Hybrydy by Podlasie

Czyli serca naszych niebolotów !
Awatar użytkownika
KSard
Supersonic PROFI
Posty: 1506
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Hybrydy by Podlasie

Post autor: KSard » środa, 13 kwie 2016, 14:20

Cześć

Wg moich wyliczeń długość paliwa powinna wynieść 260 mm.
Wówczas będziesz miał przy takich parametrach stosunek O:F 10:1

A wówczas będziesz miał silnik klasy I o średnim ciągu na poziomie 170 N

Impuls całkowity = 510 Ns
pozdrawiam KSard - www.facebook.com/ksardpl : www.ksardrakiety.cba.pl

"Ci, którzy skłonni są zrezygnować choćby z części prawa do wolności aby uzyskać w zamian trochę tymczasowego bezpieczeństwa, nie zasługują ani na wolność, ani bezpieczeństwo "- Ben Franklin

Awatar użytkownika
robercik
Supersonic PROFI
Posty: 1362
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: Hybrydy by Podlasie

Post autor: robercik » wtorek, 19 kwie 2016, 18:49

Cześć
Pzepraszam za zwlokę, nie dałem rady znaleźć czasu.
Tofifi pisze: 1)stosunek L/D: 6 - czyli do idealnego 20x mocno daleko...
Oj bardzo mocno daleko...
Tofifi pisze: 2)Przepływ masowy utleniacza [kg/s]: 0,460kg /5s = 0,092kg/s. Tutaj pytanie czy dobrze interpretuje, że zrzut N2O według filmu liczymy od momentu wystrzelenia wężyka i zapłonu, do momentu ustania syku, czy raczej liczyć do momentu gdy przestaje być widoczny płomień - czyli jakieś 3s? - Na logikę to raczej chodzi o całkowity czas czyli 5s.
Żeby zobaczyć kiedy kończy się faza ciekła musimy zobaczyć wykres ciągu silnika. Można wróżyć z kształtu płomienia, ale nie na tym etapie, w którym jesteś daleko poza optymalnymi warunkami pracy.
Tofifi pisze: 3)Strumień utleniacza: Powierzchnia początkowa kanału 0,000134m^ Zatem stosunek przepływu masowego do powierzchni spalania: 0,092 kg/s : 0,000134m^ = 685
Przepraszam, wyraziłem się nie precyzyjnie, strumień utleniacza to wydatek masowy przez pole przekroju poprzecznego kanału czyli pi*rkanału^2 przez 2 - nie chodzi o powierzchnię spalania ziarna. Zatem przekrój poprzeczny kanału o średnicy 30 [mm] wynosi 0,0007068 [m2], czyli strumień przy przepływie 0,1 [kg/s] wynosi 141 [kg/sm2]. Oj bardzo bardzo daleko od ideału.
Tofifi pisze: Zrobiłem też symulacje, dla tego samego ziarna ale po prostu tylko dłuższego - L = 35cm. Wyniki jest taki, że strumień utleniacza spada do 372 - czyli chyba zbyt nisko. Przy L = 35cm, lecz średnicy początkowej kanału 2cm, strumień wyniesie 837
EDIT:
Przy średnicy początkowej 20 mm przekrój poprzeczny wynosi 100 [mm2] czyli 0,0001 [m2] 314 [mm2] czyli 0,000314 [m2]. Przy przepływie masowym 0,1 [kg/s] otrzymujemy strumień 1000 318 [kg/s*m2] - trochę za duży, ale dla nylonu może być! czyli o połowę za mały. Powinieneś więc zwiększyć wydatek masowy do 0,2 [kg/s] poprzez zwiększenie przekroju wtrysku i dyszy, (to z kolei zwiększy ciąg) lub znaleźć jeszcze mniejszą rurkę np. o średnicy wewnętrznej 14 [mm].


Zapamiętaj proszę, że długość ziarna nie ma nic wspólnego ze strumieniem. Długość ziarna określa stechiometrię, czyli udział paliwa z w mieszance. Tu nie odpuszczę - przy średnicy 20 [mm] powinieneś zastosować rurkę o długości 40 [cm]. Czy 35 [cm] będzie ok? Najprawdopodobniej tak. A już na pewno nie zaliczysz żadnego kichania, znikania płomienia itp. Wówczas możemy oszacować czas pracy silnika z filmu.

Powodzenia w przyszłej próbie!

pzdr

Awatar użytkownika
tadeusz
PROFI
Posty: 266
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:31
Lokalizacja: Poznań

Re: Hybrydy by Podlasie

Post autor: tadeusz » wtorek, 19 kwie 2016, 21:02

Mała poprawka.Przy fi20 kanału jego przekrój wynosi 314mm2 a nie 100mm2.

Awatar użytkownika
robercik
Supersonic PROFI
Posty: 1362
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: Hybrydy by Podlasie

Post autor: robercik » środa, 20 kwie 2016, 16:22

Cześć
tadeusz pisze:Mała poprawka.Przy fi20 kanału jego przekrój wynosi 314mm2 a nie 100mm2.
Dzięki Tadziu, już poprawiłem

pzdr

Awatar użytkownika
Tofifi
PROFI
Posty: 752
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:31
Lokalizacja: Białystok, Nowe Miasto

