Silniki hybrydowe by Kraków
Silniki hybrydowe by Kraków
W tym temacie będziemy opisywać prace krakowskiej ekipy and hybrydami. Najwyższa pora zacząć bo już pierwszy silnik jest praktycznie gotowy.
Kierownikiem projektu jest Adam.
Prace trwają już od dłuższego czasu ale jak zwykle nie ma kiedy o nich napisać, przydał by się w ekipie "rzecznik prasowy"
A oto co zmajstrowaliśmy u mnie w warsztacie.
Zbiornik N20 z zamykanym odpowietrznikiem.
Manometr na razie zwykły do tlenu, później się wymieni na lepszy z mniejszym zakresem.
Zawór spustowy oraz szybkozłączka do tankowania.
Zatyczka komory spalania z wtryskiwaczem
Dysza grafitowa
Podstawka do oparcia na hamowni
Paliwo z grubościennej rury PP
Komora spalania z nierdzewki fi 64mm
Silnik w całej okazałości. Zbiornik testowy o pojemności 1l z rury 80mm, docelowo będzie dłuższy.
Poniżej zamieszczam filmik prezentujący działanie zaworów. Do zbiornika zostało wcześniej nabite kilka atmosfer. Jak widać po za podpięciem węża do tankowania reszta jest obsługiwana zdalnie. Wszystkimi zaworami można sterować proporcjonalnie
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=AFI-D6vo4rQ[/youtube]
Kierownikiem projektu jest Adam.
Prace trwają już od dłuższego czasu ale jak zwykle nie ma kiedy o nich napisać, przydał by się w ekipie "rzecznik prasowy"
A oto co zmajstrowaliśmy u mnie w warsztacie.
Zbiornik N20 z zamykanym odpowietrznikiem.
Manometr na razie zwykły do tlenu, później się wymieni na lepszy z mniejszym zakresem.
Zawór spustowy oraz szybkozłączka do tankowania.
Zatyczka komory spalania z wtryskiwaczem
Dysza grafitowa
Podstawka do oparcia na hamowni
Paliwo z grubościennej rury PP
Komora spalania z nierdzewki fi 64mm
Silnik w całej okazałości. Zbiornik testowy o pojemności 1l z rury 80mm, docelowo będzie dłuższy.
Poniżej zamieszczam filmik prezentujący działanie zaworów. Do zbiornika zostało wcześniej nabite kilka atmosfer. Jak widać po za podpięciem węża do tankowania reszta jest obsługiwana zdalnie. Wszystkimi zaworami można sterować proporcjonalnie
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=AFI-D6vo4rQ[/youtube]
Re: Silniki hybrydowe by Kraków
Piękna robota (innej się nie spodziewałem)
Dzięki, że wreszcie zamieściłeś materiały!
Dzięki, że wreszcie zamieściłeś materiały!
Re: Silniki hybrydowe by Kraków
Fantastyczne. Ciekawe będzie porównanie wyników z obu konstrukcji. Kiedy test?
Sebastian
- robercik
- Supersonic PROFI
- Posty: 1362
- Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
- Lokalizacja: Gdynia
- Kontakt:
Re: Silniki hybrydowe by Kraków
Cześć
Fajna robota ! Patent z automatycznym napełnianiem całkiem ciekawy, możecie bardziej przybliżyć koncepcję?
Widzę że fajnie sprawuje się serwo do sterowania zaworem głównym. Jakie czasy pełnego otwarcia/zamknięcia uzyskujecie?
Życzę sukcesu przy przy pierwszym uruchomieniu.
pzdr
Fajna robota ! Patent z automatycznym napełnianiem całkiem ciekawy, możecie bardziej przybliżyć koncepcję?
Widzę że fajnie sprawuje się serwo do sterowania zaworem głównym. Jakie czasy pełnego otwarcia/zamknięcia uzyskujecie?
Życzę sukcesu przy przy pierwszym uruchomieniu.
pzdr
Re: Silniki hybrydowe by Kraków
Test planujemy przeprowadzić w piątek wieczorem koło godziny 18. Zapraszam wszystkich chętnych do oglądania, szczegóły na PW.
Jutro robimy test ciśnieniowy napełnionego zbiornika wodą. Mam nadzieją, że po tym eksperymencie będzie jeszcze co odpalać w piątek.
Na sucho czas pełnego otwarcia zaworu to około 0,25s, jeszcze nie wiem jak będzie pod ciśnieniem, ale chyba nie wiele wolniej bo przy 10 atmosferach nie czuć różnicy.
Ogólnie napełnianie ma wyglądać tak:
1)Podpięcie ręcznie przewodu do tankowania.
Teraz zdalnie
2)Otwarcie zaworu butli z podtlenkiem.
3)Poczekanie aż ciśnienia się wyrównają.
4)Otwarcie odpowietrznika.
5)Poczekanie aż zacznie wylatywać ciekły podtlenek przez odpowietrznik.
6)Zamkniecie odpowietrznika.
7)Zamknięcie butli.
8)Odpięcie wężyka do tankowania.
Odnośnie punktu 5. mam obawy czy nie zamrozi zaworu, co prawda to serwo ze śrubą ma piekielną siłę ale zamarznięty zawór może być nieszczelny.
Druga sprawa to nawet widząc, że już leci ciekły podtlenek i tak nie ma pewności czy butla jest faktycznie pełna. Może być tak, że bulgoczący w zbiorniku podtlenek będzie kipiał przez odpowietrznik. Chyba się nie obejdzie bez ważenia zbiornika. Przesadzam czy jest się czym przejmować?
Jutro robimy test ciśnieniowy napełnionego zbiornika wodą. Mam nadzieją, że po tym eksperymencie będzie jeszcze co odpalać w piątek.
Na sucho czas pełnego otwarcia zaworu to około 0,25s, jeszcze nie wiem jak będzie pod ciśnieniem, ale chyba nie wiele wolniej bo przy 10 atmosferach nie czuć różnicy.
Ogólnie napełnianie ma wyglądać tak:
1)Podpięcie ręcznie przewodu do tankowania.
Teraz zdalnie
2)Otwarcie zaworu butli z podtlenkiem.
3)Poczekanie aż ciśnienia się wyrównają.
4)Otwarcie odpowietrznika.
5)Poczekanie aż zacznie wylatywać ciekły podtlenek przez odpowietrznik.
6)Zamkniecie odpowietrznika.
7)Zamknięcie butli.
8)Odpięcie wężyka do tankowania.
Odnośnie punktu 5. mam obawy czy nie zamrozi zaworu, co prawda to serwo ze śrubą ma piekielną siłę ale zamarznięty zawór może być nieszczelny.
Druga sprawa to nawet widząc, że już leci ciekły podtlenek i tak nie ma pewności czy butla jest faktycznie pełna. Może być tak, że bulgoczący w zbiorniku podtlenek będzie kipiał przez odpowietrznik. Chyba się nie obejdzie bez ważenia zbiornika. Przesadzam czy jest się czym przejmować?
Re: Silniki hybrydowe by Kraków
Powiem tak - kto nie zwykł przesadzać ten popełnia więcej błędów
Sebastian
Re: Silniki hybrydowe by Kraków
Jest poślizg, dopiero teraz udał się zmontować instalację do przetestowania wytrzymałości ciśnieniowej, ale samego testu już nie zdążyliśmy zrobić. Tak że nie wiadomo jeszcze czy konstrukcja się nadaje, w związku z czym nici z jutrzejszego testu statycznego.
- robercik
- Supersonic PROFI
- Posty: 1362
- Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
- Lokalizacja: Gdynia
- Kontakt:
Re: Silniki hybrydowe by Kraków
Cześć
Zawór zamrożony jest wręcz łatwiej otworzyć ponieważ obkurcza się kula i oszczelnienia i zaczyna puszczać przez kurek.
To czy zamrozi zawór zależy od szybkości tankowania. Napełnianie ciurkiem mści się zamrożeniem zaworu.
Jeśli przeprowadzicie napełnianie możliwie szybko o zamrożeniu nie ma mowy, nastąpi tylko kondensacja rosy.
Możliwie szybko oznacza w moim przypadku czas recznego kręcenia zaworem w butli głównej. 3,5 kg ładuje się w kilkanaście sekund a ciśnienie w załadowanym zbiorniku spada najwyżej o 5 [bar].
pzdr
Cześć to bardzo dobry wynik. Myślę że pod pełnym ciśnieniem też będzie ok, w każdym razie my nie zaobserwowaliśmy żadnej różnicy w czasie otwierania zaworu z lub bez ciśnienia w zbiorniku.Kacper pisze: Na sucho czas pełnego otwarcia zaworu to około 0,25s, jeszcze nie wiem jak będzie pod ciśnieniem, ale chyba nie wiele wolniej bo przy 10 atmosferach nie czuć różnicy.
Wolałbym żebyś podał siłę w [N] niż wjednostkach piekielnychKacper pisze:Odnośnie punktu 5. mam obawy czy nie zamrozi zaworu, co prawda to serwo ze śrubą ma piekielną siłę ale zamarznięty zawór może być nieszczelny.
Druga sprawa to nawet widząc, że już leci ciekły podtlenek i tak nie ma pewności czy butla jest faktycznie pełna. Może być tak, że bulgoczący w zbiorniku podtlenek będzie kipiał przez odpowietrznik. Chyba się nie obejdzie bez ważenia zbiornika. Przesadzam czy jest się czym przejmować?
Zawór zamrożony jest wręcz łatwiej otworzyć ponieważ obkurcza się kula i oszczelnienia i zaczyna puszczać przez kurek.
To czy zamrozi zawór zależy od szybkości tankowania. Napełnianie ciurkiem mści się zamrożeniem zaworu.
Jeśli przeprowadzicie napełnianie możliwie szybko o zamrożeniu nie ma mowy, nastąpi tylko kondensacja rosy.
Możliwie szybko oznacza w moim przypadku czas recznego kręcenia zaworem w butli głównej. 3,5 kg ładuje się w kilkanaście sekund a ciśnienie w załadowanym zbiorniku spada najwyżej o 5 [bar].
pzdr
Re: Silniki hybrydowe by Kraków
Jutro (o ile nie będzie padać) planujemy pierwszy test silnika na hamowni. Zapraszam wszystkich zainteresowanych
W międzyczasie przetestowaliśmy instalację pod ciśnieniem 7MPa, konstrukcja wytrzymuje i główny zawór otwiera się bez problemu. Zrobiliśmy również test tankowania, który wypadł całkiem dobrze. Zobaczymy jak będzie jutro
W międzyczasie przetestowaliśmy instalację pod ciśnieniem 7MPa, konstrukcja wytrzymuje i główny zawór otwiera się bez problemu. Zrobiliśmy również test tankowania, który wypadł całkiem dobrze. Zobaczymy jak będzie jutro