Mikrohybryda MH8g

Czyli serca naszych niebolotów !
Awatar użytkownika
Adam
Supersonic PROFI
Posty: 391
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Kraków

Mikrohybryda MH8g

Post autor: Adam » piątek, 22 sie 2014, 23:53

Witam!
Jak część w Was już wie, od mniej więcej pół roku w siedzibie firmy Aerolife trwają badania nad opracowaniem miniaturowego modelarskiego silnika hybrydowego (a w zasadzie dwóch). Ich rezultatem jest już silnik MH8g, który niebawem będzie dostępny komercyjnie. Konstrukcja oparta jest na opisywanym już na forum silniku Renee Caldery. Dzięki zasadzie "Polak potrafi" udało się nieco odciążyć konstrukcję (około 70 gramów waży silnik przed odpaleniem) oraz, co najważniejsze, wyeliminować potrzebę stosowania ładunku pirotechnicznego do uruchomienia. Do odpalenia silnika stosuje się tylko lont wolnopalny średnicy 3mm (visco), na nabywanie, posiadanie i używanie którego nie jest wymagane posiadanie koncesji.
Zdjęcie rozłożonego prototypu:
DSCF3173_2.jpg
Prototyp1
DSCF3173_2.jpg (255.17 KiB) Przejrzano 1834 razy
Na zdjęciu znajduje się jeszcze pierwsza wersja membrany plastikowej - płaska, obecnie już zmieniona na profilowaną, korpus ani elementy składowe nie są anodowane ani barwione (będą anodowane, barwione i grawerowane laserowo).
Tu filmik z testu przy wykorzystaniu papieru jako paliwa:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=cIu8EALc ... e=youtu.be[/youtube]
Papier jednak zdaje się dawać mniejsze osiągi niż polimery.
W toku testów sprawdzaliśmy też inną konfigurację dysza - wtrysk aby sprawdzić możliwość zmiany charakterystyki silnika (zwiększenie wartości kosztem czasu trwania ciągu). Jest to możliwe poprzez rozwiercenie obu elementów.
Poniżej wykresy uzyskane z czterech testów na ziarnie z nylonu, w konfiguracji ze skróconym ciągiem (dane bez wygładzania):
4testy_nylon.jpg
Hamownia nylon 3,5mm
4testy_nylon.jpg (73.19 KiB) Przejrzano 1834 razy
W legendzie wykresu impuls całkowity w Ns uzyskany w kolejnych testach.
Powtarzalność wyszła bardzo dobra przy zachowaniu warunków powtarzalności, choć w toku testów (w różnych warunkach, przy różnych paliwach itd.) uzyskiwane impulsy wahały się od około 11 do przeszło 15 Ns. W porównaniu do stałopaliwowców, nawet 15 Ns impulsu na 70 g wagi silnika to fatalny wynik ale to jednak silnik wielokrotnego użytku i bez pirotechniki. Pomijając jednorazowy koszt zakupu, odpalenie będzie tańsze niż lot na silniku na paliwo stałe a więc przy intensywnym użytkowaniu będzie to rozwiązanie bardziej korzystne ekonomicznie.
Cena zestawu będzie mniej więcej o połowę niższa niż analogicznych konstrukcji dostępnych za granicą - zbliżona do 50zł.
Jeśli ktoś chciałby planować konstrukcję łoża pod ten silnik to średnica zewnętrzna wynosi 20,1mm i długość 148mm (bez śruby). Na jego szczycie znajduje się śruba M5 służąca do dociskania naboju do wtryskiwacza. Śruba nie ma łba więc można ją wykorzystać jako element mocujący silnik w łożu przez wkręcanie.
Więcej informacji i danych - niebawem.
Pozdrawiam!

Awatar użytkownika
wojteks
**
Posty: 43
Rejestracja: poniedziałek, 4 sie 2014, 16:21

Re: Mikrohybryda MH8g

Post autor: wojteks » wtorek, 16 wrz 2014, 12:23

Dla mnie super super. Legalne i bezpieczne.

