paliwo a ciśnienie

Skład wykonanie itp...
karol
***
Posty: 97
Rejestracja: środa, 30 maja 2012, 18:47
Lokalizacja: Częstochowa

paliwo a ciśnienie

Post autor: karol »

Czy są paliwa które różnie się spalają w zależności od ciśnienia wewnątrz komory spalania



pozdr
"Gdy nie wiesz, do którego portu płyniesz, żaden wiatr nie jest dobry." Seneka Młodszy
Awatar użytkownika
ArturroKRK
Podniebny Filmowiec
Podniebny Filmowiec
Posty: 381
Rejestracja: poniedziałek, 4 kwie 2011, 12:32
Lokalizacja: Kraków , Łagiewniki

Re: paliwo a ciśnienie

Post autor: ArturroKRK »

W zasadzie możnaby powiedzieć, że każde paliwo.
karol
***
Posty: 97
Rejestracja: środa, 30 maja 2012, 18:47
Lokalizacja: Częstochowa

Re: paliwo a ciśnienie

Post autor: karol »

a jak to działa chodzi mi o to czy wraz ze wzrostem ciśnienia paliwo pali się mocniej czy słabiej



pzdr
"Gdy nie wiesz, do którego portu płyniesz, żaden wiatr nie jest dobry." Seneka Młodszy
Awatar użytkownika
Tofifi
PROFI
Posty: 828
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:31
Lokalizacja: Białystok

Re: paliwo a ciśnienie

Post autor: Tofifi »

Tak wraz z wzrostem cienienia rośnie prędkość spalania, inaczej dla każdego paliwa.

PS. Czy tak ciężko zaczynać zdania z dużej litery i kończyć kropką??
Mauy
PROFI
Posty: 102
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30

Re: paliwo a ciśnienie

Post autor: Mauy »

Tofifi pisze:Tak wraz z wzrostem cienienia rośnie prędkość spalania, inaczej dla każdego paliwa.

PS. Czy tak ciężko zaczynać zdania z dużej litery i kończyć kropką??
Jak już się czepiać to przynajmniej poprawnie. Powinieneś napisać "zaczynać zdania dużą literą/wielką literą" a nie "z dużej". Ponad to w języku polskim zdania pytające kończymy jednym bądź trzema znakami zapytania (podobnie jest z wykrzyknikami).

Przepraszam ale nie mogłem się oprzeć. :wink:

Pozdrawiam.
Awatar użytkownika
KSard
Supersonic PROFI
Posty: 1499
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: paliwo a ciśnienie

Post autor: KSard »

karol pisze:a jak to działa chodzi mi o to czy wraz ze wzrostem ciśnienia paliwo pali się mocniej czy słabiej

Nie ma takiego pojęcia jak "palenia się mocniejszego czy słabszego".
Pewnie chodziło Ci o to, czy paliwo spala się szybciej, czy wolniej.

Generalnie paliwa wraz ze wzrostem ciśnienia spalają się z większą prędkością, ale są od tego wyjątki, chociażby amatorskie paliwo o składzie KNO3 + glukoza. Tutaj w pewnym zakresie ciśnień liniowa prędkość spalania jest stała.

O tym wszystkim mówi prawo szybkości spalania paliwa rakietowego, które jest zależne przede wszystkim od ciśnienia w komorze spalania, temperatury początkowej ładunku oraz od prędkości gazów przepływających wzdłuż palącej się powierzchni ładunku.
pozdrawiam KSard - www.facebook.com/ksardpl : www.ksardrakiety.cba.pl

"Ci, którzy skłonni są zrezygnować choćby z części prawa do wolności aby uzyskać w zamian trochę tymczasowego bezpieczeństwa, nie zasługują ani na wolność, ani bezpieczeństwo "- Ben Franklin
karol
***
Posty: 97
Rejestracja: środa, 30 maja 2012, 18:47
Lokalizacja: Częstochowa

Re: paliwo a ciśnienie

Post autor: karol »

Tak chodziło mi o szybsze a nie mocniejsze spalanie.Pytam się o to bo mam pewien plan związany z regulacją ciągu.
Czy według was silnik o regulowanym ciągu miał by zastosowanie w amatorskich rakietach???
"Gdy nie wiesz, do którego portu płyniesz, żaden wiatr nie jest dobry." Seneka Młodszy
Awatar użytkownika
rafciodz
****
Posty: 1237
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:31
Lokalizacja: Gdynia

Re: paliwo a ciśnienie

Post autor: rafciodz »

Cóż silnik amatorski ( paliwo stałe ) działa około kilku sekund. Policz do pięciu... i już po pracy. Wyjątkiem jest silnik marszowy gdzie praca jest odrobinę dłuższa, odrobinę.
Czy takie silniki mają sens? Regulacja ciągu stosowana jest w konkretnym celu. Jaki cel widzisz w regulowanej pracy silnika rakiety amatorskiej?
Start rakiety amatorskiej rządzi się innymi prawami niż rakiet kosmicznych.
Pierwszy etap po uruchomieniu silnika to potrzeba maksymalnego ciągu - chodzi o nadanie jak największej prędkości jeszcze na wyrzutni, tak żeby rakieta po zejściu z pręta posiadała już stabilność wytworzoną siłą nośną usterzenia. Potem ciąg może być mniejszy a praca dłuższa.
Ale tak się dzieje właśnie w amatorskich silnikach. Jest pik startowy i potem ciąg maleje ( mniej lub bardziej gwałtownie ) do zera - wszystko to w czasie tych kilku sekund.

Z punktu widzenia amatorskiej rakiety ważniejsza jest możliwość "wyłączenia" silnika w momencie gdy kierunek lotu jest niewłaściwy - paliwo nie sposób ugasić ( z wiadomych powodów ) jest zatem możliwość gwałtownej redukcji ciągu do zera, mimo palącego się dalej paliwa, ale jak to bezpiecznie zrobić?

Twoje pomysły regulacji ciągu mogą się przydać w tym właśnie momencie :wink: więc dumaj na tym.

Poczytaj też o silnikach hybrydowych, oraz na paliwo ciekłe.
Free Your Mind
karol
***
Posty: 97
Rejestracja: środa, 30 maja 2012, 18:47
Lokalizacja: Częstochowa

Re: paliwo a ciśnienie

Post autor: karol »

Dzięki


Myślałem na przykładzie silnika stożkowego i w zależności jakby się stożek przybliżał czy oddalał to ciąg by wzrastał i malał.


Co o tym myślicie?
"Gdy nie wiesz, do którego portu płyniesz, żaden wiatr nie jest dobry." Seneka Młodszy
Awatar użytkownika
rafciodz
****
Posty: 1237
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:31
Lokalizacja: Gdynia

Re: paliwo a ciśnienie

Post autor: rafciodz »

Od razu zaznaczę, że nie jestem znawcą budowy silników, ale z tego co zrozumiałem chcesz regulować przekrój krytyczny dyszy swego rodzaju korkiem ( stożek ). Oddalający się "korek"( o milimetr albo dziesiątki milimetra ) powodowałby, że ciąg by malał, "zatykając" rósł.

[edit] - Chcesz osiągnąć coś takiego - zmiana przekroju krytycznego dyszy :arrow: zmiana ciśnienia w silniku ( zmiana prędkości spalania i ilości wyrzucanego materiału ) :arrow: zmiana ciągu. Na tym kompletnie się nie znam ale pewny jestem, że reakcja na takie zmiany w szybkości spalania nie będzie natychmiastowa co w stosunku do czasu pracy silnika rakietowego mija się z celem.


Na przyszłość:
Zastanów się ( narysuj silnik w skali 1:1 ) i zobacz wielkość elementów. Znajdź rozwiązanie zamocowania stożka i kontrolowany sposób regulacji w warunkach pracy.

Potem znajdź materiał wytrzymujący warunki panujące w dyszy ( element mocujący/sterujący stożkiem musi być odpowiednio mały ale niesamowicie odporny i dostępny ).
Następnie jak ustabilizujesz wibracje, ogarniesz rozszerzalność materiałów pod wpływem ciepła , zachowasz sztywność konstrukcji - żeby sterowanie było możliwe.
Na koniec pomyśl o cenie, dokładności z jaką wszystko ma być wykonane. Pamiętaj przy tym, że komplikacja konstrukcji to rosnąca cena, większa awaryjność w stosunku do przydatności.


Na pewno jest jeszcze mnóstwo rzeczy, o których nie wiem, a są ważne.

Można uzyskać "pewną" kontrolę ciągu planując wcześniej proces spalania ( powierzchnię płomienia ) - to chyba sposób najtańszy, ale równie trudny - tutaj na pewno mam za małą wiedzę. Minusem jest to, że dalej nie masz kontroli w trakcie lotu.


Można też zaprojektować dodatkowe otwierane/zamykane dysze - ale znów problem techniczny jaki się pojawia w trakcie pracy takich dysz, komplikacja konstrukcji silnika ( szczelność, rozkład ciśnienia na ścianki silnika możliwość zamknięcia po otwarciu ) jest prawdziwym wyzwaniem.


Jako zawór bezpieczeństwa jednorazowo otwierana dysza zsynchronizowana z UWS-em Jaskiniowca mogłaby być praktyczna, ale to również jest wyzwanie.

Generalnie staraj się wspierać pomysły szkicami ( rysunek otwiera oczy - zwłaszcza w skali 1:1 ).
Free Your Mind
ODPOWIEDZ