Silniki hybrydowe do rakiet na licencję I i II (J, K)
Re: Silniki hybrydowe do rakiet na licencję I i II (J, K)
Test 3 za nami
Jak widać na poniższym wykresie teraz silnik pracował wzorowo, udało się przekroczyć 200s.
Poniżej filmy, na drugim ujęciu widać jak w trakcie dopalania (5s pracy) silnika wystrzeliwuje pręt, który później rykoszetem odbija się od płotu. Musimy jeszcze trochę zmienić mocowania żeby utrzymał sie na miejscu do końca.Jak widać na poniższym wykresie teraz silnik pracował wzorowo, udało się przekroczyć 200s.
- robercik
- Supersonic PROFI
- Posty: 1362
- Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
- Lokalizacja: Gdynia
- Kontakt:
Re: Silniki hybrydowe do rakiet na licencję I i II (J, K)
Cześć
W międzyczasie pracowaliśmy nad sinikiem ostro i zabrakło już czasu na pisanie postów. Mamy już docelową konstrukcję silnika, który nazwałem "Student 1500" z powodu maksymalnego impulsu właściwego wynoszącego 1.5 [kNs].
Na początek zrzut na zimo, który zaliczyliśmy niechcący w teście nr 7.
Dla ciężkich modeli nie ma strachu, ale przy lekkiej rakiecie ciąg może wyrzucić ją na kilka metrów do góry i zniszczenia gwarantowane...
Dzisiaj odbył się test nr 8 z poprawionym zapłonnikiem. Praca była gładka bez szepnięć i innych niespodzianek. Także pręt paliwowy został utrzymany w komorze spalania do końca.
Uzyskaliśmy 1550 [Ns] impulsu całkowitego, przy impulsie właściwym przekraczającym 2000 [Ns/kg]. Bardzo dobra propozycja dla modelarzy RDM.
FILMY
http://spaceforest.home.pl/ftppublic/RA ... hamber.mov
http://spaceforest.home.pl/ftppublic/RA ... 0test8.mov
Mamy widoki na przelatanie tego silnika może w przyszłym tygodniu jak Andrzej zakończy odbudowę RTP34cis. Jeśli wyniki się potwierdzą, myślę że Aerolife wkrótce wyjdzie z ofertą dla członków PTR
pzdr
W międzyczasie pracowaliśmy nad sinikiem ostro i zabrakło już czasu na pisanie postów. Mamy już docelową konstrukcję silnika, który nazwałem "Student 1500" z powodu maksymalnego impulsu właściwego wynoszącego 1.5 [kNs].
Na początek zrzut na zimo, który zaliczyliśmy niechcący w teście nr 7.
Dla ciężkich modeli nie ma strachu, ale przy lekkiej rakiecie ciąg może wyrzucić ją na kilka metrów do góry i zniszczenia gwarantowane...
Dzisiaj odbył się test nr 8 z poprawionym zapłonnikiem. Praca była gładka bez szepnięć i innych niespodzianek. Także pręt paliwowy został utrzymany w komorze spalania do końca.
Uzyskaliśmy 1550 [Ns] impulsu całkowitego, przy impulsie właściwym przekraczającym 2000 [Ns/kg]. Bardzo dobra propozycja dla modelarzy RDM.
FILMY
http://spaceforest.home.pl/ftppublic/RA ... hamber.mov
http://spaceforest.home.pl/ftppublic/RA ... 0test8.mov
Mamy widoki na przelatanie tego silnika może w przyszłym tygodniu jak Andrzej zakończy odbudowę RTP34cis. Jeśli wyniki się potwierdzą, myślę że Aerolife wkrótce wyjdzie z ofertą dla członków PTR
pzdr
- jaskiniowiec
- Administrator
- Posty: 2379
- Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Re: Silniki hybrydowe do rakiet na licencję I i II (J, K)
204 s impulsu - dużo. Gratulacje. Równa praca, fajna proporcja czasu pracy do ciągu, piękny pik ciągu na dzień dobry....same zalety jak na razie. Pytanie jak z powtarzalnością.
P.S. Fajnie Wam przyciąga tą dyktę w kratkę po zapłonie silnika. Widać, ze strumień gazów lokalnie obniża ciśnienie.
P.S. Fajnie Wam przyciąga tą dyktę w kratkę po zapłonie silnika. Widać, ze strumień gazów lokalnie obniża ciśnienie.
