Legalność paliwa z cynku i siarki.

Skład wykonanie itp...
qwertyalfa
*
Posty: 29
Rejestracja: niedziela, 16 cze 2019, 11:27
Kontakt:

Legalność paliwa z cynku i siarki.

Post autor: qwertyalfa » niedziela, 16 cze 2019, 14:10

Witam,
Chciałem zrobić sobie niewielki silnik rakietowy napędzany mieszaniną pyłu cynkowego i siarki.
Niestety nie wiem, czy produkcja takiego silnika będzie legalna. Jeśli ktoś wie, proszę o odpowiedź. Z góry dziękuję.

Awatar użytkownika
verex
Supersonic PROFI
Posty: 656
Rejestracja: poniedziałek, 25 lip 2011, 19:38
Lokalizacja: Tczew/Kingston upon Thames
Kontakt:

Re: Legalność paliwa z cynku i siarki.

Post autor: verex » poniedziałek, 17 cze 2019, 07:21

Cześć,
Od kilku lat nic się w prawie nie zmieniło jeśli chodzi o pirotechnikę do użytku modelarskiego – nie ma żadnych zapisów w ustawie, które by się tego tyczyły. Paliwa stałe w Polsce wytwarzać i używać mogą jedynie koncesjonowane podmioty, dlatego np. Politechnika Warszawska nawiązała współpracę z Mesco/Gamrat, aby móc pozyskiwać i używać silników na paliwo stałe w projektach realizowanych przez ich koło rakietowe SKA. Dla amatorów to nadal szara strefa w której ktoś złośliwy może się do ciebie przyczepić i narobić konsekwencji prawnych. Było już na forum kilka takich przypadków, gdzie ciągali ludzi po sądach za jakieś śmieszne ilości różnych mieszanek. Jeśli chcesz robić legalnie, idź w hybrydy. Cynk i siarka to bardzo energetyczne paliwo, ale niesie za sobą dość spore ciśnienia i prędkość spalania. Wydaje mi się, że bezpieczniej byłoby użyć standardowego karmelka na sorbitolu, jeśli już chciałbyś coś na paliwie stałym. No a najbezpieczniej byłoby użyć gotowych silników ze stajni PTR, w końcu nie wiemy jakim poziomem wiedzy i doświadczenia operujesz.
Zapukaliśmy nieśmiało do bram kosmosu...

Near Space Technologies
www.nearspace.tech

qwertyalfa
*
Posty: 29
Rejestracja: niedziela, 16 cze 2019, 11:27
Kontakt:

Re: Legalność paliwa z cynku i siarki.

Post autor: qwertyalfa » poniedziałek, 17 cze 2019, 20:08

Dzięki serdeczne za odpowiedź. Co do ciśnień to miał być to niewielki silnik, średnica 18mm więc wydaje mi się, że nie byłoby to wielkim problemem, ale opinia kogoś kto się na tym zna jest bardzo przydatna. Jeszcze raz dzięki. :D

stansz
**
Posty: 30
Rejestracja: poniedziałek, 18 lut 2019, 11:13
Lokalizacja: Białystok

Re: Legalność paliwa z cynku i siarki.

Post autor: stansz » wtorek, 18 cze 2019, 15:05

JA nieustannie jestem pełen podziwu dla partyzanckiej duszy Polaków ze mną włącznie.
A może by jednak grupować się w zespoły i robić rozwiązania profesjonalne na miarę finansowych możliwości oczywiscie :shock: ?

Awatar użytkownika
rafciodz
****
Posty: 1217
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:31
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: Legalność paliwa z cynku i siarki.

Post autor: rafciodz » środa, 19 cze 2019, 07:06

Słuchajcie a mnie dziwi i interesuje fakt, że nikt nie korzysta z silników hybrydowych i innych PTR.
Są silniki typu Shermula itd opisane w dziale silniki
Są mniej znane silniki Student 1500 i małe hybrydy MH 8 MH16, które są dostępne.

W czym jest problem, że nie ma na nie popytu?
Dajcie znać.
Free Your Mind

Awatar użytkownika
verex
Supersonic PROFI
Posty: 656
Rejestracja: poniedziałek, 25 lip 2011, 19:38
Lokalizacja: Tczew/Kingston upon Thames
Kontakt:

Re: Legalność paliwa z cynku i siarki.

