Silniki bezdyszowe.

Czyli serca naszych niebolotów !
tadeusz
PROFI
Posty: 396
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:31
Lokalizacja: Poznań

Silniki bezdyszowe.

Post autor: tadeusz »

Witam!

W ostatnim czasie wykonałem kilka silników bezdyszowych 3 generacji o masie paliwa ok.100g/1 generacja do 10g paliwa;
2 generacja do 40g paliwa/.

Jeden z silników poleciał w rakiecie REX /22.04.12/,drugi przeszedł pomyślnie test na hamowni a trzeci niestety spalił się na
hamowni /27.04.12/.

Opis silnika:
Korpus - łuska bez dna naboju sygnałowego ze spadochronem fi26,5/24x150mm lub rurka zwinięta z preszpanu 0,2mm.
Zamknięcie/zatyczka/silnika - 3g żywicy E5+PAC/1+1/ o grubości ok 6mm.
Ziarno paliwa - fi24x123mm z komorą spalania w postaci kanału fi6,1x115,7mm.
Masa silnika - 116,49g Masa paliwa - 98,65g
Paliwo P1: 68,92%PP;11,95%C;3,19%PbO;15,93%E5+Z1
Zacisk początkowy 77 malejący w trakcie pracy do 21.
Testowany silnik wyposażony był w dyszę E5/PAC fi6,1 o grubości ok.3,5mm ale odpadła w czasie pracy/słabo związana
z paliwem przez warstwę wosku/.

Silnik wygenerował impuls całkowity Ic-90,39Ns /klasa G/ przy impulsie właściwym Iw-90s.
Maksymalny ciąg silnika - 36,652N.
Czas pracy ok.3,2s.

Parametry szacowane:
Ciśnienie początkowe ok.12,5at
Ciśnienie końcowe ok.1,8at
Średnia prędkość spalania ok.2,78mm/s.
Zapłon od własnego zapłonnika 100mm od wylotu dyszy.
Tak wygląda wykres pracy silnika:
Tak wygląda wykres pracy silnika:
D2CR1 24III12 26x150.jpeg (120.21 KiB) Przejrzano 14096 razy
Tutaj film:http://www.youtube.com/watch?v=mfsF4rZomNI

Pozdrawiam.tadeusz
Awatar użytkownika
Tofifi
PROFI
Posty: 828
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:31
Lokalizacja: Białystok

Re: Silniki bezdyszowe.

Post autor: Tofifi »

Woooooooo , na oko ponad metr kity :mrgreen:
Będzie możliwość zamówienia tego w przyszłości? Jaki jest mniej więcej koszt 1 takiego silnika?

Przydałby mi się zestaw 12 takich do zrobienia płomienia w Saturnie :mrgreen:
Awatar użytkownika
jaskiniowiec
Administrator
Posty: 2379
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Silniki bezdyszowe.

Post autor: jaskiniowiec »

Piękna próba. Klasa G to już nie w kij dmuchał. Zapewne istnieje szansa wydłużenia ładunku paliwa, i co za tym idzie, zaciśnięcia mocniej silnika? Bo zarówno ciśnienie, jak i liniowa prędkość spalania lepiej jakby była wyższa.
Awatar użytkownika
rafciodz
****
Posty: 1237
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:31
Lokalizacja: Gdynia

Re: Silniki bezdyszowe.

Post autor: rafciodz »

Kapitalna próba. Widzę Tadeusz, że silniki rosną i są bardzo widowiskowe. Stajesz się specem od takich silników :smile:.

Super to wygląda.
Free Your Mind
tadeusz
PROFI
Posty: 396
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:31
Lokalizacja: Poznań

Re: Silniki bezdyszowe.

Post autor: tadeusz »

Witam!

Myślę,że jeszcze można wyciągnąć najpierw 150 a potem 300 i więcej Ns tymbardziej,że silniki te nie wymagają żadnych
wytrzymałych materiałów konstrukcyjnych a ciśnienie w czasie pracy jest coraz niższe.Potrzebne jest wytrzymałe ziarno i szybsze
paliwo.Obudowa silnika stanowi właściwie izolację termiczną potrzebną do zamocowaniu w modelu/stanowiła w silniku testowym
14,5% masy/.Gęstość paliwa w silniku wynosiła 1,888g/cm3.
Myślę o wykorzystaniu silników bez obudowy na boostery do modeli.

Pozdrawiam.tadeusz
tadeusz
PROFI
Posty: 396
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:31
Lokalizacja: Poznań

Re: Silniki bezdyszowe.

Post autor: tadeusz »

Witam!

Na FM 2012 przeprowadziłem na hamowni test silnika 140Ns.

Opis silnika.
Korpus- rurka fi27/24x200 zwinięta z preszpanu 0,2x200x575mm.
Ziarno paliwa - fi24x161,8 z komorą spalania w postaci kanału fi8,1x152.
Masa silnika - 158,85g.Masa - paliwa - 127g.Gęstość - 1,944g/cm3.
Paliwo P4A:66,28%PP;7,66%C;3,06%Pb3O4;3,83%Al;19,15%E5+Z1.
Zacisk początkowy - 92; końcowy -86.
Dysza wykonana z 2 krążków rezolu grubości 1,5mm o fiwewn.7,4 i 9,5mm w czasie pracy powiększyła się
do fi 13,3 - 13,7mm.
Silnik wygenerował Ic - 124Ns /klasa G/ przy Iw - 99,5s.
Maksymalny ciąg - 162,848N.Ciąg początkowy - 30/40N.
Czas pracy - 1,55s.Czas pracy i dymienia - 5,2s/stoper Kacper/.
Średnia prędkość spalania - 5,129mm/s.
Szacowane ciśnienie początkowe ok.8at;max.ok 11,6at.
Zapłon od własnego zapłonnika 20mm od końca KS.

Pod koniec pracy powstała szczelina ok.10mm między dyszą i obudową,co widać na filmie w postaci wąskiego
płomienia na górze.Obudowa silnika zmiękła od temperatury.
Można dać większy zacisk.Mniejsze silniki fi19/16 z P4A wytrzymują zacisk 120 i dają Iw - 113-125 a Ic - 40-44Ns.
Znalazłem sposób na kształtowanie początkowej,środkowej i końcowej charakterystyki silników.

Wykres pracy silnika na samym dole.
Tutaj film zrobiony przez Artura:http://www.youtube.com/watch?v=FKnqAg2eik4&feature=plcp

Pozdrawiam.tadeusz
Załączniki
P4A 415VIII12 D8 10 15.jpeg
P4A 415VIII12 D8 10 15.jpeg (84.07 KiB) Przejrzano 13951 razy
Awatar użytkownika
jaskiniowiec
Administrator
Posty: 2379
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Silniki bezdyszowe.

Post autor: jaskiniowiec »

Tadeuszu, aż się prosi o frezowanie kanału w lekki finocyl, by zaraz na początku dać mocny pik ciągu.
tadeusz
PROFI
Posty: 396
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:31
Lokalizacja: Poznań

Re: Silniki bezdyszowe.

Post autor: tadeusz »

Witam!

Myślę to zrobić zwiększając zacisk początkowy przy użyciu mniejszej od kanału i cienkiej dyszy.

Pozdrawia.tadeusz
Awatar użytkownika
jaskiniowiec
Administrator
Posty: 2379
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Silniki bezdyszowe.

Post autor: jaskiniowiec »

Ha! Ale to już nie będzie silnik bezdyszowy!

Ale to szczegół, grunt by dobrze działał.
tadeusz
PROFI
Posty: 396
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:31
Lokalizacja: Poznań

Re: Silniki bezdyszowe.

Post autor: tadeusz »

surowe P4A 10V13 D2x5 60Ns.jpg
surowe P4A 10V13 D2x5 60Ns.jpg (92.93 KiB) Przejrzano 13677 razy
surowe P4A 27VI13 D5x3.jpg
surowe P4A 27VI13 D5x3.jpg (78.47 KiB) Przejrzano 13677 razy
zestawienie.jpg
zestawienie.jpg (69.03 KiB) Przejrzano 13677 razy
Witam!
W ostatnim miesiącu przeprowadziłem próby dwóch silników 60Ns.
Silniki prawie identyczne fi23,7x130mm o masie ok.80g z 58gpaliwa P4A /patrz poprzednie posty/.Ziarno fi20x101mm
a KS fi5,1x96mm.Obudowa :preszpan0,2x130x500mm zwinięty w rurkę i sklejony E5Z1.Zatyczka E5Z1+krążek sklejki.


Pierwszy silnik miał dyszę z 2 krążków papierowo-fenolowych /rezokart,PCF/ o grubości 1,7mm czyli razem 3,4mm.
Fi dyszy 5mm a po próbie 9-9,5mm.Silnik wygenerował Ic-64,54Ns a fmax 92,542N.Daje to Iw-112,73.


Drugi silnik miał dyszę z 1 krążka papierowo-fenolowego 3,4mm /czyli tyle samo co pierwszy.
Fi dyszy 5mm a po próbie 8,9-9,0mm.Silnik wygenerował Ic-74,23/73,4Ns przy fmax 107,606N.Daje to Iw-127/128.


Opóżniona erozja dyszy IIsilnika dała zysk w Ic ok.10Ns a w fmax ok.15N.


Silniki 60Ns mogą wynieść model fi40x300g na wysokość 700-800m.


W załączeniu wykresy przetworzone z plików txt przez Michała iPrzemka.


Pozdrawiam.tadeusz
ODPOWIEDZ