- robercik
- Supersonic PROFI
- Posty: 1362
- Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
- Lokalizacja: Gdynia
- Kontakt:
Re: Silniki hybrydowe do rakiet na licencję I i II (J, K)
Cześć
Wykonaliśmy w zasadzie ostatni test na hamowni silnika STUDENT 1500. Wykorzystana została hamownia Kacpra przystosowana do badania silników w pozycji pionowej:
Środowisko pomiarowe zostało dostosowane prawie optymalnie dla tego silnika - zastosowano belkę tensometryczną o zakresie do 50 [kG] oraz wzmacniacz sygnału zapewniający odpowiednie wzmocnienie dla wykorzystania pełnego zakresu przetwornika w przypadku obciążenia belki ciężarem 40 [kG]. Jak widać szum jest pomijalny a przesterowane jest tylko "niby wzbudzenie się silnika". Popełniliśmy błąd i nie zaklinowaliśmy "Iron Mena" w komorze testowej, więc na wykres ciągu nałożyły się ruchy lewitującej konstrukcji... To chyba z powodu tego mrozu...
Ponieważ "wzbudzenia silnika" nie zostały w pełni zarejestrowane (częściowo obcięte) wartość impulsu była trochę zaniżona. Poniżej symulacja wykresu z wyczyszczonymi "wzbudzeniami" i uśrednionego po 10 próbkach.
Za to filmy robią wrażenie. Przy okazji przetestowaliśmy przepalanie nierdzewki w warunkach poligonowych . Milej zabawy!
FILMY: http://spaceforest.home.pl/ftppublic/RA ... 9byAda.mov
http://spaceforest.home.pl/ftppublic/RA ... 9byKac.mov
pzdr
Wykonaliśmy w zasadzie ostatni test na hamowni silnika STUDENT 1500. Wykorzystana została hamownia Kacpra przystosowana do badania silników w pozycji pionowej:
Środowisko pomiarowe zostało dostosowane prawie optymalnie dla tego silnika - zastosowano belkę tensometryczną o zakresie do 50 [kG] oraz wzmacniacz sygnału zapewniający odpowiednie wzmocnienie dla wykorzystania pełnego zakresu przetwornika w przypadku obciążenia belki ciężarem 40 [kG]. Jak widać szum jest pomijalny a przesterowane jest tylko "niby wzbudzenie się silnika". Popełniliśmy błąd i nie zaklinowaliśmy "Iron Mena" w komorze testowej, więc na wykres ciągu nałożyły się ruchy lewitującej konstrukcji... To chyba z powodu tego mrozu...
Ponieważ "wzbudzenia silnika" nie zostały w pełni zarejestrowane (częściowo obcięte) wartość impulsu była trochę zaniżona. Poniżej symulacja wykresu z wyczyszczonymi "wzbudzeniami" i uśrednionego po 10 próbkach.
Za to filmy robią wrażenie. Przy okazji przetestowaliśmy przepalanie nierdzewki w warunkach poligonowych . Milej zabawy!
FILMY: http://spaceforest.home.pl/ftppublic/RA ... 9byAda.mov
http://spaceforest.home.pl/ftppublic/RA ... 9byKac.mov
pzdr
- robercik
- Supersonic PROFI
- Posty: 1362
- Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
- Lokalizacja: Gdynia
- Kontakt:
Re: Silniki hybrydowe do rakiet na licencję I i II (J, K)
Cześć
Sezon rakietowy otwarty na Pomorzu !
Pierwszego kwietnia (ale nie dla żartu) wystartowała rakieta Andrzeja o wdzięcznej nazwie RTP34cis napędzana silnikiem Student1500.
O samej rakiecie więcej napisze pewnie Andrzej, ja chciałbym przedstawić jak spisał się silnik - pierwszy raz w locie. Ponieważ dostępna strefa powietrzna to tylko kilometr wysokości, zbiornik zatankowano tylko częściowo, tak żeby nie przekroczyć pułapu. Zapłon był udany i rakieta elegancko zeszła z krótkiej wyrzutni:
Okazało się, że (prawdopodobnie) dzięki sporej talii zejściowej, rakieta ma bardzo mały poddźwiękowy współczynnik oporu, który wynosi jedynie 0,22. Dlatego nieoczekiwanie, ten dosyć ciężki model o masie 5,25 kg zaleciał na ponad 1200 m:
Silnik zatankowany ilością 460 g podtlenku skonsumował 90 g ziarna i wygenerował prawie 1,1 kNs impulsu całkowitego.
