Silnik klasy I w rurze PP

Czyli serca naszych niebolotów !
Awatar użytkownika
Kacper
Supersonic PROFI
Posty: 912
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Gdynia

Silnik klasy I w rurze PP

Post autor: Kacper »

Witam!

Dziś przeprowadziłem test silnika klasy I
Próba w pełni udana :grin:
  • Korpus z rury PP (polipropylen)
  • fi wew. 50mm
  • ścianki 7mm
  • długość całkowita 17cm
  • długość komory spalania 11cm
Dysza i zatyczka z CX5 po 3,5cm długości - wkładka metalowa 8,5mm (średnica krytyczna dyszy)
zaskakująco mała erozja!


Paliwo to KNO3/sorbitol 65/35 295g
fi kanału 12,5mm
długość 102mm
szerokość 47,5mm


Masa całego SR to 680g

FILM

http://62.233.214.106/~bartek/kacper/sr.wmv
Kręcone kamerką mustek, podziękowania dla robercika :grin:
SR trochę powoli się rozkręcał co było winą słabego zapłonu oraz działał o 0,5s za długo.
Test był wstępem do serii silników z tej rury. W następnym teście dodam drugi segment, zwiększę ciśnienie pracy z 2,4MPa do 3MPa skrócę ziarno do 85mm oraz kanał będzie fi 14mm (ciekawe kiedy dojdę do 5 segmentów :lol: )
Awatar użytkownika
KSard
Supersonic PROFI
Posty: 1499
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: KSard »

Witam

Z tym rozkręcaniem nie było tak źle ! :D

Moim zdaniem silnik pracował bardzo dobrze.

Dzięki dużej średnicy ziarna silnik działał relatywnie długo, co przełoży się na bardzo efektowny lot rakiety.

Ciekaw jestem, jak rozwiązałeś problem mocowania dyszy na CX-sie w rurze PP?

Czy przygotowałeś w jakiś specjalny sposób powierzchnię rury?

A tak w ogóle, to moje słowa uznania.

Mam nadzieję, że na wiosnę będę mógł na własne oczy przekonać się o możliwości tego silnika. :D



ps.

Ciekawa hamownia - nic o niej nie pisałeś. Widać, ze działa doskonale.
Awatar użytkownika
robercik
Supersonic PROFI
Posty: 1362
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Post autor: robercik »

Cześć

Porządny silnik :!: Jak na jeden blok to i tak przyzwoita charakterystyka. Zrobisz trzy bloki to zobaczysz jak się błyskawicznie wkręci na obroty.

Trochę się wzruszyłem, pierwszy mój udany silnik był na niebieskiej PP porzuconej przez wodniaków :D Szkoda że nie widać dyszy ale jak rozumiem, to ochrona obserwatora :?:



pzdr
Awatar użytkownika
Kacper
Supersonic PROFI
Posty: 912
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: Kacper »

Witam!



Żeby zamocować dyszę i zatyczkę zatapiam końce rury. Niestety PP ma to do siebie ze bardzo się klei a przewodnictwo cieplne jest tak niskie, że rurę trzeba grzać przynajmniej 5min. W porównaniu do pvc to zatapianie jest niesamowicie trudne ale da się.

Obrazek

Jeszcze dodam, że dyszka była uformowana lekko na kształt dyszy de Lavala. Na zdjęciu widać że gazy przedostały sie między korpusem a dyszą ale na szczęście w bardzo niewielkim stopniu nie powodując żadnych szkód (tylko pobrudzone).
Obrazek

Hamownia działa w oparciu o ciśnieniomierz do mierzenia ciśnienia krwi. Poduszka (którą normalnie zakłada się na rękę) jest zgniatana przez ruchome ramię do którego zamontowany jest SR. Można zmieniać odległość zarówno SR jak i poduszki od końca ramienia dzięki czemu uzyskuje się zakres maksymalnej mierzonej siły od 5 do kilku set kg (ale więcej jak 50kg wolę nie testować). teraz mam ustawione tak, że jedna kreska=1kg

Później w innym temacie dokładniej opiszę.
Awatar użytkownika
Kacper
Supersonic PROFI
Posty: 912
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: Kacper »

Obserwatora i kamery. Bez niej w dzisiejszych testach dwa razy kamera by mogła "zginąć" :lol:



Ps; dziś również przeprowadziłem udaną próbę metalowego SR wielokrotnego użytku z latarki :lol: i dyszą z grafitu ale o tym później.
Awatar użytkownika
KSard
Supersonic PROFI
Posty: 1499
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: KSard »

Fantastyczny pomysł :D



Wracając do silnika, interesuje mnie taki problem.

Pewnie robiłeś symulacje Twojego silnika w SRMie. Jak się zatem mają osiągi testowanego silnika w stosunku do tego, co przewidział arkusz kalkulacyjny?
Awatar użytkownika
Kacper
Supersonic PROFI
Posty: 912
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: Kacper »

Porównywałem z SRM i jak zawsze silnik pracował dłużej, w tym przypadku i 0,5s

SRM:
  • Ciąg maksymalny 169N
  • Impuls całkowity 351Ns
  • Isp 120,3s
  • Ciąg średni 154
  • Klasa I154
ODPOWIEDZ