System dopalania spalin

Czyli serca naszych niebolotów !
Awatar użytkownika
filipberet
***
Posty: 97
Rejestracja: środa, 5 lut 2014, 07:36
Lokalizacja: Białystok, Choroszcz

System dopalania spalin

Post autor: filipberet » sobota, 19 lip 2014, 07:59

Witam
Zastanawia mnie kwestia skonstruowania systemu dopalania spalin w silniku strumieniowym. Z tego co mi wiadomo powietrze nie jest super utleniaczem, (znajduje się w nim niecałe 21 % tlenu). Podczas pracy silnika wytwarzać się będzie duża ilość gazów, które prawdopodobnie zostaną wyrzucone z silnika i nie ulegną spaleniu. To tylko moja teoria, ale zakładam że jest to wielce prawdopodobne. Chcąc wykorzystać całą energię paliwa należy stworzyć układ, który dopali w/w gazy. I tu zaświtał mi pomysł wykorzystania strumienia powietrza z zewnętrznego płaszcza otaczającego silnik. Główne zadanie płaszcza jest takie same jak stateczników w standardowej rakiecie, czyli zachowanie stateczności, pełni on również rolę "chłodnicy" komory spalania. Moim zdaniem powietrze przelatujące przez zewnętrzny płaszcz, można również wykorzystać jako utleniacz, kierując jego strumień w stronę dyszy wylotowej. Na chwilę obecną zastanawia mnie tylko jedna kwestia. Czy dopalanie spalin poza komorą spalania silnika przyniesie efekt w postaci zwiększenia mocy/ciągu rakiety, może zastosowanie dużego kielicha przyniosło by jakiś efekt. Co sądzicie na ten temat??
Pozdrawiam
Załączniki
rakieta pająk II cała 1.5 - 1 stopniowa - mala.jpg
rakieta pająk II cała 1.5 - 1 stopniowa - mala.jpg (43.18 KiB) Przejrzano 2667 razy
Up Up and Away

Awatar użytkownika
placydo
PROFI
Posty: 597
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Kielce

Re: System dopalania spalin

Post autor: placydo » niedziela, 20 lip 2014, 10:33

"które prawdopodobnie"
"moja teoria"
"zakładam"
"prawdopodobne"


Co sądzicie na ten temat??
Nie wiem, przeanalizuj, poszukaj, poczytaj i podzeiel sie rzetelna wiedza.

Awatar użytkownika
filipberet
***
Posty: 97
Rejestracja: środa, 5 lut 2014, 07:36
Lokalizacja: Białystok, Choroszcz

Re: System dopalania spalin

Post autor: filipberet » niedziela, 20 lip 2014, 12:54

Witam

"nie wiem"
"przeanalizuj"
"poszukaj"
"poczytaj"

Wow dzięki.

Pozdrawiam
Up Up and Away

Awatar użytkownika
jaskiniowiec
Administrator
Posty: 2264
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: System dopalania spalin

Post autor: jaskiniowiec » niedziela, 20 lip 2014, 14:48

Duża szansa na to, że ciężar konstrukcji dodatkowej zniweczy zysk na dopalaniu. Sumarycznie może się to nie opłacać.

Awatar użytkownika
stary Leszek
****
Posty: 183
Rejestracja: sobota, 6 kwie 2013, 12:34

Re: System dopalania spalin

Post autor: stary Leszek » niedziela, 20 lip 2014, 15:51

Wygląda na to, że trochę przekombinowałeś.
Zrób silnik strumieniowy bez żadnych udoskonaleń, zobacz jak to działa i co trzeba poprawić.
Wydaje mi się, że jeżeli silnik nie spala wszystkiego paliwa z braku utleniacza (tlen, powietrze)
to trzeba zmniejszyć ilość paliwa, lub zwiększyć dopływ powietrza.
To są moje wyobrażenia o silnikach strumieniowych o których mam niewielkie pojęcie.
Krytyką się nie przejmuj. Jakby wiedzieli to by Ci coś poradzili.
Myślę że Jaskiniowiec ma rację.