Podtlenek był dobrze wygrzany, dlatego ciąg poprawił się względem wcześniejszych prób na hamowni.
Można stwierdzić, że Student1500 osiągnął zdolność operacyjną
pzdr
Sezon rakietowy otwarty na Pomorzu !
Pierwszego kwietnia (ale nie dla żartu) wystartowała rakieta Andrzeja o wdzięcznej nazwie RTP34cis napędzana silnikiem Student1500.
O samej rakiecie więcej napisze pewnie Andrzej, ja chciałbym przedstawić jak spisał się silnik - pierwszy raz w locie. Ponieważ dostępna strefa powietrzna to tylko kilometr wysokości, zbiornik zatankowano tylko częściowo, tak żeby nie przekroczyć pułapu. Zapłon był udany i rakieta elegancko zeszła z krótkiej wyrzutni:
Okazało się, że (prawdopodobnie) dzięki sporej talii zejściowej, rakieta ma bardzo mały poddźwiękowy współczynnik oporu, który wynosi jedynie 0,22. Dlatego nieoczekiwanie, ten dosyć ciężki model o masie 5,25 kg zaleciał na ponad 1200 m:
Silnik zatankowany ilością 460 g podtlenku skonsumował 90 g ziarna i wygenerował prawie 1,1 kNs impulsu całkowitego.
Podtlenek był dobrze wygrzany, dlatego ciąg poprawił się względem wcześniejszych prób na hamowni.
Można stwierdzić, że Student1500 osiągnął zdolność operacyjną
pzdr
Re: Silniki hybrydowe do rakiet na licencję I i II (J, K)
Skąd się wziął maksymalny ciąg 500N jeżeli dotychczas wynosił 400N.Co się zmieniło w silniku w stosunku do sinika z testów
naziemnych?Czy dysza i wtrysk są takie same?Jaka była temperatura podtlenku teraz a jaka wcześniej?
naziemnych?Czy dysza i wtrysk są takie same?Jaka była temperatura podtlenku teraz a jaka wcześniej?
- robercik
- Supersonic PROFI
- Posty: 1362
- Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
- Lokalizacja: Gdynia
- Kontakt:
Re: Silniki hybrydowe do rakiet na licencję I i II (J, K)
Cześć
Do lotu użyty był ten sam silnik co na hamowni.
Podczas kampanii testowej tankowaliśmy zbiornik bezpośrednio przed testem. Następnie podgrzewany był elektrycznie do 19 st. C. Zobacz, że zbiornik 0.8 l może zmieścić 640 g podtlenku w 20 st. C na styk. W normalnym użytkowaniu jest to ryzykowne bo zbiornik załadowany samą cieczą może strzelić już od niewielkiego przegrzania. W przypadku gdy zostawiamy poduszkę gazową nie ma strachu - od podgrzewania poziom cieczy w zbiorniku rośnie ale ciśnienie w zbiorniku pochodzi od poduszki gazowej nasyconej pary N2O.
Do lotu zatankowano tylko 458 g N2O więc mieliśmy prawie 30 % objętości na poduszkę gazową w 20 st.C. Zbiornik mógł spokojnie nagrzać się do wyższej temperatury. Jaka była temperatura gazu przed startem nie wiem, ale musiała być większa niż 20 st.
pzdr
Do lotu użyty był ten sam silnik co na hamowni.
Podczas kampanii testowej tankowaliśmy zbiornik bezpośrednio przed testem. Następnie podgrzewany był elektrycznie do 19 st. C. Zobacz, że zbiornik 0.8 l może zmieścić 640 g podtlenku w 20 st. C na styk. W normalnym użytkowaniu jest to ryzykowne bo zbiornik załadowany samą cieczą może strzelić już od niewielkiego przegrzania. W przypadku gdy zostawiamy poduszkę gazową nie ma strachu - od podgrzewania poziom cieczy w zbiorniku rośnie ale ciśnienie w zbiorniku pochodzi od poduszki gazowej nasyconej pary N2O.
