Zapłon silnika
Zapłon silnika
Cześć!
Zbudowałem prototyp silnika na pcv, ale napotkałem na problem jeśli chodzi o zapłon. Próbowałem zapłonnika opartego na rezystorze 22Ω z główką od zapałki i o ile działał bez problemu na samym krótkim bloku paliwa (sorbitolowego) bez dyszy, to przy całym silniku nie radzi sobie z zapłonem. Próbowałem umieszczać go zarówno na końcu kanału jak i zaraz za dyszą. Rezystor prawidłowo podpala zapałkę, jednak ta (prawdopodobnie z braku tlenu) od razu gaśnie i główka nawet nie zajmuje się cała. Próbowałem też sklepowego zapalnika elektrycznego, lecz również z marnym skutkiem. Macie jakieś sprawdzone sposoby?
Zbudowałem prototyp silnika na pcv, ale napotkałem na problem jeśli chodzi o zapłon. Próbowałem zapłonnika opartego na rezystorze 22Ω z główką od zapałki i o ile działał bez problemu na samym krótkim bloku paliwa (sorbitolowego) bez dyszy, to przy całym silniku nie radzi sobie z zapłonem. Próbowałem umieszczać go zarówno na końcu kanału jak i zaraz za dyszą. Rezystor prawidłowo podpala zapałkę, jednak ta (prawdopodobnie z braku tlenu) od razu gaśnie i główka nawet nie zajmuje się cała. Próbowałem też sklepowego zapalnika elektrycznego, lecz również z marnym skutkiem. Macie jakieś sprawdzone sposoby?
Re: Zapłon silnika
To nie brak tlenu. Zawsze odpalaj od tylu. Moze zwieksz rozmiar ladunku zapalajacego.
Jesli to jest to samo paliwo na ktorym testowales zaplon wczesniej to musisz sie liczyc z tym, ze Twoje paliwo moglo juz wchlonac calkiem sporo wilgoci.
Jesli to jest to samo paliwo na ktorym testowales zaplon wczesniej to musisz sie liczyc z tym, ze Twoje paliwo moglo juz wchlonac calkiem sporo wilgoci.
Re: Zapłon silnika
Kup sobie zapłonniki do fajerwerków, u mnie działają super. Ładunek zapalający bardzo szybko odpala cały blok. Jeśli blok nie jest mokry oczywiście.
Natomiast jeżeli chcesz coś mniej szybkiego to stary dobry lont, który można kupić na allegro jest zawsze dobry i bezpieczny. A jeżeli chcesz jeszcze coś na zasadzie opornika to polecam drut oporowy, przewod i akumulator 12v. Sposobów jest dużo. Czasem problemem może być to, że żarnik jest idealnie w środku otworu i nie dotyka żadnej ze ścianek. Wszystko przerabiałem Powodzenia
Natomiast jeżeli chcesz coś mniej szybkiego to stary dobry lont, który można kupić na allegro jest zawsze dobry i bezpieczny. A jeżeli chcesz jeszcze coś na zasadzie opornika to polecam drut oporowy, przewod i akumulator 12v. Sposobów jest dużo. Czasem problemem może być to, że żarnik jest idealnie w środku otworu i nie dotyka żadnej ze ścianek. Wszystko przerabiałem Powodzenia
Space is hard.
Re: Zapłon silnika
Zapłonniki do fajerwerków nadają się do małych konstrukcji, do większych nie mają niezbędnego ciepełka i start jest zbyt powolny. Na pewno jako starter nie nadaje się PCZ, trzeba szukać czegoś co: pali się powoli, sypie iskrami, wydziela dużo ciepła. Wyjściem jest powlekanie ziaren paliwa mieszanką startową, wtedy jest inny mechanizm zapłonu tj. nie zaczyna się od stopienia sorbitolu, tylko od razu pojawia się żar. Opracowanie jest na stronie Nakki.Vigoniusz pisze: ↑piątek, 20 gru 2019, 19:18 Kup sobie zapłonniki do fajerwerków, u mnie działają super. Ładunek zapalający bardzo szybko odpala cały blok. Jeśli blok nie jest mokry oczywiście.
Natomiast jeżeli chcesz coś mniej szybkiego to stary dobry lont, który można kupić na allegro jest zawsze dobry i bezpieczny. A jeżeli chcesz jeszcze coś na zasadzie opornika to polecam drut oporowy, przewod i akumulator 12v. Sposobów jest dużo. Czasem problemem może być to, że żarnik jest idealnie w środku otworu i nie dotyka żadnej ze ścianek. Wszystko przerabiałem Powodzenia
Re: Zapłon silnika
Dzięki wszystkim za rady, problem rozwiązałem dodając bezpośrednio do zapłonnika z rezystora i zapałki minimalną ilość świeżego paliwa sorbitolowego, tym razem silnik odpalił pięknie.
Była to moja pierwsza konstrukcja i na moje oko silnik pracował poprawnie, jednak zdecydowanie za długo - około 10s. Jest to kwestia zbyt małego zacisku? Dodam jeszcze, że nie zastosowałem żadnej przekładki pomiędzy dwoma ziarnami paliwa, mogło to też spowodować jakiś problem?
Była to moja pierwsza konstrukcja i na moje oko silnik pracował poprawnie, jednak zdecydowanie za długo - około 10s. Jest to kwestia zbyt małego zacisku? Dodam jeszcze, że nie zastosowałem żadnej przekładki pomiędzy dwoma ziarnami paliwa, mogło to też spowodować jakiś problem?
Re: Zapłon silnika
Przyczyną może być: mały zacisk, mokre paliwo (jest higroskopijne i trzeba zabezpieczać przed wilgocią) i słaby zapłonnik. Kawałek paliwa nie daje odpowiedniego ciepełka i iskier i może to być za mało. Motorki pvc powinny pracować dobrze poniżej 2s.
Re: Zapłon silnika
Dzięki za rady. Nie zapytałem tylko jakie wymiary ma ten Twój silnik pvc? Jakie fi kanału masz w ziarnie?
Ps. Tak u mnie zapalnik fajerwerkowy rozpala bates (140g). https://vimeo.com/381057184
Ps. Tak u mnie zapalnik fajerwerkowy rozpala bates (140g). https://vimeo.com/381057184
Space is hard.
Re: Zapłon silnika
Może użyj KNO3 + cukier i drucik w sreberku tak, aby nagrzał się i podpalił mieszankę w środku?
Re: Zapłon silnika
Cześć! Wykonałem kolejny test silnika, tym razem wszystko poszło zgodnie z planem jeśli chodzi o zapłon, jednak chwilę po odpaleniu nastąpiło wyplucie zatyczki. Zastanawiam się co było przyczyną. Zbyt duży zacisk? Nie pamiętam jego dokładnej wartości, ale jak liczyłem w arkuszu pana Nakki to wychodził w granicach zalecanych wartości. A może po prostu zatyczka była za krótka (miała 1,2 cm długości) albo rurka była niewystarczająco przeszlifowana na końcu?
PS czy pomiędzy dwoma ziarnami paliwa powinna znajdować się jakaś przekładka?
PS czy pomiędzy dwoma ziarnami paliwa powinna znajdować się jakaś przekładka?
- jaskiniowiec
- Administrator
- Posty: 2379
- Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Re: Zapłon silnika
Trudno ocenić, co zadziałało źle. Co do zatyczki, to nie tylko kwestia jej grubości, ale głównie metody mocowania.
Co do przekładki...tak, powinien być dystans, by umożliwić zapłon bocznych ścianek
Co do przekładki...tak, powinien być dystans, by umożliwić zapłon bocznych ścianek