Silniki hybrydowe by Pomorze

Czyli serca naszych niebolotów !
Awatar użytkownika
robercik
Supersonic PROFI
Posty: 1362
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Silniki hybrydowe by Pomorze

Post autor: robercik »

Cześć
Cieszę się że podoba się Wam koncepcja dystrybucji N2O. Być może namówimy Zarząd żeby także przeznaczył jakieś pieniądze na ten cel?

Tymczasem przyjrzałem się tym moim butlom, niszcząc jedną z nich:

Obrazek

Butla ma 89 mm średnicy i dosyć nierównomiernie wyciśniętą grubość ścianki między 2,1 - 1,8 mm.
Aluminium jest miękkie, przyjmując wytrzymałość PA38 butla powinna wytrzymać między 74 - 86 barów.

Obrazek

Zawór wykonany z chromowanego mosiądzu waży aż 120 g. To nie jedyna wada, po demontażu widać że przepływ ograniczony jest dwoma otworkami średnicy milimetra.
Nie ma więc mowy o wypuszczaniu podtlenku lub nawet sprawnym napełnianiu. Taki zawór nadawałby się co najwyżej jako odpowietrznik.
Kolejną wadą jest fakt, że gwint 1" jest amerykańskim standardem o średnicy 25,4 mm i nie pasuje do znormalizowanych gwintów rurowych gdzie 1" to 26,1 - 26,4 mm.
Udało mi się zdemontować te zawory bez szkody dla butli (były wkręcone na klej), zwykły gwint hydrauliczny 1" nie wchodzi.
Może jednak zawory butlowe mają właśnie standard amerykański ?
Sama butla bez oryginalnego zaworu waży 613 g, w zasadzie więc nadawałaby się do lotu :) .

Podsumowując, jeśli uda się wymienić zawór, butla może się nadać zarówno do latania jak i przechowywania podtlenku.
KSard pisze:Szkoda, że teraz zacznie się zima i testy z hybrydami trzeba odłożyć do wiosny.
Ja myślę, że zawsze można dobrze zaizolować butlę testową, lub nawet ogrzewać z zewnątrz kocem elektrycznym z termostatem, więc testy zimowe są możliwe.

pzdr
Awatar użytkownika
rawsock
****
Posty: 213
Rejestracja: niedziela, 5 lut 2012, 11:59
Lokalizacja: Gdańsk
Kontakt:

Re: Silniki hybrydowe by KSard

Post autor: rawsock »

To my chcemy na tej butli latać :?: :?: :?:
Myślałem że mówimy tylko o przechowywaniu :smile:. No to niezła jazda Panowie

Obrazek
Sebastian
Awatar użytkownika
robercik
Supersonic PROFI
Posty: 1362
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: Silniki hybrydowe by KSard

Post autor: robercik »

Cześć
rawsock pisze:To my chcemy na tej butli latać :?: :?: :?:
Myślałem że mówimy tylko o przechowywaniu :smile:. No to niezła jazda Panowie
Nie taka znowu jazda. Zakładając że w butli zmieści się 1,5 kg N2O, oraz 85% udział utleniacza w procesie spalania, otrzymamy niecałe 1,8 kg paliwa.
Uzyskiwane przez amatorów osiągi większych silników dochodzą do 1800 Ns/kg impulsu jednostkowego.
Wychodzi na to że na takiej butli da się zbudować motor nieco powyżej 3 kNs, nadający się do rakiety fi 100 mm.
Być może da się na tym liznąć Macha :wink:

Udało mi się znaleźć zawory butlowe do podtlenku w cenie 50zł netto, robione są na zamówienie przez polską firmę GCE. Czas realizacji 5 tygodni.
Niestety, gwint zawór/gniazdo butli to tzw. duży czop 25E, który przypomina tylko gwint rurowy stożkowy Obrazek
Teraz sprawdzam czy są przejściówki na cal amerykański, lub ewentualnie jak to naciąć.
Może ktoś z Was dysponuje jakimś rysunkiem technicznym takiego gwintu Obrazek

pzdr
Awatar użytkownika
rawsock
****
Posty: 213
Rejestracja: niedziela, 5 lut 2012, 11:59
Lokalizacja: Gdańsk
Kontakt:

Re: Silniki hybrydowe by KSard

Post autor: rawsock »

A czy przypadkiem nie będzie to stosunkowo łatwo skalowalne (abstrahując od rozmiarów dostępnych butli)?
Sebastian
Awatar użytkownika
robercik
Supersonic PROFI
Posty: 1362
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: Silniki hybrydowe by Pomorze

Post autor: robercik »

Cześć

Obrazek

Full legal techniczny N2O (niemedyczny) 29 kg prosto z Węgier.
Zapraszamy do zabawy.

pzdr
Wisnia
*
Posty: 24
Rejestracja: sobota, 1 wrz 2012, 18:01

Re: Silniki hybrydowe by Pomorze

Post autor: Wisnia »

Rewelacja:). Jest mi do was nie po drodze. Ale myślicie że dla byście rade napełnić moją butle kiedy będzie już pusta? Czy kurier weźmie taką paczkę z pełną butlą ? Z tego co wiem do przepompowywania gazu tam gdzie napełniają takie butle jak moja używa się specjalnej pompy. Jaki jest wasz pomysł na rozlewanie N2O?
Awatar użytkownika
robercik
Supersonic PROFI
Posty: 1362
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: Silniki hybrydowe by Pomorze

Post autor: robercik »

Cześć
Idealne do rozlewania byłyby butle z odpowietrznikiem, który można zakręcić po uzyskaniu odpowiedniego poziomu w butli napełnianej. Skoro Twoja butla nie ma odpowietrznika, będzie ją można napełnić częściowo, aż do momentu wyrównania ciśnień w obu butlach. Nie wiem ile się więc zmieści.
Dobre jest to, że przy napełnianiu gaz znacznie się schładza. Być może da się poprawić skuteczność napełnienia dodatkowo schładzając butlę napełnianą, po drugie jeśli w butli jest powietrze można napełniać na kilka razy, tak aby za każdym razem rozłączać zestaw, upuszczać powietrze zmniejszając ciśnienie w butli napełnianej i znowu podłączać.
No nic trzeba będzie popróbować.

Co do przesyłek kurierskich pustą butlę można oczywiście przesyłać bez problemu, z pełną mogą być kłopoty, no chyba że się nie wykaże zawartości.
Można też spotkać się przy okazji np. FM lub innej imprezy PTR.

pzdr
Awatar użytkownika
robercik
Supersonic PROFI
Posty: 1362
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: Silniki hybrydowe by Pomorze

Post autor: robercik »

Cześć
Składamy mozolnie stanowisko pomiarowe. Za namową Jaskiniowca postanowiliśmy zaadoptować jako zbiornik testowy stalową butlę od starego akwalungu.
Butla ma pojemność 9l i znamionową wytrzymałość 150 bar.
Okazało się że jest ona trochę zardzewiała w środku. Rdzę dało się usunąć, okazało się jednak że nie było tego zbyt wiele.

Obrazek

Po wypłukaniu butli rozpuszczalnikiem okazało się że jest już czysta i nie ma większych wżerów:
Obrazek

Oryginalny zawór okazał się zbyt dziwaczny dla naszych potrzeb, wykonałem więc odpowiednią redukcję na pół cala:
Obrazek

Równocześnie uzyskaliśmy zgodę od zarządcy pewnego terenu przemysłowego na wykonywanie prób. Wypatrzona miejscówka wygląda obiecująco, wymaga jednak jeszcze uporządkowania:
Obrazek
Stanowisko pomiarowe poziome zmontowane na wózku przemysłowym ma napierać na wnękę, która jest zlokalizowana w wypustce terenu ogrodzonego betonowym płotem z zasiekami. Kontakt z osobami trzecimi jest tam ograniczony do minimum.

Równolegle pracujemy nad elektrycznym starowaniem zaworem kulowym. Dostępne na rynku rozwiązania zintegrowane z zaworem pozwalają na otwarcie w czasie poniżej 5s. Chcemy uzyskać czas poniżej 1s, co jest pewnym problemem. Zawór na 50 bar stawia większy opór niż zwykłe zawory wodociągowe.
I to na razie na tyle.

pzdr
Awatar użytkownika
robercik
Supersonic PROFI
Posty: 1362
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: Silniki hybrydowe by Pomorze

Post autor: robercik »

Cześć
Udało się opanować sterowanie zaworem kulowym w trybie "włącz/wyłącz" za pomocą przekładni, silnika prądu stałego i przełączników krańcowych.
Układ zostanie zastosowany na stanowisku testowym.

FILM: http://rakiety.pomorze.pl/filmy/hybrid.zawor.avi

Obrazek
Obrazek

Film nagrany z szybkością 15 klatek na sekundę pozwala stwierdzić, że cały cykl przełączania zaworu trwa poniżej 0,5 s
natomiast jak widać na kolejnych klatkach, przestawienie kuli trwa nie więcej niż 3 klatki czyli około 0,2 s.

Najszybsze istniejące na rynku rozwiązania do sterowania zaworów kulowych jakie udało mi się wyszperać w internecie, oferują czas otwarcia/zamknięcia rzędu 5s.
Dlatego uważamy to za bardzo dobry wynik.

pzdr
Awatar użytkownika
jaskiniowiec
Administrator
Posty: 2379
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Silniki hybrydowe by Pomorze

Post autor: jaskiniowiec »

Zobaczymy jak będzie pod ciśnieniem. Kulka zaworu będzie dociśnięta do ścianki siłą kilkudziesięciu kilo zapewne...
ODPOWIEDZ