Strona 1 z 1

Ciąg vs ciśnienie

: wtorek, 25 paź 2016, 09:26
autor: Puhacz
Cześć braci!

Kwestia podniesiona w tytule jest niby oczywista i do przeliczenia w prost, ale czy na pewno?
Niebawem przymierzam się do próby silnika w klasie H (potem I). Niby nie aż tak wiele ale ze
względów konstrukcyjnych wylałbym zrezygnować z hamowni (analogowej) i pozostać
jedynie przy pomiarze ciśnienia w komorze spalania. Do tej pory mierzyłem wyłącznie
ciąg na hamowni (wagowej z odczytem 30 kl/s :)) i przeliczałem na ciśnienie
robocze w komorze spalania.

Tym razem przyłącze U-rurki z medium pośredniczącym będzie się znajdować od strony zatyczki.
Mam pewne wątpliwości czy ciśnienie wskazane przez manometr będzie odpowiadało
(po przeliczeniu) ciągowi silnika, szczególnie w pierwszej fazie jego pracy gdy średnica
kanału (kanałów w paliwie bates, 5 szt.) będzie porównywalna z średnicą krytyczną dyszy.
Mam pewne teorie (eksperymenty myślowe:)) które mogą sugerować iż wskazane ciśnienie
może być równocześnie zaniżone lub i zawyżone (w zal. od wagi różnych czynników).

Mam pytanie czy ktoś robił próby silników z jednoczesnym pomiarem ciśnienia i ciągu
oraz czy zależność:

F (ciąg, N) = A (pole przekr. Kn, mm2) * P (ciśnienie, MPa)

jest z zadowalającą dokładnością (np. <10%) sprawdza się w praktyce?

Pozdrawiam!

Re: Ciąg vs ciśnienie

: środa, 26 paź 2016, 20:05
autor: Adam
Witam.
Do tych obliczeń potrzebny jest stosunek ciepeł właściwych, ciśnienie i temperatura w komorze i współczynnik ekspansji dyszy.
Generalnie ciąg powinien być wyższy niż wynika z prostego przeliczenia: ciśnienie*powierzchnia krytyczna.
Różnica może być duża, np. dla ciekłopaliwowców rzędu 40-50% (in plus).
Co ma być paliwem?
Pozdrawiam.

Re: Ciąg vs ciśnienie

: środa, 26 paź 2016, 21:15
autor: Kacper
Puhacz pisze: [...]Mam pewne wątpliwości czy ciśnienie wskazane przez manometr będzie odpowiadało
(po przeliczeniu) ciągowi silnika, szczególnie w pierwszej fazie jego pracy gdy średnica
kanału (kanałów w paliwie bates, 5 szt.) będzie porównywalna z średnicą krytyczną dyszy.[...]
Co prawda mierzyłem równocześnie ciśnienie i ciąg na hamowni ale pomiar ciśnienia realizowany manometrem do tlenu jest zbyt niedokładny żeby na jego podstawie coś policzyć (zakres do 300bar a wskazówka zaczyna się ruszać od jakiś 10bar :???: ).

W każdym razie efekty można zaobserwować podczas sekcji zwłok:
k1-x boosters
k1-x boosters
inhibitory.JPG (193.82 KiB) Przejrzano 10854 razy
Powyżej widać inhibitory ziaren odwinięte z izolacji termicznej. Inhibitory po prawej stronie są wyraźnie bardziej przypalone. 8 ziaren bates w jednym silniku, kanał 16mm a dysza 13,5mm (mała różnica). Przy takiej geometrii jest ryzyko spalania erozyjnego przez co ziarna od strony dyszy gdzie w kanale gazy lecą z większą prędkością wypaliłyby się szybciej. Ale tutaj jest na odwrót, na zdjęciu dysza znajdowała się po lewej stronie. Przewagę wzięła prędkość spalania związana z ciśnieniem. Gazy przyspieszają od zatyczki w kierunku dyszy więc ciśnienie przy zatyczce siłą rzeczy musi być wyższe. Różnica jest na tyle duża, że ziarna przy zatyczce wypalają się pierwsze i dłużnej odsłonięta inhibitacja i izolacja termiczna bardziej na tym cierpi. Identyczny efekt zaobserwowałem po pozostałych 4 odpaleniach tych silników.

