odbywa się start albo mieć przynajmniej pewność, że w danym miejscu nikomu nie będziemy przeszkadzać.

Więc co w ogóle dale licencja PTR?
-Mamy ubezpieczenie OC obejmujące wszystkich członków na wszelkie wypadki związane z działalnością statutową stowarzyszenia (czyli głownie puszczanie rakiet).
-Potwierdza posiadanie odpowiedniej wiedzy i umiejętności praktycznych niezbędnych do bezpiecznego użytkowania rakiet dużej mocy.
-Umożliwia nabycie silników którymi dysonujemy obecnie.
-Samo posiadanie legitymacji PTR zwalnia z opłat za udział w Lotach Rakiet Eksperymentalnych.
-Możliwość nadzorowania lotów egzaminacyjnych na licencje stopnia równego lub niższego niż własna.

Jeszcze nigdy nie trzeba było testować w praktyce ale ogólnie w razie jakiś incydentów na pewno posiadanie licencji będzie solidnym argumentem na naszą korzyść. Mamy stworzony Kodeks Bezpieczeństwa RDM, zasadniczo stosowanie się do niego wyklucza powstanie wypadku z winy konstruktora. Pozostają tylko wypadki losowe, na które jest ubezpieczenie. Zasady nie są trudne do spełnienia, wynikają po prostu ze zdrowego rozsądku i lat praktyki więc zasadniczo nie trzeba się jakoś starać żeby je spełniać. Natomiast posiadanie licencji jest niejako dowodem na to, że te zasady znamy i przestrzegamy.
Ostatnio zmieniony niedziela, 23 cze 2019, 16:15 przez Kacper, łącznie zmieniany 1 raz.

qwertyalfa
***
Posty: 73
Rejestracja: niedziela, 16 cze 2019, 11:27
Kontakt:

Re: Odnośnie Licencji Startowej PTR

Post autor: qwertyalfa » niedziela, 23 cze 2019, 15:41

Dzięki Kacper. Takiej odpowiedzi oczekiwałem: bez kręcenia, same fakty i wszystko dokładnie objaśnione.
Pozdrawiam :wink:

ODPOWIEDZ