Re: Hybrydy by Podlasie

Post autor: Tofifi » piątek, 20 maja 2016, 13:27

Cześć! Trochę czasu upłynęło tak jak i podtlenku z butli Obrazek.
Jak pisałem wcześniej, zamówiłem nową rurę Poliamidową, rozwierciłem wtryskiwacz i dyszę, na chwile obecną wygląda to tak:
T/l = 9 (stosunek taki sam, jak poprzednio, lecz średnica wtrysku i krytyczna dyszy znacznie większe niż w 1 próbie)
O/F = na razie brak informacji - ale o tym za chwile
L/D = 17,5 i to jest max jeśli chodzi o ten silnik, bo dalsze wydłużanie ziarna co prawda poprawi stechiometrię, ale znacząco zmniejsza pojemność i tak małego zbiornika na N2O
Przepływ masowy utleniacza = 0,3kg/s - ilość wyliczona na podstawie odczytu z wagi oraz czasu trwania ścieżki dźwiękowej filmu. Czyli około 3x większy niż w pierwszym teście.
Początkowy strumień utleniacza = 976

Niestety pojawił się problem z zapłonem, masa zapłonowa identyczna jak za pierwszym razem okazuje nie skuteczna.
Trudno mi na razie ustalić co tak na prawdę nie gra. Na załączonym filmie widać, że wąż doprowadzający podtlenek nie urwał się, czyli doszło do punktowego pęknięcia węża tuż pod wtryskiem. Co więcej nie dochodzi do zapłonu właściwego Obrazek . Zaryzykowałem teorię, że masa zapłonowa w pierwszym teście nie była tak pokruszona jak teraz (a więc spalała się wolnej), lub też zwiększona ilość wpadającego podtlenku nie jest w stanie się wystarczająco podgrzać. Dalsze zwiększanie masy zapłonowej nie wchodzi w grę bo nie ma na to miejsca.

Film


Druga próba, z podobnym skutkiem, choć tym razem wąż się urwał, to nie doszło do zapłonu ;/

Zastanawiam się, nad kolejną próbą, lecz z zmienioną geometrią masy zapłonowej, oraz zmniejszeniem przepływu masowego, teoretycznie mogę to uzyskać zmniejszając średnicę wtryskiwacza co spowoduje że do komory spalania będzie wpadać mniej utleniacza i łatwiej będzie go podgrzać.
Teoretycznie zmniejszając średnicę wtrysku powinienem zmniejszyć średnicę krytyczną dyszy, ale jakoś nie specjalnie mi się chce ponownie toczyć dyszę od nowa, stąd moje pytanie do Was:
Gdy zmniejszę średnicę wtryskiwacza o 1mm, a średnicę krytyczną dysz pozostawię bez zmian T/l wyniesie około 11,7 - pytanie czy taka wartość będzie w miarę poprawna? Z tego co kojarzę to w hybrydach T/I waha się w przedziałach 6-10... Obrazek
Przy okazji takiej modyfikacji, strumień utleniacza spadnie do 730, czyli nadal będzie się mieścił w normie.

Awatar użytkownika
robercik
Supersonic PROFI
Posty: 1362
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: Hybrydy by Podlasie

Post autor: robercik » piątek, 3 cze 2016, 23:58

Cześć
Tofifi pisze: Na załączonym filmie widać, że wąż doprowadzający podtlenek nie urwał się, czyli doszło do punktowego pęknięcia węża tuż pod wtryskiem.

Druga próba, z podobnym skutkiem, choć tym razem wąż się urwał, to nie doszło do zapłonu ;/
Zapłon hybrydy z paliwem plastikowym to odrębna dziedzina sztuki. Z moich obserwacji wynika, że należy zrzucać podtlenek gdy jeszcze podpałka się pali. Jeśli zgaśnie i dopiero dojdzie do zrzutu, zwykle zaliczamy falstart.
Z kolei wszelkie historie z membranami, i innymi przepalanymi rurkami dają niestety niepowtarzalne rezultaty.
Tofifi pisze: Zastanawiam się, nad kolejną próbą, lecz z zmienioną geometrią masy zapłonowej, oraz zmniejszeniem przepływu masowego, teoretycznie mogę to uzyskać zmniejszając średnicę wtryskiwacza co spowoduje że do komory spalania będzie wpadać mniej utleniacza i łatwiej będzie go podgrzać.
Film (druga próba) pokazuje prawidłowy zrzut gazu na zimno. Nie mam wątpliwości, że gdy doprowadzisz do zapłonu uzyskasz bardzo dobry wynik na obecnej geometrii ziarna. Nic nie trzeba zmieniać, oprócz podpałki i mocowania silnika. Zrzut gazu na zimno to tylko około 5% ciągu silnika, a już stanowisko się chwieje. Mam wrażenie, że po zapłonie w niebo poleci metalowa kijanka, a to już nie musi się fajnie skończyć...
Tofifi pisze: Teoretycznie zmniejszając średnicę wtrysku powinienem zmniejszyć średnicę krytyczną dyszy, ale jakoś nie specjalnie mi się chce ponownie toczyć dyszę od nowa
Zatkało mnie Twoje podejście. Budujesz silnik rakietowy, jak to "niespecjalnie mi się chce" ?
Tofifi pisze: stąd moje pytanie do Was:
Gdy zmniejszę średnicę wtryskiwacza o 1mm, a średnicę krytyczną dysz pozostawię bez zmian T/l wyniesie około 11,7 - pytanie czy taka wartość będzie w miarę poprawna? Z tego co kojarzę to w hybrydach T/I waha się w przedziałach 6-10... Obrazek
Przy okazji takiej modyfikacji, strumień utleniacza spadnie do 730, czyli nadal będzie się mieścił w normie.
Moim zdaniem należy najpierw sprawdzić pierwszą geometrię, czyli doprowadzić do uruchomienia silnika a dopiero w kolejnych próbach modyfikować parametry.

pzdr

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 5 gości