Silniki hybrydowe by Poznań
Re: Silniki hybrydowe by Poznań
Witam!
Po oczyszczeniu na dyszach nie widać żadnych śladów erozji.Widać wyrażnie nieuszkodzone ślady toczenia
i wiercenia.
A to zdjęcia. Pozdrawiam.tadeusz
Po oczyszczeniu na dyszach nie widać żadnych śladów erozji.Widać wyrażnie nieuszkodzone ślady toczenia
i wiercenia.
A to zdjęcia. Pozdrawiam.tadeusz
- robercik
- Supersonic PROFI
- Posty: 1362
- Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
- Lokalizacja: Gdynia
- Kontakt:
Re: Silniki hybrydowe by Poznań
Cześć
Panowie, świetna robota, widać że Poznań profesjonalnie podszedł do sprawy.
Specjalnie zaprojektowane i wyspawane stanowisko testowe,
dore rzemiosło tokarskie,
dopracowana kilkukanałowa elektronika do akwizycji danych,
i wreszcie elegancki sposób wizualizacji danych - wyszarzony oryginalny przebieg w tle, oraz wyeksponowany na czerwono uśredniony przebieg (chyba od Was zgapimy )
Posiadając takie narzędzia można teraz dopracować geometrię komory spalania.
Po rozmowie z Tadziem, proponuję w pierwszym podejściu zoptymalizować dyszę:
-wytulejować grafitem, dysza będzie lżejsza i łatwiejsza do formowania/polerowania
-powiększyć przekrój wylotowy, aktualny wsp. dekompresji wynoszący 3 jest według mnie zbyt mały
Dajcie znać jaki grafit jest potrzebny jeśli nie macie
Czekamy na uruchomienie kolejnych kanałów z zapisem pomiarów ciśnienia.
pzdr
Panowie, świetna robota, widać że Poznań profesjonalnie podszedł do sprawy.
Specjalnie zaprojektowane i wyspawane stanowisko testowe,
dore rzemiosło tokarskie,
dopracowana kilkukanałowa elektronika do akwizycji danych,
i wreszcie elegancki sposób wizualizacji danych - wyszarzony oryginalny przebieg w tle, oraz wyeksponowany na czerwono uśredniony przebieg (chyba od Was zgapimy )
Posiadając takie narzędzia można teraz dopracować geometrię komory spalania.
Po rozmowie z Tadziem, proponuję w pierwszym podejściu zoptymalizować dyszę:
-wytulejować grafitem, dysza będzie lżejsza i łatwiejsza do formowania/polerowania
-powiększyć przekrój wylotowy, aktualny wsp. dekompresji wynoszący 3 jest według mnie zbyt mały
Dajcie znać jaki grafit jest potrzebny jeśli nie macie
Czekamy na uruchomienie kolejnych kanałów z zapisem pomiarów ciśnienia.
pzdr
Re: Silniki hybrydowe by Poznań
Taki właśnie mamy zamiar. Poznać prawa jakimi działa hybryda i wykonać swiadomie optymalny silnik/silniki, które polecą hej wysokorobercik pisze:...dopracowana kilkukanałowa elektronika do akwizycji danych,
i wreszcie elegancki sposób wizualizacji danych - wyszarzony oryginalny przebieg w tle, oraz wyeksponowany na czerwono uśredniony przebieg (chyba od Was zgapimy )
Posiadając takie narzędzia można teraz dopracować geometrię komory spalania....
Skoro wróbelki już ćwierkały o akwizycji stworzyłem temat Hamownia "Poznań".
No my też czekamy Czujniki już leżą zabudowane w złącza gwintowane. Rurki również. Płyn DOT3 też jest.robercik pisze:...Czekamy na uruchomienie kolejnych kanałów z zapisem pomiarów ciśnienia...
Teraz pracujemy nad zatyczką i częścią dyszową, aby wraz z rurami AL o róznych długościach tworzyły silnik testowy na tyle elastyczny aby móc szybko i łatwo zmieniać konfiguracje geometryczne silnika.
W pierwszym kroku chcemy podłączyć oba czujniki ciśnienia do komory spalania. Przy zatyczce i przy dyszy. Jak już dowiemy się jak się toto zachowuje względem siebie (jak się ciśnienie rozkłada w komorze), zrezygnujemy z jednego i podłączymy go np. do zbiornika z N2O aby mieć na bieżąco wartości ciśnienia na wykresie.
No taki jest plan a co z tego wyjdzie... czas pokaże
To wyszło jakby z potrzeby chwili. Na PC wysyłam kompletnie surowe dane z ADC, bez żadnego uśredniania, czy wygładzania (to nie altimetr ). Po prostu chcę zobaczyć całą prawdę i tylko prawdę na wykresie. Niestety oprócz pomiarów pojawiają się szumy i zakłócenia. Mimo, że odłaczam zasilacz na czas testu to i tak USB sieje trochę szpilkami, mimo że dołożyłem dość starań aby dobrze układ i kable ekranować przed zakłóceniami. Największe szpilki można własną funkcją w excelu usunąć. Mam nadzieję, że kiedyś nie trzeba będzie przyciemniać "zwariowanego" wykresu bo sam będzie na tyle ładny że dobrze będzie się prezentować saute.robercik pisze:.....sposób wizualizacji danych - wyszarzony oryginalny przebieg w tle, oraz wyeksponowany na czerwono uśredniony przebieg.....
pozdrawiam
Re: Silniki hybrydowe by Poznań
Witam
Na potrzeby silników, a przyszłościowo zbiorników gazu "spłodziłem" mały kalkulatorek ciśnieniowy dla różnych rur.
LINK
Sporo musiałem się naszukać konkretnych danych w necie dla swojej rury więc możliwe, że innym na forum też może się przydać.
Sugestie/krytyka mile widziane. Zawsze można poprawić lub zmodyfikować.
pozdrawiam
Przemo
Na potrzeby silników, a przyszłościowo zbiorników gazu "spłodziłem" mały kalkulatorek ciśnieniowy dla różnych rur.
LINK
Sporo musiałem się naszukać konkretnych danych w necie dla swojej rury więc możliwe, że innym na forum też może się przydać.
Sugestie/krytyka mile widziane. Zawsze można poprawić lub zmodyfikować.
pozdrawiam
Przemo
Ostatnio zmieniony poniedziałek, 27 lut 2023, 09:08 przez przemo, łącznie zmieniany 1 raz.
Re: Silniki hybrydowe by Poznań
Hej
Oczekując na ukończenie wielofuncyjnej komory silnikowej, Tadeusz ukręcił 3szt więc je przetestowaliśmy.
Test 004 - (modyfikacja t002, również zrzut gazu znad cieczy)
Dane wejściowe:
ziarno PCW
współczynnik kompresji dyszy 4,9
P.krytyczne : P.wtrysku 6,6
P.portu : P.krytyczne 98
Dane wyjściowe:
czas 6,3 s
masa utleniacza 261g
O/F 1,8
Fmax 250 [N]
Ic 476 [Ns}
Isp 120 s
Film (20 MB)
Film 240fps (18 MB)
Test 005 - (modyfikacja t003)
Dane wejściowe:
ziarno PCW
współczynnik kompresji dyszy 5,02
P.krytyczne : P.wtrysku 6,3
P.portu : P.krytyczne 96
Dane wyjściowe:
czas 3,8 s
masa utleniacza 341g
O/F 5,1
Fmax 300 [N]
Ic 567 [Ns}
Isp 141 s
Film (13,5 MB)
Film 240fps (10 MB)
Test 006 - (nowa jednostka)
Dane wejściowe:
ziarno PP
współczynnik kompresji dyszy 4,92
P.krytyczne : P.wtrysku 7,0
P.portu : P.krytyczne 113
Dane wyjściowe:
czas 3,75 s
masa utleniacza 326g
O/F 10,2
Fmax 280 [N]
Ic 484 [Ns}
Isp 138 s
Film (11 MB)
Film 240fps (9 MB)
Oczekując na ukończenie wielofuncyjnej komory silnikowej, Tadeusz ukręcił 3szt więc je przetestowaliśmy.
Test 004 - (modyfikacja t002, również zrzut gazu znad cieczy)
Dane wejściowe:
ziarno PCW
współczynnik kompresji dyszy 4,9
P.krytyczne : P.wtrysku 6,6
P.portu : P.krytyczne 98
Dane wyjściowe:
czas 6,3 s
masa utleniacza 261g
O/F 1,8
Fmax 250 [N]
Ic 476 [Ns}
Isp 120 s
Film (20 MB)
Film 240fps (18 MB)
Test 005 - (modyfikacja t003)
Dane wejściowe:
ziarno PCW
współczynnik kompresji dyszy 5,02
P.krytyczne : P.wtrysku 6,3
P.portu : P.krytyczne 96
Dane wyjściowe:
czas 3,8 s
masa utleniacza 341g
O/F 5,1
Fmax 300 [N]
Ic 567 [Ns}
Isp 141 s
Film (13,5 MB)
Film 240fps (10 MB)
Test 006 - (nowa jednostka)
Dane wejściowe:
ziarno PP
współczynnik kompresji dyszy 4,92
P.krytyczne : P.wtrysku 7,0
P.portu : P.krytyczne 113
Dane wyjściowe:
czas 3,75 s
masa utleniacza 326g
O/F 10,2
Fmax 280 [N]
Ic 484 [Ns}
Isp 138 s
Film (11 MB)
Film 240fps (9 MB)
Ostatnio zmieniony poniedziałek, 27 lut 2023, 09:09 przez przemo, łącznie zmieniany 6 razy.
Re: Silniki hybrydowe by Poznań
Wszystkie filmiki członków PTR powinny być wrzucane na kanał YT PTR.
Przecież to aż żal nie chwalić się światu takimi osiągnięciami.
Przecież to aż żal nie chwalić się światu takimi osiągnięciami.
Re: Silniki hybrydowe by Poznań
Cześć!
Pora na podsumowanie ostatnich 3 testów.Pogoda była trochę chłodniejsza dlatego udało nam się
doładować więcej podtlenku niż w poprzednich testach.Podobnie jak w testach 002 i 003 te same dysze
w testach 004 i 005 nienaruszone.Najbardziej ucierpiało ziarno z testu 004/najbardziej okopcone,przepalona izolacja termiczna oraz brak prześwitu/,trochę mniej ziarno z testu 006 a najmniej z testu 005.
TEST 004 podobny do 002/gaz/ - znacznie powyżej oczekiwań.
Silnik i ziarno takie samo jak w teście 002.Zmianie uległa średnica wylotowa dyszy z fi18,4 na 22,8mm przy
tej samej fikryt.10,3mm.Celem 4-krotnego zmniejszenia prędkości wylotowej oraz takiego samego zwiększenia
ciśnienia statycznego N2O pirozawór został wyposażony w stożek wylotowy fi4/8mm o kącie 30st.
Utleniacza gazowego było więcej 261/191=1,366 razy i dlatego spodziewałem podobnego wzrostu Ic czyli
ok.407Ns.Pomiar wykazał 476Ns czyli Ic był 1,595 razy większy niż w teście 002/298,5Ns/ i znacznie większy
niż oczekiwany.Żeby było śmieszniej silnik pracował parę sek.normalnie a potem na ok.2 minuty zmieniał się
z pochodni w świecę dymną/dlatego był taki wysoki ubytek ziarna 142g/.Dopiero zamknięcie zaworu przerwało ten proces/byliśmy w panice/.po teście zbiornik był całkowicie oszroniony/w teście 002 tylko do połowy/.