Re: Ciąg vs ciśnienie

: czwartek, 27 paź 2016, 10:07
autor: Puhacz
Czyli jednak bez jednoczesnego pomiaru się nie obejdzie!
Posiadłem manometr z zakresem 16 MPa, czy przy spodziewanym ciśnieniu pracy do 10 MPa powinno dać jakieś miarodajne wyniki.
Kacper: możesz coś powiedzieć jak odseparowałeś manometr od gazów w komorze spalania?
Ja planuję U-rurkę i wypełnić ją do ok. 1/3 od strony przyrządu jakimś olejem wysokotemperaturowym. U-rurka wkręcana w zatyczkę silnika.

Sam silnik to konstrukcja z wątku:
http://forum.rakiety.org.pl/budowa-siln ... 29-10.html
Budowa i kształt dyszy są tu:
http://forum.rakiety.org.pl/download/file.php?id=1892
Natomiast wygląd gotowych elementów tu:
http://forum.rakiety.org.pl/download/file.php?id=1950

Paliwo to klasyczny karmelek.
Celem prób jest ustalenie max. zacisku aby nie przekroczyć ciśnienia projektowego 10 MPa (konstrukcyjnie silnik jest na max. 20 MPa). Zacznę od Kn = 200 (tyle w porywach wytrzymywała rurka PVC-33x3,2-SCH40).
Zamierzam również umieścić co najmniej 3 czujniki temperatury aby sprawdzić sprawność izolacji termicznej (na początek 2x klingeryt) w postaci termopary i dwóch skalibrowanych diod krzemowych (czujniki w połowie długości korpusu, pod koniec korpusu na łączeniu z dyszą oraz na zewn. stronie przekroju krytycznego dyszy).

Test już bym dawno wykonał gdyby nie zmiany w rodzinie itp...

Pozdrawiam!

Re: Ciąg vs ciśnienie

: czwartek, 27 paź 2016, 18:15
autor: Kacper
Taki manometr będzie w sam raz.
U siebie niczym nie odseparowywałem manometru, był jedynie podłączony metalową rurką jak na przewody hamulcowe o długości około 50cm. Po teście rurka ulegała zabrudzeniu nagarem ale do samego manometru zanieczyszczenia już właściwie nie dochodziły (powietrze z rurki robi poduszkę).
Ale w innej konstrukcji - pancernym silniku do testów paliw- żeby ochronić dość drogi czujnik ceramiczny (tensometryczny) napełniliśmy rurkę płynem hamulcowym a dodatkowo w zatyczce był zrobiony mały tłoczek na o-ringu który przekazywał ciśnienie na płyn. Oprócz szczelnego zamknięcia płynu dało to możliwość łatwej kalibracji czujnika poprzez nacisk na tłoczek ze znaną siłą przy znanej powierzchni tłoczka.

Re: Ciąg vs ciśnienie

: piątek, 28 paź 2016, 10:31
autor: Puhacz
Hej,

chyba jednak zabezpieczę olejem!
Sprawdziłem z ciekawości ile skurczy się powietrze w rurce przy ciśnieniu 10 MPa:
Współczynnik sprężystości powietrza ok. 0,15 MPa.
A więc powietrze skurczy się 10 / 0,15 = 67 razy (sposób liczenia wg. wikipedii).
Czyli słup powietrza w rurce 50 cm (tyle pewnie moja też będzie miała jak bym ją wyprostował)
skurczy się do mniej niż 1 cm - to bardzo blisko gwintu manometru i szkoda by było by się
dostały do jego środka jakieś pozostałości z paliwa :???: (oczywiście powietrze w manometrze też się
skurczy dodatkowo pogarszając sprawę...).

Dzięki i pozdrawiam!