Post autor: verex » środa, 19 cze 2019, 09:49

Rafał, wydaje mi się że sprawa jest strasznie błacha, tylko że jej nie dostrzegamy, bo większość z nas tutaj się zna i wie jak co działa. Wciel się w rolę nowicjusza, który zajarał się rakietami w jakiś sposób i chciałby szybko i łatwo wyszukać najważniejsze informacje, typu skąd wziąć silnik, jaka jest podstawa prawna do tego hobby w Polsce, jak zacząć, itd. Mamy stronę PTR, która owszem, kilka lat temu została unowocześniona, ale nadal co chwila pojawiają się na niej wirusy i tekst jest zastępowany reklamą viagry i innych suplementów. Nasze forum przypomina jeden wielki czat, na którym nic nie jest posortowane zgodnie z głównymi wątkami, w dodatku i tutaj pojawia się co chwila spam.. Nie oszukujmy się, doszukanie się pożytecznych i aktualnych informacji na tym forum jest trudne. Możliwe, ale trudne.
Informacje o silnikach są rozsiane na forum i ciągną się chyba od 2011 roku, wiele grafik na forum straciło ważność. Teoretycznie jesteśmy obecni na facebooku, youtube itd, ale treści są udostępniane bardzo rzadko, nie promują podstaw modelarstwa. Krótko mówiąc – nasza obecność w sieci leży i zatrzymała się gdzieś na etapie 2010 roku. Na skrzynce pocztowej biura co chwila przewijają się te same pytania, bo ludzie nie potrafią znaleźć informacji.

Rafał, nie odbierz mnie proszę źle. Wiem, że PTR nie ma zorganizowanych struktur i wszystko tu leży w rękach członków Stowarzyszenia i ciężko jest wygospodarować czas na jakiekolwiek wolontariackie działania w tym temacie. Ale jeśli czegoś z tym nie zrobimy, to nie widzę sensu istnienia PTR poza dostępem do poligonu dla amatorów. Czasy świetności PTR przypadały na lata 2010 - 2014, kiedy faktycznie coś się jeszcze działo i byliśmy aktywni praktycznie wszędzie. Teraz wszystko się skupia wokół tematów bardzo zaawansowanych, bo wykorzystaliśmy okazję do tego by tworzyć polski kosmos. I to jest super, bo jeszcze 9 lat temu jak powstawał PTR zapewne nikt nie myślał o tym, że w mniej niż dekadę będzie to możliwe. Ale w tym wszystkim zapomnieliśmy o samych podstawach. Od 5 lat nasze działania PTR w kierunku popularyzacji modelarstwa to prosta linia w dół. Robimy dobrą robotę jeśli chodzi o sprawy prawne, rakiety eksperymentalne dla środowisk studenckich i biznesowych, ale dla przeciętnego kowalskiego co chciałby puścić sobie rakietę? Warsztaty to nie wszystko, bo tam przychodzą ludzie którzy chcą mieć po prostu fun przez jeden dzień i tyle. Ale nie kształcimy już pasjonatów, a tego nam wszystkim brakuje.

Moja propozycja:
1. Zadbajmy o stronę PTR oraz forum. Choćby taka pierdoła: Nie ma na stronie PTR w ogóle odnośnika do tego forum, skąd ludzie mają widzieć że to nasze? Nagłówek mówi "Amatorskie Konstrukcje Rakiet - forum dyskusyjne", nie "Forum Polskiego Towarzystwa Rakietowego". Dodajmy forum do menu na stronie głównej.
2. Zróbmy FAQ – Często Zadawane Pytania. Jedna strona, kilkanaście, czy nawet kilkadziesiąt pytań i odpowiedzi, które można przeczytać i już ma się jakieś informacje o PTR i o tym jak działa ta rakietowa nisza w naszym kraju.
3. Zadbajmy o social media – wyjdźmy do ludzi poprzez facebook, youtube... Może jakaś seria filmów o modelarstwie dla początkujących? Zewnętrzny mikrofon, jakieś tło, światło i kamera ze smartfona wystarczy dziś do tego, by nagrać całkiem przyzwoity materiał filmowy. Koszt takiego czegoś pewnie zamknąłby się w granicach 500 zł max. Można by nagrać jakieś tutoriale wideo, wrzucić to na kanał PTR. Dziś ludzie oglądają więcej filmików niż czytają. Dobre filmy na kanale osiągają nawet 10 tysięcy wyświetleń (start K1-X sprzed 7 lat), można by nawet włączyć reklamy i na tym zarabiać – nie dałoby się do tego wykorzystać wprowadzonej niedawno działalności nierejestrowanej (nie wdawałem się w temat, ale być może pozwoliłoby to na zarabianie Stowarzyszeniu bez konieczności opłacania zusu itd)?

