Mikrohybryda MH8g
Mikrohybryda MH8g
Witam!
Jak część w Was już wie, od mniej więcej pół roku w siedzibie firmy Aerolife trwają badania nad opracowaniem miniaturowego modelarskiego silnika hybrydowego (a w zasadzie dwóch). Ich rezultatem jest już silnik MH8g, który niebawem będzie dostępny komercyjnie. Konstrukcja oparta jest na opisywanym już na forum silniku Renee Caldery. Dzięki zasadzie "Polak potrafi" udało się nieco odciążyć konstrukcję (około 70 gramów waży silnik przed odpaleniem) oraz, co najważniejsze, wyeliminować potrzebę stosowania ładunku pirotechnicznego do uruchomienia. Do odpalenia silnika stosuje się tylko lont wolnopalny średnicy 3mm (visco), na nabywanie, posiadanie i używanie którego nie jest wymagane posiadanie koncesji.
Zdjęcie rozłożonego prototypu: Na zdjęciu znajduje się jeszcze pierwsza wersja membrany plastikowej - płaska, obecnie już zmieniona na profilowaną, korpus ani elementy składowe nie są anodowane ani barwione (będą anodowane, barwione i grawerowane laserowo).
Tu filmik z testu przy wykorzystaniu papieru jako paliwa:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=cIu8EALc ... e=youtu.be[/youtube]
Papier jednak zdaje się dawać mniejsze osiągi niż polimery.
W toku testów sprawdzaliśmy też inną konfigurację dysza - wtrysk aby sprawdzić możliwość zmiany charakterystyki silnika (zwiększenie wartości kosztem czasu trwania ciągu). Jest to możliwe poprzez rozwiercenie obu elementów.
Poniżej wykresy uzyskane z czterech testów na ziarnie z nylonu, w konfiguracji ze skróconym ciągiem (dane bez wygładzania): W legendzie wykresu impuls całkowity w Ns uzyskany w kolejnych testach.
Powtarzalność wyszła bardzo dobra przy zachowaniu warunków powtarzalności, choć w toku testów (w różnych warunkach, przy różnych paliwach itd.) uzyskiwane impulsy wahały się od około 11 do przeszło 15 Ns. W porównaniu do stałopaliwowców, nawet 15 Ns impulsu na 70 g wagi silnika to fatalny wynik ale to jednak silnik wielokrotnego użytku i bez pirotechniki. Pomijając jednorazowy koszt zakupu, odpalenie będzie tańsze niż lot na silniku na paliwo stałe a więc przy intensywnym użytkowaniu będzie to rozwiązanie bardziej korzystne ekonomicznie.
Cena zestawu będzie mniej więcej o połowę niższa niż analogicznych konstrukcji dostępnych za granicą - zbliżona do 50zł.
Jeśli ktoś chciałby planować konstrukcję łoża pod ten silnik to średnica zewnętrzna wynosi 20,1mm i długość 148mm (bez śruby). Na jego szczycie znajduje się śruba M5 służąca do dociskania naboju do wtryskiwacza. Śruba nie ma łba więc można ją wykorzystać jako element mocujący silnik w łożu przez wkręcanie.
Więcej informacji i danych - niebawem.
Pozdrawiam!
Jak część w Was już wie, od mniej więcej pół roku w siedzibie firmy Aerolife trwają badania nad opracowaniem miniaturowego modelarskiego silnika hybrydowego (a w zasadzie dwóch). Ich rezultatem jest już silnik MH8g, który niebawem będzie dostępny komercyjnie. Konstrukcja oparta jest na opisywanym już na forum silniku Renee Caldery. Dzięki zasadzie "Polak potrafi" udało się nieco odciążyć konstrukcję (około 70 gramów waży silnik przed odpaleniem) oraz, co najważniejsze, wyeliminować potrzebę stosowania ładunku pirotechnicznego do uruchomienia. Do odpalenia silnika stosuje się tylko lont wolnopalny średnicy 3mm (visco), na nabywanie, posiadanie i używanie którego nie jest wymagane posiadanie koncesji.
Zdjęcie rozłożonego prototypu: Na zdjęciu znajduje się jeszcze pierwsza wersja membrany plastikowej - płaska, obecnie już zmieniona na profilowaną, korpus ani elementy składowe nie są anodowane ani barwione (będą anodowane, barwione i grawerowane laserowo).
Tu filmik z testu przy wykorzystaniu papieru jako paliwa:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=cIu8EALc ... e=youtu.be[/youtube]
Papier jednak zdaje się dawać mniejsze osiągi niż polimery.
W toku testów sprawdzaliśmy też inną konfigurację dysza - wtrysk aby sprawdzić możliwość zmiany charakterystyki silnika (zwiększenie wartości kosztem czasu trwania ciągu). Jest to możliwe poprzez rozwiercenie obu elementów.
Poniżej wykresy uzyskane z czterech testów na ziarnie z nylonu, w konfiguracji ze skróconym ciągiem (dane bez wygładzania): W legendzie wykresu impuls całkowity w Ns uzyskany w kolejnych testach.
Powtarzalność wyszła bardzo dobra przy zachowaniu warunków powtarzalności, choć w toku testów (w różnych warunkach, przy różnych paliwach itd.) uzyskiwane impulsy wahały się od około 11 do przeszło 15 Ns. W porównaniu do stałopaliwowców, nawet 15 Ns impulsu na 70 g wagi silnika to fatalny wynik ale to jednak silnik wielokrotnego użytku i bez pirotechniki. Pomijając jednorazowy koszt zakupu, odpalenie będzie tańsze niż lot na silniku na paliwo stałe a więc przy intensywnym użytkowaniu będzie to rozwiązanie bardziej korzystne ekonomicznie.
Cena zestawu będzie mniej więcej o połowę niższa niż analogicznych konstrukcji dostępnych za granicą - zbliżona do 50zł.
Jeśli ktoś chciałby planować konstrukcję łoża pod ten silnik to średnica zewnętrzna wynosi 20,1mm i długość 148mm (bez śruby). Na jego szczycie znajduje się śruba M5 służąca do dociskania naboju do wtryskiwacza. Śruba nie ma łba więc można ją wykorzystać jako element mocujący silnik w łożu przez wkręcanie.
Więcej informacji i danych - niebawem.
Pozdrawiam!
Re: Mikrohybryda MH8g
Dla mnie super super. Legalne i bezpieczne.
Dajcie znać jak będzie do kupienia.
Wojtek
Dajcie znać jak będzie do kupienia.
Wojtek
- jaskiniowiec
- Administrator
- Posty: 2379
- Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Re: Mikrohybryda MH8g
Tak naprawdę, to podziwiam Was za wkład pracy i chęć do ciągłego doskonalenia tego - już chyba - towaru.
Re: Mikrohybryda MH8g
Siema
A ja mam za to jeszcze jedną prośbę.
KSard zrobił kiedyś ( i udostępnił ) plik z silnikami do open rocket.
Może da radę go zaktualizowaćo silniki hybrydowe, wessexy itd... i tu wrzucić
Bardzo o to proszę
A ja mam za to jeszcze jedną prośbę.
KSard zrobił kiedyś ( i udostępnił ) plik z silnikami do open rocket.
Może da radę go zaktualizowaćo silniki hybrydowe, wessexy itd... i tu wrzucić
Bardzo o to proszę
Free Your Mind
Re: Mikrohybryda MH8g
Witam!
No i stało się, pierwsza partia silników już jest a zatem wystartowała pierwsza rakieta napędzana silnikiem MH8. Miało to miejsce na Festiwalu Meteora w Pile a była to rakieta Mikro 1 Kacpra Zielińskiego.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=HWDfmjG7 ... e=youtu.be[/youtube]
Model okazał się nawet nieco za mały jak na ten silniczek. Start był bardzo dynamiczny a za względu na niewielką ilość dymu powstającą podczas pracy trudno śledzić lot. Trochę to wygląda jak rakieta na sprężone powietrze
Przy okazji lotów była również bolesna lekcja na którą warto zwrócić uwagę. Przy składaniu silnika do drugiego lotu niedość dokładnie oczyściłem oring i powierzchnię paliwa uszczelnianą przez niego i po odpaleniu silnika pojawił się przedmuch między przegrodą i paliwem, który przepalił korpus. Jak to często bywa, higiena to podstawa
Jako się rzekło, kilkanaście sztuk silników jest już dostępnych komercyjnie. Cena zestawu to 50zł. Zestaw zawiera:
1. dyszę grafitową
2. przebijak-wtryskiwacz
3. dekielek ze śrubką dociskową
4. przegrodę korpusu
5. rurkę korpusu
6. pierścienie segera - 2 sztuki
7. paliwo nylonowe - 1 sztuka (ale na 2 odpalenia)
8. naboje z N2O - 2 sztuki
9. membrany plastikowe - 2 sztuki
10. komplet uszczelek na 2 starty (uszczelki gumowe 8mm i oringi 14x2)
11. lonty do odpalania
Materiały zużywalne to paliwo, membrany plastikowe, ich uszczelki oraz naboje z utleniaczem. Oringi przy paliwie bezpieczniej jest wymieniać co start ale z doświadczeń wynika, że można je zmieniać w razie potrzeby co kilka odpaleń.
Instrukcja obsługi jest w trakcie opracowania, pewnie szybciej będzie filmik instruktażowy.
Wszystkie elementy dostępne również pojedynczo (w razie zgubienia czy awarii czegoś).
Więcej materiałów niebawem. W razie pytań można zgłaszać się do mnie lub Kacpra.
Pozdrawiam!
No i stało się, pierwsza partia silników już jest a zatem wystartowała pierwsza rakieta napędzana silnikiem MH8. Miało to miejsce na Festiwalu Meteora w Pile a była to rakieta Mikro 1 Kacpra Zielińskiego.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=HWDfmjG7 ... e=youtu.be[/youtube]
Model okazał się nawet nieco za mały jak na ten silniczek. Start był bardzo dynamiczny a za względu na niewielką ilość dymu powstającą podczas pracy trudno śledzić lot. Trochę to wygląda jak rakieta na sprężone powietrze
Przy okazji lotów była również bolesna lekcja na którą warto zwrócić uwagę. Przy składaniu silnika do drugiego lotu niedość dokładnie oczyściłem oring i powierzchnię paliwa uszczelnianą przez niego i po odpaleniu silnika pojawił się przedmuch między przegrodą i paliwem, który przepalił korpus. Jak to często bywa, higiena to podstawa
Jako się rzekło, kilkanaście sztuk silników jest już dostępnych komercyjnie. Cena zestawu to 50zł. Zestaw zawiera:
1. dyszę grafitową
2. przebijak-wtryskiwacz
3. dekielek ze śrubką dociskową
4. przegrodę korpusu
5. rurkę korpusu
6. pierścienie segera - 2 sztuki
7. paliwo nylonowe - 1 sztuka (ale na 2 odpalenia)
8. naboje z N2O - 2 sztuki
9. membrany plastikowe - 2 sztuki
10. komplet uszczelek na 2 starty (uszczelki gumowe 8mm i oringi 14x2)
11. lonty do odpalania
Materiały zużywalne to paliwo, membrany plastikowe, ich uszczelki oraz naboje z utleniaczem. Oringi przy paliwie bezpieczniej jest wymieniać co start ale z doświadczeń wynika, że można je zmieniać w razie potrzeby co kilka odpaleń.
Instrukcja obsługi jest w trakcie opracowania, pewnie szybciej będzie filmik instruktażowy.
Wszystkie elementy dostępne również pojedynczo (w razie zgubienia czy awarii czegoś).
Więcej materiałów niebawem. W razie pytań można zgłaszać się do mnie lub Kacpra.
Pozdrawiam!
Re: Mikrohybryda MH8g
Witam!
Prace powoli trwają. Wiem, że starty też już jakieś były.
Pewnie niektórzy z Was już widzieli, a dla tych, którzy nie widzieli link do filmiku instruktażowego ze złożenia silnika:
I wreszcie zrobiłem plik z danymi wsadowymi do OpenRocket: Podszedłem póki co w sposób uproszczony do kwestii zmiany położenia środka ciężkości w czasie pracy, ale to chyba w ogóle można pominąć - silnik jest dość ciężki a ubywa niewiele masy więc środek ciężkości zmieni się znikomo.
Jeśli ktoś nie wie co zrobić z plikiem:
1. znajdujemy katalog z OpenRocket,
2. w nim otwieramy katalog "datafiles\thrustcurves"
3. znajdziemy tam dużo plików typu .eng i .rse - tam właśnie należy skopiować plik MH8.rse,
4. uruchamiamy OpenRocket,
5. w menu "Edycja/Ustawienia" wybieramy zakładkę "Opcje" a w niej, obok pola "Krzywe siły ciągu określone przez użytkownika" klikamy przycisk "Dodaj"
6. Otworzy się okno wyboru katalogu - wskazujemy katalog, do którego skopiowaliśmy plik i klikamy "Dodaj",
7. Zamykamy program i uruchamiamy jeszcze raz (musi być reset aby wprowadził zmiany),
8. Możemy już wybrać Aerolife z producentów silników i silnik D28 z listy.
9. Cieszymy się możliwościami projektowania rakiet z mikrohybrydą
Instrukcja obsługi jest już prawie gotowa.
Pozdrawiam!
Prace powoli trwają. Wiem, że starty też już jakieś były.
Pewnie niektórzy z Was już widzieli, a dla tych, którzy nie widzieli link do filmiku instruktażowego ze złożenia silnika:
I wreszcie zrobiłem plik z danymi wsadowymi do OpenRocket: Podszedłem póki co w sposób uproszczony do kwestii zmiany położenia środka ciężkości w czasie pracy, ale to chyba w ogóle można pominąć - silnik jest dość ciężki a ubywa niewiele masy więc środek ciężkości zmieni się znikomo.
Jeśli ktoś nie wie co zrobić z plikiem:
1. znajdujemy katalog z OpenRocket,
2. w nim otwieramy katalog "datafiles\thrustcurves"
3. znajdziemy tam dużo plików typu .eng i .rse - tam właśnie należy skopiować plik MH8.rse,
4. uruchamiamy OpenRocket,
5. w menu "Edycja/Ustawienia" wybieramy zakładkę "Opcje" a w niej, obok pola "Krzywe siły ciągu określone przez użytkownika" klikamy przycisk "Dodaj"
6. Otworzy się okno wyboru katalogu - wskazujemy katalog, do którego skopiowaliśmy plik i klikamy "Dodaj",
7. Zamykamy program i uruchamiamy jeszcze raz (musi być reset aby wprowadził zmiany),
8. Możemy już wybrać Aerolife z producentów silników i silnik D28 z listy.
9. Cieszymy się możliwościami projektowania rakiet z mikrohybrydą
Instrukcja obsługi jest już prawie gotowa.
Pozdrawiam!
Re: Mikrohybryda MH8g
No Prezesie !!! Uszczęśliwiłeś mnie i moich młodych.
Oni czekają na zamiennik Rosa jak na prezent Mikołaja, mają teraz namiastkę.
Super.
Oni czekają na zamiennik Rosa jak na prezent Mikołaja, mają teraz namiastkę.
Super.
Free Your Mind
Re: Mikrohybryda MH8g
Witam.
Czy jest taki plczek do OR z parametrmi ROS-40?
Edek - rafciodz
http://forum.rakiety.org.pl/topic1223-2 ... ROS#p21129
Wszystko jest od dawna. Szukamy
Czy jest taki plczek do OR z parametrmi ROS-40?
Edek - rafciodz
http://forum.rakiety.org.pl/topic1223-2 ... ROS#p21129
Wszystko jest od dawna. Szukamy
„Wszyscy wiedzą, że czegoś nie da się zrobić. I wtedy pojawia się ten jeden, który nie wie, że się nie da, i on właśnie to coś robi” A. Einstein.
Re: Mikrohybryda MH8g
Zastanawiam sie z jakiej rurki zrobic gniazdo/łoże pod ten silnik (MH8g). Czy stosowac jakas izolacje cieplna pomiedzy silnikem a gniazdem? Silnik ma srednice okolo fi 20mm - myslalem o rurce fi 20,5mm(bez izolacji) lub fi 21,0mm z izolacja z preszpanu 0,15-0,2mm. Jakiej grubosci powinna byc taka rurka? Material to szkło-zywica epoksydowa lub papier-zywica fenolowa - w ostatecznosci rurka zwijana z tasmy papierowej pakowej.