Nie wiadomo ile gazu i ziarna zużył silnik a ile pochodnia/świeca dymna dlatego trudno oszacować Iw.
Jedynie wiarygodny to Ic.Stalowy stożek wylotowy pirozaworu został nadtopiony a klej anaerobowy,którym
był wklejony do tekstolitowej zatyczki uległ spopieleniu/stracił siłę wiążącą/.W teście 002 pirozawór
musiałem zanuzyć w stopionej cynie żeby go odkręcić.W dyszy była warstwa czarnej mazi.
Ciekawe na ile za te cuda odpowiada stożek wtryskowy a na ile większa ilość gazu. TEST 005 podobny do 003/ciecz/ - poniżej oczekiwań.
Różnił się od testu 003 większą ilością ciekłego N2O oraz zwiększonym otworem wylotowym dyszy z fi18/22,4.
Po zwiększonym zużyciu N2O 341/292=1,167 razy spodziewałem się podobnego wzrostu Ic czyli ok.639Ns
a otrzymaliśmy 567Ns czyli tylko 1,03 razy więcej w stosunku do testu 003/547Ns/.
Dysza bez zmian.Przez chwilę widać było diamenciki cociaż nie zarejestrowały tego kamery.
]
TEST 006/ciecz/.
Silnik fi36/34x270 został "zmniejszony" po to żeby do prób nie marnować za dużo ziarna.Test był próbą ziarna polipropylenowego z rurek wodociągowych.Długość ziarna/200mm/była taka sama jak w silnikach z PCV.Ziarno składało się z 2 rur PP fi32/21 i fi21/16mm.Srednica kanału 16mm.
Ic484Ns przy 326g ciekłego podtlenku nie powala.Zbyt małe zużycie ziarna 32g/w tym pirozawór ok.2g/
mogło wynikać z większej średnicy kanału niż w ziarnach z PCV gdzie kanały miały 12 i 13mm średnicy
albo z właściwości PP.Widać erozję stożka wlotowego i na długości 1cm stożka wylotowego oraz strugę Al.Przekrój krytyczny wzrósł z fi10,6 na11,3mm.Zlasowany oring.
Pora na podsumowanie ostatnich 3 testów.Pogoda była trochę chłodniejsza dlatego udało nam się
doładować więcej podtlenku niż w poprzednich testach.Podobnie jak w testach 002 i 003 te same dysze
w testach 004 i 005 nienaruszone.Najbardziej ucierpiało ziarno z testu 004/najbardziej okopcone,przepalona izolacja termiczna oraz brak prześwitu/,trochę mniej ziarno z testu 006 a najmniej z testu 005.
TEST 004 podobny do 002/gaz/ - znacznie powyżej oczekiwań.
Silnik i ziarno takie samo jak w teście 002.Zmianie uległa średnica wylotowa dyszy z fi18,4 na 22,8mm przy
tej samej fikryt.10,3mm.Celem 4-krotnego zmniejszenia prędkości wylotowej oraz takiego samego zwiększenia
ciśnienia statycznego N2O pirozawór został wyposażony w stożek wylotowy fi4/8mm o kącie 30st.
Utleniacza gazowego było więcej 261/191=1,366 razy i dlatego spodziewałem podobnego wzrostu Ic czyli
ok.407Ns.Pomiar wykazał 476Ns czyli Ic był 1,595 razy większy niż w teście 002/298,5Ns/ i znacznie większy
niż oczekiwany.Żeby było śmieszniej silnik pracował parę sek.normalnie a potem na ok.2 minuty zmieniał się
z pochodni w świecę dymną/dlatego był taki wysoki ubytek ziarna 142g/.Dopiero zamknięcie zaworu przerwało ten proces/byliśmy w panice/.po teście zbiornik był całkowicie oszroniony/w teście 002 tylko do połowy/.