Awatar użytkownika
roma1198
Nowy
Posty: 3
Rejestracja: piątek, 11 lip 2014, 22:46
Lokalizacja: Warszawa

Re: System dopalania spalin

Post autor: roma1198 » poniedziałek, 21 lip 2014, 12:49

Zgadzam się ze starym_leszkiem. Jezeli gazy spalinowe zawierają gazy ktore potrzebują dodatkowego utlenienia w takim razie trzeba dopracowac kompozycje paliwa rakietowego tak żeby stosunek paliwo/utleniacz bylo najoptymalniejsze żeby reakcja utleniania byla kompletna i bez pobocznych pierwiastkow, a nie isc w kierunek dobudowanie dodadkowych ciesci silnika. Pierwszy wskaznik malowydajnego spalania jest sadza i kolor gazu spalinowego. Rezultatem idealnego spalania jest CO2+H2O czyli oba gazy bez koloru. Z formuly chemicznej kazdego skladnika paliwa mozna policzyc ile tlenu potrzebuje na kompletne utlenienie danny element. Tak samo mozna policzyc ile tlenu danny utleniacz moze wyrobic i w jakich warunkach.

Awatar użytkownika
PIOTR
PROFI
Posty: 933
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:31
Lokalizacja: Białystok

Re: System dopalania spalin

Post autor: PIOTR » wtorek, 22 lip 2014, 08:31

tutaj znajdziesz część swojego pomysłu
http://archivesite.jetex.org/motors/mot ... ories.html
to the open space

Awatar użytkownika
jaskiniowiec
Administrator
Posty: 2264
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: System dopalania spalin

Post autor: jaskiniowiec » wtorek, 22 lip 2014, 15:13

To nie do końca to, PIOTR. To do Jetexa to klasyczny smoczek, czyli eżektor zwiększający siłę ciągu. Działa na zasadzie przesunięcia mas powietrza, wykorzystując ruch strumieniem gazu z dyszy. Blisko tego jest jeszcze tzw tunelowanie silników. Opisane wszystko ładnie w "Amatorskie Rakiety Doświadczalne" p. Węgrzyna na stronie 77.

Awatar użytkownika
filipberet
***
Posty: 97
Rejestracja: środa, 5 lut 2014, 07:36
Lokalizacja: Białystok, Choroszcz

Re: System dopalania spalin

Post autor: filipberet » wtorek, 22 lip 2014, 19:27

Witam

Pogrzebałem troszkę i znalazłem opatentowany w 1962 r. "eżektorowy silnik turbinowo odrzutowy":
http://tech.money.pl/przemysl/patenty/p ... 03568.html

W przyszłości pokombinuję z tego typu rozwiązaniem, na chwilę obecną tak jak radzi stary Leszek skupie się na podstawach.

Nasa w swoich rakietach również używała tego typu rozwiązania.

Pozdrawiam
Załączniki
800px-SR71_J58_Engine_Airflow_Patterns.svg.png
800px-SR71_J58_Engine_Airflow_Patterns.svg.png (211.57 KiB) Przejrzano 2618 razy
Up Up and Away

Awatar użytkownika
Daniel
***
Posty: 116
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:32
Lokalizacja: Częstochowa

Re: System dopalania spalin

Post autor: Daniel » wtorek, 22 lip 2014, 21:13

Jeśli chodzi o turbiny możesz sobie je odpuścić od razu, między innymi przez mały stosunek ciągu do masy. Dla przykładu Jetcat P200 daje maksymalnie około 26Kg ciągu, przy masie własnej prawie 3kg i rozpędza się około 5 sekund ! Do tego dochodzi paliwo, elektronika, pompa...
Ze względu na duże obroty rzędu nawet 120 tyś obr. takie silniki są bardzo drogie, i najtańszy chinol kosztuje w tym momencie ok. 2 tyś $, a wspominany jetcat tylko 5,5 tyś $ :wink: Niestety łożyska, komora spalania, i koszty wyważenia są strasznie drogie.
Inna sprawa że w tej skali sprężarka osiowa nie ma sensu, i jest używana promieniowa co w zasadzie dyskwalifikuje ten projekt na starcie.
Nasa i owszem stosowała podobne rozwiązanie w swoich silnikach, ale w ich skali to się już można pobawić :smile:
Pozdrawiam Daniel, Lat 18
Techniczne Zakłady Naukowe, Mechanik Lotniczy klasa 3
"..Fuel is pumping engines ! Burning hard, loose and clean... "
Obrazek

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości