Witam
Nie mogę nigdzie znaleźć jasno wytłumaczonego sposobu obliczania zacisku początkowego przy budowie silnika do rakiety. Proszę więc o łopatologiczne wyjaśnienie co i jak policzyć . Z góry dziękuję za okazaną pomoc.
Wielki problem z obliczeniem zacisku początkowego.
Re: Wielki problem z obliczeniem zacisku początkowego.
Zacisk to jest stosunek powierzchni spalania do powierzchni przekroju krytycznego dyszy.Zacisk początkowy to jest stosunek początkowej powierzchni spalania do powierzchni przekroju dyszy.W zależności od tego jak będzie się
zmieniać powierzchnia spalania w czasie pracy silnika tak samo będzie się zmieniać zacisk/oczywiście przy stałej
powierzchni dyszy/.Powierzchnia spalania może się nie zmieniać/spalanie neutralne,papierosowe/,może rosnąć/spalanie
progresywne,spalanie w kanale/ i może maleć/spalanie degresywne na powierzchni zewnętrznej walca/.
zmieniać powierzchnia spalania w czasie pracy silnika tak samo będzie się zmieniać zacisk/oczywiście przy stałej
powierzchni dyszy/.Powierzchnia spalania może się nie zmieniać/spalanie neutralne,papierosowe/,może rosnąć/spalanie
progresywne,spalanie w kanale/ i może maleć/spalanie degresywne na powierzchni zewnętrznej walca/.
Re: Wielki problem z obliczeniem zacisku początkowego.
Czyli paliwo na kształt walca to obliczam pole całkowite powierzchni walca i co dalej ?
A jak wyliczyć powierzchnia przekroju krytyczna dyszy?
Może Pan podać przykład na liczbach ?
Przepraszam za tyle pytań ale chce poradzić się fachowca.
A jak wyliczyć powierzchnia przekroju krytyczna dyszy?
Może Pan podać przykład na liczbach ?
Przepraszam za tyle pytań ale chce poradzić się fachowca.
Re: Wielki problem z obliczeniem zacisku początkowego.
Kanał walcowy o średnicy 10mm i długości 100mm będzie miał powierzchnię spalania
3,14x10x100+3,14x5x5=3140+78,5=3218,5mm2/kwadratowych powierzchnia boczna+powierzchnia 1 podstawy/.
Dysza o średnicy krytycznej 10mm będzie miała powierzchnię
3,14x5x5=78,5mm2
Zacisk Kn=3218,5mm2:78,5mm2=41
3,14x10x100+3,14x5x5=3140+78,5=3218,5mm2/kwadratowych powierzchnia boczna+powierzchnia 1 podstawy/.
Dysza o średnicy krytycznej 10mm będzie miała powierzchnię
3,14x5x5=78,5mm2
Zacisk Kn=3218,5mm2:78,5mm2=41
Re: Wielki problem z obliczeniem zacisku początkowego.
Wielkie dzięki !!! Profesjonalnie i na temat oby więcej takich forumowiczów ! :D
P.S "Kanał walcowy o średnicy 10mm i długości 100mm" podając wartość 10 mm ma Pan na myśli średnicę kanału jaki robi się w bloku paliwa ? Domniemywam ,że 100 mm to długość całego bloku paliwa tak ? Dopytuje żebym wiedział jakie wartości dobierać do obliczeń. Jeśli mogę zapytać jeszcze o poradę czym formować dysze do silników tak żeby były odpowiednie kąty itp ? Proszę o jeszcze chwilkę wyrozumiałości .Z góry dzięki !
P.S "Kanał walcowy o średnicy 10mm i długości 100mm" podając wartość 10 mm ma Pan na myśli średnicę kanału jaki robi się w bloku paliwa ? Domniemywam ,że 100 mm to długość całego bloku paliwa tak ? Dopytuje żebym wiedział jakie wartości dobierać do obliczeń. Jeśli mogę zapytać jeszcze o poradę czym formować dysze do silników tak żeby były odpowiednie kąty itp ? Proszę o jeszcze chwilkę wyrozumiałości .Z góry dzięki !
Re: Wielki problem z obliczeniem zacisku początkowego.
Tak.10mm to średnica kanału jaki robi się w paliwie a 100mm to długość tego kanału.Długość paliwa lepiej jak jest większa od kanału o grubość paliwa wokół kanału/średnica paliwa 30mm,kanał 10mm to grubość ścianki wynosi 10mm/
czyli ma 110mm.Wypalanie paliwa następuje równomiernie a ścianki silnika nie są narażone na działanie płomienia.
Na początek proponuję średnicę kanału 3 do 5mm.Formowanie dyszy i kanału proponuję wykonać na pręcie stalowym
osadzonym centralnie w wałku metalowym o średnicy wewnętrznej obudowy silnika.Najpierw ubijamy dyszę/na początek nie musi być stożkowa/ a potem paliwo aż pręt zostanie zakryty odpowiednią grubością paliwa.Przed ubijaniem
dyszy i paliwa pręt należy pokryć parafiną lub woskiem pszczelim w benzynie.Po ubiciu pręt należy delikatnie obracać
i wyciągnąć z paliwa i dyszy bo po zżelowaniu paliwa byłby nie do wyciągnięcia. Formowanie dysz zostaw sobie na
póżniej.
czyli ma 110mm.Wypalanie paliwa następuje równomiernie a ścianki silnika nie są narażone na działanie płomienia.
Na początek proponuję średnicę kanału 3 do 5mm.Formowanie dyszy i kanału proponuję wykonać na pręcie stalowym
osadzonym centralnie w wałku metalowym o średnicy wewnętrznej obudowy silnika.Najpierw ubijamy dyszę/na początek nie musi być stożkowa/ a potem paliwo aż pręt zostanie zakryty odpowiednią grubością paliwa.Przed ubijaniem
dyszy i paliwa pręt należy pokryć parafiną lub woskiem pszczelim w benzynie.Po ubiciu pręt należy delikatnie obracać
i wyciągnąć z paliwa i dyszy bo po zżelowaniu paliwa byłby nie do wyciągnięcia. Formowanie dysz zostaw sobie na
póżniej.
Re: Wielki problem z obliczeniem zacisku początkowego.
Super wytłumaczone , wielkie dzięki !
Re: Wielki problem z obliczeniem zacisku początkowego.
Panie Tadeuszu mam jeszcze jedno ważne pytanie. Wiem ,że nie jest ono związane z tematem postu lecz nigdzie nie mogę uzyskać odpowiedzi od forumowiczów i wyszukiwarka też nic nie "wypluwa". Mianowicie chodzi o kwestię mocowania silnika rakietowego w korpusie rakiety. Jak zrobić to najlepiej tak aby można było w miarę łatwo wymienić zużyty silnik na następny?