Dajcie znać jak będzie do kupienia.

Wojtek

Awatar użytkownika
jaskiniowiec
Administrator
Posty: 2192
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Mikrohybryda MH8g

Post autor: jaskiniowiec » wtorek, 23 wrz 2014, 21:33

Tak naprawdę, to podziwiam Was za wkład pracy i chęć do ciągłego doskonalenia tego - już chyba - towaru.

Awatar użytkownika
rafciodz
****
Posty: 1207
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:31
Lokalizacja: Stargard Szczeciński
Kontakt:

Re: Mikrohybryda MH8g

Post autor: rafciodz » środa, 24 wrz 2014, 06:21

Siema
A ja mam za to jeszcze jedną prośbę.
KSard zrobił kiedyś ( i udostępnił ) plik z silnikami do open rocket.
Może da radę go zaktualizowaćo silniki hybrydowe, wessexy itd... i tu wrzucić

Bardzo o to proszę
Free Your Mind

Awatar użytkownika
przemo
Podniebny Filmowiec
Podniebny Filmowiec
Posty: 188
Rejestracja: piątek, 25 sty 2013, 19:15
Lokalizacja: Poznań

Re: Mikrohybryda MH8g

Post autor: przemo » środa, 24 wrz 2014, 07:37

Hej
Jest do tego temat >link i m.in. Wessex'a tam znajdziesz.
Co prawda pod SpaceCad'a ale to tylko plik tekstowy. Można go wykorzystać.
Jak się tym bawić w OR jest tutaj i tutaj.

sorry za OT

Awatar użytkownika
Adam
Supersonic PROFI
Posty: 391
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Kraków

Re: Mikrohybryda MH8g

Post autor: Adam » poniedziałek, 29 wrz 2014, 11:30

Witam!
No i stało się, pierwsza partia silników już jest a zatem wystartowała pierwsza rakieta napędzana silnikiem MH8. Miało to miejsce na Festiwalu Meteora w Pile a była to rakieta Mikro 1 Kacpra Zielińskiego.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=HWDfmjG7 ... e=youtu.be[/youtube]
Model okazał się nawet nieco za mały jak na ten silniczek. Start był bardzo dynamiczny a za względu na niewielką ilość dymu powstającą podczas pracy trudno śledzić lot. Trochę to wygląda jak rakieta na sprężone powietrze :grin:
Przy okazji lotów była również bolesna lekcja na którą warto zwrócić uwagę. Przy składaniu silnika do drugiego lotu niedość dokładnie oczyściłem oring i powierzchnię paliwa uszczelnianą przez niego i po odpaleniu silnika pojawił się przedmuch między przegrodą i paliwem, który przepalił korpus. Jak to często bywa, higiena to podstawa :wink:
Jako się rzekło, kilkanaście sztuk silników jest już dostępnych komercyjnie. Cena zestawu to 50zł. Zestaw zawiera:
1. dyszę grafitową
2. przebijak-wtryskiwacz
3. dekielek ze śrubką dociskową
4. przegrodę korpusu
5. rurkę korpusu
6. pierścienie segera - 2 sztuki
7. paliwo nylonowe - 1 sztuka (ale na 2 odpalenia)
8. naboje z N2O - 2 sztuki
9. membrany plastikowe - 2 sztuki
10. komplet uszczelek na 2 starty (uszczelki gumowe 8mm i oringi 14x2)
11. lonty do odpalania
Materiały zużywalne to paliwo, membrany plastikowe, ich uszczelki oraz naboje z utleniaczem. Oringi przy paliwie bezpieczniej jest wymieniać co start ale z doświadczeń wynika, że można je zmieniać w razie potrzeby co kilka odpaleń.
Instrukcja obsługi jest w trakcie opracowania, pewnie szybciej będzie filmik instruktażowy.
Wszystkie elementy dostępne również pojedynczo (w razie zgubienia czy awarii czegoś).
Więcej materiałów niebawem. W razie pytań można zgłaszać się do mnie lub Kacpra.
Pozdrawiam!