Pewnie jest jeszcze kilka rzeczy, które dałoby się zrobić, a o których nie pomyślałem. Mam teraz trochę wolnego czasu, mógłbym się zająć realizacją choćby części z powyższych, żeby to ruszyło.

Jestem otwarty na inne propozycje – siądźmy i zobaczmy, co możemy zrobić żeby przywrócić PTR do życia.

Pzdr,
Damian
Zapukaliśmy nieśmiało do bram kosmosu...

Near Space Technologies
www.nearspace.tech

qwertyalfa
*
Posty: 29
Rejestracja: niedziela, 16 cze 2019, 11:27
Kontakt:

Re: Legalność paliwa z cynku i siarki.

Post autor: qwertyalfa » środa, 19 cze 2019, 12:48

Rafciodz,
Zastanawiałem się nad silnikami PTR i hybrydami. Uważam jednak, że do mojej rakiety o masie 210g nie są one odpowiednie. Obecnie używam silników Klima GmbH, ale fajnie byłoby zrobić coś samemu.

Awatar użytkownika
rafciodz
****
Posty: 1217
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:31
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: Legalność paliwa z cynku i siarki.

Post autor: rafciodz » środa, 19 cze 2019, 18:48

Damian, fajna jest twoja opinia. Krytyczna i jednocześnie konstruktywna. Zgadzam się z nią w 100% i wierz mi twój punkt widzenia to nasz punkt widzenia od 2011 roku.
Wtedy zaczęliśmy działać i robić. KSard postawił stronę, Placek forum, ja z chłopakami ruszyliśmy na wojsko po poligony. Członkowie założyciele przewalili tony kwitów by stworzyć statut i inne papiery... To była gigantyczna robota, wszystkim się chciało i nikt nie oglądał się, rzucał propozycję, mówił co potrzebuje i robił - tak wystartowały pierwsze modelarnie. Cała Rocketmania Piotra to wiele nocy przegadanych o standaryzacji i gotowych zestawach. Mój filmik na YouTube o OpenRocket to pierwszy filmik tutorial... znaczy próba co miała być czymś takim :).

Po prostu kto chciał to działał - zresztą sam wiesz - pojawiłeś z jakiegoś Tczewa ;) i po krótkim rozpoznaniu, zacząłeś działać... to jest sedno bycia w stowarzyszeniu - mieszkam, wstępuję i działam. Coś malutkiego - pokaz modeli w szkole, propozycja dla nauczyciela by zamiast szyć po raz setny poduszki zrobić mały model na lekcji, swój projekt edukacyjny... może potem z okazji święta szkoły, dnia nauki własna autorska wystawa ( a PTR się przytuli by pokazać kilka modeli ) ---> i działalność robi się sama. Basia z młodym... na każdym wyjeździe... Aga, astronomia...

Tyle było tego, że trudno wymienić w jednym poście, ale było ----> nie ma ludzi nowych zajaranych modelarstwem, wszyscy chcą z dnia na dzień robić kosmos - a do tego jest droga przez modelarstwo i ciężką naukę, tutki tego nie załatwią, swoje trzeba zrobić.

Tutoriale, warsztaty i festyny są tylko zajawką - hobby żyje pasją pasjonatów. Ale mogę się mylić, może obecnie to jest siła - kanał na fb i YouTube - chętnie posłucham. Co do FAQ - bez dwóch zdań potrzeba, a link do forum był na stronie i odwrotnie też było... nie wiem czy jest.

quertyalfa - o to chodzi robisz model i latasz na fabrycznych, potem z czasem i jeżeli masz warunki w których możesz zrobić silnik bezpiecznie - to próbujesz - to twoja droga rozwoju - natomiast wielu nie ma takich warunków i ... chyba nic nie robi.: - fajnie by było, by się uaktywnili i dali znać, co z silnikami, co z PTR i czego chcą ( wyciągnąć takie informacje od zaglądających tutaj to mistrzostwo świata - zawsze był słaby odzew) ;)
Free Your Mind

Awatar użytkownika
Kacper
Supersonic PROFI
Posty: 778
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Kraków/Gdynia

Re: Legalność paliwa z cynku i siarki.

Post autor: Kacper » środa, 19 cze 2019, 20:38

Też mam takie odczucia. Myślę, że twoja diagnoza Verex jest bardzo trafna. Szczerze mówiąc odkąd jestem w zarządzie to postępów nie widzę. Mimo, że roboty biurowej mamy sporo to jest to właściwie gaszenie bieżących pożarów. Na nadmiar czasu wolnego niestety nikt z nas nie narzeka więc ciężko inicjować samemu nowe rzeczy. Po za zarządem niestety mamy bardzo mało aktywnych członków, dosłownie kilka osób, które są w stanie zrobić coś więcej.

Strona jest bardzo zaniedbana, o ile staram się wrzucać na bieżąco ważniejsze aktualności tak reszta treści jest bardzo wybrakowana. Tu przydałaby się pomoc w redagowaniu, możne właśnie warto zaczadź od FAQ. Od strony technicznej ciężko mi się nawet wypowiedzieć bo się na tym totalnie nie znam. Problemy z wirusami są dość dziwne, cała strona była postawiona na nowo żeby się z nimi uporać a jednak coś zostało, mimo późniejszych interwencji (informatyków) dalej jest problem (chociaż osobiście nigdy nie widziałem tych reklam).

Trochę nam się zrobił off-topic :mrgreen:

Wracając do tematu. Cynk z siarką jest bardzo specyficznym paliwem, pod pewnym względem bardzo spektakularnym ale też niezwykle słabym (mniej więcej 3x słabszy od karmelki). Spala się błyskawicznie wytwarzając potężny płomień i gesty dym i pod tym względem nie ma sobie równych, jednak przez to, że spala się tak szybko to o ile nie zdążymy zrobić zdjęcia we właściwym czasie, to dla obserwatora gołym okiem start przypomina bardziej strzał z armaty. http://randysrocketry.blogspot.com/2009 ... aunch.html

Co do wytwarzania paliw rakietowych samodzielnie czyli produkcji materiałów wybuchowych według naszego prawa to trzeba podchodzić z rozsądkiem, przepisy mówią - do 8 lat pozbawienia wolności. Jednak podstawowo pytanie powinno brzmieć czy jestem w stanie zrobić komuś uszczerbek na zdrowiu lub mieniu swoimi eksperymentami. Czy np 10g karmelki lub paliwa Zn/S z którym obchodzimy się prawidłowo może podlegać pod ten paragraf?

Art. 171

§ 1. Kto, bez wymaganego zezwolenia lub wbrew jego warunkom, wyrabia, przetwarza, gromadzi, posiada, posługuje się lub handluje substancją lub przyrządem wybuchowym, materiałem radioaktywnym, urządzeniem emitującym promienie jonizujące lub innym przedmiotem lub substancją, która może sprowadzić niebezpieczeństwo dla życia lub zdrowia wielu osób albo mienia w wielkich rozmiarach, podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8.

§ 2. Tej samej karze podlega, kto wbrew obowiązkowi dopuszcza do popełnienia czynu określonego w § 1.

§ 3. Tej samej karze podlega, kto przedmioty określone w § 1 odstępuje osobie nieuprawnionej.

qwertyalfa
*
Posty: 29
Rejestracja: niedziela, 16 cze 2019, 11:27
Kontakt:

Re: Legalność paliwa z cynku i siarki.

Post autor: qwertyalfa » czwartek, 20 cze 2019, 16:51

Zastanawiałem się nad paliwem Zn/S ze względu na łatwość jego przygotowania: nie wymaga podgrzewania lub mielenia składników (oba łatwo kupić w formie proszku).

ODPOWIEDZ