Witam.
Przejrzałem sporo w necie ale nie znalazłem parametrów paliwa opartego na azotanie sodu i cukru(pudru).
Ze strzępków informacji sporządziłem poniższe dane: (część z nich jest wzięta z prochu czarnego, część moje nieudolne obliczenia a część z uśrednienia kilku wartości)
Ro = 1.3; //GĘSTOŚĆ PALIWA [g/cm3]
fo = 234.51; //SIŁA PALIWA [kGcm/g]
Uo = 1.72; //LINIOWA SZYBKOŚĆ SPALANIA [cm/sek]
np = 0.2;(*0.172;*) //WYKŁADNIK RÓWNANIA SPALANIA 0.164+/-0.017
ka = 1.25; //WYKŁADNIK ADIABATY 1.2--1.3
Jeśli ktoś znalazł bardziej wiarygodne dane lub lepiej wykonał takie badania proszę o kontakt.
Zapytacie dlaczego azotan sodu a nie potasu. Z obliczeń wynika, że ten związek zawiera największą zawartość tlenu aktywnego.
Badania pokazały, że silnik osiąga lepsze parametry wtedy gdy masa cząsteczkowa produktów spalania jest jak najniższa a Na ma mniejszą masę atomową niż K. Nie wiem jakie są ceny KNO3 ale kupiłem bez problemu chemicznie czysty NaNO3 za 13 PLN/kG.
Teraz z innej beczki:
W necie znalazłem tylko schematyczne rysunki przyrządu manometrycznego (niektórzy nazywają to bombą ale dla mnie źle się kojarzy).
Najstarszy z rysunków pochodzi z encyklopedii BRYTANICA 1911. Jestem w stanie we własnym warsztaciku zbudować taki przyrząd.
Jeśli masz rysunki a lepiej zbudowałeś daj znać.
Pozdrawiam Zbych
Parametry paliwa na Na2NO3
Re: Parametry paliwa na Na2NO3
Witam.
Wprawdzie minęło tylko 2 dni a post przeczytało 24 kolegów. Chyba większość wytwarza silniki, paliwo, korpusy itp z głowy i mieszają paliwo na łyżeczkę??? Przejrzałem forum a znalazłem literaturę Dla początkujących Elsteina czy Amatorskie rakiety doświadczalne Węgrzyna oraz trochę literatury angielskiej. Nie znalazłem książki która ukazała się w 1984 a jest to książka Stanisława Toreckiego pt. "Silniki rakietowe" (ISBN 83-206-0470-2) o nakładzie 2800 egz. Gorąco polecam. Jest tam teoria spalania i budowy lasek paliwa,obliczanie ciśnienia, ciągu dla różnych wartości rozmaitych współczynników. Jest też sporo o silnikach hybrydowych. Obliczanie rozkładu temperatur w ściankach komory silnika, obliczenia wytrzymałości i bardzo wiele innych spraw których w skrócie nie sposób wymienić. Na mój gust jest trochę za dużo o silnikach na paliwo ciekłe.
Ponieważ jestem z wykształcenia, zawodu i zamiłowania elektronikiem to muszę mieć wszystko obliczone a nie dobrane na oko i ucho. Tak robiłem mając 15-16 lat a było to w 1969-70-71 roku.
Raczej nie liczcie koledzy na scan tej książki bo jest to ponad 460 stron formatu B4
Wprawdzie minęło tylko 2 dni a post przeczytało 24 kolegów. Chyba większość wytwarza silniki, paliwo, korpusy itp z głowy i mieszają paliwo na łyżeczkę??? Przejrzałem forum a znalazłem literaturę Dla początkujących Elsteina czy Amatorskie rakiety doświadczalne Węgrzyna oraz trochę literatury angielskiej. Nie znalazłem książki która ukazała się w 1984 a jest to książka Stanisława Toreckiego pt. "Silniki rakietowe" (ISBN 83-206-0470-2) o nakładzie 2800 egz. Gorąco polecam. Jest tam teoria spalania i budowy lasek paliwa,obliczanie ciśnienia, ciągu dla różnych wartości rozmaitych współczynników. Jest też sporo o silnikach hybrydowych. Obliczanie rozkładu temperatur w ściankach komory silnika, obliczenia wytrzymałości i bardzo wiele innych spraw których w skrócie nie sposób wymienić. Na mój gust jest trochę za dużo o silnikach na paliwo ciekłe.
Ponieważ jestem z wykształcenia, zawodu i zamiłowania elektronikiem to muszę mieć wszystko obliczone a nie dobrane na oko i ucho. Tak robiłem mając 15-16 lat a było to w 1969-70-71 roku.
Raczej nie liczcie koledzy na scan tej książki bo jest to ponad 460 stron formatu B4
- jaskiniowiec
- Administrator
- Posty: 2379
- Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Re: Parametry paliwa na Na2NO3
Mam "toreckiego" w domciu....Jest tam dużo niezrozumiałych dla mnie znaczków. Znajomy wytłumaczył mi, że to matematyka....
Żarty żartami, ale to książka już zaawansowana, inżynierska. Warto,
Żarty żartami, ale to książka już zaawansowana, inżynierska. Warto,