Awatar użytkownika
Adam
Supersonic PROFI
Posty: 391
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Kraków

Re: Mikrohybryda MH8g

Post autor: Adam » niedziela, 21 cze 2015, 14:26

Witam!
Prace powoli trwają. Wiem, że starty też już jakieś były.
Pewnie niektórzy z Was już widzieli, a dla tych, którzy nie widzieli link do filmiku instruktażowego ze złożenia silnika:

I wreszcie zrobiłem plik z danymi wsadowymi do OpenRocket:
AL_MH8.rar
(656 Bajtów) Pobrany 75 razy
Podszedłem póki co w sposób uproszczony do kwestii zmiany położenia środka ciężkości w czasie pracy, ale to chyba w ogóle można pominąć - silnik jest dość ciężki a ubywa niewiele masy więc środek ciężkości zmieni się znikomo.
Jeśli ktoś nie wie co zrobić z plikiem:
1. znajdujemy katalog z OpenRocket,
2. w nim otwieramy katalog "datafiles\thrustcurves"
3. znajdziemy tam dużo plików typu .eng i .rse - tam właśnie należy skopiować plik MH8.rse,
4. uruchamiamy OpenRocket,
5. w menu "Edycja/Ustawienia" wybieramy zakładkę "Opcje" a w niej, obok pola "Krzywe siły ciągu określone przez użytkownika" klikamy przycisk "Dodaj"
6. Otworzy się okno wyboru katalogu - wskazujemy katalog, do którego skopiowaliśmy plik i klikamy "Dodaj",
7. Zamykamy program i uruchamiamy jeszcze raz (musi być reset aby wprowadził zmiany),
8. Możemy już wybrać Aerolife z producentów silników i silnik D28 z listy.
9. Cieszymy się możliwościami projektowania rakiet z mikrohybrydą :smile:

Instrukcja obsługi jest już prawie gotowa.
Pozdrawiam!

Awatar użytkownika
rafciodz
****
Posty: 1207
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:31
Lokalizacja: Stargard Szczeciński
Kontakt:

Re: Mikrohybryda MH8g

Post autor: rafciodz » poniedziałek, 22 cze 2015, 08:00

No Prezesie !!! Uszczęśliwiłeś mnie :) i moich młodych.
Oni czekają na zamiennik Rosa jak na prezent Mikołaja, mają teraz namiastkę.
Super.
Free Your Mind

Awatar użytkownika
wrx
****
Posty: 219
Rejestracja: sobota, 22 lut 2014, 20:15
Lokalizacja: Siedlce

Re: Mikrohybryda MH8g

Post autor: wrx » poniedziałek, 22 cze 2015, 08:34

Witam.
Czy jest taki plczek do OR z parametrmi ROS-40?


Edek - rafciodz
http://forum.rakiety.org.pl/topic1223-2 ... ROS#p21129
Wszystko jest od dawna. Szukamy :wink:
„Wszyscy wiedzą, że czegoś nie da się zrobić. I wtedy pojawia się ten jeden, który nie wie, że się nie da, i on właśnie to coś robi” A. Einstein.

Awatar użytkownika
forsker
*
Posty: 15
Rejestracja: sobota, 5 lip 2014, 12:56
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Mikrohybryda MH8g

Post autor: forsker » czwartek, 3 wrz 2015, 11:24

Zastanawiam sie z jakiej rurki zrobic gniazdo/łoże pod ten silnik (MH8g). Czy stosowac jakas izolacje cieplna pomiedzy silnikem a gniazdem? Silnik ma srednice okolo fi 20mm - myslalem o rurce fi 20,5mm(bez izolacji) lub fi 21,0mm z izolacja z preszpanu 0,15-0,2mm. Jakiej grubosci powinna byc taka rurka? Material to szkło-zywica epoksydowa lub papier-zywica fenolowa - w ostatecznosci rurka zwijana z tasmy papierowej pakowej.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość