Witajcie,
Jestem laikiem, więc bardzo nie krzyczcie jeśli coś pokręciłem.
Chciałbym zbudować swój własny silnik rakietowy na paliwo kamelik, rozważam też testy paliwa na bazie Glinu lub Aluminium.
Do mojego silnika potrzebuję jakąś tubę i zatyczkę no i dyszę.
W internecie wszyscy dużo piszą o zatyczkach, tubach, ale nikt dokładnie w prosty sposób nie napisał jakie rozmiary powinna mieć dysza lub jak to policzyć.
Z tego co zrozumiałem to parametry dyszy zależą od ciśnienia (i temperatury?) generowanego przez nasze paliwo. W związku z tym nasuwa się pierwsze pytanie: Jakie obliczyć ciśnienie generowane przez karmelka?
Jednak ciśnienie nie jest liniowe, w ramach powiększania się chwilowego obszaru spalania (czyli wypalania naszego paliwa) ciśnienie w silniku rośnie.
To można by rozwiązać na dwa sposoby:
a) zrobić taki kanał (gwiazdę wieloramienną) w paliwie by ciśnienie było w miarę liniowe
b) zaprojektować dyszę tak by działała optymalnie przy zakresie ciśnień generowanych przez nasze paliwo.
Podsumowując moje pytanie:
- wiedząc ze używam paliwa karmelkowego o znanych proporcjach
- znamy rozmiar paliwa, średnice silnika itp
- jak obliczyć długość dyszy?
- jak obliczyć średnicę zwężenia w dyszy?
- jak obliczyć kąty dla dyszy?
Może są jakieś programy do symulacji? Jak wy to robicie?
A może są jakieś przybliżone rozmiary dysz - bo i tak nie będę robił tego na maszynie CNC, więc ułamki mm w jedną lub druga nic nie zmieniają. Tak by nie robić tego totalnie od czapy?
Pozdrawiam
Jak obliczyć rozmiary dla dyszy do silnika.
Re: Jak obliczyć rozmiary dla dyszy do silnika.
Witam!
Totalnie nie czytasz forum, nieładnie
Masz na tacy i razem z instrukcją tu:
http://forum.rakiety.org.pl/topic1109.h ... xls#p11823
albo tu w oryginalnej wersji:
http://www.nakka-rocketry.net/soft/SRM_2014.zip
A z ciśnieniem jest nieco inaczej - to powierzchnia spalania paliwa i przekrój otworu w dyszy (ich stosunek to tzw. zacisk) decydują o ciśnieniu w komorze spalania a to ciśnienie decyduje o kątach i długościach stożków dyszy. Jak się pobawisz SRMem to zobaczysz z grubsza o co chodzi. Poszukaj jeszcze informacji nt. kształtów ziarna, spalania progresywnego i degresywnego, co to jest BATES i finocyl to nie będziesz musiał wyważać otwartych drzwi. Z grubsza przyjmuje się zwykle kąt wlotowy 90 stopni i wylotowy 45
Pozdrawiam!
Totalnie nie czytasz forum, nieładnie
Masz na tacy i razem z instrukcją tu:
http://forum.rakiety.org.pl/topic1109.h ... xls#p11823
albo tu w oryginalnej wersji:
http://www.nakka-rocketry.net/soft/SRM_2014.zip
A z ciśnieniem jest nieco inaczej - to powierzchnia spalania paliwa i przekrój otworu w dyszy (ich stosunek to tzw. zacisk) decydują o ciśnieniu w komorze spalania a to ciśnienie decyduje o kątach i długościach stożków dyszy. Jak się pobawisz SRMem to zobaczysz z grubsza o co chodzi. Poszukaj jeszcze informacji nt. kształtów ziarna, spalania progresywnego i degresywnego, co to jest BATES i finocyl to nie będziesz musiał wyważać otwartych drzwi. Z grubsza przyjmuje się zwykle kąt wlotowy 90 stopni i wylotowy 45
Pozdrawiam!
Re: Jak obliczyć rozmiary dla dyszy do silnika.
O to jest niezłe. Dzięki!
A jak sytuacja wygląda z paliwami z żywicy i Glinu lub Magnezu? Też są takie kalkulatory?
A jak sytuacja wygląda z paliwami z żywicy i Glinu lub Magnezu? Też są takie kalkulatory?
Re: Jak obliczyć rozmiary dla dyszy do silnika.
Kalkulator jest ten sam ale musisz mu podać pewne dane dotyczące konkretnego paliwa. Część z nich można policzyć w programach do symulacji termodynamicznych, zwykle "propep", niestety liniowa prędkość spalania raczej już tylko do wyznaczenia empirycznego, np. w takim sprzęcie: http://forum.rakiety.org.pl/silnik-do-t ... t1423.html.
Pozdrawiam!
Pozdrawiam!
Re: Jak obliczyć rozmiary dla dyszy do silnika.
Nie masz wystarczających uprawnień, aby przeglądać ten dział.
Forum mnie nie wpuszcza pod ten link do Ciebie ;>
Forum mnie nie wpuszcza pod ten link do Ciebie ;>
Re: Jak obliczyć rozmiary dla dyszy do silnika.
Aaaa, zapomniałem, że to dział niepubliczny, przepraszam...