Silniki hybrydowe by Pomorze

Czyli serca naszych niebolotów !
Awatar użytkownika
Tofifi
PROFI
Posty: 829
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:31
Lokalizacja: Białystok

Re: Silniki hybrydowe by Pomorze

Post autor: Tofifi »

Robert, jak myślisz, czy wpływ na zniszczenie grafitu może mieć to że jest on porowaty, i gazy wylatując "powiększają" pory?

Może pokusisz się o mały eksperyment w następnym teście i w dyszy wypełnisz pory jakąś masą?
Chodzi mi o to, by przekonać się, czy idealnie gładka powierzchnia dyszy (bez porów) będzie niszczyć się tak samo czy słabiej.
EDIT: lub zamiast wypełnienia porów dokładny szlif ?

Sugestia według mnie nie jest głupia, bo nie wiadomo, jak tak wyszczerbiona dysza zachowa się przy 3-5 teście/locie, a możliwe jest że będzie znosiła to coraz gorzej, a robienie nowej jest problematyczne.
Awatar użytkownika
robercik
Supersonic PROFI
Posty: 1362
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: Silniki hybrydowe by Pomorze

Post autor: robercik »

Cześć

Skompletowałem zestaw liczb dotyczący testu

3,28 [kg] ubytek N2O
0,38 [kg] ubytek ziarna
3,66 [kg] zużyte paliwo w sumie
89,7 [%] udział N2O
8,63 [ ] współczynnik utleniacz/paliwo
6572 [Ns] impuls całkowity
1797 [Ns/kg] impuls jednostkowy
183,2 impuls jednostkowy

Osiągi silnika okazały się nadspodziewanie dobre, dlatego sprawdziłem kalibrację hamowni jeszcze dwukrotnie po teście.
Mogę teraz spokojnie zademonstrować wyniki

Obrazek

Okazuje się że impuls jednostkowy jest nieco lepszy niż zakładany, natomiast ciąg jest co najmniej o połowę za niski, wymagane będzie więc rozwiercenie wtrysku.

Mieszanka paliwowa okazała się zbyt uboga, 90% utleniacza to zbyt wiele, część tlenu nie przereagowała z paliwem, co mogło być przyczyną podjadania grafitu.
Prawdopodobnie po podniesieniu ciśnienia w zbiorniku do 60 [bar] sytuacja się poprawi, jak nie to trzeba będzie przy tym paliwie formować ładunek w gwiazdę.
Widoczne na filmach kichnięcia silnika okazały się poważniejsze niż na oko. Sekcja silnika po teście powinna dać odpowiedź co było nie tak z ziarnem.

pzdr
Awatar użytkownika
Kacper
Supersonic PROFI
Posty: 912
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Gdynia

Re: Silniki hybrydowe by Pomorze

Post autor: Kacper »

Gratulacje! Jak na pierwszy test to na prawdę rewelacyjne wyniki. Ciekawe jakie było ciśnienie w komorze spalania. Może by przed następnym testem domontować jeszcze jeden manometr?
Ciekawe jaki impuls uda się wycisnąć skoro już jest na tyle duży mimo niepełnego wykorzystania utleniacza i pewnie ze dwa razy mniejszego ciśnienia w komorze spalania niż by mogło być.
Awatar użytkownika
robercik
Supersonic PROFI
Posty: 1362
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: Silniki hybrydowe by Pomorze

Post autor: robercik »

Cześć
Kacper pisze:Gratulacje! Jak na pierwszy test to na prawdę rewelacyjne wyniki. Ciekawe jakie było ciśnienie w komorze spalania. Może by przed następnym testem domontować jeszcze jeden manometr?
Ciekawe jaki impuls uda się wycisnąć skoro już jest na tyle duży mimo niepełnego wykorzystania utleniacza i pewnie ze dwa razy mniejszego ciśnienia w komorze spalania niż by mogło być.
Muszę teraz dodać, że w samej konstrukcji silnika można poprawić kilka spraw:

Obrazek nie zastosowano komory wstępnej (zaraz za wtryskiem)
Obrazek nie zastosowano komory dopalania (przed dyszą)
Obrazek współczynnik przekrój krytyczny/przekrój wtrysku spadł poniżej 4 po rozwierceniu wtrysku (planowane 10)

Jeśli dołożyć do tego planowane podgrzanie utleniacza (poprawę współczynnika N2O/paliwo) możemy spodziewać się dalszej poprawy wyników.
Ciśnienie można oszacować starym chwytem - dzieląc zmierzony ciąg przez przekrój, w którym porusza się struga gazowa:

przekrój portu (kanału w paliwie) na starcie - 30[mm]
przekrój początkowy portu - 707 [mm^2]
ciąg startowy - 2359 [N]
ciśnienie w komorze spalania - 3,34 [MPa]

Oczywiście manometr to manometr, spróbujemy go jakoś zamontować.

pzdr
tadeusz
PROFI
Posty: 397
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:31
Lokalizacja: Poznań

Re: Silniki hybrydowe by Pomorze

Post autor: tadeusz »

Cześć!

I tak bramy kosmosu stanęły przed nami otworem.Moje GRATULACJE!


Pozdrawiam.tadeusz
Awatar użytkownika
przemo
Podniebny Filmowiec
Podniebny Filmowiec
Posty: 218
Rejestracja: piątek, 25 sty 2013, 19:15
Lokalizacja: Poznań

Re: Silniki hybrydowe by Pomorze

Post autor: przemo »

Wow ! Panowie ! czapki z głów ! :grin:
Super test i super wykonanie.
Możliwości techniczne to widzę, że macie niemałe :wink:
GRATY !

P.S. I z niecierpliwością czekamy na jeszcze :mrgreen:
Awatar użytkownika
KSard
Supersonic PROFI
Posty: 1499
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Silniki hybrydowe by Pomorze

Post autor: KSard »

SUPER, SUPER, SUPER !

Gratulacje dopiero dzisiaj, bo nie miałem dostępu do kompa.
pozdrawiam KSard - www.facebook.com/ksardpl : www.ksardrakiety.cba.pl

"Ci, którzy skłonni są zrezygnować choćby z części prawa do wolności aby uzyskać w zamian trochę tymczasowego bezpieczeństwa, nie zasługują ani na wolność, ani bezpieczeństwo "- Ben Franklin
Paul
Supersonic PROFI
Posty: 937
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Luedenscheid

Re: Silniki hybrydowe by Pomorze

Post autor: Paul »

Witam,
Ja to moge jedynie pozazdroscic :sad: W Niemczech jest prawie nie mozliwe dostac N2O2 dla osoby prywatnej, dlatego hybrydy przestaly byc tutaj popularne.
Moje gratulacje za te wstepne sukcesy i za ta szybka realizacje waszego projektu :wink: Zgodzicie sie chyba wszyscy ze mna, ze czeka was jeszcze dluga droga
do tego PRAWDZIWEGO sukcesu,ale pierwsze udane kroki sa juz zrobione - SUPER !!!

Pozdrawiam
Paul
Awatar użytkownika
Piotrek
Podniebny Filmowiec
Podniebny Filmowiec
Posty: 235
Rejestracja: poniedziałek, 26 gru 2011, 15:28
Lokalizacja: Rzeszów, Chotyłów

Re: Silniki hybrydowe by Pomorze

Post autor: Piotrek »

Paul pisze:Witam,
Ja to moge jedynie pozazdroscic :sad: W Niemczech jest prawie nie mozliwe dostac N2O2 dla osoby prywatnej, dlatego hybrydy przestaly byc tutaj popularne

Ciekawie jest tam u Was w Niemczech... Nitroceluloze i proch czarny można normalnie kupic (z tego co kiedys pisales wystarczy mies koncesje czy cos podobnego) a N2O2 jest niemożliwe do zdobycia przez zwyklego czlowieka.
. Prawdopodobnie ciężkie jest do zdobycia z powodów narkotycznych jakie wykazuje.

Mimo to moim zdaniem lepiej jest smiać sie jak głupi przez 10minut niż wysadzić komuś samochód rurabombą z prochu czarnego. Z tego co wiem to jeśli nie zażywa sie tego codziennie a sporadycznie to niemożliwe jest tym sobie zaszkdzić...(O tym samochodzie to oczywiście nie do Pana, tylko o ludziach typu brevik... albo innych szaleńcach )
Ale tak jak wspomnialem to jest tylko moje skromne zdanie.

Paul, jeśli bywasz w polsce na FM to zawsze można zakupić sobie tego zapas i zawieść do Niemiec xd

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Co do samej konstrukcji hybrydy, jakie paliwo zastało zastosowane? PCV czy coś innego ?

Pozdrawiam Piotr
Awatar użytkownika
robercik
Supersonic PROFI
Posty: 1362
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: Silniki hybrydowe by Pomorze

Post autor: robercik »

Cześć
Paul pisze: W Niemczech jest prawie nie mozliwe dostac N2O2 dla osoby prywatnej, dlatego hybrydy przestaly byc tutaj popularne.Paul
Może przyczyna tkwi w czystości N2O. W Polsce także jest niemożliwe nabycie podtlenku w czystości medycznej, jeśli się nie ma działalności medycznej (szpital, apteka, gabinet stomatologiczny). Natomiast z podtlenkiem technicznym nie było żadnego problemu, w dodatku otwarcie mówiłem że chodzi o silnik rakietowy.
rrzepkaa pisze: Co do samej konstrukcji hybrydy, jakie paliwo zastało zastosowane? PCV czy coś innego ? Pozdrawiam Piotr
Zastosowaliśmy parafinę techniczną bezbarwną przetapiając wkłady do zniczy. W markecie wychodzi dość tanio bo około 10 zł / kg. Gdyby kupować hurtem w pastylkach będzie jeszcze taniej, ale na początek niech będą znicze. Parafina ma słabe właściwości mechaniczne, dlatego aby uformować ziarno nasączyliśmy palny porowaty materiał. Jaki? na razie nie zdradzę, do puki kolejne testy nie potwierdzą słuszności koncepcji.

Dziękuję za miłe słowa, w sobotę kolejny test o ile pogoda pozwoli. Spróbujemy nadać transmisję na żywo poprzez stronę PTR w zakładce "PTR na żywo"

pzdr
ODPOWIEDZ