Nie wiadomo ile gazu i ziarna zużył silnik a ile pochodnia/świeca dymna dlatego trudno oszacować Iw.
Jedynie wiarygodny to Ic.Stalowy stożek wylotowy pirozaworu został nadtopiony a klej anaerobowy,którym
był wklejony do tekstolitowej zatyczki uległ spopieleniu/stracił siłę wiążącą/.W teście 002 pirozawór
musiałem zanuzyć w stopionej cynie żeby go odkręcić.W dyszy była warstwa czarnej mazi.
Ciekawe na ile za te cuda odpowiada stożek wtryskowy a na ile większa ilość gazu. TEST 005 podobny do 003/ciecz/ - poniżej oczekiwań.
Różnił się od testu 003 większą ilością ciekłego N2O oraz zwiększonym otworem wylotowym dyszy z fi18/22,4.
Po zwiększonym zużyciu N2O 341/292=1,167 razy spodziewałem się podobnego wzrostu Ic czyli ok.639Ns
a otrzymaliśmy 567Ns czyli tylko 1,03 razy więcej w stosunku do testu 003/547Ns/.
Dysza bez zmian.Przez chwilę widać było diamenciki cociaż nie zarejestrowały tego kamery.
]
TEST 006/ciecz/.
Silnik fi36/34x270 został "zmniejszony" po to żeby do prób nie marnować za dużo ziarna.Test był próbą ziarna polipropylenowego z rurek wodociągowych.Długość ziarna/200mm/była taka sama jak w silnikach z PCV.Ziarno składało się z 2 rur PP fi32/21 i fi21/16mm.Srednica kanału 16mm.
Ic484Ns przy 326g ciekłego podtlenku nie powala.Zbyt małe zużycie ziarna 32g/w tym pirozawór ok.2g/
mogło wynikać z większej średnicy kanału niż w ziarnach z PCV gdzie kanały miały 12 i 13mm średnicy
albo z właściwości PP.Widać erozję stożka wlotowego i na długości 1cm stożka wylotowego oraz strugę Al.Przekrój krytyczny wzrósł z fi10,6 na11,3mm.Zlasowany oring.
Re: Silniki hybrydowe by Poznań
W ciągu dalszym postu dodaję zdjęcia zerodowanej dyszy z testu 006.
Pozdrawiam .tadeusz
Pozdrawiam .tadeusz
Re: Silniki hybrydowe by Poznań
Witam
Dziś kolejny dzień testów. Planowaliśmy zrobić dwa testy.
1. test007 silnika Tadeusza (pewnie o nim opowie poniżej) z ziarnem PP (powtórka z mała modyfikacją testu 006).
Silnik zagadał jak zwykle poprawnie ale po 0,4 sek zgasł! Ciśnienie w zbiorniku zatrzymało się na ponad 50bar.
Oczywistym było że coś się zatkało na amen. Opróżniając zbiornik odpowietrznikiem, przy ciśnieniu ok 10-12 bar blokada puściła i resztka gazu opuściła zbiornik i przez odpowietrznik i przez dyszę.
Po oględzinach nie znaleźliśmy żadnego czopa wewnątrz. Jedyne sensowne co pozostało jako przyczyna to gniazdo szybkozłącza. Wyjątkowo wysokie dziś ciśnienie 58bar i impet po starcie moim zdaniem zesunął oring zaworu gniazda, który przysłonił jego otwory przelotowe, a ciśnienie wcisnęło fragmenty oringu do otworów zamykając zrzut N2O. Dopiero po zmniejszeniu ciśnienia oringi cofnęły się na swoje miejsce.
Wykres pokazujący chociaż pierwsze 0,4 sek:
film 6MB
film 240fps 6MB
2. test nowej komory z dwoma czujnikami ciśnienia. Test się nie odbył z powodu kłopotów technicznych (nieszczelne układy z płynem DOT4 + niedopasowanie wzmacniaczy dla kanałów 2 i 3 rejestratora). Test odłożony.
Dziś kolejny dzień testów. Planowaliśmy zrobić dwa testy.
1. test007 silnika Tadeusza (pewnie o nim opowie poniżej) z ziarnem PP (powtórka z mała modyfikacją testu 006).
Silnik zagadał jak zwykle poprawnie ale po 0,4 sek zgasł! Ciśnienie w zbiorniku zatrzymało się na ponad 50bar.
Oczywistym było że coś się zatkało na amen. Opróżniając zbiornik odpowietrznikiem, przy ciśnieniu ok 10-12 bar blokada puściła i resztka gazu opuściła zbiornik i przez odpowietrznik i przez dyszę.
Po oględzinach nie znaleźliśmy żadnego czopa wewnątrz. Jedyne sensowne co pozostało jako przyczyna to gniazdo szybkozłącza. Wyjątkowo wysokie dziś ciśnienie 58bar i impet po starcie moim zdaniem zesunął oring zaworu gniazda, który przysłonił jego otwory przelotowe, a ciśnienie wcisnęło fragmenty oringu do otworów zamykając zrzut N2O. Dopiero po zmniejszeniu ciśnienia oringi cofnęły się na swoje miejsce.
Wykres pokazujący chociaż pierwsze 0,4 sek:
film 6MB
film 240fps 6MB
2. test nowej komory z dwoma czujnikami ciśnienia. Test się nie odbył z powodu kłopotów technicznych (nieszczelne układy z płynem DOT4 + niedopasowanie wzmacniaczy dla kanałów 2 i 3 rejestratora). Test odłożony.
Ostatnio zmieniony poniedziałek, 27 lut 2023, 09:11 przez przemo, łącznie zmieniany 1 raz.
Re: Silniki hybrydowe by Poznań
Cześć!
Ten sam silnik tylko zmniejszona średnica kanału z 16 na 11mm a średnica krytyczna dyszy wzrosła/po erozji/
z 10,6 na 11,7mm.Jednym słowem na początku był to silnik bezdyszowy.Mimo krótkiego czasu pracy /0,4s/
można wyciągnąć jakieś wnioski.Mimo wysokiej temperatury /30st./udało się napełnić zbiornik 374g podtlenku/w teście 006 326g/.Wykres pracy silnika jest bardzo gładki w stosunku do testu 006.Ciąg max.
wzrósł z 280 do 370N.Po zważeniu okazało się,że ubyło tylko 8g ziarna.Średnica kanału wzrosła z 11 na 13,3mm.Kanał bardzo gładki lekko okopcony przy zatyczce.Izolacja termiczna nieuszkodzona.Dysza okopcona.Ciśnienie w zbiorniku różniło się w obu testach o 10 bar /48 i 58bar/.
I to byłoby na tyle.
Pozdrawiam.tadeusz
Ten sam silnik tylko zmniejszona średnica kanału z 16 na 11mm a średnica krytyczna dyszy wzrosła/po erozji/
z 10,6 na 11,7mm.Jednym słowem na początku był to silnik bezdyszowy.Mimo krótkiego czasu pracy /0,4s/
można wyciągnąć jakieś wnioski.Mimo wysokiej temperatury /30st./udało się napełnić zbiornik 374g podtlenku/w teście 006 326g/.Wykres pracy silnika jest bardzo gładki w stosunku do testu 006.Ciąg max.
wzrósł z 280 do 370N.Po zważeniu okazało się,że ubyło tylko 8g ziarna.Średnica kanału wzrosła z 11 na 13,3mm.Kanał bardzo gładki lekko okopcony przy zatyczce.Izolacja termiczna nieuszkodzona.Dysza okopcona.Ciśnienie w zbiorniku różniło się w obu testach o 10 bar /48 i 58bar/.
I to byłoby na tyle.
Pozdrawiam.tadeusz