Do lotu zatankowano tylko 458 g N2O więc mieliśmy prawie 30 % objętości na poduszkę gazową w 20 st.C. Zbiornik mógł spokojnie nagrzać się do wyższej temperatury. Jaka była temperatura gazu przed startem nie wiem, ale musiała być większa niż 20 st.
pzdr
Re: Silniki hybrydowe do rakiet na licencję I i II (J, K)
Chciałbym zaprezentować ostateczną wersję korpusu silnika. Jeszcze dla pewności wykonamy jeden test na hamowni ale tak czy inaczej wymiary się już nie zmienią. Wszystkie elementy aluminiowe zostały anodowane na czarno. Po za estetyką zwiększa to odporność na korozję oraz zmniejsza zacieranie.
korpus aluminiowy:
średnica 45mm
długość 354mm
grubość ścianki 2mm
Dysza grafitowa w oprawie aluminiowej z izolacją termiczną pomiędzy.
Poza obrys korpusu wystaje na długość 8mm i średnicę 30mm.
Mocowanie na pierścień segera
Zatyczka wkręcana na klucz nasadowy 19, dociska paliwo z uszczelkami.
W zatyczce jako wtryskiwacz jest umieszczona standardowa złączka 1/8" do wężyków 6/4mm.
Zawór 1/4" nierdzewny z uszczelnieniami teflonowymi. Zmodyfikowany żeby pozbyć się wajchy i można było go otwierać śrubokrętem płaskim (np. tuż przed startem przez otwór w korpusie).
Długość 40mm
Waga komory spalania z zaworem 433g
Zbiornik - tutaj mogę podać tylko orientacyjne wymiary bo każda firma robi troszkę inne. Spróbuję kupić hurtowo takie butelki żeby trzymać się tych samych wymiarów.
pojemność 0,8l (20oz)
średnica 81,5mm
długość 250mm
waga 700g
Wkład paliwa ma masę 250g i spala się mniej więcej połowa przy zatankowaniu bezpiecznych 600g N2O
Podsumowując:
Całkowita długość 644mm
Masa zatankowanego do pełna 1983g
Masa wypalonego 1258g
Masa paliwa 725g
Impuls całkowity 1450Ns
Od strony dyszy korpus ma rowek pod segera zewnętrznego który można wykorzystać do przenoszenia siły na rakietę (podobnie jak w amerykańskich silnikach).
korpus aluminiowy:
średnica 45mm
długość 354mm
grubość ścianki 2mm
Dysza grafitowa w oprawie aluminiowej z izolacją termiczną pomiędzy.
Poza obrys korpusu wystaje na długość 8mm i średnicę 30mm.
Mocowanie na pierścień segera
Zatyczka wkręcana na klucz nasadowy 19, dociska paliwo z uszczelkami.
W zatyczce jako wtryskiwacz jest umieszczona standardowa złączka 1/8" do wężyków 6/4mm.
Zawór 1/4" nierdzewny z uszczelnieniami teflonowymi. Zmodyfikowany żeby pozbyć się wajchy i można było go otwierać śrubokrętem płaskim (np. tuż przed startem przez otwór w korpusie).
Długość 40mm
Waga komory spalania z zaworem 433g
Zbiornik - tutaj mogę podać tylko orientacyjne wymiary bo każda firma robi troszkę inne. Spróbuję kupić hurtowo takie butelki żeby trzymać się tych samych wymiarów.
pojemność 0,8l (20oz)
średnica 81,5mm
długość 250mm
waga 700g
Wkład paliwa ma masę 250g i spala się mniej więcej połowa przy zatankowaniu bezpiecznych 600g N2O
Podsumowując:
Całkowita długość 644mm
Masa zatankowanego do pełna 1983g
Masa wypalonego 1258g
Masa paliwa 725g
Impuls całkowity 1450Ns
Od strony dyszy korpus ma rowek pod segera zewnętrznego który można wykorzystać do przenoszenia siły na rakietę (podobnie jak w amerykańskich silnikach).
Re: Silniki hybrydowe do rakiet na licencję I i II (J, K)
Cudo
Cena jest już znana? Zaciekawiła mnie ta izolacja termiczna dyszy. Napiszecie więcej co to za wynalazek?
Cena jest już znana? Zaciekawiła mnie ta izolacja termiczna dyszy. Napiszecie więcej co to za wynalazek?
Napiwki -> https://www.buymeacoffee.com/bartekM