Paliwa żywiczne

Skład wykonanie itp...
Awatar użytkownika
robercik
Supersonic PROFI
Posty: 1362
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Post autor: robercik » sobota, 12 gru 2009, 23:58

Cześć
Z niebywałą satysfakcją oznajmiam że udało się dzisiaj ustalić maksymalną procentową zawartość KN dla paliwa <span style="font-weight: bold">ŻPP</span> do pracy z dyszami aluminiowo-grafitowymi.

Zbadaliśmy dzisiaj paliwo ŻPP w składzie:

64 KN nawozowy mielony 1min
15 Mg 100-200 mikrometrów (wióry mielone w kulowcu)
7 Su</span> cukier puder
14 EPOXY Epidian 53 + Z1

Części aluminiowe nie zostały uszkodzone.
Kielich wylotowy dyszy pokrył się cienką warstwą higroskopijnego nalotu:
Obrazek

Kielich wlotowy pokrył znacznie grubszym korzuchem popiołu.
Obrazek

Napisałem "popiołu" zamiast nagaru, ponieważ dyszę udało się wyczyścić pod bieżącą wodą bez narzędzi, woda wymyła cały nalot.

Wprawdzie alu ocalało, jednak dało się zaobserwować bardzo dużą erozję grafitu jubilerskiego.

Przekrój krytyczny dyszy z początkowych 6,3mm średnicy powiększył się do 7,1mm po spłukaniu nalotu (6,6mm z nalotem).

Jeśli porównamy skład paliwa do kompozycji podanej w poprzednim poście widzimy że 1% cukru pudru został zastąpiony przez KN.

:idea: Udział KN w badanym składzie nie powinien przekraczać 63% :!:

pzdr

Awatar użytkownika
robercik
Supersonic PROFI
Posty: 1362
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

ZPPGN

Post autor: robercik » czwartek, 31 gru 2009, 03:41

Cześć
Zastąpiliśmy cukier puder przez GN. Badany skład nazwałem ZPPGN żeby zaznaczyć obecność GN:

63 KN
15 Mg <125 mikrometrów
10 GN <300 mikrometrów
1 Fe2O3
11 Epoxy EPIDIAN 53+Z1

Jak widać główne składniki bez zmian, GN zamiast cukru pudru i nadmiaru żywicy, dodany tlenek żelaza i zacisk podkręcony do 395. Efekt piorunujący:
Obrazek

Ciśnienie w komorze 100 atm, czas pracy silnika sekunda, impuls właściwy przy stopniu rozprężania 9,6 148s.
Ale to jeszcze nic. Erozja nowo wymienionego grafitu jubilerskiego z 5,8mm do 6,8mm:
Obrazek

Kielich wlotowy osłonięty był około 2mm warstwą silikonu i wyszedł bez szwanku. Natomiast kielich wylotowy zmienił charakter ze stozkowego na dzwonowy :grin: :
Obrazek

W tej sytuacji obmyśliliśmy z Kermitem że nie chodzi o to ile jest KN w składzie paliwa tylko jaki jest ogólnie jego bilans tlenowy. I tak dla trzech ostatnich składów:
63KN 15 Mg 8Su 14EPOXY BT wynosi około -25,9% na dyszy nie ma śladu


64 KN 15 Mg 7Su 14EPOXY BT wynosi około -24,3% erozja grafitu (alu ok)

63KN 15 Mg 10GN 11EPOXY 1Fe2O3 BT to -12,3% dysza na złom, jak widać aluminium i grafit z dyszy redukują tlen z gazów wylotowych

Oczywiście nie rezygnujemy z GN, trzeba prawdopodobnie odpowiednio zmniejszyć BT gdyż GN to słaby reduktor (BT -26,2%) w porównaniu do cukru (BT -112%) czy żywicy (BT -228% dla EPOXY201 z propepa)

pozdrawiam i dobrego na nowy rok :wink:

Awatar użytkownika
KSard
Supersonic PROFI
Posty: 1506
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: KSard » czwartek, 31 gru 2009, 12:52

Witam



Nie widzę nigdzie filmiku - a pewnie jest co oglądać. :D

Na zdjęciu płomień wydaje się bardzo jasny - bardziej niż w innych paliwach żywicznych.

Ciekawy test, zwłaszcza że sam nigdy nie stosowałem GN.

Martwi wysokie ciśnienie i chyba bardzo duża temperatura spalania.

Jak teoretycznie wychodzi ona w Propepie?

Awatar użytkownika
robercik
Supersonic PROFI
Posty: 1362
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Post autor: robercik » czwartek, 31 gru 2009, 17:27

Płomień faktycznie dosyć jasny ale to może być wina mojej szwankującej kamery, zdjęć z aparatu nie mam. Na oko faktycznie było jaśniej i jakby mniej fioletu w płomieniu. Temperatura niby 2500 K a to o kilkaset stopni mniej niż w anapalach.
Ciśnienie i duża prędkość spalania to raczej zasługa tlenku żelaza, tym bym się nie martwił bo to można dostroić zaciskiem.
Natomiast prawdopodobnie należy zredukować tlen (zależy mi na lekkich dyszach grafitowych).

GN jest dosyć drogie ale jako dodatek raczej się nada do poprawy impulsu, gdyby nie bezciągowe dopalanie resztek paliwa (po erozji dyszy) być może mielibyśmy 150 s, a to już ładnie.

KNOSAL przy dwa razy większym ciśnieniu (czas spalania 0,5s) dał tylko 133s :wink:

FILMIK: http://rakiety.pomorze.pl/KNOSAL/TEST38.360.avi

pzdr

Awatar użytkownika
robercik
Supersonic PROFI
Posty: 1362
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

ŻPP

Post autor: robercik » poniedziałek, 4 sty 2010, 00:11

Cześć
Idąc tropem odpowiednio niskiego BT mieszanki paliwowej wykonaliśmy kolejną próbę paliwa ŻPP.


BT mieszanki mniej niż -25%.
Obrazek

Obrazek

Brak nagaru, brak uszkodzeń okuć aluminiowych, nieznaczna erozja grafitu piecowego od Małego z 5,8 na 6,0mm. Zawiodły baterie w laptopie więc impulsu nie znamy, ale praca paliwa wzorowa. Tlenek żelaza znakomicie poprawił szybkość spalania. Skład godny polecenia.

FILM: http://rakiety.pomorze.pl/KNOSAL/TEST39.zpp.avi

pzdr

Bullet
PROFI
Posty: 289
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:31
Lokalizacja: Olsztyn

Post autor: Bullet » poniedziałek, 4 sty 2010, 00:23

Bardzo przyjemny palnik

No to chyba amatorka może ruszyć waszym śladem :)

Praca jak na moje niewprawione oko, bardzo dobra, przy mniejsszym zacisku pewnie też pracować powinno wzorcowo.

Awatar użytkownika
KSard
Supersonic PROFI
Posty: 1506
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: ŻPP

Post autor: KSard » poniedziałek, 4 sty 2010, 09:48

Witam

Ładna, równa praca silnika. Nie wiem czy wiecie, że w tej próbie zastosowaliście pierwotnie proponowany przez Pirotechmana skład paliwa żywicznego :D

Co prawda w jego paliwie było mniej magnezu na korzyść żywicy ale podejrzewam, że różnice nie będą aż tak bardzo znaczące.



Dla mnie najbardziej interesującym parametrem zmierzonym w tym teście było ciśnienie. Przy Kn=400 prawie 6 MPa!

Nie dziwią już zatem częste awarie silników Pirotechmana - wszak korpusy wykonywał z papieru. :wink:

Potwierdzam - paliwo bardzo fajne - moje wszystkie Gabriele latały właśnie na podobnej kompozycji.

Tak nawiasem mówiąc, Pirotechman nie był jedynym "odkrywcą" tej kompozycji. Na stronach internetowych znalazłem informacje o podobnych paliwach wykonywanych przez amerykańskich konstruktorów już w 2001 roku. Od nich ten pomysł zapożyczyli Rosjanie, o czym swego czasu pisali na swoim forum. Z resztą do dzisiaj można zobaczyć eksperymentalne rakiety napędzane tym paliwem, które latają skutecznie za oceanem. :wink:



Jednym słowem ZPP- paliwem wiecznie młodym :D

Awatar użytkownika
robercik
Supersonic PROFI
Posty: 1362
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: ŻPP

Post autor: robercik » poniedziałek, 4 sty 2010, 11:06

No właśnie chciałbym zwrócić uwagę na to że różnice są bardzo znaczące. Do tego stopnia że w pewnym momencie w ogóle zrezygnowaliśmy ze stosowania takiego paliwa (niszczenie dysz). Podany wyżej skład działa ładnie z Epidianem 53 ale wymaga tlenku żelaza. Przy Epidianie 5 nie wymaga. Natomiast czym zastąpimy ten 1% w składzie paliwa robi wielką różnicę.

Jak dla mnie ważna jest proporcja która nie niszczy grafitu, nie daje nagaru i takie dobranie zacisku żeby uzyskać stabilne 60 - 70 atm w korpusie, z myślą o silnikach z cienkich rur aluminiowych PA38.

Ten skład spełnia te założenia chociaż mógłby być bardziej widowiskowy.

Jak myślę da się dobrać jeszcze kilka składów do wyboru, tańsze lub droższe. Kwestia dobrze to obliczyć żeby nie przesadzić z tlenem :wink:

Mam nadzieję że w krótce pokażemy parametry dla silnika w rurce pcv.

pzdr

Awatar użytkownika
KSard
Supersonic PROFI
Posty: 1506
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: ŻPP

Post autor: KSard » poniedziałek, 4 sty 2010, 16:13

Pomiar ciśnienia został zrobiony (chyba pierwszy dla tego paliwa, o którym słyszałem).

Szkoda, że nie został wyliczony impuls właściwy, ale poczekamy na kolejny test :).

Awatar użytkownika
wapniak
*****
Posty: 163
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:31

Post autor: wapniak » poniedziałek, 4 sty 2010, 20:16

Mam pytanie, ja wiem, że nic jeszcze nie wiem o tym temacie, i nie chciałbym być źle zrozumiany, ale:

Po co szukać i kombinować dziwne paliwa na poziomie Isp 150 przy 6 MPa, gdy w/g SHJ zwykła karmelka ma przy tym ciśnieniu 170? Że higroskopijność? wystarczy hermetyzowac silnik...Proszę o jakieś proste wyjaśnienie, ja też poszukuję Gralla...

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości